جوابیه روابط عمومي ستاد نظارت گمركات استان گيلان به یک خبر

درج درددل‌هاي يكي از مسافران پرواز تركيه ـ رشت فرودگاه بين‌المللي سردار جنگل رشت در وب سايت خبري تابناك در تاريخ 15 شهريور ماه سال جاري و روايت ايشان از نحوه بازرسي و كمبود امكانات و تجهيزات مورد نياز جهت ارایه خدمات مسافري، نيازمند تأملي است فراتر از يك گزارش و گلايه؛ موضوعي كه مي‌توان آن را به عنوان يكي از گلوگاه‌ها و نقاط آسيب‌پذير در مبادي رسمي كشور مورد توجه قرار داد.
کد خبر: ۱۹۲۰۶۵
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۵ 21 September 2011
|
3479 بازدید
در پی انتشار خبری با نام «فرياد مسافران فرودگاهي كه شنيده نخواهد شد» در «تابناک» اجتماعی، روابط عمومي ستاد نظارت گمركات استان گيلان جوابیه‌ای برای انتشار فرستاده است.

به گزارش «تابناک»، متن این جوابیه به شرح زیر است:

مديريت محترم سايت تابناك/ باسلام

احتراماً بازگشت به گزارشي تحت عنوان «فرياد مسافران فرودگاهي كه شنيده نخواهد شد» در آن خبرگزاري وزين خواهشمند است، جهت تنوير افكار عمومي طبق ماده 23 قانون مطبوعات نسبت به درج جوابيه ستاد نظارت گمركات استان گيلان در ذيل خبر اقدام لازم معمول فرمایيد.

درج درددل‌هاي يكي از مسافران پرواز تركيه ـ رشت فرودگاه بين المللي سردار جنگل رشت در وب سايت خبري تابناك در تاريخ 15 شهريور ماه سال جاري و روايت ايشان از نحوه بازرسي و كمبود امكانات و تجهيزات مورد نياز جهت ارایه خدمات مسافري، نيازمند تأملي است فراتر از يك گزارش و گلايه؛ موضوعي كه مي‌توان آنرا به عنوان يكي از گلوگاه‌ها و نقاط آسيب پذير در مبادي رسمي كشور مورد توجه قرار داد.

شايد با نگاهي به گستره وظايف سازمان گمرك بيشتر بتوان به اهميت و نقش اين موضوع پي برد: «اعمال حاكميت دولت در نظارت و كنترل بر ورود و خروج انواع كالا، اخذ حقوق ورودي و ماليات بر ارزش افزوده، حفاظت از سلامت بهداشتي و فرهنگي جامعه، حفاظت از محيط زيست در برابر كالاهاي مخرب محيط زيست و لايه ازن، حمايت از صنايع داخلي وحمايت از مصرف كنندگان و جلوگيري از واردات كالاهاي بي كيفيت، جلوگيري از قاچاق كالاو مواد مخدر و اسلحه و مهمات، مبارزه با پولشويي، جلوگيري از قاچاق گونه‌هاي گياهي و جانوري روبه انقراض، حمايت از حقوق مالكيت معنوي و...» تنها بخشي از وظايفي است كه گمرك به عنوان يك دستگاه حاكميتي و نظارتي بر عهده دارد.

حال آيا متناسب با اين وظايف و مسئوليت‌ها، ابزار‌ها، تجهيزات و امكانات لازم در اختيار مي‌باشد؟ و يا فقدان اين امكانات و ابزارها چه پيامدهايي بدنبال خواهد داشت؟ موضوعي است كه در اين مجال نمي‌گنجد، ولي تأثير اين نقصان بر فرايند ارائه خدمت و معطلي و نارضايتي خدمت گيرندگان از نحوه بازرسي كالاها ملموس ترين پيامد منفي است كه در گزارش جناب آقاي گل آرا مسافر پرواز تركيه رشت نيز بدان اشاره شده است.

