چالش های علمی و اجتماعی، پای برندگان نوبل را به انتخابات آمریکا باز کرد / ترامپ دشمن علم است

چندین دغدغه مهم اجتماعی و علمی، برندگان جایزه صلح نوبل را بر آن داشت تا در برابر ترامپ، حمایت جدی از کامالا هریس داشته باشند.
کد خبر: ۱۲۶۷۹۱۹
|
۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷ 26 October 2024
|
1302 بازدید

اختصاصی/ چالش های علمی و اجتماعی، پای برندگان نوبل را به انتخابات آمریکا باز کرد / ترامپ دشمن علم است

برندگان جایزه نوبل در نامه ای حمایت خود را از هریس اعلام کرده و هشدار دادند که ترامپ آینده علم را به خطر خواهد انداخت.
به گزارش سرویس اجتماعی تابناک، لورنزو توندو از گاردین از نامه ۸۲ برنده جایزه نوبل در حمایت از کامالا هریس در انتخابات آمریکا خبر داده است.
نامه‌ای سرگشاده از سوی ۸۲ برنده جایزه نوبل، از هریس قدردانی کرده و ترامپ را تهدیدی بالقوه به ویژه در خصوص بحران تغییرات اقلیمی می‌داند
در این نامه، بیش از ۸۰ برنده جایزه نوبل از کامالا هریس برای ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند و هشدار می‌دهند که دونالد ترامپ با توجه به پیشنهادهای قبلی‌اش برای کاهش چشمگیر بودجه علمی، "هر گونه پیشرفت در استانداردهای زندگی ما" را به خطر خواهد انداخت.
 
مهم ترین انتخابات آمریکا
در نامه‌ای سرگشاده که نسخه‌ای از آن از نیویورک تایمز به دست آمده است، ۸۲ برنده جایزه نوبل از آمریکا در رشته‌های فیزیک، شیمی، اقتصاد و پزشکی اظهار داشتند: "این مهم‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری در طول سالیان طولانی و شاید در تاریخ، برای آینده علم و ایالات متحده است."
این نامه، که هریس را به‌خاطر اذعان به این که "افزایش چشمگیر استانداردهای زندگی و امید به زندگی در دو قرن گذشته عمدتاً نتیجه پیشرفت‌های علمی و فناوری است" مورد تحسین قرار می دهد، ترامپ را تهدیدی بالقوه برای پیشرفت در این زمینه دانسته که می‌تواند "هرگونه پیشرفتی در استانداردهای زندگی ما را به خطر انداخته و واکنش‌های ما به تغییرات اقلیمی را مختل کند."
 
چهره های مهم در لیست
این افراد شامل امضاکنندگانی هستند که همین ماه جایزه نوبل را کسب کرده‌اند، از جمله گری رووکون زیست‌شناس ، دیوید بیکر شیمیدان، جان هاپفیلد فیزیکدان، و دارون عجم‌اوغلو اقتصاددان.
جوزف استیگلیتز، اقتصاددان دانشگاه کلمبیا که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه نوبل در علوم اقتصادی شد، علت این اقدام برندگان جایزه نوبل را به دلیل نگرانی از کاهش‌های قابل توجه بودجه علمی که در دوره ترامپ اتفاق افتاد و همچنین آنچه که وی به‌عنوان رئیس جمهور پیشین موضع خصمانه نسبت به علم و دانشگاه‌ها داشت، میداند.
استیگلیتز در مورد این نامه به نیویورک تایمز گفت: "امیدوارم این یک زنگ بیدارباش برای مردم باشد. یکی از پیامدهای این انتخابات تأثیر عمیق واقعاً زیادی است که برنامه‌های او بر علم و فناوری دارد."
 
اختصاصی/ چالش های علمی و اجتماعی، پای برندگان نوبل را به انتخابات آمریکا باز کرد / ترامپ دشمن علم است
هریس و دغدغه های اجتماعی جدی تر
این نامه همچنین از هریس به‌خاطر درک او از مشارکت‌های باارزش مهاجران در پیشرفت علمی در مقیاس ملی و جهانی تقدیر می‌کند.
همچنین در نامه‌ای جداگانه که توسط CNN به‌دست آمده است، ۲۳ برنده جایزه نوبل اقتصاد از ایالات متحده حمایت خود را از برنامه اقتصادی هریس اعلام کرده و آن را "به‌مراتب برتر" از استراتژی‌های اقتصادی پیشنهادشده توسط ترامپ دانسته‌اند.
آنها نوشتند: "در حالی که هر یک از ما دیدگاه‌های متفاوتی در مورد جزئیات سیاست‌های اقتصادی مختلف داریم، معتقدیم که به‌طور کلی برنامه اقتصادی هریس به بهبود سلامت کشور، سرمایه‌گذاری، پایداری، تاب‌آوری، فرصت‌های شغلی و عدالت کمک خواهد کرد و به‌مراتب از برنامه اقتصادی غیرمؤثر دونالد ترامپ برتر خواهد بود."

در جریان رقابت هیلاری کلینتون با ترامپ نیز، یک گروه  هفتاد نفره از برندگان جایزه نوبل در حوزه های علوم پایه، پزشکی و اقتصاد حمایت خود را از "هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات انتخابات آمریکا اعلام کرده بودند.

خبرنگار و مترجم؛ محمدباقر محمدی
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات