ناو هواپیمابر ساخت ایران در راه است

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رونمایی از ناوشکن جدید پیشرفته «دماوند» تا پایان امسال، از توانمندی و آمادگی این نیرو برای ساخت ناو هواپیمابر و زیردریایی خبر داد.
کد خبر: ۳۹۹۶۱۴
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸ 11 May 2014
|
23784 بازدید
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رونمایی از ناوشکن جدید پیشرفته «دماوند» تا پایان امسال، از توانمندی و آمادگی این نیرو برای ساخت ناو هواپیمابر و زیردریایی خبر داد.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در جریان بازدید از مؤسسه اطلاعات، در گفت‌وگویی، به سوال‌هایی در زمینه آخرین دستاوردها در حوزه ساخت تجهیزات نظامی، اهداف حضور دریادلان در آب‌های آزاد، مقابله با دزدان دریایی و اهم فعالیت‌های نداجا پاسخ داد. توانایی و آمادگی این نیروی راهبردی برای ساخت ناو هواپیمابر، موضوعی است که فرمانده نداجا برای نخستین‌بار به آن اشاره کرد.

ناو هواپیمابر از جمله تجهیزات نظامی به شمار می‌آید که فقط تعداد انگشت‌شماری از کشورهای دنیا توانایی ساخت آن را دارند که به طور حتم توانمندی ارتش ایران برای ساخت این ناو، نقطه عطفی در میزان قدرت نظامی کشورمان خواهد بود.

اهمیت استفاده از دریا


فرمانده نداجا در ابتدای این مصاحبه بااشاره به اهمیت دریا و استفاده از منافع و منابع حاصل از آن، گفت: امروز بیش از 90 درصد تجارت ما از طریق دریا انجام می‌گیرد و براساس فرمایش مقام معظم رهبری «منافع کشور در دریا، منافع راهبردی و کلان است». برهمین اساس توسعه دریا محور کشور باید در صدر امور قرار بگیرد، زیرا منابع و منافع زیادی در دریا وجود دارد که هنوز از آنها استفاده نکرده‌ایم که در صورت تحقق این موضوع در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، شاهد رشد بیشتری خواهیم بود.

وی افزود: استفاده از منابع و منافع دریا، راه توسعه کشور در ابعاد مختلف از جمله انرژی، غذا، گردشگری و ایجاد کار به شمار می‌آِید که لازمه موفقیت در این راه، فرهنگسازی در جامعه است و رسانه‌ها می‌توانند کمک قابل توجهی برای تحقق این هدف ارزشمند، انجام دهند.

امیر سیاری درباره اهداف و ماموریت اصلی نداجا، تأکید کرد: حفاظت و پاسداری از مرزهای آبی و آب‌های سرزمینی، منطقه نظارت انحصاری و اقتصادی و فلات قاره و همچنین حفاظت از منابع و منافع ایران در همه این آب‌ها، جزو ماموریت‌ اصلی نیروی دریایی است که از سال 86 و با تدبیر فرمانده معظم کل‌قوا، حضور در دریاهای آزاد برای نشان دادن اقتدار کشور و نتایج حاصل از آن هم در دستورکار نداجا قرار گرفت.

وی یادآور شد: معظم‌له در ابتدای کار، منطقه ماموریت اولیه را تا 10 درجه شمالی مشخص فرمودند که نداجا پس از حضور موفق در این منطقه به آب‌های آزاد دیگر جهان از جمله دریای سرخ، مدیترانه، اقیانوس آرام و اطلس راه یافت.

 مقابله با دزدی دریایی


فرمانده نیروی دریایی در ادامه به قدرت و صلابت نداجا در مقابله با دزدان دریایی اشاره کرد و گفت: خلیج عدن یکی از مهم‌ترین آبراه‌های جهان محسوب می‌شود که بیش‌از نیمی از تجارت جهان از این آبراه انجام می‌شود. همچنین همه کشورهای آسیای جنوب‌شرقی و غربی برای صادرات و واردات با کشورهای اروپایی و آمریکا از مسیر عدن استفاده می‌کنند.

وی با تأکید براین‌که خلیج‌ عدن مهمترین منطقه جهان از نظر اقتصادی است، افزود: دزدان دریایی با شناسایی این منطقه مهم، از سال‌ها قبل فعالیت‌هایی را در منطقه یاد شده آغاز کرده‌اند و براساس برخی آمارها، تاکنون 15 میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب وارد کرده اند.

وی درباره اقدامات نیروی دریایی ایران در زمینه مقابله با دزدان دریایی خلیج عدن، تأکید کرد: از سال 87 تاکنون، نداجا 2400 فروند کشتی تجاری و نفتکش را در این منطقه اسکورت کرده است و بیش از 150 مورد درگیری مستقیم با دزدان دریایی داشته‌ایم و توانسته‌ایم علاوه‌بر حفاظت از کشتی‌های کشورمان، در چند مورد به کشورهای دیگر هم کمک و از سرقت کشتی‌ها و محموله‌های آن جلوگیری کنیم.

امیر سیاری افزود: در آخرین مورد که دوشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد، پس از درخواست یک کشتی نفتکش هندوستان، به کمک آنها شتافتیم و توانستیم دزدان دریایی را فراری دهیم، چندی قبل هم یک فروند کشتی متعلق به کشورمان که محموله‌ زیادی هم داشت، در جنوب مدار 10 درجه و در منطقه‌ای که ما حضور نداشتیم، ربوده شد که پس از تعقیب دزدان دریایی، در نزدیکی سواحل سومالی توانستیم پس از 48 ساعت درگیری، کشتی‌مان را نجات دهیم.

