گفت‌وگوی اختصاصی «امیر عابدینی» با «تابناک» - بخش دوم

فیفا و AFC احتمالا تاج را تعلیق کنند/ ۹۰ درصد رئیس فدراسیون هستم/ «علی دایی» را برمی‌گردانم/ فوتبال در خطر است!/ چرا تاج را محروم نکردند؟/ از دیگر نامزدها سالم‌ترم!

امیر عابدینی، نامزد ریاست فدراسیون فوتبال تأکید کرد که از رقبای خود در این عرصه سالم‌تر است. او در شرایطی به چنین موضوع مهمی اشاره می‌کند که شایعات و شائبه‌هایی درباره دیگر کاندیدا‌ها به خصوص مهدی تاج وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۸۹۱۲۵
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱ 18 February 2025
|
79201 بازدید
|

فیفا و AFC احتمالا تاج را تعلیق کنند/ ۹۰ درصد رئیس فدراسیون هستم/ «علی دایی» را برمی‌گردانم/ فوتبال در خطر است!/ چرا تاج را محروم نکردند؟/ از دیگر نامزدها سالم‌ترم!

علیرضا محرمی - مهدی تاج به تازگی در مصاحبه‌ای گفت که ما به دنبال تخریب افراد در انتخابات نیستیم و به عابدینی هم کمک کردیم تا در انتخابات حاضر شود. حالا عابدینی می‌گوید که تاج با او تماس گرفته تا کمکش کند.

به گزارش سرویس ورزشی تابناک، بخش دوم مصاحبه با امیر عابدینی، کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال حاوی نکات جالبی است. او تا حدودی زیادی خود را پیروز انتخابات پیش‌رو می‌داند. گزیده‌ای از صحبت‌های او را در ادامه بخوانید و سپس به بخش دوم و پایانی مصاحبه او را ببینید:

  • تاج با ناله به من زنگ زد تا کمکش کنم
  • تاج کار فوتبال را مونوپل خودش کرده است
  • برای کلیت فوتبال احساس خطر کردم
  • مدیریت به گونه‌ای طراحی شده که تا ابد الدهر تاج آنجاست
  • تاج قائل به قانون و اساسنامه نیست
  • تاج طبق اساسنامه نمی‌تواند در فدراسیون فوتبال باشد و ثبت‌نام می‌کند
  • هر چقدر فکر می‌کنم عزیزی‌خادم چطور حذف شد، نمی‌فهمم
  • یک قانون برای بقیه حاکمیت دارد و برای تاج نه!
  • اگر کفاشیان محکوم شده، جلوه محکومیت تاج بیشتر است
  • آقای تاج چرا کمیته اخلاق شما، شما را محروم نمی‌کند؟
  • تاج پیشنهادهایی به من داد که نامزد ریاست فدراسیون فوتبال نشوم
  • شما باور کرده بودید من کاندیدای پوششی هستم
  • گفته بودند عابدینی را با ۱۰۰ میلیون تومان ساکت می‌کنیم
  • برای اینکه من نباشم به برخی دستگاه‌ها حرف‌هایی درباره من گفتند
  • می‌خواستند من را بازی بدهند که تصمیم گرفتم وارد انتخابات شوم
  • از دیگر نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال سالم‌ترم!
  • براساس قانون و حکم کفاشیان و عزیزی‌خادم، تاج هم نمی‌تواند در انتخابات باشد
  • هیئت‌های فوتبال را محتاج کردیم و دلم برای آنها می‌سوزد
  • یه کاری می‌کنند که پول فوتبال بلوکه باشد تا فاکتور بدهند
  • افتخار می‌کنم که پلی‌آف فوتبال ایران را که مظهر فساد بود حذف کردم
  • انتخابات فدراسیون فوتبال با شکایت کفاشیان باید به تعویق بیافتد
  •  فیفا و AFC ممکن است با تعلیق تاج انتخابات را با سرپرست برگزار کنند
  • فیفا زمانی یک فدراسیون را تعلیق می‌کند که در ساختار و بودجه تخلف روشن باشد
  • کمیته اخلاق می‌تواند به تصمیمات کمیته انتخاباتی ورود کند
  • قول می‌دهم از رسانه‌ها شکایت و خبرنگاری را زندانی نکنم
  • من ۹۰ درصد رئیس فدراسیون هستم و بار سنگینی روی دوشم است
  • زنان ایرانی در آینده فوتبال دنیا نقش خواهند داشت
  • ۴ نفر بضاعت دارند که عهده‌دار فوتبال ایران شوند
  • اگر رئیس فدراسیون فوتبال شوم علی دایی می‌آید
  • علی دایی این بضاعت را دارد که رئیس فیفا شود
تعداد بازدید : 4982

تابناک: شما پس از چندین سال حضور در مدیریت فوتبال، تصمیم گرفتید از هسته مرکزی فوتبال دور باشید و الان پس از سال‌ها در رقابت انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کردید، در این سال‌ها با مدیریت امثال کفاشیان، تاج، عزیزی‌خادم و مدت کوتاهی با سرپرستی بهاروند و ماجدی چطور گذشته است؟

