وزیرکشور درباره سیل اخیر در استانهایکشور گفت: این بحران به خوبی مدیریت شد و همه متحد، منسجم و هماهنگ عمل کردند.
به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیرکشور و رئیس ستاد اطلاعرسانی و تبلیغات اقتصادی کشور، روز گذشته در جلسه این ستاد ضمن تاکید بر اهمیت اطلاعرسانی به موقع و کارآمد، گفت:شرایط کنونی کشور اقتضا میکند که مراقبتهای بیشتری در حوزه رسانهای انجام شود، چرا که برخی موضوعات مطرح در فضا، زمینه ایجاد اختلاف و تهدید و تهییج را فراهم میکند و نیاز است مسئولان و دستگاههای اجرایی بیش از پیش در حوزه ایجابی و سلبی در جهت مدیریت اطلاعرسانی متمرکز شوند و ضمن عمل به وظایف خود، به شبهات و سؤالات و ابهامات پاسخ دهند.
وی افزود: دستگاهها و نهادهای دولتی در پاسخگویی، در حوزه سلبی با رفع شبهه و مقابله و در حوزه ایجابی در قالب خبر،گزارش، مستند و تحلیل اقدامکنند، بهعلاوه هر اقدام رسانهای که موجب افزایش اعتماد و رضایتمندی مردم میشود در دستور کار دستگاهها قرار گیرد.
رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی با اشاره به واقعه سیل اخیر در کشور، گفت: این بحران به خوبی مدیریت شد و همه متحد، منسجم و هماهنگ عمل کردند. این در حالی است که؛ بسیاری از دشمنان و رسانههای معاند تلاش کردند تا این واقعه طبیعی را به بحران ادامهدار تبدیل کنند، اما نتوانستند کاری از پیش ببرند.
رحمانی فضلی در همین زمینه به نقش موثر رسانهها اشاره کرد و گفت: رسانهها به خصوص صداوسیما در زمینه اطلاعرسانی و همچنین نمایش ابعاد مشارکت و همدلی مردم و مسئولین به خوبی عمل کردند. البته عظمت و ابعاد کار و ایثار و فداکاری مردم تا حدودی منعکس شد، اما ظرفیت خبر به اندازهای نیست که آن حجم از جلوه ایثار و فداکاری را نشان دهد.
وی گفت: اکنون پس از مقابله موفق با سیل، وارد مرحله بازسازی و نوسازی میشویم و البته باید در نظر داشته باشیم که عواطف و احساسات در این مرحله، با حساسیت مضاعفی مطرح میشود و باید بر تکیه بر برنامه و اولویتبندی و زمانبندی صحیح عمل کنیم.
وزیرکشور ضمن یادآوری ابعاد خسارات سیل اخیر گفت: مرحله بازسازی مناطق آسیبدیده از سیل که وسعت زیادی را اعم از شهر و روستا در بر میگیرد، طبیعتاً زمانبر و کار بسیار سختی خواهد بود و نباید بگذاریم دشمنان از این مسیر برای ناکارآمد جلوه دادن مدیریت کشور و تهییج و تحریک افکار عمومی، سوءاستفاده کنند.
رحمانی فضلی ادامه داد: فشارها و تحریمهای دشمن گرچه در عمل تاثیری در روند کار بازسازی مناطق سیلزده ندارد اما تبلیغات میتواند تاثیرات سوئی بر افکار عمومی داشته باشد به همین دلیل امسال بیش از گذشته نیازمند تحلیل درست و مقابله به موقع در این عرصه هستیم.
وی با اشاره به این که وظیفه اصلی ستاد آرامش بخشی و امیدآفرینی به فضای جامعه و همچنین زمینهسازی برای شکلگیری بینش واقع بینانه در جامعه است، گفت: نباید در حوزه افکار عمومی انفعالی عمل شود.
در خصوص کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد
رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور با اشاره به گزارشهای ارائه شده در این جلسه تاکید کرد: در خصوص کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد و با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان دستگاهها و نهادهای متولی بایستی این اطمینان را به مردم بدهند که در حوزه تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی، مشکلی نخواهند داشت.
رحمانیفضلی ادامه داد: موضوع قاچاق کالای اساسی و شایعات و اخبار مطرح در این حوزه، همچنان به عنوان یک نگرانی مطرح است و لازم است؛ استانداران به عنوان روسای شوراهای تامین استان و نیروی انتظامی، دقت و مراقبت بیشتری در این خصوص داشته باشند.
و بعلاوه؛ مسئولان بخشهای مرتبط، از انتشار اخبار جعلی قاچاق کالاهای اساسی در فضای مجازی و رسانههای کشور که موجبات نگرانی مردم و زمینه روانی گرانیهای بیشتر را فراهم میکند، جلوگیریکنند.