فرمانده نداجا با اشاره به حضور پررنگ تعداد زیادی از کشورهای دنیا در خلیج عدن، گفت: روزانه تا 35 کشور دنیا هم در این منطقه حضور پیدا می‌کنند اما به دلیل خلاء قانونی دستگیری و انتقال آنها به کشورمان، کار پر فایده‌ای نخواهد بود، ولی به طور حتم برخی کشورها برای این‌که به بهانه نبود امنیت بتوانند در این منطقه حضور پررنگ‌تری داشته باشند، آنها را به تجهیزات دریایی و نظامی مجهز می‌کنند.

دستاوردهای جدید نداجا

اعلام دستاوردهای جدید نیروی دریایی، بخش دیگر گفتگوی ما با امیر سیاری است.

وی در این باره گفت: پروسه ساخت تجهیزات، مسیری است که به طور مداوم طی می‌شود و آنچه برای ما مهم است، دستیابی متخصصان بومی به دانش تعمیر و ساخت انواع تجهیزات است. اکنون به جایگاهی رسیده‌ایم که نگهداری شناورها، ناوشکن‌ها و تعمیرات و ساخت آنها را بدون نیاز به کشورهای دیگر انجام می‌دهیم و به ساخت زیردریایی هم روی آورده‌ایم.

وی یادآور شد: حضور در دریاهای آزاد با بهره‌گیری از تجهیزات ساخت داخل و نیروهای آموزش دیده در کشورمان، نشان دهنده اوج توانمندی نیروی دریایی و صنایع مرتبط است.

سیاری با اشاره به الحاق ناو موشک‌انداز پیکان به ناوگان دریایی در سال 82 و پس از آن ساخت ناوشکن جماران، گفت: اکنون ساخت انواع ناوشکن و زیردریایی کلاس «فاتح» را در دستور کار داریم.

وی از بدنه ناوشکن به لحاظ رادارگریزی، تجهیزات شنود و راداری، نوع سلاح، حمل بالگرد و ماندگاری در دریا به عنوان مولفه‌های افزایش قابلیت‌های تجهیزات نظامی در حوزه دریا یاد کرد و یادآور شد: هر ناوشکن یا موشک‌اندازی که ساخته می‌شود، باید نسبت به مدل قبلی‌اش از قابلیت‌های بیشتری در مولفه‌های یاد شده برخوردار باشد.

امیر سیاری از پیشرفت 98 درصدی ساخت ناوشکن دماوند خبر داد و گفت: این ناوشکن یا فاتح تاپایان امسال رونمایی می‌شود. همچنین توانسته‌ایم در زمینه هواناوها به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابیم، به نحوی که امروز هواناوهای ما به یک یگان رزمی تبدیل و با خلاقیت کارکنان نیرو، به سامانه دفاعی بسیار قوی مجهز شده‌اند.

فرمانده نداجا همچنین با اشاره به توانایی و آمادگی این نیرو برای ساخت ناو هواپیمابر، گفت: ساخت ناو هواپیمابر یک صنعت بسیار بزرگ را می‌طلبد، زیرا در ساخت این ناو که طول آن 3 برابر زمین فوتبال است و بین 4000 تا 7500 نفر پرسنل دارد، باید از آخرین تکنولوژی‌ها و علم روز بهره گرفت که خوشبختانه با وجود متخصصان داخلی، این توانایی را در حوزه صنعت هم داریم.

امیر سیاری در بخش دیگری از این مصاحبه با تأکید براین‌که بزرگترین افتخار نیروی دریایی، حفظ چرخه‌ اقتصادی کشور است، افزود: همان‌گونه که مقام‌معظم رهبری هم فرموده‌اند، یکی از نتایج عملیات نیروی دریایی، سالم ماندن چرخه اقتصادی کشور است. اگر نیروی دریایی در عرصه دریا و خلیج‌فارس حضور نداشت، اقتصاد ما را فلج می‌کردند و نمی‌توانستیم اینگونه مسیر پیشرفت را طی کنیم.وی بابیان اینکه نیروی دریایی یگانه نیروی نظامی است که در خارج از مرزهای کشورمان هم فعالیت دارد، تأکید کرد: نداجا امروز در اقیانوس آرام و مدیترانه رفت و آمد دارد و ناوگروه‌های ما ضمن حضور در دریاهای آزاد، در توسعه روابط دیپلماسی هم تأثیرگذار خواهند بود.

 سفر ناوگروه‌های ایران


امیر سیاری درباره توانایی ناوگروه‌ها برای ماندگاری در دریا، تأکید کرد: ناوگروه 29 نداجا، بدون این‌که نیازی به هرگونه امکانات داشته‌ باشد، 100 روز دریانوردی کرد و بیش از این هم می‌توانیم در دریا ماندگاری داشته باشیم.

وی افزود: نتایج سفر ناوگروه‌ها پس از احصاء مورد بررسی قرار گیرد و در ماموریت‌های بعدی استفاده می‌شود. دریا محیط علم است و با بهره‌گیری از علم روز می‌توانیم به اقتدار بیشترمان در دریاها، کمک کنیم.

فرمانده نداجا همچنین درباره میزان تسلط این نیرو بر خلیج‌فارس، افزود: دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج‌فارس امروز از نظر تسلط، به طور کامل تحت کنترل‌ما است و همه تحرکات هر نیروی فرا منطقه‌ای را رصد می‌کنیم و در هر لحظه می‌توانیم حرکات را در مناطق یاد شده مشاهده کنیم و در مجموع از یک کنترل 100 درصدی در منطقه مربوط به خودمان برخورداریم.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