من سال ۸۰ به بعد از پرسپولیس رفتم، سال ۸۵ داماش را تاسیس کردم و تا سال ۹۲ داماش و گهر و داماش تهران را اداره کردم. گهر را به وسیله یکی از بچه‌هایی که خیلی دوستش داشتم به لیگ برتر آوردم، چون آنجا نمی‌توانستم به‌طور مشترک مدیر باشم و پسرم را برای نظارت گذاشتم، گهر و داماش را به لیگ برتر آوردیم. داماش سالی که موفق شد به حادثه مه‌آفرید امیرخسروی خورد، داماش در لیگ هفتم شد و سال بعدش هم قوی‌تر شروع کردیم، اما دیگر پولی نداشتیم. من با دردی که از انحلال داماش در سینه‌ام بود، مدت‌ها دل‌زده بودم و ناراحت بودم. مردم گیلان خیلی علاقه‌مند بودند، چون سپیدرود را در گذشته از دست داده بودند. سپیدرود، استقلال رشت و داماش معنی و مفهوم در زندگی مردم رشت داشت و گیلانی‌ها با آنها زندگی می‌کردند. داماش یک مشعلی بود که یک دفعه خاموش شد. بعد از آن تصمیم گرفتم دیگر در فوتبال نباشم تا اینکه حسین هدایتی پیش من آمد و گفت بیا برویم پرسپولیس را بخریم، گفتم من باید بانک مرکزی بروم و وضعیت تو را رصد کنم. من اگر آبرویم را وسط بیاورم نمی‌توانم ضربه بعدی را بخورم که تو بابت پول‌هایت مشکل باشد و دستگاه‌ها را حساس کردم که آقای هدایتی احراز شرایط می‌شود یا نه؟ در مزایده شرکت کردیم و رسیدیم که دستگاه‌ها قبول نکردند که ایشان می‌تواند و درست هم بود و اشتباه نکردند. حالا باید چه کار می‌کردم و باید کار را کنار می‌گذاشتم. معتقد بودم که باید سرم را با آکادمی فوتبال گرم کنم. این آکادمی فوتبال در تهران و خارج از کشور می‌تواند برای استعداد‌ها کاری انجام دهد. الان هم این کار ادامه دارد، گرچه بعضی از دوستان ما که با ما در انتخابات رقیب هستند چه چیز‌هایی را پشت سر ما گفتند که کارمان سالم و سازنده نیست. من بعد از آنکه کرونا را گذراندیم به ایران آمدم و قصد کار هم نداشتم و می‌خواستم استراحت کنم تا بعد از آن بروم به آکادمی‌ام برسم. در این زمان تاج بعد از عمل جراحی‌اش به من زنگ زد، تقریبا ناله می‌کرد و درد داشت، او به من گفت نمی‌خواهی کمکم کنی؟ من گفتم چرا کمکت می‌کنم ولی در چه جایگاهی می‌خواهی کمک کنم؟ گفت هرچه بگویی. گفتم من فقط مشورت می‌دهم، من می‌آیم بررسی می‌کنم که کدام نقاط را می‌توانیم تقویت کنیم و فوتبال را بهتر کنیم. وقتی من رفتم دیدم یک اتفاقاتی در فدراسیون فوتبال افتاده که نه هیئت‌ها اختیاری دارند تا کار را بهینه کنند و براساس تصمیمات‌شان بودجه داشته باشند و نه باشگاه‌های ما در شرایط خوبی هستند و در وضعیت بدی مدیریت می‌شوند. مدیریت را زیر سوال نمی‌برم، وقتی بستر خراب است در این بستر خراب تمام آیتم‌ها زیر سوال می‌رود. هارمونی سیستم از بین می‌رود. قاعده مدیریت چیست؟ این است که تشکیلاتی که درست می‌شود اول سازماندهی کنید و بعد از آن چارت‌تان را معرفی کنید و به محض اینکه می‌گویید من هدف‌ام این است که این کار را بکنید بودجه معنی پیدا می‌کند، وقتی بودجه معنی پیدا می‌کند بحث انضباطی پیش می‌آید، هدایت، کنترل و نظارت می‌شود آیتم‌های مدیریتی. من دیدم این موارد معکوس شده است و مدیران ما بدهکار هستند و هزینه‌ها وحشتناک است و درآمد حداقل است. راهکار می‌دهید می‌رود پشت در‌های بسته می‌ماند. طبیعی است که شما فکر می‌کنید ببینید چه باید بکنید. وقتی من به تاج گفتم که این پرونده‌هایی که روی میز شما هست معلوم است که سیستم‌ات کار نمی‌کند، سیستمی که مدیرش کار می‌کند اصلا پرونده روی میزش چه می‌کند. مدیر حق فکر کردن و برنامه‌ریزی دارد ولی ماشین امضا نیست. چرا این‌طوری شده است، قلم گرد تو را از کار انداخته است. بحث انتخابات هم پیش آمد و من به او گفتم می‌خواهم کاندید شوم.

تابناک: اینکه شما پس از بررسی شرایط فدراسیون، احساس خطر کردید و در زمان انتخابات به تاج گفتید می‌خواهید کاندید شوید؟

من هم احساس خطر برای کلیت فوتبال کردم و هم اینکه احساس کردم مدیریت به گونه‌ای طراحی شده که تا ابد و دهر تاج می‌تواند آنجا باشد. اولین چیزی که متوجه شدم این بود که تاج قائل به قانونی نیست که در اساسنامه آمده است. اساسنامه صراحت دارد و اصلا بحث این نیست که تبصره‌ای داشته باشد که کسی که نمی‌تواند بیش از ۳ بار متوالی یا نامتوالی برای ریاست کاندیدا شود، برای تاج معنا ندارد. وقتی این موضوع هست چطور تاج کاندیدا می‌شود و ثبت‌نام می‌کند. دوره مطرح شده است و سال مطرح نشده است. می‌گوییم آن زمان که مجمع تشکیل شده و شما را به عنوان رئیس انتخاب کرده است دوره‌ات شروع شده است. روزی هم که مجمع تشکیل می‌شود نفر بعد انتخاب می‌شود دوره‌ات تمام می‌شود، پس بنابراین دوره است و سال مطرح نیست. اینکه من بیمار بودم و استعفا دادم و رفتم و دوباره آمدم معنایش این نیست که از تعداد سالم کسر می‌شود، نه دوره‌ات را گذراندی و الان فکر می‌کنم دوره پنجم است که وارد می‌شود. کفاشیان هم همین‌طور است. آن وقت می‌آییم در این عرصه رقابت فکر می‌کنیم کفاشیان یک حرف‌هایی برای گفتن دارد یا عزیزی خادم. من هرچه فکر کردم که عزیزی خادم چرا حذف شده است، نمی‌فهمم. اگر قرار است عزیزی‌خادم به خاطر اینکه به دستگاه قضایی درباره فدراسیون فوتبال شکایت کرده، چون قرار بوده به رکن قضایی فدراسیون شکایت کند، خب تاج هم از من شکایت کرد و ۲ سال من را محکوم کرد به دلیل مصاحبه با رسانه‌ها.

تابناک: محرومیت عزیزی‌خادم بابت این بود که قائل به اساسنامه نبود و هیئت رئیسه به این دلیل او را عزل کرد و کمیته اخلاق رای به ۲ سال محرومیت او داد. آیا این محرومیت شامل حال تاج هم می‌شود؟

تاج و هیئت رئیسه یک قانونی را به آن استناد می‌کند، عزیزی خادم را کنار می‌گذارند. هیئت رئیسه هم کنار می‌گذارد و بعد از آن در مجمع رای‌گیری می‌کنند و مجمع به عزل عزیزی خادم رای داد. عزیزی خادم در مجمع نتوانست شرکت کند، چون کمیته اخلاق رای محرومیت او را داده بود و نتوانست از خودش دفاع کند. همان رای که هیئت رئیسه داد در مجمع مصوب شد. خب چرا این قانون را برداشتند؟ به محض اینکه تاج رئیس فدراسیون شد، یکی از بند‌هایی که از اساسنامه درآمد همین بود. من می‌گویم تاج نمی‌تواند مدیریت یک بام و دو هوا بکند. یک جایی برای بنده قانونی حاکمیت دارد و برای شخص ایشان حاکمیت ندارد. برای کفاشیان حاکمیت دارد ولی برای او ندارد. اگر به خاطر پرونده‌ای که کفاشیان بابت آن محکوم شده بخواهیم محکومیت دیگری را جلوه دهیم، جلوه پرونده تاج برجسته‌تر است.

