سرنوشت میدان ولیعصر تغییر می‌کند؟

فیلم: چهارراه ولیعصر و فرهنگ منعطفِ شهروندی!

شاید یکی از همشهری‌هایمان نخواهد «فرهنگ شهروندی» را رعایت کند اما در پایتخت این مملکت می‌توان به نگاه‌های معنادار و حتی تذکرهای کوتاه، مردم گریزان از این فرهنگ را مجاب کرد که چنین کاری یک الزام است، وگرنه به عنوان شخصی فاقد درکی از بدیهیات شهرنشینی شناخته می‌شود.
کد خبر: ۳۷۴۱۹۳
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۹ 26 January 2014
|
43585 بازدید
|
گشایش زیرگذر چهار راه ولیعصر تهران که عملاً هرگونه رفت و آمد را به زیر سطح زمین برد و با اتصال این زیرگذر به مترو، پیچیده‌ترین زیرگذر کشور را شکل داد، با نقدهایی همراه بود که شاید مهم‌ترینش متوجه این مسأله بود که ‌ای کاش به جای عابران خودرو‌ها به زیر زمین می‌رفتند و این منطقه پیاده‌راه می‌شد، ولی آیا این اتفاق، دلیلی می‌شود که نرده‌های خیابان را نادیده بگیریم؟!

به گزارش «تابناک»، کمتر کسی گمان می‌کرد زیرگذر‌ چهارراه ولیعصر به این پیچیدگی باشد و چند نوبتی گذر از آن لازم باشد تا به جغرافیای آنچه در زیر زمین ساخته شده احاطه یافت؛ اما به هر حال آنچه ایجاد شده توسط بخش اعظمی از عابران سابق چهار راه ولیعصر مورد استفاده قرار می‌گیرد و گروهی هم که آن زیر می‌روند، از سوی دیگر خیابان بیرون نمی‌آیند و یک‌ضرب به مسیر‌هایی از زیرگذر می‌روند که به خطوط مترو متصل می‌شود.

با این حال گروهی از مردم نیز از این طرح استقبال نکردند و ترجیح دادند‌‌ همان مسیر ‌را از روی زمین ‌بروند، ولو آنکه به زحمت عبور از میان یا بالای نرده‌های دور تا دور چهارراه ولیعصر باشد که باز هم می‌توان این سختی را به جان خرید و از زیرگذر استفاده نکرد! البته نباید این مسأله را دور از نظر داشت که برای برخی کهنسالان، عبور از پله برقی‌های متوقف شده و در واقع طی ده‌ها پله بسیار دشوار است و این ملاحظات در نظر گرفته نشده است.

فیلم: چهارراه ولی عصر و فرهنگ شهروندیِ انعطاف پذیر!

عده‌ای که اتفاقاً چهره‌های کهنسال بسیار نادری میانشان بودند، از میان این نرده‌ها عبور می‌کردند و پس از آنکه میان این نرده‌ها نیز بسته شد، از زیر آنها به سختی و با انعطافی مثال زدنی که فرهنگ شهروندیِ انعطاف پذیر برخی از مردم را نشان می‌دهد، عبور می‌کردند و برخی نیز از نرده‌ها بالا رفته و از آن رد می‌‌شدند، تا کمتر از دو دقیقه زمان برای عبور از زیرگذر را تلف نکنند!

‌هرچند‌ ای کاش در دو زیرگذر روی هم، عملاً تمامی خودروهای چهارراه به زیرِ زمین منتقل می‌شد، چراغ قرمز برای همیشه حذف می‌شد و کف چهارراه ولیعصر به علاوه اندکی از هر سو به «پیاده‌راه» تغییر وضعیت داده و بخشی از پایتخت می‌شد اما حال که این اتفاق رخ نداده و دقیقاً خلافش شده، آیا دلیلی می‌شود تا اساساً به «فرهنگ شهروندی» پشت کرد و هرگاه به چهار راه ولیعصر رسید، از نرده‌ها بالا و به سرعت از این سو به آن سوی خیابان رفت و دوباره از نرده‌ای دیگر بالا رفته و پایین جست؟

