کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

ادعاهای دبیرکل شورای همکاری علیه ایران/ آخرین وضعیت قرارداد «اس 300»

درخواست دو سناتور آمریکایی برای آمادگی اقدام یکجانبه علیه ایران، کاهش تحریم های دارویی ایران، اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران، آخرین وضعیت قرارداد سامانه موشکی «اس 300»، تکذیب ادعای ارسال سلاح های روسی به سوریه از طریق ایران و ادامه تنش ها میان آمریکا و چین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۴۴۲۰۱
|
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 03 November 2015
|
11952 بازدید
ادعاهای دبیرکل شورای همکاری علیه ایران/ آخرین وضعیت قرارداد «اس 300»درخواست دو سناتور آمریکایی برای آمادگی اقدام یکجانبه علیه ایران، کاهش تحریم های دارویی ایران اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران، آخرین وضعیت قرارداد سامانه موشکی «اس 300»، تکذیب ادعای ارسال سلاح های روسی به سوریه از طریق ایران و ادامه تنش ها میان آمریکا و چین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، موضع گیری برخی سناتورهای تندرو آمریکایی علیه ایران، از جمله موضوعات مهمی است که امروز مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با تأکید بر این ادعا که ایران برجام را نقض خواهد کرد، به واشنگتن پیشنهاد کرد به فکر اقدام یکجانبه علیه ایران باشد. وی اظهار داشته: «کاملاً مشخص است که روسیه تحریم های تسلیحاتی ایران را دور می زند. با توجه به اینکه می دانیم روسیه اجازه نخواهد داد، تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال شود، سؤال این است که ایالات متحده یکجانبه چه کارهایی می تواند انجام بدهد»؟ باب منندز، دیگر عضو این کمیته نیز ضمن تکرار درخواست کورکر برای آمادگی اقدام یکجانبه علیه ایران، گفته: «ایران حتی زمانی که به علت تحریم ها با مشکلات اقتصادی مواجه بود، مداخله خودش را در سوریه افزایش داد».

*****

در همین حال، خبرگزاری «اسپوتنیک» از کاهش تحریم های دارویی ایران توسط آمریکا خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد این کشور، تحریم های اعمال شده علیه ایران در خصوص فهرست گسترده ای از داروها را کاهش داده است تا بدین ترتیب این اقلام بتوانند به ایران صادر شوند. در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا در این زمینه آمده است: «دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری، در حال به روز رسانی فهرست داروهایی است که بر اساس مجوز عمومی مربوط به مقررات تبادلات و تحریم های ایران، می توانند به این کشور صادر و بازصادر شوند». این اقدام به معنای تغییر مقررات تبادلات و تحریم های ایران است که نخستین بار در ماه اکتبر سال 2012 در خصوص صادرات مواد دارویی اولیه به ایران اجرا شد.

*****

در مطلبی دیگر درباره ایران، شبکه خبری «العربیه» اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس را بازتاب داده که ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده است. عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، در گفت وگو با شبکه سعودی العربیه درباره روابط این شورا و ایران اظهار داشته: «فرصت صلح وجود دارد، زیرا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همواره برای آن تلاش کرده‌اند و برای صلح دست همکاری می‌دهیم». در عین حال، وی ضمن تکرار ادعاهای خود درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی افزوده: «امیدواریم ایران فرصت را غنمیت بداند و حسن نیت خود را اثبات کند و به گفت‌وگوی جدی برای حل و فصل موضع اشغالگری خود بر جزایر اماراتی پاسخ مثبت دهد یا اینکه به دادگاه بین‌المللی رجوع کنیم». وی همچنین خواستار توقف «دخالت» ایران در کشورهای عربی، خروج ایران سوریه و توقف حمایتش از حزب الله شده است.

*****

آخرین وضعیت قرارداد تحویل سامانه موشکی «اس 300» به ایران، موضوعی است که شبکه خبری «روسیه 24» به آن پرداخته است. آناتولی ایسایکین، رئیس شرکت «روس آبارون اکسپورت»، صادر کننده انحصاری تسلیحات ساخت روسیه اعلام کرده، کار تنظیم قرارداد تحویل سامانه دفاعی اس 300 به ایران ادامه دارد و این عملیات به زودی اجرایی خواهد شد. وی گفته: «هیچ مانعی برای نهایی شدن این قرارداد وجود ندارد و مراحل پایانی مذاکرات با موفقیت در حال انجام است». روسیه پیشتر اعلام کرده بود در حال به روز کردن سامانه دفاعی اس 300 برای تحویل به ایران است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پس از تأخیر 8 ساله در اجرای تعهدات این کشور، آوریل امسال با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سامانه های موشکی پدافند هوایی اس 300 را به ایران لغو کرد.

*****

در همین حال، یک مقام ارشد دولت روسیه در گفت و گویی با خبرگزاری «ایتارتاس»، ادعاهای مطرح درباره ارسال سلاح های روسی به سوریه از طریق ایران را تکذیب کرده است. سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه در این زمینه اظهار داشته: «منبع این گزارش ها، شبکه تلویزیونی فاکس نیوز است که بابت رویکرد ضد روسی خود و همچنین ایجاد هیاهو درباره عناوین خبری و گمانه زنی هایی که هدف اصلی آن بی اعتبار کردن سیاست خارجی روسیه و تضعیف مواضع آن در عرصه جهانی است، شناخته شده است». وی در ادامه ضمن اشاره به برخی گمانه های مطرح شده در این موضوع از سوی مقامات آمریکایی، گفته: «ما تلاش برای ارائه تصویر غلط از سیاست خود را در سوریه و روابط با ایران، محکوم می کنیم». 

*****

در نهایت، اقدام آمریکا در زمینه دامن زدن بیش از پیش به تنش ها با چین، موضوع دیگری است که مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه گفت، این کشور تعهد خود را به آزادی دریانوردی در دریای جنوب چین با اقدامات بیشتری به نمایش خواهد گذاشت. بن رودس در سخنانی در واشنگتن اظهار داشت: «این کار متضمن منافع ما در آنجاست و برای نشان دادن تعهد ما به اصل آزادی دریانوردی است». اظهارات این مقام آمریکایی پس از آن بیان می شود که هفته گذشته یک ناو جنگی آمریکایی مجهز به موشک های هدایت شونده از نزدیکی یکی از جزایر مصنوعی ساخت چین در دریای جنوب چین عبور کرد. 
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