تابناک: منظورتان احیانا پرونده فساد مس رفسنجان نیست، چون محرومیت کفاشیان بخاطر قرارداد حق پخش بازی‌های تیم ملی با یک شرکت بین‌المللی بود، ۷۹ هزار دلار آن پول اخذ نشد، آقای کفاشیان به خاطر عدم نظارت ۵ سال محروم می‌شود که در استیناف رای شکسته می‌شود و به یک سال کاهش پیدا می‌کند. حالا در دوره ریاست تاج پرونده فساد رخ داده است، منظور شما چنین چیزی است؟

بله. من می‌گویم در دوره آقای تاج یک رئیس کمیته زندان رفته است و تاج می‌دانسته که چنین مطالبی ممکن است به وجود بیاید، چون کارنامه آدم‌ها دستش است، او اگر بگوید من آدم‌های حاضر در فوتبال را نمی‌شناسم من قبول ندارم. اگر کسی به من بگوید من نمی‌دانستم که آن داور. مشکل نداره من باور نمی‌کنم. همین الان توی کمیته داوران ما کسی را داریم که خیلی هم ادعای سلامت می‌کنه ولی اصلاً سلامت ندارد، ضمن اینکه ما خداوکیلی بهترین داوران را داریم. ما داورایی داریم که کمترین بضاعت را در اختیارشان گذاشتیم و کمترین شرایط را دارند، کمترین حقوق را هم می‌گیرند، با صداقت سوت می‌زنند و مورد هجمه، توهین و اهانت هم قرار می‌گیرند، اما با سلامت دارند کار می‌کنند با نداشتن. بعد در رأس آنها آدم‌هایی را می‌گذاریم که حقوقشونم هم داده نمی‌شود. آن آقایان می‌آیند می‌شوند مدعی اخلاق و قضاوت. در یک جلسه با همان بنده خدایی که رئیس کمیته بود بنده آمده بودم برای وی‌ای آر، بهش گفتم شما چند تا سوت زدی گفت ۲۱۸ تا، گفتم خدا خیرت بده چند تا تصمیم گرفتی راجع به فوتبال، داوریت خوب که نبود، من می‌دانم نبود و دلایلشم را می‌گویم یک روزی و یک روزی خواهم گفت. واقعا درد تو سینم هست، وقتی این آدم می‌آید در یک جایگاهی قرار می‌گیرد چه کسی می‌آوردش و با کدام تیم می‌آید؟ خب حالا این آدم محکوم شده، آقای تاج چرا کمیته اخلاق شما شما را محکوم نمی‌کند؟ ولی آقای کفاشیان را محکوم می‌کند. اینها سوالاتی است که در ذهن من بود که به وجود آمد و رفتم بهش گفتم، گفتم می‌خواهم بیایم، خب وقتی من به آقای تاج می‌گویم می‌خواهم بیایم حالا پیشنهادات خیلی زیبایی هم به من داد، واقعا دلش نمی‌خواست من را از دست بدهد، منم دلم نمی‌خواست رفاقت مهدی را از دست بدهم. اما مجبورم، احساس می‌کنم من آمدم که یک اتفاقاتی بیفته تا کمک بکنم، اما فکر می‌کنم الان تکلیفم اینجوری دارد رقم می‌خورد که بیایم وسط میدان. چند روز شما‌ها باور کردید که یعنی باور کرده بودیم که من پوششی‌ام، هیچ کدامتان قبول نداشتید که ممکنه من آمده باشم رقابت کنم.

تابناک: این را فکر می‌کنید یک بخشی از همان سمت رقبا این موضوع مطرح کردند؟

وقتی می‌گویند عابدینی را با ۱۰۰ میلیون تومان ساکت می‌کنیم، یعنی واقعا رقم عدد‌هایی هم که مطرح می‌کنند، اوج صداقت است. خوب من خیلی ساده می‌گویم من را با رقم و عدد هیچ موقع نمی‌توانند تو معیارهایش ارزیابی بکنند. من با ۱۱ هزار تومان حقوق مدیریتی در این مملکت کار کردم و افتخار کردم و زندگی‌ام را تامین کردم و اعتقاد داشتم خداوند رزق من را می‌دهد، اما وقتی دارم مدیریت می‌کنم، مدیریت کلان می‌کنم و مشورت می‌دهم من مدیر ارزانی نیستم چه معنوی چه مادی. خب وقتی می‌بینم که دوستان برای اینکه بنده نباشم می‌روند بیرون یه حرفایی می‌زنند و به دستگاه‌هایی هم می‌گویند که آن دستگاه‌ها می‌گذارند کف دست من، من چک می‌کنم. خب آنها هم دارند می‌شنوند و می‌بینند که نه این نیست یک چیز دیگر مثلاً قالب حرف ایشان یک چیز دیگر است. خیلی سختم است که این حرف‌ها را دارم می‌گویم واقعاً سختمه و عذاب می‌کشم. من صداقت و رفاقت ندیدم من احساس کردم من را بازی دلدند و قطعی تصمیم گرفتم بیایم.. امروز بچه‌های صدا و سیما به ما می‌گفتند ما تازه باور کردیم تو پوششی نیستی. گفتم چرا؟ اگر پوششی هم بودم برای چه کسی می‌خواهم پوشش بدهم. دو نفر را که نابود کردید و رفتند کنار، دیگه پوشش معنی چی دارد؟ خودت ماندی و ریوارت دیگه، من هم که پوشش، پس سه تایی یکی هستیم به قول میثاقی که برگشت گفت امروز فهمیدیم دو تا هستند یعنی بچه‌ها تازه فهمیدن دو نفر هستند. یا اینکه عادل به من بگوید فلانی قصه چیست؟ من به او گفتم تو چرا این حرف‌ها را می‌زنی، تو این چیز‌ها را یک بازی نمی‌بینی، خب ثبت نام چه جوریه؟ وقتی می‌ری ثبت نام بکنی می‌بینی اوراق به تو نمی‌دهند، خدا پدر آن بچه‌ها را بیامرزه که برداشتند ۵ تا نگه داشتند. یک مدیری که حالا گذاشتن‌اش کنار وقتی به او گفتم ورقه‌ات را به چه کسی دادی؟ و چه کسی را تایید کردی؟ گفت حاجی از حلقومم درآوردند و این لغت را استفاده کرد.