شاید یکی از همشهری‌هایمان نخواهد «فرهنگ شهروندی» را رعایت کند اما در پایتخت این مملکت می‌توان به نگاه‌های معنادار و حتی تذکرهای کوتاه، مردم گریزان از این فرهنگ را مجاب کرد که چنین امری ‌الزام است، وگرنه به عنوان شخصی فاقد درکی از بدیهیات شهرنشینی شناخته می‌شود؛ امری که زمانی برای امور همچون گل کردن توسط مردم مورد توجه قرار گرفت و باعث شد گل کندن از اماکن عمومی که امری عادی بوده، به اتفاقی بعید مبدل شود و هم اکنون تا حدودی درباره برخی رفتار‌ها نیز توسط مردم ‌خودخواسته در حال اعمال است.

با این اوصاف هرچند می‌توان این پرسش را پیش کشید که «آیا سرنوشت میدان ولیعصر تغییر می‌کند و همچون بسیاری از شهرهای مدرن، امکان دارد چنین میدانی به پیاده راه مبدل شده و خودرو‌ها به زیرزمین منتقل می‌شوند؟»، بر توسعه فرهنگ شهروندی تأکید کرد که بسیار پراهمیت‌تر از عبور مردم از زیر خیابان، سطح خیابان و یا اندکی ارتفاع و پل‌های عابر پیاده است.

دانلود
اشتراک گذاری
محک پایین متن خبر
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۵۰
سامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
کی ...میخوان از این بی فرهنگی و قانون گریزی دست بردارنخدا میدونه!
علامت پیروزی هم نشون میده....!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
مشکل اینه که تو این مملکت همه جوره اولویت با ماشینه. بعد میگن چرا هوا آلودست. خوب برادر من چون تو این تهران اگه ماشین نداشته باشی حی باید بری پایین بیای بالا بری بالا بیای پایین. راه صد متری رو با محاسبات فیثاغورسی 200 متر میکنن.
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
باید همه جا فرهنگ 2500 خود را نشون بدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
آخه یه خورده فکر هم خوب چیزیه
زیرگذر می کردن که یه لاین ماشین ها می رفتن زیر اون یکی لاینو چی کار می کردن اون وقت؟
خداییش خیلی نامردین. من محل کارم نزدیک مترو ولی عصره. مشکل ترافیک چهارراه کلا حل شده ولی رسانه ها دارن سیاسی برخورد می کنن
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
با تشکر از تابنک برای طرح موضوع
من فکر کنم مشکل اصلی طرح عجیب و بی خود نرده اشت که در هیچ جای دنیا مشابه آنرا نخواهید دید. نرده باید کاملا مزاخمت ایجاد کنه نه اینکه بی ربط باشه.
شما اگر به کشور های اروپایی نگاه کنید در کل کشور از یک نوع نرده استاندارد و مورد تایید استفاده میکنند, ولی در ایران بیش از هزار نوع نرده طراحی شده. مملکت هردنبیل شده.
مقصر ما یا فرهنگ 2500 ساله نیست !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
برای بنده که دانشجو هستم و هشت سال مستمر در این چهار راه رفت و آمد داشته ام با افتتاح زیرگذر رفت و آمدم بسیار سخت شده است. به جای عبور از عرض خیابان که چند متری می شد حالا مجبور هستم به عمق زمین بروم !!! چند دور دور بزنم دوباره در میان سیل عظیم جمعیت بالا بیایم با فرض اینکه تابلوها را درست پیدا کرده باشم. نکته دیگر اینکه به لحاظ زیبایی واقعا کاری روی ورودی های زیرگذر صورت نگرفته به طوری که عملا زیبایی محوطه تئاتر شهر تحت الشعاع قرار گرفته است. تنها چیزی که در این مکان مورد توجه قرار نگرفته است راحتی عابران پیاده است و وقت و زمانی که ما باید صرف کنیم که از این سمت خیابان به آن سمت خیابان بریم. برای من که مدت طولانی در این خیابان رفت و امد داشتم مهم ترین عامل ترافیک چراغ قرمزهای طولانی در سمت خیابان ولیعصر و چراغ سبزهای طولانی در سمت خیابان انقلاب بود. طوری که اگر بنده از مسیر انقلاب به دانشگاه بیایم به هیچ وجه در ترافیک چهار راه ولی عصر نمی ماندم در صورتی که از سمت خیابان جمهوری حتی نیم ساعت هم در ترافیک مانده ام! عدالت هم چیز خوبی است ...
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
اگه به عنوان عابر پشت چراغ قرمز 200 ثانیه ای وایمیستادی تا چراغ عابر سبز بشه از نظر زمانی که به نفغت شده اگرم نه که خوب همون از رو نرده بپری بهتره
یه دانشجوی دیگه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
هشت ساله هنوز درستو تموم نکردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
اگر به عنوان راننده پشت نیم ساعت پشت چراغ مانده بودی و هنگام سبز شدن چراغ و نوبت حرکت خودرو ها از هجوم جمعیت به مقابل خودرو کلافه می شدی ، چنین حرفی رو نمی زدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
خب شاید لیسانس بعدشم فوق و حالاهم داره دکترا میخونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
چون دانشجویی این زیرگذر بد است؟ راستی چه درسی می خوانی که هشت سال طول کشیده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
هرقانونی برای عده ای امکان دارد محدودیت ایجاد کند ولی مطمئن باشید این قانون در درازمدت برای همه مطلوب است شما این زیرگذر را صرفا از عینک خودتان نگاه می کنید قدری هم به راننده بدبختی که مثلا صد ثانیه فرصت دارد از چراغ سبز این چهارراخ عبور کند ولی عابرین زیادی حق او را نادیده می گیرند و با عبور از عرض خیابان باعث می شوند که او چندین بار پشت چراغ قرمز بایستد هم فکر کنید خود بنده هم برایم سخت تر شده ولی در کل فکر می کنم وقتی جا بیفته محاسنش بیشتر از معایبشه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
