یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان را به عنوان یکی از اولویت های وزیر آینده آموزش و پرورش دانست و گفت: باید همه ارکان کشور و دلسوزان برای جبران کاستی ها و رفع مشکلات حوزه آموزش و پرورش به میدان آیند.
فاطمه سعیدی در گفتوگو با ایسنا در توضیح مهمترین اولویت های کاری وزیر آینده آموزش و پرورش گفت: اولویت اول، بهبود وضعیت معیشت و گذران زندگی خانواده بزرگ فرهنگیان است که به طور مستقیم شرایط زندگی چند میلیون ایرانی را متاثر از خود میکند. معوقات فرهنگیان و بازنشستگان، رتبه بندی معلمان، نوع استخدام آنها اعم از رسمی، حق التدریسی و غیره مهمترین مسائل در خصوص معلمان و بازنشستگان فرهنگی است. مساله ای که تنها با اهتمام وزارت آموزش و پرورش حل نمیشود و با تعامل پایدار و سازنده میان دستگاههای مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه قابل حل است.
وی اولویت دیگر را اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: ما برای ارتقای وضعیت آموزش و پرورش کشور تنها یک سند میشناسیم و آن سند تحول بنیادین است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در امر آموزش بیشتر سمتی دیده می شود که در آن معلمان حضور دارند حال اینکه باید به میلیونها دانشآموز هم توجه شود. با لحاظ کردن نقش دانشآموزان در نظام آموزشی و تربیتی میتوانیم به آنها در حوزههای مختلف نقش و مسئولیت دهیم. از آن جا که وضعیت آموزشی و تربیتی ما مطلوب نیست اگر نگاهمان به ظرفیتهای داخلی و اسناد دقیق و جامع بالادستی خودمان باشد میتوانیم این ظرفیتها را بالفعل کنیم. راه دشوار است که نشدنی نیست.
وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش از صندوق ذخیره به عنوان امکان مهم و کمنظیری برای خدمت به فرهنگیان برخوردار است، افزود: این صندوق قلک گروههای سیاسی نیست و احدی نباید به خود اجازه دست اندازی به آن بدهد. خوشبختانه در دولت یازدهم و دوازدهم بسیاری از رویه های غلط اصلاح شده و امروز صندوق با بازدهی بالا و سود آوری رو به رشد در آرامش مشغول فعالیت است.
سعیدی در پایان اظهار کرد: با توجه به وجود کاستیهای فراوان در امر آموزش و پرورش باید همه ارکان کشور و دلسوزان به میدان آیند. وزارت آموزش و پرورش هرگز جای رفتارهای سیاسی نیست. همه فعالان این حوزه باید مهمترین دغدغه خود را تربیت صحیح نسلها بر اساس اسناد بالادستی و اهداف پیشبینی شده قرار دهند.