تابناک: خب الان با این شرایطی که هست، در هر صورت چقدر امیدوار به مجمع هستید، چون به هر حال می‌بینیم مجمعی که از چند ماه پیش ریاست فدراسیون فعال شده، جلسات استانی می‌گذارند و سفر‌های استانی می‌روند، به هر حال ریاست هیئت‌های استان‌ها یک جورایی نزدیک به رأس فدراسیون است، فکر می‌کنم چیزی حدود ۱۴ رای، رای تیم‌های ملی، نماینده داوران و ... هستند که اینها هم ما شنیدیم حتی همآن اوراق‌هایشان را روز اول از آنها گرفتند که باید برای شخص خاصی امضا کنند، به هر حال بخش زیادی از مجمع را این افراد تشکیل می‌دهند، یعنی همان ۱۳، ۱۴ نفری که کاپیتان‌ها و مربی‌های تیم ملی هستند، ۱۳، ۱۴ نفری که داور نماینده داوران هستند و می‌بینیم حتی مثلاً تو اساسنامه آمده نماینده داور فوتبال بانوان می‌گذارند و می‌بینیم که نماینده داور فوتسال می‌گذارند، ما نماینده فوتبال نداریم در بخش بانوان، بعد حتی بر اساس رنگ و رتبه نماینده اول داور فوتسال زنان یک نفر دیگر ا‌ست ولی نفر دوم را می‌گذارند در مجمع، اینها چه معنی می‌ده شما خودتان مهندس هستید، اینها مهندسی شده نیست؟

 ببینید من حرف شما را کاملا درک می‌کنم دغدغه و نگرانی‌تان درسته، اما من آمدم که بر اساس یک سبقه و احترامی که در ورزش کشور به پیشکسوت می‌گذارند من به وجدان جامعه اعتقاد دارم به وجدان تک‌تک آن آدم‌هایی که حق رای دارند احترام می‌گذارم و می‌دانم وجدان بیداری دارند. فوتبال روح و روان آدم را یا ورزش به طور عامش صیقل می‌دهد. نمی‌توانم بگویم که به آنها اعتماد نکردم، اعتماد کردم به آن روح والای ورزشی که در چهره این بچه‌ها دیدم، در همین مدت در جلسات دیدم. اگر استنباط بکنم و احساس کنم یک کسوتی آمده خودش را در معرض یک خطر قرار داده و می‌خواهد بیاید یک تحول ایجاد کند، این تحول در نوآوری در استیفای حقوق فوتبال در سالم‌سازیه نقش اونا رو خوب میبینه بهتر میبینه من نقش آنها را قائل به این نیستم که فقط یه رای دارند. آنها یک دنیا می‌توانند کار بکنند و برنامه داشته باشند من اگر هیئت‌ها رل بها بدهند، بهایی که ارزش شده، اگر باشگاه‌ها جایگاه خودشونو پیدا کنند و اتحادیه شکل بگیره، اگر معیار‌های مدیریتی نوین شود، اگر هدایت سیستماتیک باشد، هر کسی جای خودش را پیدا کند، انضباط برگردد به فوتبال، من اعتقاد دارم که برنامه را وقتی دادم و حرفایم را زدم استقبال عمومی خواهد شد. آن بچه‌ها هم خارج از عموم نیستند و خارج از وجدان کلیه جامعه مملکت ما نیستند. وجدان جامعه را بیدار و آگاه می‌دانم. ممکنه اشتباه کنند، هر کسی حق اشتباه دارد، ممکن است مجموعه به من رای ندهد، اما من طلبکار نیستم، من دارم می‌آیم و برنامه‌ام را عرضه کنم، بالاخره تیم ملی نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان و در سطح باشگاه‌های اول کشور بازی کردم و مربیگری فوتبال داشتم. ضمن اینکه؟ آمریکا را خواندم و یک چیزایی بالاخره راجع به فوتبال مطالعه کردم و در رابطه با مدیریت کلانم نقش خودم را ایفا کردم و دوستان می‌دانند که مدیریت‌های سختی داشتم. من اولین مدیرعامل شرکت مهندسی فرودگاه کشور بودم و به عنوان موسس، مدیرعامل توسعه راه‌های ایران بودم. من مدیرعامل شرکت معادن ایران بودم، از آن طرف استاندار بودم، از آن طرف در دفاع مقدس، من ۳۷ ماه تو دفاع مقدس جنگیدم و در کنار رزمنده‌ها بودم، حالا نگویم جنگیدم، ایثارگرم، خانواده شهیدم و همه آیتم‌های خدمت را دارم. اگر براساس سیستم گزینشی باشد که من قائل نیستم دفعه اول دارم می‌گویم، بضاعت‌ام این را می‌گوید که می‌توانم مدیریت بکنم. از نظر سلامتی هم از دوستان کاندید سالم‌ترم، امتحانش مجانی واقعا الحمدالله خدا عنایت کرده، مواظبتم کردم و سالم، نه قلب و عروق مشکل دارم، نه نمی‌دانم راه رفتنم مشکل داره. حالا همه چی را گفتم، اما فکر می‌کنم یک آدمی با سن و سال من اگه ۱۰۰ تا میل می‌زنه یعنی خیلی ورزشکار است.

تابناک: پرونده احیاناً شلاق که ندارید؟

وقتی یک آدمی شاخص باشد حالا در جامعه شناخته شده باشد. قاضی‌ها احترام می‌گذارند شلاق را تبدیل می‌کنند به جزای نقدی و آن جزای نقدی که ایشان پرداخت کرده را شما‌ها می‌گویید.

تابناک: پس پرونده دارد؟

بله این بوده، هم ایشان و هم آقای ساکت.

تابناک: براساس همین رای بند هـ ماده ۹ آیین نامه انتخابات، می‌گوید باید عدم سوءپیشینه داشته باشد. بخش ب بند چهار ماده ۳۹ اساسنامه مجدداً تاکید کرده به عدم داشتن محکومیت قضایی. حالا با این وجود این سوالی که ما داریم از کمیته بدویه نه شما، ولی به هر حال به عنوان یک کاندیدا برای شما عجیب نیست که آقای تاج چطور تایید شدند و آقای کفاشیان و آقای عزیز خادم رد صلاحیت شدند؟

 اگرنه بر اساس قانون بخواهیم نگاه بکنیم و آن چیزی که تعریف در اساسنامه شده و آن چیزی را که آقایون بهش استناد کردن و حکم دادن بر علیه آقای کفاشیان و آقای عزیزی‌خادم، آقای تاج هم نمی‌تواند باشند.

