هشت هفته تا آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و انتشار خبری درباره طرح پیشنهاد پانزده میلیاردی که با واکنشهایی از سوی ذینفعان همراه شده، این پرسش را پیش آورده که اساساً فرآیندهای اسپانسرینگ مهمترین رویداد فرهنگی ایران چگونه طی میشود و آیا اساساً ممکن است مجموعهای که چندین فیلم در صف حضور در این رویداد دارد، حامی جشنواره فجر باشد و چنین اتفاقی عملیاتی است؟!
به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فیلم فجر، بزرگترین و در عین حال پرهزینهترین رویداد فرهنگی سالیانه ایران است و در دورههای مختلف با شیوههای متفاوتی در حوزه مالی و اداری پیش رفته است. در چندین دوره اخیر، برای یک دوره شاهد حضور حامی مالی جدی برای این رویداد بودیم که در ازای پرداخت رقم کم چندین میلیاردی امتیازات عجیبی نظیر انحصار پوشش ویدیویی این رویداد را در اختیار گرفته بود و همین روندهای غیرمعمول به شدت برای اهالی سینما و رسانه چالشزا شد و استمرار این حمایت مالی را منتقی کرد.
شواهد نشان میداد، در فاصله شصت روز تا سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای این رویداد هیچ اسپانسری در نظر گرفته نشده و سازمان سینمایی قرار است از محل اعتبارات جاری نسبتاً محدود خود، این رویداد را برگزار کند و به همین دلیل به قیمت حذف کاخ جشنواره و برخی الزامات، قرار شده هزینه این جشنواره کاهش یابد. در این شرایط، کیهان امروز در خبری غیرمنتظره مدعی شد، مؤسسه اوج پیشنهاد 15 میلیارد تومانی را به مسئولان سازمان سینمایی داده است.
این خبر از صبح امروز با واکنشهایی روبه رو گشت و در نهایت مؤسسه اوج، منکر چنین پیشنهادی شد و با وجود همسویی کیهان با این مجموعه مدعی گشت: «سازمان اوج با یازده هزار اثری که در حوزه های مختلف تولید کرده است، اگر بنا داشت جشنواره ای را برگزار یا از جشنواره ای حمایت کند، خودش این توانایی را داشت و می توانست جشنواره های مستقلی برگزار کند، اما اساسا در سیاستگذاری سازمان اوج پرداختن، برگزاری و حمایت از جشنواره ها به این شکل تعریف نشده زیرا یک سازمان تولیدمحور است و تولیدات آن را بزرگواران و مخاطبان ملاحظه می کنند... .»
روابط عمومی مؤسسه اوج حتی کیهان را به فضاسازی علیه تولیدات این مجموعه متهم کرده است: «سازمان اوج امسال با چهار اثر بلند داستانی در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت که فیلم های بسیار جدی هستند و پیش بینی ما این است که اگر دقیق بررسی شوند، جوایزی را از آن خود خود می کنند. این خطی که ایجاد شده به این دلیل است که هیأت انتخاب، هیأت داوران و سازمان اوج را در فشار قرار بدهند، زیرا کافی است این آثار در جشنواره فیلم فجر جایزه بگیرند، آن وقت واکنش ها چه خواهد بود؟ و همه می گویند به این دلیل جوایزی دریافت کردند که سازمان اوج خودش این جشنواره را برگزار کرده است.»
این در حالی است که کیهان امروز با لحنی حمایت آمیز از این حرکت اوج سخن به میان آورده بود، درباره خیز سازمان اوج برای حضور پر رنگ در جشنواره سی و ششم نوشته بود: «در حالی که سازمان اوج امسال با سه فیلم «به وقت شام»، «تنگه ابوغریب» و «سوءتفاهم» به جشنواره فجر میآید ظاهرا این سازمان برنامههای گستردهتری برای جشنواره دارد.» و آن گونه که کیهان در ادامه مدعی شده بود، پیشنهاد به صندوق اعتباری هنر که از چند ماه پیش وظیفه جذب اسپانسر برای رویدادهای سینمایی را بر عهده گرفته نیز ادامه شده است.
کشمکشها درباره این دوره از جشنواره در حالی علنی شده که شواهد نشان میدهد، با توجه به احتمال بالای نرسیدن دست کم دو فیلم از آثار مهم امسال سینمای ایران به این رویداد، شانس اصلی برای سیمرغهای این دوره میان «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا (اوج) و «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر (فارابی، حوزه هنری و سینماشهر) تقسیم شده است و اوج بدون این حمایت مالی نیز احتمال موفقیت در جشنواره را دارد؛ اما آیا در نهایت این تکذیبها منتهی به تأیید میشود و یا این ماجرا به پایان خود رسیده است؟