بنا بر قانون اساسی کشورمان، «قانونگذاری» و «نظارت بر حسن اجرای قوانین» دو وظیفه مهم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است. در واقع مردم مستقیم نمایندگانی را به بهارستان میفرستند تا در راستای حل مشکلات و توسعه و آبادانی کشور قوانینی وضع کرده و بر اجرای آنها توسط قوه مجریه، نظارت داشته باشند.
به گزارش «تابناک»؛ بهارستاننشینان در جلسات کمیسیونهای تخصصی مجلس، طرحها و لوایح مطرح را چکشکاری میکنند و پس از بررسی و تصویب آنها، گزارش خود را برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارائه میدهند. همچنین وظیفه نظارتی وکلای ملت نیز تقریبا همین پروسه را میپیماید؛ بنابراین، میتوان این گونه نتیجه گرفت، همه فعالیتهای مجلس شورای اسلامی در صحن علنی پارلمان نمود دارد.
با این حال، در سال های گذشته، همواره بحث های بسیاری بر سر هزینه های مجلس و همچنین هدر دادن برخی منابع ملی توسط نمایندگان مجلس خبرساز شده بود، که از جمله آنها می توان به ساخت و سازهای اطراف مجلس، سفرهای غیر ضروری نمایندگان به خارج از کشور و همچنین برخی هزینه هایی از قبیل اقامت نمایندگان و حتی خرید خودرو به آنان اشاره کرد.
اما این موضوع در فصل بودجه بیش از هر زمان دیگری پر رنگ تر می شود و همه می خواهند بدانند نهادی که قرار است برای هزینه کرد یک سال آتی کشور تصمیم گیری کند برای خود چه میزان بودجه در نظر گرفته و آیا بودجه ای که برای نماینده ها و اداره مجلس در نظر گرفته شده، مطابق با منطق است و یا نماینده ها از قدرت خود برای بالا بردن این هزینه ها استفاده خواهند کرد.
روز گذشته، در حالی بودجه سال ۹۷ تقدیم مجلس شد که پس از انتشار جزییات آن رسانهها و دستگاههای مختلف به مقایسه ردیفهای آن با سال گذشته پرداختند. در این بین نیز یکی از ردیفهای بودجهای که برای نمایندگان مجلس و مسئولان مختلف حائز اهمیت بود، بودجه نهاد قانونگذاری است.
مراجعه به بودجه های گذشته نشان می دهد، سال گذشته، مبلغ ۵،۵۵۲،۹۰۰ میلیون ریال به عنوان بودجه مجلس شورای اسلامی تخصیص داده شد، ولی دولت برای سال ۹۷ مبلغ ۵,۳۳۲,۹۰۰ میلیون ریال به عنوان بودجه پارلمان پیشنهاد داده که نسبت به سال گذشته، کاهش ناچیزی داشته است.
در سال گذشته، انتقادات زیادی به ساخت و سازهای اطراف مجلس از سوی رسانه ها و برخی از اعضای شورای شهر تهران شده بود؛ اما مجلس تقریبا هیچ واکنشی به این موضوعات نداشته و همچنان در حال توسعه مجلس به خیابان های اطراف است و این در حالی است که بیشترین میزان بودجه در نظر گرفته برای مجلس نیز به این کار اختصاص داده شده است.
نکته قابل توجه در این میان اینکه در جداول بودجه سال ۹۷ همچون سال قبل برای برخی از نهادهای زیرمجموعه مجلس شورای اسلامی، ردیفهای جداگانهای در نظر گرفته شده است.
همچنین بودجه مرکز پژوهشهای مجلس با ۴۷۳,۸۶۶ میلیون ریال، کتابخانه مجلس با ۳۱۲,۴۹۵ میلیون ریال، دیوان محاسبات کشور با ۳,۷۵۷,۲۰۰ میلیون ریال و بخش تنقیح قوانین با ۸۰,۰۰۰ میلیون ریال دارای ردیفهای بودجهای جداگانه هستند. در این میان، بخش تنقیح قوانین سال قبل جزو بودجه مجلس محاسبه شده بود و ردیف جداگانهای نداشت.
با این حال، به نظر می رسد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رضایت چندانی از این بودجه نداشته باشند و انتظار بر این است که بودجه در چکش کاری های کمیسیون تلفیق تغییرات محسوسی به ویژه در خصوص بودجه مجلس داشته باشد و رقم آن توسط نماینده ها افزایش داده شود.