در گفتگو با مدیران صنعت بیمه و رئیس سازمان پزشکی قانونی بررسی شد؛

چند هزار میلیارد ریال برای تصادفات ساختگی پرداخت می شود؟ برای دریافت دیه، میت را از جای دیگر به سر صحنه تصادف ساختگی می آورند/ گردش مالی صنعت بیمه ۳۴۵ هزار میلیارد ریال است

شاید بسیار در مورد تصادفات ساختگی به قصد گرفتن دیه، شنیده باشیم، اما آمار مربوط به آن و حاشیه‌های آن را هرگز نشنیده ایم یا کمتر شنیده ایم. به تازگی رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد که حدود ۲۰ درصد از خسارت‌های پرداختی بیمه، بر اساس مستندات ناقص یا تصادفات ساختگی است. کارشناس بیمه در گفتگو با تابناک اقتصادی گفت: حتی سازمان‌ها و افرادی هستند که میت را از جای دیگر به سر صحنه تصادف ساختگی منتقل می‌کنند تا دیه بگیرند!
کد خبر: ۸۷۶۶۴۸
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹ 07 February 2019
|
21029 بازدید
|
تابناک اقتصادی«تابناک اقتصادی»، محمدرضا مقامی فرد؛ شاید بسیار در مورد تصادفات ساختگی به قصد گرفتن دیه، شنیده باشیم، اما آمار مربوط به آن و حاشیه‌های آن را هرگز نشنیده ایم یا کمتر شنیده ایم. به تازگی رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد که حدود ۲۰ درصد از خسارت‌های پرداختی بیمه، بر اساس مستندات ناقص یا تصادفات ساختگی است. کارشناس بیمه در گفتگو با تابناک اقتصادی گفت: حتی سازمان‌ها و افرادی هستند که میت را از جای دیگر به سر صحنه تصادف ساختگی منتقل می‌کنند تا دیه بگیرند!

به گزارش تابناک اقتصادی، در مورخه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ بود که غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی طی یک نشست خبری گفت: حدود ۲۰ درصد از خسارت‌های پرداختی بیمه، بر اساس مستندات ناقص یا تصادفات ساختگی است. وی افزود: در تلاش هستیم ­­که بتوانیم این مبلغ پرداختی­ را کاهش دهیم. ­رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در کشور‌های مختلف هم این مشکل وجود دارد­ گفت: باید تلاش کنیم که این ۲۰ درصد رو کم کنیم. سلیمانی اجرای قانون بیمه راننده محور را برای کاهش این مشکلات موثر دانست.

در مورخه ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۷ نیز آمار عجیبی از تعداد پرونده‌های مربوط به تصادفات ساختگی به قصد گرفتن دیه در سال ۱۳۹۶ ارائه شد. آمار ارائه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی درباره کشفیات ضرب و جرح و تصادفات ساختگی در سال ۱۳۹۶، ۱۹۰۹ پرونده بوده که ۱۶۸۹ مورد مربوط به مردان و ۲۲۰ مورد از کشفیات مربوط به صدمات بدنی عمدی به زنان بوده است. همچنین آمار کشفیات تصادفات و صدمات عمدی نشان می‌داد که استان فارس با ۳۱۴ مورد پرونده کشف شده در صدر استان‌های کشور قرار دارد و پس از آن، استان تهران با ۲۶۴ مورد و استان خراسان رضوی با ۱۴۶ مورد، بیشترین آمار کشف این صدمات عمدی و ساختگی را داشته اند.

دکتر احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی پیرامون تعداد پرونده‌های مربوط به کشفیات ضرب و جرح و تصادفات ساختگی در سال ۱۳۹۷ گفت: با توجه به اینکه هنوز به پایان سال ۱۳۹۷ نرسیده ایم نمی‌توانیم آمار دقیقی ارائه کنیم و هنوز هم آمار کلی برای این سال جمع بندی نکردیم، اما می‌توانیم بگوییم که تعداد پرونده‌ها در مقایسه با سال قبل قطعاً کاهشی نداشته است و تصادفات ساختگی هنوز هم به همان شدت و قوت قبل وجود دارد.

مهدی مهدوی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و معاونت طرح و برنامه بیمه سرمد پیرامون میزان خسارت‌های پرداخت شده غیر واقعی توسط بیمه‌ها به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: بنابر آمار غیررسمی ۱۰ تا ۱۵ درصد خسارت‌های پرداخت شده غیرواقعی می‌باشد. البته این آمار بر اساس موارد مکشوفه مطرح می‌شود و می‌توان ادعا کرد که رقم پرداخت شده برای خسارت‌های غیرواقعی احتمالا از این میزان هم بالاتر باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که رقم مربوط به این ۱۰ تا ۱۵ درصد حدوداً چند میلیون  یا چند میلیارد برآورد می‌شود؟ گفت: گردش مالی صنعت بیمه ۳۴۵ هزار میلیارد ریال است که بالغ بر ۴۰ درصد (۱۳۸ هزار میلیارد ریال) آن مربوط به بیمه شخص ثالث می‌باشد. اگر ۱۰ درصد این مبلغ ۱۳۸ هزار میلیارد ریال را به عنوان خسارت‌های بیمه‌ای که به دلیل صحنه سازی‌ها پرداخت شده است در نظر بگیریم به عدد ۱۳.۸ هزار میلیارد ریال خواهیم رسید. متاسفانه طی ماه‌های اخیر به دلیل مسائل تورمی، با فعالیت‌های سازمان یافته برای دریافت خسارت‌های غیر واقعی مواجه هستیم و شرکت‌های بیمه‌ای به زعم خود در تلاش برای مقابله با این پدیده هستند. مهدوی افزود: باند‌های شکل گرفته در استان‌های مختلف فعال بوده و با وارد کردن صدمات عمدی به افراد سعی می‌کنند خسارت بیشتری از شرکت‌های بیمه دریافت کنند.

مهدوی در پاسخ به این پرسش که چه نهاد‌ها و سازمان‌هایی باید با یکدیگر هماهنگ شوند و زیرساخت‌های اطلاعاتی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا در حقیقت جلوی این جرائم سازمان یافته در بیمه و جابجایی این هزاران میلیارد ریال گرفته شود، گفت: هم اکنون از حق بیمه‌ای که برای شخص ثالث پرداخت می‌شود، ده درصد برای وزارت بهداشت، حدود سه درصد برای نیروی انتظامی و ده درصد برای صندوق خسارت‌های  بدنی است. این سازمان‌ها باید با یکدیگر هماهنگ شوند تا از پرداخت خسارت‌های غیرواقعی جلوگیری گردد. هم اکنون باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنیم تا به واقعی یا غیرواقعی بودن حادثه رخ داده پی ببریم.

به عنوان نمونه الان اعلام می‌شود که خودرویی چپ کرده است و در خودروی چپ شده فرد فوتی داریم، ولی اولین پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا این فرد فوتی واقعاً در خودروی چپ شده حضور داشته است و سر حادثه فوت شده یا خیر؟ برای این کار باید دیتای زیادی را در اختیار داشته باشیم که بتوانیم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

این کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و معاونت طرح و برنامه بیمه سرمد در پاسخ به این پرسش که یعنی یک سازمان‌ها و افرادی هستند که تصادفات ساختگی طراحی می‌کنند و میت را از جای دیگر می‌آورند و در این تصادفات ساختگی قرار می‌دهند تا دیه دریافت کنند؟، گفت: بله دقیقاً این اتفاق می‌افتد. بلاخره طرف یک جایی فوت شده است و می‌آیند یک صحنه تصادفی را شکل می‌دهند و میت را سر صحنه قرار می‌دهند تا بگویند در تصادف فوت شده و دیه بگیرند. حتی هستند افرادی که دست، دندان و ... را می‌شکنند و یا صدماتی را به صورت طرف وارد می‌کنند تا دیه بیشتری بگیرند. حتی به شما بگویم که شنیده شده ازدواج موقت صورت می‌گیرد و جنین بالای سه ماه را سقط می‌کنند برای اینکه این نوع دیه را دریافت کنند! این اتفاقات که عرض کردم همه سازمان یافته است. برای جمع کردن این مسائل نیاز است تا سازمان‌های مختلفی همکاری کنند و کاری نیست که یک شرکت بیمه بتواند به تنهایی خود با آن مقابله کند.

