تحریم ها هم رفت، اما خودرو ساز ها چیزی را تغییر ندادند

تا پیش از برداشته شدن تحریم ها، بهانۀ خودرو سازان داخلی برای بی کیفیت بودن محصولات، تحریم صنعت خودرو و در پی آن عدم دسترسی به برخی از قطعات و مشکلات نقل و انتقالات مالی بود. حال، حدود یک سال از برداشته شدن تحریم صنعت خودرو می گذارد، اما گویی با برداشته شدن تحریم ها هیچ تغییری در کیفیت خودرو های ساخت دو خودروسازِ بزرگ ایران ایجاد نشده. اکنون پرسش این جاست که آیا واقعا مشکل ما تحریم ها بوده است؟
کد خبر: ۶۵۵۷۶۹
|
۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶ 12 January 2017
|
18707 بازدید
|

تا پیش از برداشته شدن تحریم ها، بهانۀ خودرو سازان داخلی برای بی کیفیت بودن محصولات، تحریم صنعت خودرو و در پی آن عدم دسترسی به برخی از قطعات و مشکلات نقل و انتقالات مالی بود. حال، حدود یک سال از برداشته شدن تحریم صنعت خودرو می گذارد، اما همچنان شاهد بی کیفیتی خودرو های ساخت داخل هستیم و گویی با برداشته شدن تحریم ها هیچ تغییری در کیفیت خودرو های ساخت دو خودروسازِ بزرگ ایران ایجاد نشده. اکنون پرسش این جاست که آیا واقعا مشکل ما تحریم ها بوده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، 27 دی ماه تحریم ها علیه ایران برداشته شد و اکنون حدود یکسال از آن می گذرد. با این وجود، روز به روز شاهد مشکلات بیشتری در عرصۀ خودرو سازی هستیم و خودرو های ساخت ایران خودرو و سایپا هنوز نتوانسته اند به آن کیفیتی دست یابند که ایرانیان از آن ها انتظار دارند و همچنین نشانه هایی از توانایی آن ها برای رقابت با محصولات خارجی دیده نشده. این در حالی ست که مسئولان خودرو سازی ایران وعده داده بودند که با برداشته شدن تحریم ها، کیفیت خودرو ها ارتقا خواهد یافت و بسیاری از مشکلاتی که شاهد آن بودیم، بر طرف خواهد شد.

در زمان تحریم ها، وابستگي بخشي از قطعه‌سازان به قطعات وارداتي مرتفع نشد و ما هنوز برای تدمین برخی از قطعات نیاز به واردات آن ها از سایر کشور ها داریم. در بررسی‌های تخصصی صورت گرفته از سوی انجمن قطعه‌سازان 60 درصد قطعات یدکی موجود در بازار بی‌کیفیت و اغلب چینی هستند. این در صورتی ست که هر روز از مذاکرات جدید خودراسازان با شرکت های خارجی نظیر پژو، رنو و حتی بنز خبر جدیدی می شنویم. با برداشته شدن تحریم ها، یکه زارع گفته بود که "شرکت بنز به دلیل تحریم های بین المللی ایران را ترک کرد اما اخیراً در حال مذاکراتی برای گسترش همکاری های خود با خودروسازان ایرانی تمام قد حاضر شده است."

این ها در حالی ست که یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو، وجود تحریم ها و مشکلات برآمده از آن بود و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سال 92 در بخشی از جوابیه خود به این پرسش که چرا با افزایش قیمت خودرو موافقت شده، گفته بود: "مشكل شدن فرآيندهاي اعتبارات اسنادي و مشكل گشايش اعتبار براي خريدهاي خارجي به‌خصوص در رابطه با قطعه‌سازان بخش خصوصي و به تبع آن افزايش ميزان سرمايه در گردش مورد نياز آنها جهت تداوم توليد گذشته (سپرده‌گذاري 130 درصدي جهت گشايش اعتبار) - وجود موانع بين‌المللي در انتقال وجه قطعات مورد نياز در توليد خودرو از ديگر عواملي است كه موجب گرديده است حتي شركت‌هايي كه تمايل به ادامه همكاري با خودروسازان و قطعه‌سازان داخلي دارند به دليل افزايش ريسك مبادلات ناشي از عدم امكان انتقال وجه و مشكلات موجود، از حجم مبادلات کاسته و نسبت به افزایش قیمت اقدام نمایند، که این موضوع علاوه بر این که موجب کاهش تولید و عرضه می‌گردد موجب افزایش قیمت تمام شده و نرخ فروش خودروی تولیدی نیز می‌گردد."

