روز پنجم جشنواره فیلم فجر با اکران منحصر بفردی همراه شد و مازیار میری، آخرین اثرش را مقابل دیدگان افکار عمومی در کاخ جشنواره رونمایی کرد؛ فیلمی که یکی از منسجمترین آثار جشنواره سی و یکم تلقی میشود. بیگمان علاوه بر درخشش در شب اختتامیه جشنواره در گیشه نیز حرفهای جدی برای گفتن خواهد داشت.
به گزارش «تابناک»، ششمین فیلم سینمایی مازیار میری، باز هم توانست سخنان تازهای برای منتقدین خسته ـ که چهار روز پیاپی با دیدن آثار ضعیف در فرایندی فرسایشی گرفتار شده بودند ـ داشته باشد؛ ساخته ارزشمند مازیار میری که شاید در عین بیارتباطی با اثر کنونی، نام حوض نقاشی را به خود اختصاص داده است.
خلاصه داستان: مریم و رضا با آدمهای دیگر فرق دارند، نه یک فرق معمولی، بلکه بسیار آشکار. آنها باید بکوشند تا به دیگران ثابت کنند، این تفاوت بزرگ را با معجزه عشق حل کردهاند. ماجرای زن و مردی عقب افتاده که در پویایی زندگی با مسائلی برخورد میکنند که شاید از دید بسیاری از انسانها پنهان مانده، چگونگی رویارویی آنها با چالشهای پیش روی، جذابیتی میآفریند که بیننده را بیحرکت تا پایان داستان همراه میسازد؛ البته بازی تحسینبرانگیز شهاب حسینی و نگار جواهریان در روایت این داستان نباید از ذهن دور شود.
البته ناگفته نماند که این فیلم با حاشیههایی در زمان ساخت روبهرو شد. به همین دلیل، عوامل فیلم ترجیح دادند پروژه در سکوت خبری ساخته شود. پیش از این نام منوچهر محمدی، تهیه کننده اثر اعلام شده بود، ولی پس از مدتی مدیر کل وقت اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد در گفتوگویی عنوان کرد که پروانه ساخت این فیلم با تهیه کنندگی حوزه هنری صادر و نام محمدی حذف شد. در هر صورت این اثر سینمایی به تهیه کنندگی منوچهر محمدی ساخته شده و از محصولات حوزه هنری است. شهاب حسینی، نگار جواهریان و فرشته صدر عرفایی از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.
فیلم به لحاظ پردازش و ساختار داستانی از انسجام چشمگیری برخوردار بود و حامد محّمدی، فرزند منوچهر محّمدی، تهیه کننده خوش سابقه این فیلم توانسته بود یک اثر دارای مضامین والای انسانی را بدون آن که اسیر شعارزدگی مرسوم در فیلمهای سفارشی شود، به مرحله پس از تولید برساند.
«خاکستر و برف» دومین فیلم اکران شده در روز پنجم جشنواره فجر بود. روح الله سهرابی کارگردان «خاکستر و برف» تلاش کرده بود روایتی متفاوت داشته باشد از مادر یک شهید مفقودالاثر که استخوانهای فرزندش پس از سالها به خانه بازگشته است. متاسفانه کارگردان در خلق موقعیت تازه با شکلدهی یک ریتم استاندارد، ناموفق ظاهر شده بود و فیلم در حد یک تله فیلم متوسط و احتمالاً با هزینه یک پروژه سینمایی مراحل تولید را پشت سر گذاشته است.
اگر چه کارگردان در نشست مطبوعاتی تأکید میکرد هیچ نگاهی به آثار اینچنینی نداشته، اما بطور خاص رگههایی از بوسیدن روی ماه ساخته همایون اسعدیان در فیلم مشهود بود و به نظر میرسد سهرابی نتوانسته فضای ذهنی منفک از آنچه برای طراحی دکوپاژ اثر از دیگر فیلمها دیده، در «خاکستر و برف» خلق کند و مخاطب حرفهای با تماشای این اثر خاطرات بسیاری از فیلمهای در همین سبک را به یاد میآورد.
به رغم آنکه ادعا شده 75درصد بودجه این فیلم از سوی بخش خصوصی تأمین شده، بعید به نطر میرسد سرمایهگذار و تهیهکنندهای ریسک سرمایهگذاری در چنین اثری که از هم اکنون در گیشه شکست خورده را انجام دهد. مگر آنکه رایت این فیلم از هم اکنون توسط صدا و سیما و یا نهادهای فرهنگی خریداری شده باشد، یا در آینده خریداری شود که به هیچ عنوان اتفاق بعیدی نیست. انتظار میرود بودجه های دفاع مقدس حول سوژههای غیر تکراری سوق داده شود و با کلیشه به استقبال شهدای گمنام نرفت.
«تابناک» در پایان هر روز به نقدی وسیعتر نسبت به کیفیت و محتوای آثار خواهد پرداخت.
برای دیدن تصاویر بزرگتر روی آنها کلیک کنید