خیلی زور بهت میاد؟ تو که حال چند قدم بیشتر را نداری، چطوری ادعا میکنی دانشجوی این مملکتی؟ فرداروز در برابر مشکلات زندگی میخوای چیکار کنی؟ دور بزنی؟!
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
میشه یکی بهم بگه تو این دانشگاه ها چی به دانشجوها یاد میدن؟؟وقتی فرهنگ و حقوق شهروندی برای شما تعریف شده نیست و حریم خصوصی رو متوجه نیستین ،برای چی دانشگاه میرید؟؟ پس تو دانشگاه چی دارن یادتون میدن؟
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
راننده که پشت فرمون نشسته راحته، بهتر نیست زیرگذر برای اتومبیل ها درست کنند!!
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
برادر یا خواهر عزیزی که نظر میدی؟ آیا تا به حال چهر راه ولی عصر رفتی؟
دو زیر گذر خودرو با هم!
میشه به من بگی وقتی طرح شما انجام شد، مردم باید از کجا به چهار راه دسترسی داشته باشند. جز از این که باید در سه راه جمهوری پیاده شده و تا چهار راه پیاده بروند! شما میدونی اکثر مردم در چهاراه از اتوبوس پیاده میشن یعنی عملا سه راه جمهوری قفل میشه.
اگر یک خودرو بخواهد از خیابان ولی عصر به سمت میدان انقلاب برود چکار کند!
آیا آقایون تا به حال آمدند هزینه کنن و بفهمند که مردم برای چی از چهار راه ولیعصر عبور می کنند؟ همانطور که جمعیت عبوری در چهارراه را با احداث ورودی مترو چند برابر کردنند. طرح هاشون مثل ساختن زورچپونی مسجد با معماری غربی در کنار تئاتر شهر می مونه. منطق کمترین مقدار رو داره. اصلا تا حالا فکر کردن که یک معلول چه طوری از پله برقی استفاده کنه! یا یک سالمند!
میدونستی تو شهری که من هستم، اتوبوس ها دارای جک هستند که زمانی که یک سالمند میخواد سوار اتوبوس بشه، راننده کف اتوبوس رو 20 سانتیمتر پایین میاره تا مسافر بتونه راحت سوار بشه. .... آیا در فرانسه هم شهرداری ها اینگونه بافت تاریخی یک خیابان یا چهارراه رو ...؟ مثل شما برای شانزالیزه، زیر گذر خودرو میسازنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
بالاخره شما موافق زیرگذر برای آدم ها هستی؟ مخالف زیرگذر برای آدم ها هستی؟ مخالف زیرگذر برای ماشین ها هستی؟ طرحت چیه عزیز؟ در ضمن در دنیا بسیاری از خیابان های تاریخی حرکت خودرو ممکن و پیاده راه شدند و برای چهارراه کلیدی و میدان کلیدی مثل ولی عصر، تنها راه پیاده راه کردن و عمومی کردن فضا، پیاده راه است. شانزلیزه هم خیابان است، چهار راه یا میدان نیست و اساساً به لحاظ عرض و طول، قابل قیاس با خیابون دو وجبی (از لحاظ عرض) انقلاب نیست. پیاده روی اون خیابون در دو طرف مجموعاً از کل عرض خیابان انقلاب بیشتره و طبیعتاً به اندازه کافی فضا داره. یک دفعه شانزلیزه رو سرچ کن بعد نظر بده. مردم ما نیاز به محل گرد آمدن دارند و پیاده راه کردن این منطقه چه مشکلی داره؟ فرض کن ماشین ها از این طرف میدون ولی عصر برن زیر و از اون طرف بیان بیرون و کف میودون کاملاً پیاده راه باشه و محل نشستن و قرار و ... مردم . چرا باید یک همچین فضای دیدنی که شاید یکی از زیباترین میادین دنیا بشه طراحی اش کرد رو از دست داد؟ البته برخی حرف های شما درباره سالمندان درسته و دقیقاً در همین راستا است که سطح خیابون برای شهروندان باشه و زیرش برای عبور و مرور خودرو
داش حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
من که نفهمیدم مخالفی یا موافق؟
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
تابناک یه اشتباهی کرده و اینو گفته که ماشینها رو از زیرگذر رد کنن - همین توی تابناک فردا داخل همون طونل خدای ناکرده تصادف یا اتش سوزی بشه میای اینجا هزارتا حرف میزنی - تونل توحید مگه روی زمین نیست؟؟ چقدر در موردش داستان نوشتی؟؟ میخوای سوژه درست کنی واسه رسانه های خبری؟ سوژه مهمتر از از بی فرهنگی و عدم احترام به قانون و حقوق شهروندی دیگران ؟ هرچیزی که برای ما سخته ، بهش اعتراض میکنیم ، حتی اگه به نفعمون باشه.
مهیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
