رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی علت شکست طرح کاهش قیمت لوازم خانگی را رکود در بازار و مقاومت برخی تولید کنندگان دانست.
به گزارش تسنیم، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: پیشتر اعلام شد که 4 تولیدکننده داخلی اسنوا، دوو، بوتان، سینجر 20 درصد قیمت های خود را کاهش دادند اما با مخالفت برخی تولیدکنندگان دیگر مواجه شده اند.
محمد طحانپور با بیان اینکه انبارهای تولیدکنندگان پر از کالا است، گفت: تولیدکنندگان مجبورند به صورت قسطی و شرایطی کالای خود را بفروشند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: در حال حاضر بازار با نخریدن کالا مواجه است و علت آن درآمد ضعیف مردم است.
طحان پور افزود: اگر شرایط به همین شکل پیش رود تولید کننده علاوه بر اینکه توان رقابت ندارد، توان تامین هزینه ها را هم نخواهد داشت و تولید متوقف می شود.
محمد طحانپور با بیان اینکه در 7 ماه امسال تولید کنندگان بیشترین سود را کرده اند، گفت: خود دولت گرانفروشی می کند.
او افزود: اگر وضعیت تولید و بازار به این شکل ادامه یابد مردم با مبلغ درآمد مشخص، توان خرید جنس گران شده را ندارند.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی هم گفت: برخورد منطقی با واقعیت مشکل را به سمت حل شدن پیش می برد.
حمیدرضا غزنوی افزود: ارز سامانه نیما در تولید لوازم خانگی برای تهیه مواد اولیه و قطعات با بیش از 8 هزار تومان عرضه می شود.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه افزایش تولید باعث کاهش قیمت نشده است، افزود: تولید تابع شرایط است. افزایش قیمت در بازار ناشی از افزایش قیمت تولید کنندگان نبود. افزایش قیمت کالا در شهریور ماه امسال صادر شد.
غزنوی افزود: با افزایش قیمت برخی مواد اولیه مانند آلومینیم و مس که در صنایع تولید لوازم خانگی کاربرد دارد، بطور میانگین حدود 200 درصد افزایش قیمت داشته ایم.
او با بیان اینکه ارز نیمایی ثبات نداشته و رو به گرانی است، گفت: در شرایط حاضر کاهش قیمت برای تولید بیش از این ممکن نیست.
غزنوی گفت: شرایط برای تولید کننده و مصرف کننده هر دو سخت است.
وی دو طرف بازار و عرضه را دچار رکود دانست و افزود: برای سرمایه در گردش تولید باید فکری کرد، تحریک تقاضای مردم نیز جوابگو نیست.
عضو انجمن حمایت از حقوق مصرفکننده هم گفت: امسال 300 درصد لوازم خانگی بطور چراغ خاموش افزایش قیمت داشته است.
محمدی با بیان اینکه ارز نیمایی از ثبات بیشتری برخوردار است، گفت: در بحث قیمت سه عامل هزینه سرانه، دستمزد و قیمت مواد اولیه در قیمت محصول تاثیر گذار است.
محمدی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ها کشش خرید بازار را کاهش می دهد، افزود: جنس خارجی با هزینه حمل و نقل، واسطه و تعرفه گری باز هم از تولید داخلی ارزانتر است.