در حالی که رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده که نرخ های تعیین شده برای بلیت هواپیما طی تیرماه امسال غیرقانونی بوده است و اضافه دریافتی از مسافران هوایی باید بازگردانده شود، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفته که این نرخها غیرقانونی نیست و البته امروز (پنج شنبه گذشته) به دلیل کاهش نرخ ارز، قیمت بلیت هواپیما را کاهش دادیم.
افزایش غیرقانونی قیمت بلیت هواپیما
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان گفت: افزایش قیمت بلیت در سازمان هواپیمایی و بخش های مرتبط با شرکت های مرتبط غیر قانونی است.
به گزارش خراسان و پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عباس تابش در ارتباطی تلفنی با این شبکه افزود: تاکنون مکاتبات متعددی با سازمان هواپیمایی مبنی بر کنترل قیمت بلیت هواپیما انجام شده است.
وی ادامه داد: قرار بر این بود آذر ۹۷ مبنای قیمت گذاری بلیت هواپیما باشد. سازمان هواپیمایی و بخش های مرتبط و نیز خود شرکت های هواپیمایی امروز پذیرفتند که قیمت پروازها از منطق قیمت گذاری عدول کرده است و باید به منطق قیمت گذاری بازگردد.رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: برای بررسی نرخ های اعلامی در آذر 97 نیز باید مستندات خود را ارائه کنند تا بررسی کنیم نرخ های آذرماه سال گذشته با منطق های قیمت گذاری مطابقت دارد یا خیر.وی با بیان این که مبنای قیمت گذاری خدمات و کالا در کشور سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان است، افزود: هر شرکت و نهادی باید براساس قانون از قیمت گذاری سازمان تمکین کند؛ در غیر این صورت به تعزیرات حکومتی معرفی می شود.تابش درباره دریافت اضافه پرداختی بلیت هواپیما توسط مسافران نیز گفت: فهرست پروازها و مسافران مشخص است و سازمان هواپیمایی باید اضافه دریافتی ایرلاین ها را به مسافران بازگرداند.رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان افزود: تاکنون شکایت های متعددی از سوی مصرف کنندگان به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان واصل شده است و مسافرانی که براساس نرخ تیر ماه ۹۸ بلیت تهیه کرده اند میتوانند برای دریافت اضافه پرداخت بلیت خریداری شده از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت یا سامانه تلفنی ۱۲۴ پیگیری کنند.
نرخهای بلیت هواپیما قانونی است
همچنین به گزارش ایسنا، در پی غیرقانونی خواندن نرخهای بلیت شرکتهای هواپیمایی ازسوی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان که تیرماه امسال اعلام شده بود، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی پنجشنبه گذشته در گفت و گو با این خبرگزاری اظهار کرد: این نرخها با حضور کارشناسان سازمان حمایت تصویب و اعلام شده است و با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه، این نرخها غیرقانونی نیست که البته امروز به دلیل کاهش نرخ ارز، قیمت بلیت هواپیما را کاهش دادیم.از تیرماه امسال نرخهای جدید برای بلیت هواپیما در پروازهای داخلی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شده است که ایرلاینهای داخلی آن را تعیین کردهاند اما مسئولان سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کردند که این نرخهای افزایش یافته، تخلف است و مبنا و ملاک برای این دستگاه نظارتی نرخهای آذرماه سال گذشته است و همه شرکتهای هواپیمایی باید براساس آن بلیتهای خود را بفروشند.مقصود اسعدی سامانی - دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی - افزود: نرخهای بلیت هواپیما در پروازهای داخلی که در تیرماه اعلام شد، غیرقانونی نیست؛ چراکه براساس قانون برنامه پنجم توسعه نرخگذاری بلیت هواپیما آزاد است و از سوی دیگر نیز شرکتهای هواپیمایی در شرایط تحریم کنونی با سختی بسیاری خود را برای ارائه خدمات بهتر به مردم آماده و در این راه با مشکلات و معضلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند.
وی با بیان اینکه نرخ بلیت هواپیما در یک مسیر یک ساعته پرواز در فرانسه ۲۸۳ یورو است، ادامه داد: از سوی دیگر نرخهای بلیت پروازهای داخلی که در تیرماه امسال تصویب و اعلام شد با حضور و تأیید کارشناسان سازمان حمایت بود، بنابراین به نظر نمیرسد این نرخها غیرقانونی باشد و کار خلافی مرتکب نشدهایم گرچه نمیتوان کیفیت پرواز و هواپیماهای کشوری مانند فرانسه را با ایران مقایسه کرد، اما خدماتی که در پروازهای داخلی ارائه میشود، کاملا رایگان است و آنها حتی کترینگ در پروازهایشان ندارند و مردم برای نوشیدن یک لیوان آب هم باید هزینه اضافه پرداخت کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد: با توجه به پایین آمدن نرخ ارز و ثبات آن در ماههای گذشته، تصمیم گرفتیم نرخ بلیت هواپیما را نیز کاهش دهیم که این اتفاق از امروز (۲۱ شهریورماه) افتاده و در حدود ۶۰ مسیر پروازی پرتردد داخلی، نرخ بلیت هواپیمای جدید حتی از نرخهای آذرماه هم پایینتر است.وی اضافه کرد: یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که با وجود افزایش نرخ بلیت هواپیما در تیرماه، هیچ کدام از شرکتهای هواپیمایی طی ماههای گذشته بلیت پروازهای خود را تا سقف نرخ تعیین شده نفروختند، بلکه همواره قیمتها پایینتر از آن بود؛ اما علت انتخاب سقف قیمت بلیت، برخی سایتهایی بودند که بلیت هواپیما را از ایرلاینها خریداری می کردند و آن را گرانتر از نرخ مصوب به مردم میفروختند و این وظیفه دستگاههای نظارتی است که با آنها برخورد کنند و باید این برخورد انجام گیرد.اسعدی سامانی ادامه داد: به عنوان مثال در پرواز تهران-مشهد سقف نرخ بلیت تعیین شده ۷۵۴ هزار تومان است، در حالی که میانگین فروش بلیت تهران-مشهد در مردادماه ۴۸۰ هزار تومان بود و در پنج ماهه امسال به صورت میانگین ۳۸۰ هزار تومان فروخته شد اما مسئولان باید به این نکته توجه کنند که شرکتهای هواپیمایی هم باید در شرایط تحریم کنونی بتوانند خود را سرپا و زنده نگه دارند.