اما پس از برداشته شدن تحریم ها "هاشم یکه زارع"، مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد: "در شرایط تحریم عوامل مختلفی باعث شد تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند اما با رفع تحریم‌های بین المللی درصدهای دیگری به قیمت تمام شده خودرو اضافه شده که این موضوع در نهایت به ارزانی قیمت‌ها منتهی نخواهد شد."

انتظار می رود با برداشته شدن تحریم ها و گسترش همکاری ها بین ایران و سایر کشور ها، و همچنین مذاکرات بسیار خودروسازان داخلی با تولیدکنندگان خارجی، شاهد بهبود کیفیت خودرو های داخلی باشیم . همچنین انتظار می رود تنوع خودرو های موجود افزایش یابد تا با این هزینۀ بسیاری که ایرانی ها صرف خرید خودرو می کنند، دستشان کمی در انتخاب باز باشد.


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۹۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
مافیای قدرت با نفوذ در صنعت خودرو بزرگترین ضزبه را به صنایع خودروسازی زد
پاسخ ها
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
همین خودرو سازها دارن بزرگترین خیانت رو ب مردم ایران میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
خودروی 70 میلیون تومنی داره 145 میلیون فروخته میشه . مطمئنا 75 میلیون اضافه جیب خودروساز نمیره . تا شفاف معلوم نشه این پول کجا رفته هیچی درست نمیشه .
hamid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
اینا 4 چرخ سازهای یکم مدرن هستند.خیانتی که بابت تحویل این اشغال ها به مردم و سلامتی شون میشه معلوم نیست تا کی ادامه خواهد داشت.تو ایران خود تحریمی بیشتر از تحریم های خارجی بوده و هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
کی گفته تحریم های خودروسازی رفته؟
چون ال نود تولید می شه یا واردات ماشین های گرانقیمت؟
یا مذاکرات هیئت نمایندگی شرکت های رنو و... در تهران؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Brazil |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
نگران نباش این خبر نمیتونه گره ای از درد مردم بازه کنه ، فقط یه درد دل بود و بس شما نگران نباش جناب خودروساز
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
شما جناب خود رو ساز ول کن اینجا رو. برو به مکیدن خون مردم ادامه بده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
ناراحت نباش شما همون لگن ها رو تولید کن بنداز به مردم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
خودروسازهااكرجنس چيني واردنكنن خودروهادرست نميشه ديگه سمندكه خودروملي هست ببينيد٨٠درصدش مال چينه اينهاقراردادهاي ٢٠ساله بستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
اگر هواپیماساز هم می شدیم و انحصار خودرو دست هماپیماسازها هم میافتاد هیچ وقت سوار هواپیمای خوب نمی شدیم. مجلسی ها به جای استیضاح وزیر راه که از بهترین وزرای دولت است باید وزیر صنعت رو استیضاح می کردند که نه تنها انحصار روکم نکرد بلکه با اجرایی شدن برجام جلوی ورود آزاد بقیه خودروسازهای مطرح جهان رو گرفت تا انحصار خودرو تغییر نکنه
پاسخ ها
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
کاملا موافقم ،
دریغ و درد که مجلسی ها سیاسی فکر میکنند نه حقوق مصرف کننده را .
farzad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
عزیز برادر تحریم چیه مدیران در این جامعه لیاقت مدیریت ندارن وگرنه تحریم در مقابل اراده یک ملت چیزی نیست.چطور با اراده یک ملت شاه فرار کرد حالا از پس تولید بر نمیایم. چطور تحریم ما و کمک به عراق نتونست ما رو از پا دربیاره ولی صنعت خودرو را توانست از پا دربیاره آقا جان فقط مدیریت غلط بیچاره کرده ما را
یسشب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
پنه په؟ هنوز مدیریت ایرانی اسلامی را نفهمیده ی
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
من ازتبریز این پیام رونوشتم - بخاطرامکان حضور خودروهای منطقه آزادارس توسطح شهرآدم وقتی انواع ماشینهای روز روباقیمتهای باورنکردنی بسیارپایین میبینه ازیک طرف واسه خودش ومردم کشورمون افسوس میخوره ازیک طرف به دزد سرگردنه بودن خودروسازان داخلی ایمان میاره - شماهم مرد باشید وپیامو درج کنین حتی شده باسانسور
پاسخ ها
kia
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
یاشاسین
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
سعید عزیز از تبریز واقعا زیبا گفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
وزیری که خودش سهامدار فرغون سازی است معلومه با هرار بهانه جلو ورود خوردو به کشور را می گیرد تا بتواند فرغون بفروشد
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
مورد داشتیم دوتا فرغون دعواشون شده بود ، به هم میگفتن خیلی پرایدی!
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
برای چی باید کیفیت بهتر بشه؟ مگه کسی گیر داده یا جریمه کرده؟
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات