بازدید 8803

اذعان مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا به پشت پرده ائتلاف ضد داعش

در حالی که این روز‌ها، دولت آمریکا تلاش‌های خود را برای تشکیل آنچه ائتلاف بین‌المللی جهت آنچه مبارزه با تروریست‌های داعش می‌خواند، افزایش داده، ابهامات درباره ماهیت واقعی این ائتلاف افزایش یافته است. در این میان، اظهارنظر‌ها و موضع‌گیری‌های اخیر نمایندگان کنگره آمریکا، می‌تواند اهداف واقعی آمریکا را به ویژه در قبال سوریه مشخص‌تر نماید.
کد خبر: ۴۳۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶ 17 September 2014
اذعان مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا به پشت پرده ائتلاف ضد داعشدر حالی که این روز‌ها، دولت آمریکا تلاش‌های خود را برای تشکیل آنچه ائتلاف بین‌المللی جهت آنچه مبارزه با تروریست‌های داعش می‌خواند، افزایش داده، ابهامات درباره ماهیت واقعی این ائتلاف افزایش یافته است. در این می‌ان، اظهارنظر‌ها و موضع‌گیری‌های اخیر نمایندگان کنگره آمریکا، می‌تواند اهداف واقعی آمریکا را به ویژه در قبال سوریه مشخص‌تر نماید.

به گزارش «تابناک»، در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده، ائتلافی بین‌المللی ‌برای مبارزه با گروه داعش شکل می‌دهد و در این زمینه، روی گروه‌های شورشی مخالف دولت سوریه نیز به عنوان بخشی از این برنامه حساب می‌کند، نمایندگان کنگره آمریکا، با بیان اینکه هدف اصلی واشنگتن، باید سرنگونی دولت بشار اسد باشد، به سیاست اوباما ‌در این زمینه ‌انتقاد کرده‌اند.

به نوشته «المانیتور»، مقامات وزارت دفاع آمریکا به نمایندگان کنگره گفته‌اند، اطمینان دارند آموزش دادن و مسلح کردن شورشیان سوری، سبب خواهد شد آن‌ها تمرکز خود را بر مبارزه با داعش قرار دهند و همین ‌سبب می‌شود، آمریکا ضمن احتراز از وارد شدن مستقیم به عرصه جنگ داخلی سوریه، شریکی ‌برای خود در مبارزه با داعش بیابد.

اما جان مک کین، سناتور آمریکایی در جریان مباحثه‌ای با مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، این سیاست اوباما را «‌اشتباه اساسی» خوانده و بر ضرورت مبارزه همزمان با دولت اسد تأکید کرده است.

وی گفته: «به نظر می‌رسد اگر می‌خواهید از افرادی که آموزش می‌دهید، محافظت کرده و آن‌ها را به میدان نبرد بفرستید، باید نیروی هوایی اسد را خنثی کنید».

مک کین در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن بیان اینکه هدف اصلی تشکیل گروه «ارتش آزاد سوریه»، مبارزه با دولت سوریه بوده، این تصور را که آن‌ها این مبارزه را‌‌ رها کرده و بر نبرد با داعش تمرکز خواهند کرد، اشتباه می‌داند. به بیان وی، در صورتی که دولت اوباما بخواهد تمرکز خود را تنها بر مبارزه با داعش قرار دهد، با استقبال چندانی از سوی ارتش آزاد روبه‌رو نخواهد شد.

المانیتور اشاره می‌کند، ‌دولت اوباما از وارد کردن دولت سوریه و همچنین ایران به عنوان مهم‌ترین حامی این دولت به ائتلاف بین‌المللی ضدداعش خودداری کرده؛ اما در عین حال، مقامات آمریکایی گفته‌اند، تمایلی به وارد شدن به میدان درگیری‌های داخلی سوریه ندارند.
با این حال، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا احتمال درگیری با نیروهای ارتش سوریه برای محافظت از ارتش آزاد را بعید ندانسته است.

هیگل در این زمینه اظهار داشت: «آنها (ارتش آزاد) در صورت حمله اسد از خود دفاع می‌کنند. ما هم به آن‌ها کمک و از آن‌ها حمایت می‌کنیم. ما در پاسخ به هر حمله‌ای که به نیروهای آموزش دیده از سوی ما و مورد حمایت ما انجام شود، ‌به این نیرو‌ها کمک خواهیم کرد».

گفتنی است، در جریان نشست اخیر سنا، هیگل و دمپسی اظهار داشته‌اند، ‌بودجه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار برای آموزش بیش از پنج هزار نیروی شورشی تا یک سال در نظر گرفته شده است. عربستان سعودی نیز تأمین مالی بخشی دیگر از این طرح را بر عهده گرفته که هدف از آن، تشکیل یک نیروی نظامی آموزش دیده در ‌سوریه است.

دمپسی اظهار داشته از زمان تصویب این طرح، بین سه تا پنج ماه طول خواهد کشید که مقدمات لازم فراهم و برنامه آغاز شود. پس از آن نیز هشت تا دوازده ماه ‌نیاز است تا واحدهای آموزش دیده وارد عرصه میدانی شوند.

به گفته وی، این برنامه شامل فرستادن تسلیحات برای گروه‌های شورشی نیز خواهد بود که در صورتی که این نیرو‌ها کارآمدی خود را در میدان عمل نشان دهند، سلاح‌ها پیچیده‌تر و آموزش‌ها جدی‌تر خواهد شد.

در ادامه، وی به نکاتی اشاره کرده که به خوبی از قصد واقعی دولت آمریکا از آموزش شورشیان سوری پرده بر‌می‌دارد.

دمپسی گفته، هدف نهایی آمریکا، شکل دادن به یک نیروی سیاسی از میان نیروهای نظامی است که خود تعلیم داده است. وی خطاب به نمایندگان کنگره گفته: «من می‌توانم به شما اطمینان بدهم ‌ما تنها تیرانداز تربیت نمی‌کنیم، بلکه رهبر هم تربیت می‌کنیم و به این ترتیب، یک حلقه فرماندهی نظامی پدید می‌آید که این نیروهای سوری در برابر آن پاسخگو هستند».

البته در این میان، نمایندگان کنگره نسبت به موفقیت آمیز بودن این طرح نیز ابراز تردید کرده‌اند؛ برای نمونه، سناتور جو مانچین با اشاره به تجربه ناموفق آمریکا در زمینه آموزش نیروهای نظامی در عراق گفته: «وقتی به آنچه هزینه کرده‌ایم نگاه می‌کنیم، تقریباً ۲۰ میلیارد دلار خرج آموزش ۲۸۰ هزار نیروی ارتش عراق ‌کردیم و این نیرو‌ها در نخستین آزمون جدی خود پا به فرار گذاشتند».

به هر حال، مجموعه این مجادلات نشان می‌دهد که آمریکا به عنوان بخش مهمی از تلاش‌های خود در زمینه تشکیل ائتلاف بین‌المللی، تربیت نیروهایی را مدنظر دارد که در بلندمدت بتوانند به طور کارآمد در مقابل دولت سوریه اقدام کرده و در پی سرنگونی آن برآیند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل