خوانده می‌شوید؛

به نظر شما «کمپین‌های نخریدن» می‌تواند بر بازارهایی مثل «مسکن» یا «خودرو» تأثیر بگذارد؟

در این میان به وفور دیده می‌شود که مردم با ناامیدی از اقدامات مسئولان می‌گویند که خودشان باید دست به کار شوند و با راه اندازی کمپین‌های نخریدن کالا، گرانفروشان را مجبور به پایین آوردن قیمت‌ها کنند؛ تجربه‌ای که یک‌ بار در دولت اول حسن روحانی در بازار خودرو دیده شد و تا جایی از کار هم نتایج قابل قبولی داشت. نمونه همین کمپین را در ایام عید برای کالای غیراساسی آجیل شب عید هم دیدیم که البته به فراگیری و اثربخشی کمپین قدیمی خودرو نبود.
کد خبر: ۸۹۳۶۵۴
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ 22 April 2019
|
11904 بازدید
|

به رغم همه وعده و وعیدهای مسئولان و طرح و لایحه‌ و بررسی ها در نهادهای نظارتی، همچنان قیمت خودرو و مسکن برای طیف وسیعی از ایرانیان دست نیافتنی‌ است. جهش قیمتی عجیب در دو سال گذشته، موجب شده تا بسیاری از ایرانیان، خرید خانه یا خودروی مناسب را در حد رویایی دست نیافتنی ببینند. دو شرکت خودروسازی مهم کشور به رغم همه اعتراض ها همچنان در حال فروش خودرو با قیمت‌های نجومی و زمان تحویل‌های نجومی‌تر هستند.

در بازار مسکن اوضاع وخیم‌تر است و چون مقام مسئول مستقیمی وجود ندارد و قیمت‌ها یا توسط بنگاه‌های معاملاتی و یا دلال‌ها جابجا می‌شود، افسارگسیختگی بیشتر به چشم می‌خورد. در این میان به وفور دیده می‌شود که مردم با ناامیدی از اقدامات مسئولان می‌گویند که خودشان باید دست به کار شوند و با راه اندازی کمپین‌های نخریدن کالا، گرانفروشان را مجبور به پایین آوردن قیمت‌ها کنند؛ تجربه‌ای که یک‌ بار در دولت اول حسن روحانی در بازار خودرو دیده شد و تا جایی از کار هم نتایج قابل قبولی داشت. نمونه همین کمپین را در ایام عید برای کالای غیراساسی آجیل شب عید هم دیدیم که البته به فراگیری و اثربخشی کمپین قدیمی خودرو نبود.

* به نظر شما «کمپین‌های نخریدن»، می‌تواند بر بازارهایی مثل «مسکن» یا «خودرو» تأثیر بگذارد؟
* به نظر شما، در اوضاع کنونی و با افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، به ویژه در بخش کالاهای اساسی و نیازهای اولیه مردم، آیا پویش‌های مردمی در نخریدن کالا می‌تواند در بازار تأثیرگذار باشد؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۹۳
حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
بله
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
بله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
ما تو همه ی کمپین ها شرکت می کنیم !!!

چون نمی توانیم بخریم !!!

پس بنابراین بله بله بله . . . .
کارمند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
حمایت علما و آیات عظام و مراجع تقلید هم لازم است تاز ما مردم ستمدیده حمایت کنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
تاثیری نداره . اصلا خرید مکن در توان جوانان معمولی نیست با این سطح دستمزد و هزینه ها افرادی که دارند میخرند و ندارند نمیخرند کمپین اثر چندانی ندارد همه مون رو با نابودی ارزش ریال فقیر کردید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
قطعا جواب می ده.فقط باید مردم یکم صبر داشته باشند و دولت هم کاری نکنه که کمپین را شکست بده و به ضرر مردم کار کنه. مثل کمپین چند سال پیش خودرو که اگه دولت دخالت نکرده بود حتما مجبور به کاهش قیمت میشدند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
در مورد اتومبیل که تنها چند کارخانه دولتی و شبه دولتی توسط دلالان وابسته خود قیمت ها را کنترل و نرخ گذاری میکنند تا حدودی که نرخ ارز اجازه دهد ممکن است
ولی در خصوص قیمت مسکن که بحث عرضه و تقاضا و افزایش نرخ ارز که باعث بالا رفتن قیمت تمام اجناس مورد نیاز ساخت مسکن در میان است و فروشندگان شخصی و متعدد و فراوان باید بتوانندخودشان مسکن مناسب را جایگزین کنند
قطعا با تحریم امکان شکستن قیمتها وجود ندارد
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
حتما تاثیر داره ولی با ید شرایطش هم فراهم باشه یعنی مثل کمپین نخریدن خودرو که چند سال پیش داشت جواب میداد و خودرو ساز به التماس افتاده بود ولی چی شد؟ دخالت های بیجای دولت که مثل دوستی خاله خرسه هست باعث شد نه خودروساز رشد کنه و از طرفی هم اتحاد مردم را خدشه دار کرد
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
البته باید این را هم اضافه کرد که کمپین وقتی جواب میده که مردم توانایی خرید داشته باشن و نخرن نه اینکه توانایی خرید را نداشته باشن و بعد بخوان تحریم کنن
مثلا تحریم خرید مازراتی در ایران...خخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
نباید مسکن خرید که بالاترین و ضروری ترین سرمایه زندگیه . باید بجاش سهام پاره یک بورس مصنوعی و شیاد رو خرید بعد با کاغذهای اون سهام ها یک سرپناه کاغذی درست کرد و داخلش زندگی . بجای خرید خودرو هم باید کفش خرید برای پیاده روی یا نهایتا دوچرخه دست دوم .
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
آفرین تابناک زدی به هدف
بله قطعا تاثیر داره البته فقط مسکن و خودرو با نخریدن ارزان میشه . الباقی کالاها رو اگر نخرید صادر میشه. به نظرم تابناک خوب بررسی کرده و سوال بجایی پرسیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
اینجا ایرانه. هیچ وحدتی بین مردم وجود نداره. باز یه ترفند از طرف دولت دلسوز اجرا میشه اونوقت همه هجوم میبرن برای خرید. ونزوئلا سلام....!!!!!
حمید
| Austria |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
اقتصاد قواعد مشخص خودش رو داره وقتی داده های اقتصادی نشان از فروپاشی اقتصادی میدن هرگونه تحریم نخریدن نه تنها اثر مثبت نداره بلکه باعث کاهش تولید ، بیکاری ،و افزایش سرعت سقوط داره

مثل همیشه زندگی کنیم چون بحث یک کالای مشخص نیست تمام اقتصاد ایران دچار بحران شده و تقریبا در استانه فروپاشی کامل
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
ما نخریدیم و به چشم خودمون دیدیم چطوری قیمت مسکن ظرف دو سال چهاربرابر شد. حالا هم خیلی عجیب توی تمامی کمپین های نخریدن دنیا ثبت نام شدیم
دانشجو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
مراجع محترم تقلید یاری دهند!!!
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
دوستان گرامی نخریدن بزرگترین اشتباه است به ویژه در مورد کالای سرمایه ای که فروشنده هر چه نفروشد بیشتر منفعت برده. الان تصور کنید مردم با وامهای دولتی خودرو نخریده بودند نتیجه این بود که خودرو ساز همان خودرو ها را اندکی دیرتر با سه برابر قیمت می فروخت و البته خریدارهای این خودرو ها دیگر افراد ثروتمند تر بودند نه قشری که دسته کم با همان وام توانسته خودرو مورد نیازش را با یک سوم قیمت تهیه کند. در کشور ما بهتر است هر وقت می توانید کالاهی با دوام و سرمایه ای را بخرید.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
میلیون ها بار از چندین سال قبل گفته ام

افزایش اتوموبیل های احتراقی یعنی افزایش ترافیک ، تصادفات ، آلودگی هوا و مصرف سوخت

تعداد اتوموبیل ها در تهران و شهرهای بزرگ دهها برابر ظرفیت خیابانهاست

اصلا نیاز به کمپین تحریم ندارد

اینکار باید از دهها سال پیش توسط خود ما به دلایل بالا انجام میشد
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
عید پارسال دوست من میخواست یک سمند EF7 صفر بخره 30 میلیون . همون موقع گفتن کمپین نخریدن انجام بدین ارزون میشه . اینم خام شد نخرید . همون ماشین دو ماه بعد شد 90 میلیون ( سه برابر ) حالش اومد سر جا
هاشم رجایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
کمپین نخریدن دربازار مسکن مثل جوک میمونه وقتی اصلی ترین گرونی مسکن سیاستهای دولتی هست متاسفانه مردم ما هنوز به این نتیجه نرسیدن
سید شیرازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
قطعا فایده داره به چند دلیل
اول این که چنین کاری اگر حقیقتا با همبستگی انجام بشه مانند سیل بند است که بنده معجزه ان را در مناطق بزرگی از خوزستان شاهد بودم اما به شرط این که این سیل بند نشطی نداشته باشد.
مایحتاجی نظیر مواد غذائی بر عهده دولت است که به نحو ممکن تنظیم کند که تجربه زمان جنگ بهترین کار در شرائی وانفسای فعلی می باشد،حداقل از بد ،بهتر می باشد.منظورم کالا برگ است.
خورو این دو فرغون ساز شرائط صادرات را ابدا ندارد حتی با ده درصد قیمتی که به مردم خود می فروشند،زیرا به هیچ وجه توانائی رقابت ندارند،از طرفی امار مرگ و میر و مصدومین ناشی از این حلبی ها را همه می دانند
این ها فقط با حمایت دولت روی پای خویش ایستاده اند و وزیر فعلی نیز با طرح طلائی خود به گردن ان ها طلا اویزان کرد،پس راهی جز تسلیم ندارند.در خصوص مسکن متاسفانه بسیار از قافله عقب افتادیم و شاید تنها راهکار تحویل زمین در مکان های مناسب به مردم در کنار وام های قابل قبول باشد تا مردم بویزه جوان ها و خانه اولی ها با همبستگی خود مجموعه ای در خور بسازند.نه این که مهر باشد یا اجتماعی و مصیبت سازی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
کار ما از این حرفا گذشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
ماشین و خونه که هیچی ما الان دیگه فوقش برای خرید یک کرم ضد افتاب باید برنامه ریزی کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
کمپین و استدلال منطقی مال کشوریه که روی اصول باشه. اینجا هیچی جواب نمیده!
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
اگر این فرهنگ را نهادینه کنیم و برای همه چیز هایی که خیلی گران میشوند به کار ببریم جواب خواهد داد.
کاف لام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
باورکنید بازهم جواب میده
خود دلالها شلو میکنن
آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
سه ماه صبر کنید و نخرید
میشههههههه بر ظلم غلبه کرد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
شش ساله مسکن رو خوابونده بعد با شامورتی بازی و جو مصنوعی هیجانی و یک شاخص دستساز پولها رو کشونده تو بورس فکر میکنه خیلی شاهکار کرده . با این کار گند زده هیکل اقتصاد چون مسکن بخوابه همه اقتصاد میخوابه و دچار رکود سنگین میشه . بورسی با یکمشت واحد ورشکسته روزی 5000 واحد رشد !!!!خخخخخخ . خوب یعنی بعد از یکسال باید 2 میلیون واحد رشد کنه !!!! خخخخخخ . کمربندها رو محکم ببندین . موشک بورس میخواد شلیک بشه بسمت کهکشانها . بورس داوجونز 16 هزر مال ما 200 هزار !!!!!!!!!!!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ وای دلم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
ناشناس 13:58 باید واقع بین باشیم. شرایط مملکت الان اینه. از خیلی وقت پیش نهادینه شده
هومان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
به نظرم تنها راهکار درخواست محاکمه نابخردانی است که این عرصه را به وجود آورده اند. درست است که کشور ما بر پایه هیچ اصولی اداره نمیشود ولی اعتراض مطمئاً جواب میدهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
چرا انفاقاً جواب می ده مگر در مورد نخریدن خودرو دولت به زانو در نیامد و با دادن وام ، مردم را به خرید خودرو ترغیب نکرد اگر مردم مقاومت می کردند کار نتیجه مطلوب می داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
قیمتها براساس ارز خارجی و نرخ صادرات محصولات تعیین میشه نه توان خرید مردم ایران
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
هرگز
امسال کمپین نخریدن اجیل بود و من هم نخریدم اجیل ارزان شد؟
راهکارش افزایش توان خرید ایرانی ها است و گرنه خودرو و اجیل و سایر وسایل همان است منتهی ارزش ریال افتاده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
دقیقا.
نخریدن درمان گرانفروشیه نه زمانی که ریال خاک بر سر شده.
واقعا باعث تاسفه این مدل مملکت داری که هر روز داراییمون داره بی ارزشتر و توان خریدمون کمتر میشه.
دیگه یه کفش هم باید وام بگیریم و بخریم
ناشناس
| Sweden |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
بله قیمتش نصف شد اگرچه باز هم گران بود و علت اصلیش هم پولدارها بودند که مال مفت به چنگ آوردهاند و هر چیزی را که بخواهند با هر قیمتی می خرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
صبر داشته باش ارزون میشه. آجیل تاریخ انقضا داره. اه نفروشن روی دستشون می مونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
کل فامیل ما نخریدند
فقط یه نو کیسه تازه به دوران رسیده در فامیل داریم که رفته بود از یک آجیل فروشی معروف آجیل چهار مغز خریده بود