از ديگر سو، بايد اين امر را نيز مورد توجه قرار داد كه وجود اين كاستيها در كنار بي اطلاعي برخي از خدمت گيرندگان و مسافران محترم از حقوق شهروندي و قوانين مسافري و همچنين فرصت طلبي برخي از متخلفين و سودجويان، ارائه خدمت به مسافران و خدمت گيرندگان را با چالش‌ها و مشكلاتي روبرو مي‌كند كه در بسياري از موارد با توجه به نقش، اهميت و مجموعه وظايف گمرك، اين مسائل و مشكلات به نام گمرك ختم مي‌گردد؛ موضوعي كه در گزارش نيز تلويحا به آن اشاره شده است.

 آنچه ناگريز از پذيرش آن مي‌باشيم، اجراي وظايف حاكميتي و سازماني است كه بر عهده كاركنان گمرك نهاده شده است، اين مهم نيز در هر شرايط و وضعيتي تكليفي است كه به موجب قانون و به منظور صيانت از جامعه انجام مي‌پذيرد، يقينا وجود فضاي اداري مناسب، تناسب سالن مسافري با حجم مسافران و پروازها، تفكيك سالن ورودي و خروجي، تفكيك سالن پروازهاي داخلي و خارجي، وجود تجهيزات كنترلي و دستگاههاي ايكس ري و بسياري از شرايط و ضوابطي كه امروزه به عنوان استانداردهاي اوليه يك فرودگاه بين المللي ضروري و الزامي است، تاحدود زيادي شرايط ارائه خدمت را بهتر نموده و ضمن افزايش سرعت و سهولت خدمت رساني و رضايتمندي موجب كوتاه شدن دست فرصت طلبان و سود جويان نيز مي‌گردد. پر واضح است كه فقدان اين امكانات و زير ساخت‌ها نمي تواند توجيه يا مانعي باشد در انجام وظايف قانوني و كنترلي گمرك.

ستاد نظارت گمركات استان گيلان عليرغم پايش مستمر نحوه برخورد كاركنان و عملكرد فرودگاه رشت و اطمينان از صحت و درستي روند مذكور ضمن احترام كامل به حقوق خدمت گيرندگان و مسافران عزيز با تعين تيم بازرسي متشكل از كارشناسان خبره، موضوع گزارش اين شهروند گرامي را در خصوص نحوه برخورد و فرايند انجام كار تشريفات گمركي مورد پيگيري قرار داده است كه پس از بررسي‌هاي كارشناسي و ميداني تيم بازرسي و برقراري تماس با نويسنده محترم گزارش (جناب آقاي گل آرا)، از برخوردهاي محترمانه و تكريم مسافرين محترم توسط كاركنان گمرك فرودگاه رشت اطمينان حاصل نموده و نتيجه بررسي‌هاي مذكور موجب افزودن برگي ديگر بر افتخارات خدمتگزاري آن گمرك گرديد.

از سوي ديگر، همچنين ستاد مركزي گمرك ايران نيز موضوع تجهيز گمركات استان به امكانات وابزارهاي كنترلي را در دستور كار خود قرار داده و با اعزام تيم كارشناسي مطالعات اوليه را آغاز نموده است.

در پايان به آگاهي كليه خدمت گيرندگان و مردم شريف مي‌رساند كه تمامي فرايندها و رويه‌هاي كاري كه از سوي گمرك در مبادي رسمي كشور اعمال مي‌گردد، بر اساس مسئوليت‌ها و وظايفي است كه قانونگذار با هدف صيانت از اقتصاد و حفاظت از جامعه و احقاق حقوق دولت، بر آن تكليف نموده است؛ وظيفه اي كه نيازمند همياري و همكاري شما و مشاركت ديگر سازمان‌ها و ارگان‌هاي خدمتگزار مي‌باشد.

روابط عمومي ستاد نظارت گمركات استان گيلان
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