در دومین اکران چهارمین روز سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ، شاهد اکران یک ملودرام جدی در سالن اصلی کاخ جشنواره بودیم. اثری که اگرچه از کیفیت فنی بالایی نسبت به آثار به نمایش درآمده در روزهای اخیر برخوردار بود، اما سرنوشت محتومی جز شکست در گیشه نخواهد داشت؛ سرنوشت مشترکی که به سراغ بسیاری از آثار دارای دکوپاژ محدود اما خوش ساخت جشنواره کنونی خواهد آمد.تابناک تصاویر نشست مطبوعاتی عوامل فیلم(اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند) که ظهر روز یکشنبه برگزار شد از محل کاخ جشنواره منتشر می نماید.
نشست مطبوعاتی عوامل فیلم(اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند)
سومین فیلم اکران شده در روز چهارم جشنواره یه دو سه پنج به کارگردانی محمد معیری بود که از ضعف ساختاری شدید در سناریو و پرداخت رنج می برد. فیلمی که به نظر می رسد حتی یک بلیط در گیشه نفروشد. همین فضای مبهم و داستان ناقص و سر هم بندی شده فیلم که محصول بودجه های کلان ژانر فاخریسم است منتقدین را چشم انتظار یک نشست پرسش و پاسخ داغ گذاشته بود؛ نشستی که اگر چه از گرمای بالایی برخوردار بود اما علی الظاهر هیزم تنور این نشست شهیدی فر مدیر این جلسه بود تا معیری.
در این نشست محمد معیری بر خلاف ساختار جلسه اصرار بر حضور بازیگر فرعیش در پشت میز کنفرانس داشت که با مخالفت شهیدی فر همراه شد. پس از بی توجهی کارگردان و اصرار برای به صحنه آوردن بازیگرش، شهیدی فر در حرکتی جالب و جسورانه به نشست پایان داد و سالن کنفرانس سعدی را ترک کرد. در ادامه این نشست محمد معیری با صدای بلند در حالی که پروژکتورها خاموش می شد، به این اتفاق اعتراض کرد و خود را برای زیر پا گذاشتن قواعد تمام نشست های جشنواره محق می دانست.
همایون ارشادی نیز در همراهی با معیری به عنوان بازیگر فیلم یک دو سه پنج دست به اعتراض بی سابقه ای زد و رفتار شهیدی فر را یک توهین به خبرنگاران و همچنین عوامل سازنده این فیلم تلقی نمود؛
اظهاراتی که با همراهی و مخالفت برخی روزنامه نگاران مواجه شد. در این گیرو داد، نویسنده فیلمنامه بر روی صحنه آمد و با صدای بلند و اشاره به اینکه محمد معیری که مدعیست باید تمام عوامل فیلمش روی صحنه باشند، پانزده دقیقه از فیلنامه را به کلی حذف کرده و به طور کلی ساختار فیلنامه را دستخوش آسیب جدی نموده و علیرغم ادعایش فیلنامه نویس را به عنوان یکی از ارکان یک فیلم به صحنه دعوت نکرده و این ادعاها تلویحاً با تأیید کارگردان همراه شد.
همایون ارشادی پس از نشست نیمه کاره و خارج از سالن نشست در جمع دوستانش به شکلی نچندان جالب به انتفاد از شهیدی فر ادامه داد و وی را تنها مجری نشست خواند که سالب اختیار برای تعطیلی یک کنفرانس خبری رسمی جشنواره است. به نظر می رسد برخلاف رویکرد محافظه کارانه شهیدی فر در روزهای اخیر این مجری در اتفاقی جالب و البته انتحاری تلاش کرده وجه اش را در نزد منتقدین که به شدت نقدهایی به عملکرد وی در جشنواره سی و یکم داشتند جبران کند.
تصاویر کنفرانس جنجالی و درگیری همایون ارشادی و معیری و شهیدی فر
ترک سالن توسط شهیدی فرد
نویسنده در حال شکایت از معیری
نویسنده در حال شکایت از کارگردان
عوامل فیلم یک دو سه پنج
فیلم «قاعده تصادف» نیز به عنوان آخرین فیلم جدی روز چهارم به نمایش درآمد. «قاعده تصادف» که روایت جالبی است از گروهی که قصد سفر به جشنواره تئاتر در کشور دیگری دارد، از پردازش و داستان دارای کششی برخوردار است و احتمالاً در گیشه حضور نسبتاً موفقی خواهد داشت. فیلم اگرچه دستخوش دوربین روی دست بدون فلسفه شده بود اما در مجموع شیوه پردازش و نگاه بهنام بهزادی که از «تنها دو بار زندگی می کنیم» برای تماشاچی حرفه ای باقی مانده، در اثر تازه نیز وجود داشت و بهزادی نسبت به اثر پیشینش قطعاً یک گام به پیش برداشته است.
تصاویر کنفرانس خبری «قاعده تصادف»