به گزارش «تابناک»، متن این جوابیه که به امضای علیرضا عبداللهینژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده، بدین شرح است:
۱- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مهمترین نهادهای متولی آموزش عالی است و مسئولیت آموزش قریب به ۴ میلیون دانشجو را تحت سرپرستی و آموزش بیش از ۸۰ هزار عضو هیأت علمی فرهیخته در بخش دولتی و غیر دولتی بر عهده دارد.
۲- این وزارت همواره سعی داشته است تا با تحول در امور مربوط و دوری از تکرار برنامههای ثابت، روحیه نشاط و امید را در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی حفظ کند.
۳- از برنامهها و سیاستهای مهم آموزش عالی در پنج سال گذشته، به روز نمایی متون درسی در مقاطع مختلف تحصیلی بوده است به گونهای که طی چند سال گذشته بیش از ۸۰۰ برنامه درسی در رشته مقطعهای مختلف مورد بازنگری قرار گرفت و با رویکرد کارآمدی و روز آمدی، باز تعریف، به روزنمائی و به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ابلاغ شد.
۴- قریب به ۵۰۰ برنامه درسی جدید در حوزههای بین رشتهای و در مقاطع مختلف تحصیلی در کلیه زیر نظامها تدوین گردید و پس از تصویب شورای عالی برنامهریزی جهت اجرا به دانشگاههای مجری ابلاغ شد.
۵- حضور بسیاری از دانش آموختگان دانشگاهی در پستهای مدیریتی ارشد کشور در بخشهای دولتی و غیر دولتی، در عرصههای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجرائی، فرهنگی، مدیریتی و عمرانی نقشهای مؤثری داشته و دارند گواه بر این مدعاست، که از آن جمله میتوان به معلمین جدید، استادان جوان و مدیریت جدید مراکز دانشگاهی اشاره نمود که جملگی از دانش آموختگان همین نظام آموزش عالی هستند که زمینه سرافرازی و افتخار جمهوری اسلامی ایران را فراهم آورده است.
۶- بر اساس برنامهها و سیاستهای مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مقرر شده است دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که مأموریت اصلی و محوری آنها تأمین نیازهای وزارت آموزش و پرورش است در همین چارچوب و با استفاده از دانش آموختگان ممتاز دانشگاههای تراز اول کشور و با تکیه بر قوانین موجود تمام ظرفیت خود را در خدمت و تامین نیروی انسانی قرار دهند. این دو دانشگاه در گذشته، خاصه در دهه ۸۰، خارج از مأموریت خود عمل کرده اند و به این لحاظ کمتر از حد لازم در تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش گام برداشتهاند.
۷- اغلب دانش آموختگان بر نشاط همین دانشگاههای کشور که از سطح علمی بالاتری برخوردار هستند و بعضاً نظام آموزش و پرورش توان جذب آنان را ندارد در صورت فراهم شدن بستر مناسب، به خوبی در مهمترین مراکز آموزش عالی دنیا جذب میشوند که این نشان از توانمندی دانش و سطح بالای آموختههای آنهاست که این همه جز از طریق آموزش کیفی استادان فرهیخته جامعه دانشگاهی میسر نمیشود.
۸- در بیان توان علمی آموزش عالی کشور، همین بس که به آمارهای منتشر شده در رسانههای جمعی و نهادها اعتبار سنجی خارجی بسنده کنیم که براساس آن ظرف پنج سال گذشته، رتبه ایران در تولید علم از ۲۱ به ۱۶ ارتقا یافته و تعداد مقالات از ۳۲ هزار به بیش از ۵۲ هزار افزایش و سهم جمهوری اسلامی ایران از ۲۸/۱ درصد به ۸/۱ درصد رسیده است.
آنچه که ذکر شد نشانههایی از توانمندی، شایستگی، قابلیت و ارزشهای جامعه آموزش عالی خاصه جوانان پرنشاط باسواد با انگیزه دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی است که تحت آموزش اعضای هیات علمی فرهیخته و مدیران برجسته آموزش عالی کشور، به یافتههای جدید علمی دست مییابند. با این وصف انتظار میرود که قلم فرسایان و افرادی که در کسوت مسئولیتهای اجرایی نهادهای آموزشی قرار دارند، بدون اینکه به کلیگویی بپردازند و با طرح مطالبی غیرقابل استناد، فضای رسانهای را مکدر نمایند، با تکیه بر آمار و اطلاعات صحیح، فضای نشاط و امید جامعه علمی و دانشجویی کشور را که توام با توانمندی و شایستگی است، به درستی تصویر نمایند، به ویژه اینکه در شرایط امروز دشمنان این نظام در صددند که ضعف و ناتوانی کشور را با بزرگ نمایی به جامعه القاء کنند.