تابناک: خب الان از این واهمه ندارید که با این صحبت شما را هم ببرند به کمیته اخلاق؟

ببرن اگه قانون اجازه می‌دهد ببرند، گرچه قانون هم اجازه ندهد می‌برند من مشکل ندارم. ببینید من واقعاً نیامدم که حالا در فدراسیون فوتبال بروم یک جایگاهی برای خودم پیدا بکنم من این صندلی‌ها را گذراندم، این جایگاه را گذراندم اگر نه جایگاه‌ها را ما قائلیم به جایگاه خدمت. من تمام خدماتی که یک نفر آدم می‌توانسته داشته باشد داشتم. اینجا در چه معرضی قرار گرفتم، در معرض وجدان. من اعتقاد به وجدان کمیته‌ها دارم، اعتقاد به کاپیتان‌ها، بازیکنان و باشگاه‌ها دارم و اگر نداشتم که در این بستر لذت نمی‌بردم کار کنم من این بستر را احترام می‌گذارم و دوست دارم، حالا اگه احترام می‌گذارم، اگه به من رای ندادن از احترامی که می‌گذارم چیزی کم میشه نه. حقشان است که رای ندهند، من فکر می‌کنم اگر کارنامه را ببینن اگه برنامه‌هایی که ما داریم می‌دهیم کارنامه گذشته و برنامه آینده را ببینند به این نتیجه خواهند رسید که من حتماً کارنامه خوبی بعد از یک سال تقدیم‌شان می‌کنم. کمیته‌ها باید استقلال پیدا بکنند، باید فقط حق رای نباشه، بلکه حق تصمیم داشته باشند، باید تقابل اندیشه باشد ما نمی‌توانیم بگوییم که کمیته‌ها، هیئت‌ها اینها فقط در زمانی که من رای لازم دارم باید به کار بیفتند.. بهترین کارشناسان نخبگان حقوق را ما داریم و از آنها استفاده می‌کنیم، بهترین هیئت‌ها که می‌توانند مشاور ما باشند و کنار ما باشند و باید بیایند و حرف بزنند، حداقل ماهی یک بار با هیئت‌ها باید جلسه گذاشت. آنها هستند که می‌توانند خوراک بدهند، به هیئت رئیسه، آنها از هیئت رئیسه‌ها دورند، آنها هستند که برای دریافت وجهی که ضرورت دارد در اختیارشان باشد، من دلم می‌سوزه برایشان. ما محتاج‌شان نباید بکنیم.

تابناک: نزدیک انتخابات هم می‌شود افزایش هزینه داریم.

اینکه ما نتوانیم یک سری معیار‌ها را حاکم کنیم، چرا پولمان جای دیگه هست ما ارد می‌دهیم یا این ویس می‌دهیم که پول ما هزینه بشود، این پول باید بیاید در مملکت شفاف معلوم شود داریم چه‌کار می‌کنیم. اجازه نمی‌دهند، کجا رفتیم زحمت کشیدیم برای اینکه بگوییم آقا پول فوتبال که نمی‌تواند بلوکه بشود، مگه می‌شود پول فوتبال بلوکه شود. چرا یک بار اتحادیه را آزمایش نمی‌کنیم و بگوییم آقا مسابقات اتحادیه را برگزار کنیم و به آن بستر بدهیم و بگوییم درآمدش هم برای اتحادیه است. اگر چنین بضاعتی در باشگاه ما هست اتحادیه خودش یواش یواش بیاید تصدی‌گری را از فدراسیون بگیره یعنی فدراسیون تصدی گری را بدهد و اتحادیه بیاید این کار را انجام دهد بعد ببینیم که چقدر حرف و حدیث‌ها از بین می‌رود. وقتی باشگاه کنار هم نشستند و یک کارنامه‌ای را قرار است متفق بدهند آن وقت فرق می‌کند با اینکه بنده می‌خوامم در تبریز رای بگیرم، نتیجه بگیرم و در تهران در تقابلم باهاش، همه یکی‌اند. عرض کردم قبل از این جلسه خدمت شما که اتحادیه در فوتبال دنیا خیلی حرف می‌زند. شما انگلیس را نگاه بکنید همه چیز در قالب اتحادیه است برای فوتبال. ما چرا می‌ترسیم از اتحادیه فوتبال چرا از کانون مربیان می‌ترسیم. چرا از کانون فوتبالیست‌ها می‌ترسیم، چرا بیمه نشدند، تماشاچی در دنیا بیمه است هوادار بیمه است چه برسه بازیکن چه برسه کارت مربیان چرا نیستند؟

تابناک: خب این بخشی از انتقادات را می‌شود به خود شما کرد، چون به هر حال شما تو دوره‌ای مشاور آقای تاج بودید و چند ماهی هم در زمان کفاشیان نماینده سازمان لیگ بودید.. سازمان لیگی که از قرارداد بازیکن‌ها درصد می‌گیرد، اما بیمه‌شان نمی‌کند وقتی آن بلا سر پادوانی می‌آید، بازیکن برزیلی استقلال بیمه نیست، الان چشم هوادار پرسپولیس کور شده، این خسارت از کجا باید پرداخت شود، آیا شما فکری برای اینها کردید یا نکردید؟