سیدناصر مبرقعی عضو هیات مدیره بیمه ایران نیز در پاسخ به این پرسش خبرنگار تابناک اقتصادی که چگونه می‌توان با صحنه سازی‌ها و تقلب‌های بیمه‌ای مقابله کرد گفت: در ارتباط با صحنه سازی‌ها و تقلب‌های بیمه‌ای در بخشی که مربوط به تقلبات غیر سازمان یافته و غیر حرفه‌ای است، تحول در نگاه فرهنگی مردم و جامعه می‌تواند کمک موثری باشد. هرچند از طریق سیستم‌های دیتا ماینینگ و کنترل‌های غیرمیدانی و استفاده از دیتاسنتر‌ها و نظارت‌های سیستم محور هم می‌توان جلوی خیلی از انحرافات را گرفت. همه این موارد مستلزم این است که نگاه مردم نسبت به مقوله بیمه کنترل کننده و از منظر حفظ امانت باشد اگر اینطور باشد؛ یعنی برای مردم این باور واقعی حاصل شود که بیمه یک امانت است و عدول از مرز‌های آن دست اندازی به این امانت می‌باشد مطمئناً وضعیت بهتری را در صنعت بیمه به خصوص در حوزه اتومبیل و درمان شاهد خواهیم بود و بر این اساس اگر حتی برادر ما به ما مراجعه کند و تقاضای استفاده از امتیاز بیمۀ ما را داشته باشد، آن را در اختیار او قرار نمی‌دهیم و تلاش می‌کنیم او را نیز به این باور و رفتار درست هدایت کنیم.

دکتر احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی پیرامون موضوع تصادفات ساختگی به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در موضوع تصادفات ساختگی این سازمان تحقیقات و اقدامات خوبی را انجام داده است و نمونه‌های بسیار زیادی را در سال گذشته کشف نموده که این کشفیات باعث شده است تا میلیارد‌ها تومان از بیمه‌ها به ناحق کسر نشود. وی ادامه داد: این موضوع حل نمی‌شود مگر آن که همه سازمان‌ها به خصوص بیمه‌ها همکاری‌های لازم را با پزشکی قانونی داشته باشند.

