گفتگو با نادر قاضی پور؛

رویکرد قراردادهای خودرویی با فرانسه در تضاد با اقتصاد مقاومتی است

کد خبر: ۶۹۲۰۶۹
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵ 08 May 2017
|
3270 بازدید
نادر قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به وضعیت خودروسازی در کشور گفت: کسی که سوار خودروی ایرانی شود، به یک خانواده ایرانی کار داده است و کسی که سوار خودروی خارجی شود یک خانواده ایرانی را از کار بیکار کرده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حدوداً بیش از 100 هزار نفر در گروههای خودروسازی کشور به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و بیش از 500 هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این بخش کار می کنند.

وی افزود: اخیرا نشستی با قطعه سازان داشتیم،هر چند که جلسه به تعارف گذشت اما بعد از جلسه، قطعه سازان می گفتند که قراردادهای خودروسازان با آن ها شبیه به عهدنامه ترکمنچای است؛ از سوی دیگر خودرو سازان نیز مدعی اند که که قطعه سازان بیشتر قطعات خود را وارد می کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر خودروسازان نسبت به سال گذشته تولید خود را افزایش دهند می توانیم سالانه 5 میلیون خودرو تولید کنیم که از این تعداد حدودا 1.5 تا 2 میلیون نیاز داخل را تامین کرده و 3 میلیون دستگاه دیگر را نیز صادر خواهیم کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس با اشاره به آتش سوزی انبار یکی از شرکت خودروسازی در تهران در فروردین ماه سال جاری گفت: این انبار که قطعات برقی را تحویل خودروسازان می دهد، سه طبقه بود و هر طبقه نیز5500 متر زیربنا داشت  که نزدیک به 260 میلیارد تومان نیز به آن خسارت وارد شده است.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه پس از این آتش سوزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت  جلسه ای برای بررسی این حادثه تشکیل داد و در این جلسه پیشنهاد شد که ۲۰۰ میلیارد از بدهی ۸۰۰ میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان، تسهیل شود تا آن ها نسبت به خرید قطعه از خارج به صورت موقتی و دوماهه اقدام کنند و گمرک نیز این کالاها را زیاد معطل نکرده و سریع تر ترخیص کند.

وی تاکید کرد: از وزیر صنعت و معدن می خواهیم مصوبات جلسه ای که با خودروسازان و مدیران کارخانه قطعه سازی خسارت دیده داشتند را عملیاتی کند.

وی ادامه داد: طی تصمیم در این جلسه همچنین تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی نیز به این قطعه ساز فرصت تنفس یک ساله بدهد تا آن خسارت را جبران کرده و در سال 96 نسبت به سال 95 افزایش تولید داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به قراردادهای خودرویی جدید گفت: شرکت های فرانسوی از جمله رنو و پژو با ایران برای همکاری قرارداد امضا کردند در حالیکه در این قرار داد چند تخلف روی داد.تخلف اول اینکه قائم مقام شرکت پژو هم با گروه خودروسازی سایپا و هم با شرکت ایران خودرو این قرار داد را منعقد کرد در حالی که طبق حکم شورای رقابت نباید قراردادها به صورت ضربدری باشد و این شرکت فرانسوی یا باید با ایران خودرو کار کند یا با سایپا و نمی شود همزمان با دو خودروساز قرار داد منعقد کند.

قاضی پور افزود: همچنین فرمولی که در این قرارداد آمده است، فرمول جدیدی نیست و ساختار همه این خودروها 206 است و آن ها خودروی جدیدی به ما نمی دهند و نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که آن ها سالانه 3 میلیون تولید داشتند اما بازار خود را از دست داده اند و در حال حاضر یک میلیون دستگاه تولید می کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه خودروسازان فرانسوی بدنبال بدست آوردن بازار یک میلیونی ما هستند، افزود: آن ها به خاطر این کار، نه از ما عذرخواهی کرده و نه غرامت پرداخت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت ها قصد دارند بازار ما را به دست بگیرند و هر وقت که خواستند، با ما قطع همکاری کنند که این با رویکرد با اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

قاضی پور تاکید کرد: در حال حاضر دانشمندان عالی رتبه ایران، در کارخانجات داخلی بهترین قطعات را تولید می کنند از جمله نوعی موتور پمپ صنعتی در هشتگرد تولید می شود که عملکرد آن هزار برابر از اروپایی ها بهتر است و امتحان خود را در در فازهای پارس جنوبی در عسلویه پس داده اند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خرید خارجی بیماری آورده است، تصریح کرد: بعضی مسئولان دنبال خرید خارجی هستند چراکه خرید خارجی پورسانت، دلار، ماموریت و پاداش دارد اما فساد هم دارد اما خرید داخلی، تبدیل به رضای خداوند، آه دل کارگران و دعای خیر کارآفرینان می شود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