ببینید من افتخار می‌کنم به این تصمیماتی که گرفته شده که من پلی‌آف را برداشتم من در جلسه سازمان لیگ ایستادم پای این قضیه که پلی آف مظهر فساد است، چون دیدم وقتی شما سه تا تیم با هم در تقابل هستند که یکی‌اش می‌افتد و این یکی وقتی می‌افتد مثلاً آن موقع یک میلیارد هزینه‌اش بود، خود تیمه چقدر می‌ارزید ۵۰۰ میلیون، حالا داره پایین می‌افتد دیگه یک میلیارد هم هزینه کرده، آن ۵۰۰ میلیون می‌شود ۲۵۰. حالا اگر بماند این را دارد، ضمن اینکه نباید برود هزینه بکنه یک میلیارد تومن برگرده. من آن موقع دیدم که داورامون مشکل پیدا می‌کنند فشار روی شانه‌شان هست، از جا‌های مختلف برای فلان تیم فلان کار ا بکنید جادو جنبل وارد شده آمدن امتیاز می‌خرند و به یک تیم می‌گویند که تو که برات مهم نیست، وسط جدولی این بازی آخر را به ما بده؛ و حرف و حدیث‌ها خیلی خطرناک شده بود. اگر دوستان فراموش نکرده باشند تا فردا نگویندنه همچین چیزی بوده من رفتم در هیئت‌رئیسه فدراسیون و آنجا مصر شدم و ایستادم تا این مصوبه را گرفتم که پلی آف برداشته شود. لیگ برتر ۱۶ تا لیگ یک ۱۸ تیم و برای اینکه در لیگ دو هم این اتفاق نیفته الان دو گروه‌اند و از هر گروه دو تا بالا می‌آیند. جمع کردیم خب این یک مزیت بود. ما در زمانی که البته من در مزایده نبودم، بعد از مزایده وارد شدم، بنده و آقای حسن‌پور، مزایده که برگزار شد برای اولین بار ۱۶۰ میلیارد تومان تبلیغات شد. خب چه کسی گفتش که دوربین‌ها نیاید و چه کسی گفت بیایند و آن ضرر و زیانی که دادیم خسارتی که خوردیم اینا بماند، اما و به هر حال موفق شدیم رقم درشتی گرفته شود. سوال این است الان چه می‌کنیم و الان کجای کاریم و چقدر درآمد داریم. به نسبت دلار آن موقع که ۴ هزار و خرده‌ای بود و بعدش با دلار ۱۱ و بعدش ۲۲ تومان ما چقدر درآمد داشتیم، الان بر اساس دلار ۸۰ تا ۹۰ تومان چقدر درآمد داریم. من می‌خواهم بگویم که آن چیزی که بلد بودم در اختیار گذاشتم و زحمت کشیدم. من خواهش از شما می‌کنم بروید در همان سازمان که می‌گویند امیر عابدینی را بوده، یادم هست که آقای شیرازی رئیس تهران آمد و گفتش که آقا ۵ میلیون تومان حقوق بدهید گفتن می‌دهیم شاید هم زدن به حساب ولی داده نشد، من حداقل ماهی ۵ میلیون تومن هزینه می‌کردم می‌رفتم و می‌آمدم بعد بالاخره از شمیران می‌آمدم و هر روزم می‌رفتم، اما پرداخت نشد. خب عابدینی دیوانه بودی کار می‌کردی آره من دیوانه بودم، من عاشقم، من دلم می‌خواهد کار کنم، من دلم می‌خواهد تلاش کنم. فکر می‌کنم بضاعتش‌ام دارم و آمدم در صحنه، دوستان به خودشون ببینند و بگویند که چرا مانع آدم‌هایی می‌شوند که می‌آیند خودشون را برای خدمت عرضه کنند. اگر امیر عابدینی مشکلی داشت، همین امروز دستگاه‌های نظارتی بیکار نمی‌نشستند و بلافاصله ابلاغ می‌کردند که آقا فلانی نباشد همانطوری که بعضی‌ها را ممکن است ابلاغ کنند و ابلاغ کرده باشند.

تابناک: حالا سوال این است که الان دو نفر کاندیدا کنار رفتن و ممکنه باز تغییراتی داشته باشیم. چون در هر صورت یه شنیده‌هایی وجود دارد، با این شرایطی که وجود دارد اصلاً تصور شما این است که انتخابات برگزار می‌شود یا ممکن است لغو شود؟

براساس شکایتی که آقای کفاشیان کرده ممکنه انتخابات به تعویق بیفتد. سه حقوق‌دان درخواست آقای کفاشیان را نوشتند و به نظر من مطالبی هم که عنوان کرده مطالب حقوقی درستی هست، اگر به شکایت که آقای کفاشیان کرده درست رسیدگی بشود، انتخابات باید به تعویق بیفتد.

تابناک: ایشان گفته اگر رسیدگی هم نشود به AFC و فیفا شکایت می‌کند.

حقش هست...

تابناک: منظورم این هست که شما تصور می‌کنید شکایت کفاشیان آنقدر ادله قانونی دارد که اگر فدراسیون فوتبال هم به شکایت رسیدگی نکند AFC و فیفا وارد شوند.

به نظرم بله، چرا که نه می‌توان کمیته اخلاق در فیفا وارد شود و به تعویق بیاندازد و انتخابات را با سرپرستی ببندد و نایب رئیس اول فعلاً سرپرست باشد و انتخابات به تعویق بیفتد، می‌تواند اینطور باشد چرا که نه.

تابناک: حالا پس با این شرایطی که وجود داره و حالا روندی که پیش می‌آید می‌توان گفت که با این تخلفاتی که صورت گرفته می‌تواند باعث شود که رئیس فدراسیون تعلیق شود.

کمیته اخلاق دو سه تا الان وصولی داشته شکایت یکی از پیشکسوتان فوتبال داشته یکی از آقای فریادشیران داشته، یکی دوتا حقوقدان شکایت داشتند یعنی سه شکایت در رابطه با همین انتخابات رفته و اگر کمیته اخلاق الان فرصت داشته باشه رسیدگی کند کمیته اخلاق می‌تواند ورود پیدا کند و به نظر من می‌تواند تعلیق کند.

تابناک: تخلفاتی که صورت گرفته تخلفات یک شخص به تنهایی نیست شاید هسته مرکزی یک شخص باشد ولی هیئت رئیسه همراه بوده بنابراین می‌توانیم برسیم به اینجا که حتی ما بخواهیم بگوییم که از جانب فیفا و با هماهنگی وزارت ورزش کمیته انتقالی بگذارند مانند همان دوره‌ای که آقای کیومرث هاشمی از سمت دولت و آقای صفایی فراهانی از سمت فیفا کمیته انتقالی را تشکیل دادند تا انتخابات را برگزار کنند و بعد از آن آقای کفاشیان آمد. یعنی ممکن است فوتبال ما دوباره به آن سمت برود.

ببینید هر چیزی ممکن است، من نمی‌توانم بگویم غیر ممکن است، کسانی که الان بر مسند فدراسیون فوتبال نشستن بدشون نیاید، چون از این ستون به آن ستون است.

تابناک: البته این را بگویم این به معنای تعلیق فوتبالمان نیست یعنی قرار نیست ساختار فوتبال تعلیق شود.

به هیچ عنوان.

تابناک: چون چوب بالا سر ورزش هست و نهاد‌ها را می‌ترسانند.

