سرویس اجتماعی ـ از مدتها پیش در روزنامهها و خبرگزاريها صحبت بود که قرار است آموزش و پرورش کاري کند که مثل توپ صدا کرده و زير و رويش تکاني بخورد! سرانجام توپش ترکيد و صدايش هم صدای همه را درآورد، برخی تشويق کردند و برخی هم ساکت ماندند و برخی سکوت را علامت رضا ندانستند، اما در هر صورت پنجشنبه ها تعطيل شد.
بنا به گزارش «تابناک»، طرحی که قرار بود، ملی باشد اما به باور برخی از منتقدان محلی شده است؛ مدارس از پیش هم بیقانونتر شده و شيريني تعطيلي پنجشنبهها با کلاسهای اضافه و خسته کننده تلخ شده است، ولي مثل اينکه با وجود مخالفتهای مجلس و کارشناسان، اين امر اجرايي شده است.
ایجاد مشکل برای مدارس ابتدایی شیفت عصر و از همه مهمتر، کاهش ساعات درسی، از جمله پیامدهای منفی این طرح خواهند بود؛ افزون بر این که با تسری طرح به مقاطع راهنمایی و دبیرستان، مشکلات دیگری نیز بروز خواهند کرد.
امجد، کارشناس آموزشی با اشاره به اجراي بدون مطالعه و کارشناسي اين طرح گفت: در تصميمگيریها عجله داريم و اين شتاب غير کارشناسي شده، موضوع را از مقصد اصلي دور ميکند؛ بنابراین، باید پیش از اجراي طرح، شهري به عنوان پايلوت در نظر گرفته ميشد تا مشکلات و نواقص طرح از بين میرفت يا اینکه، دستکم بيشتر مورد مطالعه قرار میگرفت.
وي ادامه داد: بر پایه مطالعاتي که توسط برخي از کارشناسان انجام شده، در فرايند آموزش، شرکت در کلاسها و يا افزايش ساعات درسي و طولاني شدن اين زمان، نه تنها در بهبود کيفيت آموزشي مفيد نيست، بلکه خستگي و گرسنگي ناشي از افزايش زمان آموزش کيفيت آموزش را نيز کاهش ميدهد.
اين کارشناس آموزشي با اعلام اينکه تعطيلي پنجشنبهها در برخي شهرها و روستاها که فرزندان نيروي کار به شمار میروند و نميتوانند به تحصيل ادامه دهند مفيد است، گفت: این دانشآموزان ميتوانند با کم شدن روزها، اميد به رفتن به مدرسه داشته باشند و در برخي موارد از ترک تحصيلشان جلوگيری میشود.
امجد با بيان اينکه در بيشتر کشورهاي دنيا به ویژه اروپا، روزهاي آموزش چهار یا پنج روز است، ادامه داد: ايران بيشترين روزهاي آموزش در دنيا را دارد، در حالي که شمار روزهای آموزش نيست که مورد اهميت است، بلکه ساعات و نوع آموزشهاست که موجب کيفيت آموزش میشود.
بنا بر اعلام مرکز پژوهشهای مجلس، رضایتمندی معلمان و دانشآموزان از تعطیلی پنجشنبهها، افزایش مشارکت معلمان در دورههای دانشافزایی ضمن خدمت، افزایش فعالیت فوقبرنامهای و پرورشی و آموزش خانواده با تعطیلی پنجشنبهها و نداشتن ممنوعیت قانونی، از جمله مزایای احتمالی این طرح به شمار میروند.
از سوی دیگر، در همين تحقيق آمده است که تحقق نیافتن هدف تحول آفرینی و کیفیت بخشی، عدم آموزش و مهارتهای زندگی، هماهنگ نبودن با اسناد بالادستی، کاهش بازده ساعت پنجم فعالیت روزانه، تناسب نداشتن با طرحهای دیگر، فراهم ساختن زمینه بلاتکلیفی و ابهام، ایجاد نارضایتی مردمی و مشکل آفرین شدن تعطیلی پنجشنبهها برای تعدادی از والدین، ایجاد مشکل برای مدارس ابتدایی شیفت عصر و از همه مهمتر کاهش ساعات درسی از جمله پیامدهای منفی این طرح خواهند بود؛ افزون بر اینکه با تسری طرح به مقاطع راهنمایی و دبیرستان مشکلات دیگری نیز بروز خواهند کرد.
نیره اخوان بیطرف، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت: از هر طرحی که باعث کاهش مشکلات اجتماعی و افزایش کارایی درسی دانش آموزان شود، استقبال میکنیم و طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس طرح خوبی است.
وی با بر شمردن نکات مثبت طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس تصریح کرد: طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس برای والدینی که روزهای پنجشنبه را در بیرون از منزل مشغول به فعالیت نیستند، طرح مثبت و قابل قبولی است، چرا که باعث کاهش هزینه رفتوآمد خانوادهها، کاهش ترافیک در سطح شهر و کاهش آلودگی هوا میشود و والدین میتوانند وقت بیشتری را به تعلیم و تربیت فرزندان خود اختصاص دهند.
نماینده مردم اصفهان اذعان داشت: البته برای والدین شاغل که روزهای پنجشنبه خود را خارج از منزل مشغول به فعالیت هستند و وقت کمتری برای رسیدگی به امور فرزندان خود دارند، باید تدابیری اندیشیده و برنامهای درست شود که نسبت به طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس فرزندانشان متضرر نشوند.
وی همچنین اظهار داشت: سیستم آموزش و پرورش برای بالا بردن سطح یادگیری و بهرهوری دانش آموزان در مدارس، ضمن حذف یک روز درسی دانش آموزان باید برنامههای جایگزین آموزشی و یادگیری در منازل را برای خانوادهها فراهم نماید.
البته در کنار این اظهار نظرهای مثبت، کسانی هم هستند که شمشیر را از رو بسته و با این اقدام آموزش و پرورش به شدت مخالف هستند.
نادر قاضي پور، نماينده اروميه میگوید: تعطيلي مدارس در پنجشنبهها خيانت بزرگي به آموزش و پرورش است و بايد از آن جلوگيری كرد.
قاضي پور با انتقاد از تعطيلي مدارس در پنجشنبهها گفت: مدارس براي جبران ساعات كلاسها، مجبورند كه هر روز دستکم يك ساعت ديرتر كلاسها را تعطيل كنند كه اين موضع هم برای دانش آموزان و هم برای معلمين خسته كننده است.
وی با بيان اينكه مردم به ما مراجعه و همه اين مسايل را طرح ميكنند، افزود: بعضی خانوادهها خواستار سوال از حميدرضا حاجی بابايی، وزير آموزش و پرورش در مجلس هستند و ما نمیدانيم كه چه بايد بكنيم.
نکته بسيار است، ولی بايد گفت که با وجود مشکلات فراوان، طرح تعطيلي پنجشنبهها اجرا شد، ولی در اين ميان، اين دانشآموزان و والدين آنها هستند که بر اثر تصميمات غير کارشناسي و بدون پشتوانه مطالعاتي متضرر میشوند و شايد سال آينده اين طرح هم به سرنوشت بسیاری از طرحهای ديگر دچار شده و به دست فراموشی سپرده شود.