سلام.فکر کنم این فیلمتون کیفیت بالاست . ای دی اس الم نمی تونه خوب پخشش کنه.در مورد فیلمای دیگه ی ساییتتون این مشکلو ندارم. دانلود هم خواستم بکنم نوشته 197 مگ! مگه چند دقیقه است فیلمتون
ممنون
ناشناس
|
Austria
|
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
زیر گذرهای خارج از کشور هم همینگونه ممکن است باشد. باید تمرین کنیم. راه قانون همیشه سخت و پر پیچ است.
احمد
|
Canada
|
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
وقتشه که در ایران هم مثل کشورهای پیشرفته شخص عابر پیاده رو جریمه کنند!
Mamad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
واقعا جالبه ما ایرانیها به بی فرهنگی هامون افتخار می کنیم حالا چه چهار راه ولیعصر چه فیسبوک مسی و لیما!
رضا کیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
من همون اولین باری که رفتم از زیر گذر رد بشم فهمیدم که این طرح کاملا اشتباهه
من که یه آدم معمولی تحصیلکرده و با هوش نرمال هستم وقتی به زیر گذر رسیدم واقعا گیج شده بودم که چطوری مسیرمو پیدا کنم.بماند که راهنمایی ماموران هم کمکی نکرد و به هر جهت از خیابان روبرو سر درآوردم ولی خدا به این افراد سالمند کمک کنه
...
من خودم سعی میکنم از تاکسی ، صد متر مونده به چهارراه پیاده بشم و مسیرمو انتخاب کنم تا در گیر این زیرگذر نشم.وقتی مردم استقبال نمیکنن ، سعی نکنیم به زور این طرح رو بچپونیم بهشون
واقعیت اینه که به معنای واقعی گند زدن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
مشکل ما اینه که هرچیزی که به مزاقمون خوش نیاد میگیم به معنای واقعی گند زدن.
آخه عزیز من، منم مسیرم گاهی به اونجا میخوره. دفعه اول که رفتم حتی بدون راهنمایی کسی به راحتی مسیر خودمو پیدا کردم. فکر کنم یه کم باید بیشتر حواستونو جمع کنید و به قانون بیشتر اهمیت بدین.
در ضمن در مورد پیشنهاد مطرح شده در متن خبر، فکر کنم که با ترافیک خودرو و عابری که این چهارراه داره، احداث زیر گذر دوطبقه برای دو مسیر شرقی غربی و شمالی جنوبی بسیار مشکل بود. چراکه اولا انتقال این ترافیک عظیم به محورهای مجاور بسیار مشکل بوده و عملا باعث قفل شدن خیابانهای اطراف میشد. دوما از زیر این چهارراه دو خط مترو عبور میکند. مسلما احداث چنین زیرگذری نیاز به حداقل عمق 15 متر دارد که فکر نکنم خطوط مترو چنین اجازه ای بدهند و البته اینکه وزن سازه ای که احداث میشود نیز بسیار زیاد است و مسلما تونلهای مترو در آن محدوده برای تحمل چنین وزنی طراحی نشده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
شما هوشت نرمال نیست عزیزم. صد تا تابلو داره توی زیرگذر با کلی راهنما. وقتی با راهنمایی مامور زیرگذر هم راهو اشتباه میری مشکل از یه جای دیگه ست عزیزم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
من هم از این زیر گذر استفاده کردم به نظرم خیلی هم خوبه، تنها اشکالی که من دیدم این بود که نکرده بودن یک باجه فروش بلیت الکترنیکی بزارن. در ضمن من نخبه نیستم ولی به راحتی تونستم مسیرمو پیدا کنم.
چهار راه ولیعصر از نظر عابر پیاده واقعا افتضاح شده بود، با افتتاح این زیرگذر هنوز وضعیت خیلی عالی نشده ولی امیدوارم به مرور اوضاع خیلی بهتر بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
چرا عابران پیاده جریمه نمی شوند؟ الان با وجود کارت ملی که همراه داشتنش اجباری است امکان جریمه عابران پیاده فراهم است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
تابناک عزیز شهروندی هم حق و هم وظیفه است ...وقتی یکی از حقوق اصلی من در طرح های شهری بهش بی توجهی میشه نباید منتظر ادای وظیفه شهروندی باشیم.... وقتی تاکسی ها هنوز در چهارراه توقف میکنند و ایستگاهشون هم حتی پایین باقی مونده و مسافر مجبوره 200 متر تا پایان نرده بره و 200 متر در حاشیه خیابون برگرده تا به ایستگاه برسه دیگه چه انتظاری دارید آخه ...وقتی سالمند و معلول و جانباز نادیده گرفته میشه چرا مردم نباید نرده ها رو نادیده بگیرند ؟! این رابطه دوسویه است ....
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # ترامپ # ایران و آمریکا # قیمت طلا # تعطیلی مدارس # کالابرگ # مهدی تاج # سید حسن نصرالله
الی گشت
نظرسنجی
در جنگ سه ساله اوکراین-روسیه کدام طرف پیروز میدان است؟