دکتر شجاعی افزود: اگر معاینه اولیه توسط کارشناسان خبره انجام گیرد، می‌توان جلوی خیلی از این پرداخت خسارت‌های بیهوده را گرفت، چون یک فرد خبره است که می‌تواند تشخیص دهد این صدمه بر اثر تصادف بوده است یا اینکه در حادثه دیگری این اتفاق رخ داده است. رئیس سازمان پزشکی قانونی ضمن گلایه از عدم همکاری بیمه‌ها در این زمینه با پزشکی قانونی گفت: ما بار‌ها این موضوع کارشناسان خبره را به بیمه‌ها پیشنهاد داده ایم، اما بیمه به دلیل اینکه گویا خودش یک سری کارشناسانی را دارد حاضر به همکاری با کارشناسان پزشکی قانونی نیست. بیمه، این افراد حاضر در تصادفات را پیش کارشناسان خود می‌فرستد و آن‌ها نیز، چون تبحر و تخصصات لازم را ندارند نمی‌توانند به ساختگی یا واقعی بودن این صدمات پی ببرند و در اینجا سر بیمه‌ها کلاه می‌رود و این به ضرر بیمه‌ها است. وی افزود: این قضیه عدم همکاری بیمه‌ها با پزشکی قانونی هنوز هم برای خود بنده مبهم است و این پرسش مطرح است که چرا بیمه‌ها واقعا حاضر به همکاری با پزشکی قانونی نیستند؟
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
سراب
|
France
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
آدمخوار شدن دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
بیمه ها میگید دیگه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
دکتر شجاعی عزیز! من علت عدم همکاری را فهمیدم! احتمالا خود ان کارشناسان محترم دخیل در این قضایا نیستند؟ بیشتر بیمه ها بشکلی دولتی یا خصولتی هستند و کسی واقعا دلش برای انها نمیسوزد حتی انها که بظاهر مسئول ان هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
سلام . تا کارشناس مهترم رشوه بگیر نخواد یه ریال هم نمیدن. با تنبیه شدید کارمندان مفت خور و تشویق شدید
کارمندان زحمت هم به بیت مال کمک کنید هم به اخرت خودتان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
این مشکل تصادف ساختگی در روسیه حل شده، سالهاست که صاحب ماشین موظف است یک دوربین مخصوص رانندگی روی داشبورد نصب کند. هم برای تشخیص متخلف و هم برای جلوگیری از تصادف ساختگی و اخذ پول از بیمه
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
فکر کنم کسایی که دیپلم تجربی دارن به بالا به این حرف شما کلی خندیدن. علت مرگ بر اثر تصادف و سکته قلبی و سایر براحتی قابل تشخیصه
ناشناس
|
Romania
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
خب من یک سوال دارم، فرض کنید یک نفر وانمود میکنه دست و پاش در تصادف شکسته که از بیمه خسارت بگیره، اگه دروغ گفته که پزشک قانونی متوجه میشه. اگه واقعا شکسته باشه، این پولی که میگیره باید خرج درمانش کنه، پس چطوری سود میکنه؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
اینها یک تیم هستند که از افراد معتاد و یا درمانده برای این کار استفاده میکنن...یک سرچی بزنید می بینید طعمه ها از کدام قشرها انتخاب میشه...
حجر ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
شکستگی یکی از استخوان های دست یا پا
حدود بیست وسه میلیون تومان دیه د اردودرماآنرایگان است ه
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
اوردن مرده از جای دیگر به صحنه تصادف کذب است چون اکثرا پلیس کروکی می کشد و فوت در صحنه ویا بیمارستان مشخص است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
یه چیزی گفته مردم را بیشتر سرکیسه کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
متاسفانه مشكل ازقانون ميباشد .
خودبنده الان درگير پرونده اي هستم كه خداي محمد ميدونه روحم خبر نداره .شخصي ازشهري در ٨٠٠كيلومنري شهرما مدعي هست كه من باهاشون درگيرشدم ميگم مدرك ميگه شماره ماشين مربوط به شماست ميگم شايد يه رقم جابجا نوشتي اخه تومسير ٨٠٠كيلومتر اينهمه دوربين يه تصوير ازماشين ما ارائه بكنند كه بجز شهرخودمون توهرنقطه ازايران رد شده مربوط به هرتاريخي باشه من ادعاتون قبول دارم ضمنا همه مدارك كه مستند هست وثابت ميكنه ماتواون تاريخ وحتي قبل وبعدش توشهرخودمون بوديم داديم دادگاه ميگن شايد ماشين دست كسي بوده ميگم اينهمه دوربين استعلام بگيريد من قبول دارم حتي تاريخهاي ديگه باشه ولي متاسفانه دادگاه به صرف بك ادعا من بايد برم وبيام باتوجه به اينكه اصلا معلولم وتا الان اولين باره كه توي ٥٠سال عمرم ميرم دادگاه
ايانبايد قانون به يه چيزي استناد بكنه نه فقط ادعاي يك نفر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اون دوربینهای توی جاده برای درامد زایی برای دولت نه برای حل مشکل تو.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
این هم ضعف مدیریتی و سیستم بیمه که زیان ناشی از آن را از جیب مردم بدبخت میگیرند. وقتی زیان شرکتی از جیب مردم گرفته شود هیچ وقت آن شرکت بطور جدی در صدد ایجاد سازوکار مناسب برای جلوگیری از تقلب و سوء استفاده نخواهد بود. 20 درصد رقم خیلی حیلی زیادی هست. این یعنی اینکه حداقل 20 درصد از سهم بیمه ای که بیمه کنند می پردازد اضافه هست. رقم زیادی است. عجیب است که این معضل دزدی و چپاول در همه جا رخنه کرده است و همه نهادهای مالی ما را فلج خواهد کرد. مدیران ما آن دسته که جزو همین غارتگران هستند هر چه زودتر شناسایی و کنار گذاشته شوند. دستشان را کوتاه کنید از غارت اموال مردم. آن دسته که سالم هستند ولی توانایی ندارند این نواقص را برطرف کنند، لطفاً هرچه سریعتر با مدیران و تصمیم سازان مناسب و شجاع جایگزین کنید تا اوضاع از این بدتر نشده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
متاسفانه هست و من دیدم برخی کارشناس ها هم که....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اگر هست مشکل از پلیس و پزشک قانونی است. چرا این حرفها را به مردم میزنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
ما تو یه مجتمع مسکونی زندگی می کنیم 9 واحده
هر روز یکی از در کنترل های آی غیب می شد
برای ما رو هم دزدیدن
3 نفر آخر خودشون برداشتن در کنتورو
اونقدر فقط و اعتیاد و کلا نمی دونم چی چی های اجتماعی زیاد شده که حد نداره
وضعیت هم هی بدتر میشه...
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