پس از آنکه مسئولان جشنواره فیلم مقاومت افشا کردند که عوامل برنامه سینمایی «هفت» برای پوشش این جشنواره پول طلب کردهاند، در روزهای اخیر، شاهد تبادل آتش میان طرفین دعوا بودیم و در آخرین مرحله از این تبادل آتش، بهروز افخمی از ادبیاتی استفاده کرده که گزاره غیرقابل کنترل شدنش را بسیار پررنگ ساخته است.
به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فیلم مقاومت با پوشش حداقلی در برنامه سینمایی «هفت» همراه شد و همزمان با این رویکرد، یک رسانه نزدیک به روابط عمومی این جشنواره، افشاگری کرد و خبر داد، «برنامه تلویزیونی هفت برای پوشش ویژه جشنوارههای سینمایی مانند فجر و مقاومت از دبیرخانه جشنوارهها درخواست وجه میکند و غالباً به دلیل اهمیت پرداخت تلویزیونی و حضور جشنواره در برنامه «هفت»، این همراهی از سوی جشنوارهها با «هفت» صورت میگیرد که مشخص نیست آیا در صورت صحت این موضوع، دریافت وجه از سوی برنامه برای انجام وظیفهای که از سوی سازمان صداوسیما به وی محول شده است، قانونی است یا خیر!»
در ادامه همین افشاگری تأکید شده بود: «در این دوره از جشنواره، دبیرخانه به هر دلیلی از جمله محدودیت مالی حاضر به پرداخت وجه نشده و همین موضوع باعث شده تا افخمی چندان تمایلی برای پرداختن به مقاومت نداشته باشد! این بیتفاوتی در حالی صورت میگیرد که مجری برنامه هفت در حال رایزنی برای تولید فیلمی دفاع مقدسی است و یکی از نهادهای انقلابی قرار است هزینه تولید این فیلم را پرداخت کند. رفتارهای دوگانه با موضوعات ارزشی دفاع مقدس و مقاومت اسلامی همان گونه که مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت بیان داشته، غیرقابل توجیه است».
نخستین واکنش بهروز افخمی روی آنتن زنده تلویزیون و در آخرین برنامه «هفت» در جمعه نهم مهرماه بود. افخمی در ابتدای این برنامه گفت: «...با توجه به برخی حواشی، توضیحی درخصوص روش برخورد برنامه هفت با جشنواره ها باید بدهم. به طور کلی، بنا نداریم به جشنواره های فرعی به غیر از جشنواره فجر بپردازیم. چون تعداد این جشنواره ها زیاد است و برنامه هفت هم بنا دارد به طور واقعی به سینمای ایران و پارامترهای موثر در آن بپردازد. جشنواره فیلم فجر نیز به عنوان رونمایی از چشم انداز یک سال سینمای ایران تبدیل شده است. بنده نیز معتقدم این جشنواره باید با هویت سینمای ایران منطبق شود و لذا ما برای تبلیغ سینمای واقعی ایران در این جشنواره برنامه زنده هر شب خواهیم رفت حتی اگر زمان آن به مدت یک ماه افزایش یابد...».
با این حال، در ادامه نقدهای تازهای توسط برخی رسانههای ارزشی متوجه «هفت» و رویه بهروز افخمی در این برنامه شد که این بار واکنش مدیر گروه اجتماعی شبکه سوم سیما را در پی داشت. ناصر کریمان در این ارتباط اظهار داشت: «...مراودات مالی برنامه های مختلف درون شبکه بسته می شود و مذاکرات در این خصوص بین شبکه و دبیرخانه جشنواره انجام شده بود که در نهایت تصمیم شبکه بر آن شد تا برای پوشش جشنواره مقاومت، برنامه های رایگانی را طراحی کند که در این صورت نیز "هفت" از گزینه های پیش رو حذف شد. پس این دلیل نیز بر دلایل قبلی پیرامون تصمیم بر عدم پخش هر شب برنامه "هفت" در ایام جشنواره مقاومت، اضافه شد...».
این موضعگیری پایان تبادل آتش نبود و استمرار نقد هفت، منجر به یادداشت عجیب و غیرمنتظره بهروز افخمی شد. افخمی در بخشی از یادداشتش خطاب به محمدخزاعی و سایر مسئولان جشنواره فیلم مقاومت که در دولت گذشته در بدنه سازمان سینمایی فعال بودند، نوشته است: «...خيال كردهايد كافي است با زور و تهديد، سوار برنامه ما بشويد تا همه ضعف و ناتواني خودتان را در تبليغ و جا انداختن جشنواره تحت مديريت خودتان جبران كنيد و نگاه همه مردم را به طرف خودتان برگردانيد... تلويزيون سينماي ملي نيست كه شما و مديراني مثل شما در طول ده سال باعث ريزش تماشاچيانش از سي و چند ميليون به كمتر از ده ميليون شديد و سالنهاي نمايش را به كلي سوت و كور كرديد و در تمام آن سالها براي هم نوشابه باز كرديد و كف زديد و هورا كشيديد».
افخمی در بخشی دیگر از یادداشتش خطاب به مدیران جشنواره مقاوت مینویسد: «ما توي تلويزيون نميتوانيم چنين غلطهايي بكنيم و خيلي پيش از آن كه به توفيق الهي 80 درصد بينندگان را پخش و پلا كنيم، صاحب سازمان خودمان را لوله ميكند و توي سرازيري جام جم مياندازد تا خيلي قشنگ قل بخوريم و بياييم پايين! حالا كه ديديد برنامه "هفت" ركاب نداده دوره افتادهايد و روزنامهها را به افشاگري واداشتهايد و پاپاراتزي را به رقص آوردهايد كه افخمي پول خواست و ما نداديم و اينطوري شد كه "هفت" در اختيار ما قرار نگرفت! بايد بدانيد كه اگر تلويزيون براي ترويج و تبليغ پروژههاي پرخرج و ناقص و ابتر شما هزينه مطالبه كند كار درستي كرده...»
ادبیات افخمی هر روز تندتر از قبل میشود و با توجه به مصونیتی که در بستر «هفت» یافته، تیغ را در مواجهه به هر نقدی اینچنین میکشد و افسار کلام را نگه نمیدارد. آیا مجری «هفت» غیرقابل کنترل شده و آیا کوچکترین نظارتی بر ادبیات و رویه برنامهسازان و مجریان تلویزیون وجود ندارد یا برخی اشخاص از دایره نظارت، مستثنی شدهاند؟ «هفت» و گرانندهاش با ملغمهای از قلب واقعیت، جنجال آفرینی، بیادبی و توهین به شماری از سینماگران و رفتارهای خارج از عرف توانستهاند طیفی از مخاطبان را به صورت موقت جذب کنند؛ اما آیا اگر امکان چنین رفتارهای نامتعارفی در سایر برنامههای تلویزیون بود، همین طیف مخاطب جذب آن برنامهها نمیشد؟! اکنون باید پرسید، «هفت» با افخمی به چه قیمتی برای مدیران میصرفد؟