برای هر کدام از میهمانها یک کاسه آجیل گذاشت و جلوی چشم همه ظرف کریستال بزرگ آجیل را از کیسه ای که مارک اون آجیل فروشی معروف را داشت پر کرد که به همه بگه ما اقلا سه چهار کیلو آجیل چهار مغز از فلان جا خریده ایم !
جالب اینکه حتی یک پسته هم توسط میهمانها خورده نشد
همه با خوردن یک چای از خدمت ایشون مرخص شدند
موقع رفتن خانومش گفت : وااا چرا مهمونا آجیل نمی خورن امسال ؟!
من فکر می کردم چون امسال گرونه خیلی استقبال بشه زیاد خریدم از فلان جاااا
خلاصه اینکه بعضی ها درست نمی شن !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
ناشناس 14:02
رفتی مهمانی و عید دیدنی و دید و بازدید و صله رحم یا نسخ کشی و خط و نشان کشیدن؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
اول از همه نام میزبان برده نشده
دوم اینکه این موضوع باید بشه سوژه طنز نویسان و مسخره ی اجتماع بشه که همه زشتی این نوع
رفتار را متوجه بشن
سوم اینکه اصلا متوجه نشدیم شما آجیل فروشی !!!
تایگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
من کاملا با نظرتون موافقم.خیلی نامردی هست چند روز دیگه میگن پیاز نخرید چند روز دیگه....اما خودشون هم میدونن ملتو گذاشتن سرکار.به هر صورت امسال آجیل نخریدم سالهای آینده هم فکر نکم بتونم بخرم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
لابد فردا هم ميگيد نخوردن بر روي قيمت پياز و گوجه و سيب و گوشت و نان و ماست و برنج و ... تاثير ميزاره .

راستي مردن چه طوره ؟؟؟

بابا به قرآن اينها همه تاوان داره .....
پاسخ ها
الف میم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
حالا دوست عزیز دو سه ماه نخریددددد
ببینید
ناشناس
| Canada |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
برای خودرو و مسکن بله، چون دلیلش احتکار و گرانفروشیه نه صادرات. اصولا صادرات این دو (حتی خودرو) امکانپذیر نیست
ولی تحریم خوراکی هیچ تاثیری نداره چون از خداخواسته صادرش میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
الف میم چه چیزی باکمپینکاهش داشته که این دومیش باشه تجربه نشون داده اگه الان نخری دیگه نمی تونی بخریم متاسفانه این کمپینها ماکشورهایی هست که مدیران به مردم تهمت نمی زنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
احسنت به الف میم
عطا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
تاثیر این کمپین ها بستگی به میزان اگاهی مردم ان کشور دارد که متاسفانه در ایران...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
میتونه تاثیر بذاره ولی از اونجایی که طمع و حرص و خیانت و خودخواهی و تکروی در ژن ما ایرانی ها نهادینه شده است ، عده ای از مردم به کمپین ها خیانت می کنند و کمپین ها را به شکست می کشانند کما این که در جریان کمپین نخریدن خودروی صفر ، طمعکاری و خیانت عده ای از مردم با خریدن خودروی اقساطی ، باعث شکست کمپین شد و نتیجه این شکست ، پراید 50 میلیونی تومانی است
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
خیر چون نخریدن مساوی ضدانقلاب و اسراییلی و امریکایی خطاب می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
جمع کن
سو استفاده گر خودتی با این نوشته ات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
چه حرف مسخره ای زدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
100 درصد تاثیر داره. مسئولین باید بدونن بیشتر از این نمی تونن به مردم ظلم بکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
مسئولین مطمئنن که هیچ جا مث اینجا به محض باز شدن محصولشون فروش نمیره
خودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
مواظب باشیم دلالها از جانب ما مردم صحبت نکنن حتما مؤثره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
آفرین من هم با شما موافقم
ناشناس
|
Czechia
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
مردم وقتی پولشان را صرف خرید میکنند که دولت و حاکمیت جربزه و عرضه حفظ ارزش پولشان را نداشته باشد ، دقیقا مثل الان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
پول بدون پشتوانه ای همینطور چاپ شده و نقدینگی دست مردم رفته بالا. الان همون پولا رو دارن با چند ترفند ساده کاهش قدرت خرید مردم از دستشون میکشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
مردم قدرت خرید ندارن که بخوانبخرن یا نخرن
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