باور کنید ما نباید فیفا هراسی داشته باشیم، فیفا فقط در زمانی یک فوتبال یک کشور را تعلیق می‌کند که در ساختار و بودجه تخلف بین دیده باشد، مثل کاری که خود فیفا بلایی که سر خود فیفا و آن مسائلی که پیش آمد. آمدند اخراج کردند و سلب مسئولیت کردن.

تابناک: در آن قضیه پلاتینی از مسند کار در فیفا کنار رفت و بعد که رفت دادگاه به عنوان متهم رفت ولی تبرئه شد. یعنی حتی به محکومیت هم کارشان کشیده نشد، ولی در هر صورت کنار رفتن، آیا آنجا ورود اف‌بی‌آی غلط بود و فیفا مشکل ایجاد کرد؟ نهاد‌ها آیا الان وارد فدراسیون فوتبال شود فیفا می‌گوید تخلفی ایجاد شده است؟

به هیچ عنوان، ببینید اگر شما بیایید در رکن قضایی فیفا ببینید، کمیته‌های انضباطی معنا و مفهومش این هست که در چارچوب مقررات زمین سبز، در خصوص داور، بازیکن و برگزارکننده اینها مشکلی باشه کمیته‌های انضباطی برخورد می‌کنند، آنجا که می‌رسد به کمیته اخلاق اسمش رویش هست. بار معنوی فوتبال آسیب ببیند یعنی آن تراز فوتبال در بعد معنوی‌اش و ضربه بخورد اسم رشوه و اختلاس بیاید کمیته اخلاق می‌تواند وارد شود، به خاطر این می‌گوید که اگر شما حکم انضباطی داشته باشید یا حکم قضایی داشته باشید کمیته اخلاق می‌تواند جلوی شما را بگیرد. به نظر من کمیته اخلاق می‌تواند حتی ورود پیدا بکند و بگوید که کمیته بدوی و استیناف برگزارکننده درست عمل کردن یا نه، به بار معنوی ورزش و فوتبال ضربه خورده یا نخورده اگر درست عمل نکردن باید پاسخگو باشند.

تابناک: در رسانه‌ها منتشر شده رای قضایی و کیفری آقای تاج.

این موضوع را تو می‌دانی دیگه من چرا بگویم.

تابناک: جامعه می‌داند.

‌من خوشحالم ببینید یادمان باشد. زبان جراید زبان قلم، زبان نویسندگان، زبان انتقادی باید باشد. درسته زبان ارشادی و هدایتی برای جامعه مفید است و نگارش خبر، شما خبرسازی نمی‌کنید خبرنگاری می‌کنید یعنی خبر وجود دارد شما نگارش می‌کنید زمانی به سراغ انتقاد از من می‌آیید که احساس می‌کنید که ضرورت دارد من به خودم بیایم. انتقاد شلاق هدایت است. هر مدیری از انتقاد بترسد به رستگاری نمی‌رسد بلکه به فلاکت می‌رسد؛ و غرق می‌شود در آن. باور‌های غلط خودش و نابود می‌شود. من خواهشی دارم از ارباب جراید و نویسندگان و خبرنگاران عام به خصوص جوان‌ها که اگر ما خطا می‌کنیم اشتباه می‌کنیم، بگویند و بنویسند و به تصویر بکشند فریاد بزنند، زبان انتقادتان را کوتاه نکنید.

تابناک: شکایت نمی‌کنید، زندانی‌شان کنید؟

 نه قول می‌دهم به هیچ عنوان من از هیچ خبرنگاری در دوره مدیریتم شکایت نکردم. یک نفر در برنامه تلویزیونی سر تا پا دروغ گفت در رابطه با من، الان رفیق من هست، حلالیت طلبید. من هم شکایتی نکردم ولی به محض اینکه من یه برنامه انتقادی رفتم بر علیه فدراسیون فوتبال، از دبیرکل محترم آن زمان، رئیس فدراسیون و مشاورین فدراسیون ۵ نفر شکایت کردند و من در خارج بودم نمی‌دانستم و در غیاب بنده دو سال زندانی گرفتم که وقتی آمدم اینجا، خب وکیل گرفتم و حل شد ولی اصلا شما فکر نکنید که به محاسن سفیدت رحمی بشود و بگویند که. پیری پیر دل که حق دارد بگوید آنچه که در دل دارد.

تابناک: حالا اگر انتخابات ۱۱ اسفند برگزار شود امیر عابدینی رئیس می‌شود؟

من ۹۰ درصد رئیس فدراسیون می‌شوم. بار سنگینی روی دوشم حس می‌کنم.

تابناک: و تصمیم‌تان درباره تیم ملی فوتبال که شاید همه چشم دارند به آن چیست؟ به هر حال امیر قله‌نویی الان سرمربی تیم ملی هست که انتقاد‌هایی هم به سبک بازی تیم ملی می‌شود.

جای چندتا کانون خالی هست، ما کانون‌های معنوی می‌خواهیم یعنی کسانیی را ازشان خواهش می‌کنم بیایند که دغدغه تیم ملی را دارند و بازیکن تیم ملی بودند و بزرگ تیم ملی بودند، اینها کنار نیستند اینها خودشون کنار کشیدند. باید دستشان را بوسید و آورد در صحنه و ازشان خواهش کرد مشورت بدهند تا حرف بزنند و انتقاد بکنند آنها می‌توانند راجع به تیم ملی آقای امیر قلنویی تصمیم بگیرند. باید به آنها این فرصت را بدهیم، آنها صاحبان حقند، مربیان بزرگی که امروز کنار هستند و کسوت مربیگری را پشت سر گذاشتند و سن و سالی دارند و ریش سفید کردن، اینها باید کانون مربیان را تشکیل دهند و باید بیایند نظر بدهند و نصیحت بکنند و البته حفاظت شوند. کانون بازیکنان باید بیاید درد بازیکنان را منعکس کنند. بانوان در فوتبال آینده دنیا نقش خواهند داشت. من این را می‌نویسم که این واقعیت اتفاق خواهد افتاد. بضاعت و استعداد رشدشون عجیبه و تشنه این هستند که بگویند ما در عرصه ورزش تنه به فوتبال دنیا می‌زنیم تنه به کشتی دنیا می‌زنیم حتی رشته‌هایی که ما نداریم اگر الان داشته باشیم خیلی حرف برای گفتن خواهیم داشت. من بحث آکادمی فوتبال برایم خیلی مهم است. من ناراحتم ۵۰ ساله به المپیک نرفتیم و دردمند این موضوع هستم. نسل جوان ما می‌تواند این استعداد را به رخ بکشد. دلم می‌خواهد که آکادمی‌ها شکل بگیرد، در سراسر استان‌ها حتی استان‌هایی که تیم ندارند، بعد آکادمی داشته باشند و کمک کنیم. حمایت کنیم بودجه بگذاریم و تامین منابع بکنیم این تامین منابع را می‌شود از دولت گرفت، از مجلس گرفت. وقتی می‌خواهی برای استعداد و شکوفایی استعداد هزینه کنیم، می‌توان گرفت اینجا دیگه بحث آماتوری معنا دارد، این کار‌هایی است که در ذهنم هست. سازمان لیگ ما باید با اتحادیه همگن شود و درآمدزایی معقول داشته باشد. باشگاه‌های ما از این وضعیت فقر و ناچیزی دربیایند و بستر استادیوم‌های ما سالم باشد و سازندگی باشد استادیوم‌های ما سرخورده شده احساس می‌کنم که خستگی در ساختار سخت‌افزار ما وجود دارد.

تابناک: سوال آخر آیا ما امیر عابدینی را اگر رئیس شد دور بعدی انتخابات با عصا و واکر در انتخابات می‌بینیم یا اگر رئیس بشه فوتبالیست‌هایی که بودن و می‌توانند در عرصه مدیریت کمک کنند، می‌آورد که جانشین پروری کند.

بی‌تعارف می‌گویم، شناسایی کردم ۴ نفر که بضاعت دارند، جوانند و بضاعت این را دارند که بیایند فوتبال ما را عهده‌دار شوند، شرایط شما مطمئن باشید اگر من در آن جایگاه قرار بگیرم، علی دایی خواهد آمد. علی دایی که می‌تواند یک روزی رئیس فیفا شود و این بضاعت را دارد و خیلی کسایی که پشت سر علی دایی ایستادند، اما بستر را برای عرض اندام در کار مدیریت نمی‌بینند. اینها در دنیای فوتبال شناخته شده هستند در جهان فوتبال شناخته شدند. رئیس فیفا در مقابل علی دایی حرف کمتر می‌زند بیشتر سعی می‌کند عمل بکند، پز نمی‌دهد، من برای اینکه رئیس فیفا خوشش بیاید دیگر لازم نیست کاری کنم، او دلش می‌خواهد من خوشم بیاید رای من در فیفا رای غالبه، خیلی‌ها به احترام رای من رای می‌دهند، من نوعی را می‌گویم. علی دایی، کریم باقری، خداداد عزیزی اینها حرف دارند در فیفا بزنند، فیفا به اینها احترام می‌گذارد، ولی ما بچه‌ها را از خودمون دور کردیم باید بستر به گونه‌ای باشد که آنها را نزدیک کنیم. دستگاه‌های نظارتی و هدایتی ۱۰۰ درصد آغوش باز می‌کنند، به هر حال یک عدم وفاقی به وجود آمده، خیلی جا‌ها نباید آنها حضور داشته باشند و باید تحلیل شود که نباید باشند و نخواهند بود ولی ما بدون تحلیل می‌گوییم که تو نباش، من هستم خب این درست نیست بعد می‌بینیم کارنامه افتضاح است و بعد می‌گویند که نخیر حالا ما هستیم.

اشتراک گذاری
برچسب ها
محک پایین متن خبر
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
جونم امیر خان. فقط خودت از پس این تاج بر میای. امیدوارم خودت رئیس فدراسیون بشی که تاج و تیمش رو بترکونی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
یکی از یکی بدترن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
من هم به نظرم تاج با باندش اجازه ورود هیچ غیر خودی رو به انتخابات ندن و ضمنا همه قبلآ با هم بستن و این حرفا همه فیلمه
اگر عابدینی درست بگه و انتخاب بشه حداقل دک کردن تاج از فوتبال خودش یک موفقیته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
5oدرصد حرفاشو برعکس کنید تا به ریاست تاج برسیذ عابدینی فقط برای نمایش وپوشش تاج اومد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
اگر عابدینی بشه رییس ، چهار سال قهرمانی پرسپولیس تضمین است.
پاسخ ها
هستی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
پرسپولیس خودش قهرمان هست،،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
عابدینی به مراتب از تاج بدتر است کافی است به گذشته او رجوع کنید
پاسخ ها
محمد
| Albania |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
?گذشته عابدینی چه طوری بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
تاج چرا از رو نمیره ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
به خاطر پول بی پایان فوتبال ت
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
اگر آمده واقعا رقابت کنه دمش گرم ولی اگر آمده که تاج تنها نباشه اعتبار چندین ساله خودش را برده زیر سوال
عیسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
این بابا خیلی از خود راضی تشریف دارن.... در ضمن چنان از هلی دائی صحبت میکنن که انگار فوتبال ایران معطل علی دایی هست... ضمنا میگه علی دایی رو برمیگردونم... حالا اگه علی دایی ذره ای معرفت و وجدان داره باید همانطور که وقتی دبیر گفت علی دایی باید به فوتبال برگرده و خیلی بهش برخورد و علیه دبیر موضع گرفت و بهش بد و بیراه گفت که دبیر حق نداره برای من تعیین تکلیف کنه... حالا هم اگر راست میگه با عابدینی هم همین برخورد رو داشته باشه..... بابا علی دایی رو اینقدر گنده اش نکنید ظرفیت نداره
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
علی دایی جواب دبیر رو نداد چون گفته بود دایی به فوتبال برگرده. جواب دبیر رو داد چون گفته بود که دایی برای برگشتن به فوتبال باید بیزینس شخصی خودش رو کنار بذاره. وقتی می‌خوای یه واقعیت رو جور دیگه جلوه بدی دقیقا یعنی همین کامنت
فریاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
تاج بسیار خطرناک وبشکل پیچیده یی، عمل میکند و هنوز برخی از پرونده هایش مفتوح مانده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
اصلحترین گزینه عابدینیه ولاغیر ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
دیروزتواخبارورزشی آقای سکته مصلحتی رانشان دادگری از ساخت محل جدیدفدراسیون فوتبال از زمان دلار۱۲۵۰۰تومنی صحبت میکرد،درزمان نوشتن عهدنامه ویلموتس دلارقیمتش چندبود؟
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # ترامپ # ایران و آمریکا # نیمه شعبان # قیمت طلا # تعطیلی مدارس # کالابرگ
الی گشت
نظرسنجی
در جنگ سه ساله اوکراین-روسیه کدام طرف پیروز میدان است؟