بازدید 1928

اختلاف بر سر ایران مانع جدید توسعه روابط تجاری آمریکا با هند

اختلاف بر سر اجرای تحریم‌های ایران مانع جدیدی را بر سر توسعه روابط اقتصادی بین آمریکا و هند ایجاد کرده است.
کد خبر: ۸۴۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰ 02 November 2018

اختلاف بر سر اجرای تحریم‌های ایران مانع جدیدی را بر سر توسعه روابط اقتصادی بین آمریکا و هند ایجاد کرده است.

به گزارش فارس، به نقل از لایومینت، تجارت همواره پاشنه آشیل توسعه روابط بین آمریکا و هند بوده است. دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید در سال 2016، همواره هند را به اتخاذ سیاست‌های تجاری تبعیض‌آمیز متهم کرده و می‌گوید این اقدامات باعث شده است که کسری تراز تجاری آمریکا با این کشور آسیایی افزایش یابد.

هند مدعی است که سیاست‌های تجاری تبعیض‌آمیز ندارد و رویکرد تجاری این کشور شفاف است، روابط دو کشور زمانی بدتر شد که آمریکا پای هند را به دلیل تخصیص یارانه صادراتی به سازمان تجارت جهانی کشاند و تهدید کرد که هند را از منافع 5.6 میلیارد دلاری برنامه کمک به توسعه اقتصادی به کشورهای در حال توسعه محروم کرده و تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم برای هند را لغو نخواهد کرد.

هند با هدف راضی کردن دولت ترامپ واردات خود از آمریکا را افزایش داده است، در 5 ماه نخست سال جاری هند 3.4 میلیارد دلار نفت و گاز از آمریکا وارد کرد و این در حالی است که این کشور طی کل سال 2017 تا 2018، 4 میلیارد دلار از آمریکا واردات حامل‌های انرژی داشت. در حال حاضر هند و آمریکا در حال مذاکره هستند و هند می‌خواهد از اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم در آمریکا معاف شود. هند همچنین اعمال تعرفه بر واردات 29 قلم کالای آمریکایی را تا امروز به تعویق انداخته بود.

مقامات هندی می‌گویند، در مذاکرات اخیر نشانه‌ای از بهبود روابط وجود دارد و احتمالاً هند این طرح را برای 45 روز دیگر به تعویق خواهد  انداخت.

ریچارد ورما سفیر پیشین آمریکا در هند طی سخنرانی در مجمع همکاری استراتژیک هند و آمریکا روز پنج‌شنبه گفت: هند و آمریکا می‌توانند در صورتی که یک تصویر بزرگ‌تری از همکاری با یکدیگر در نظر بگیرند، مشکل تحریم‌های ایران و روسیه را حل کنند.

وی ادامه داد:‌به نظر من هیچ رابطه‌ای در آمریکا مهمتر از رابطه با هند نیست. مقامات دو کشور باید پای میز نشسته و برای مشکلات موجود راه‌حل پیدا کنند، چرا که نفع جمعی ما در پیشبرد روابط اقتصادی و استراتژیک بسیار با اهمیت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل