علت سانحه ریلی زاهدان-تهران مشخص شد

کد خبر: ۹۲۶۹۲۶
|
۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۴ 01 October 2019
|
8114 بازدید
|
۶
رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن گفت: بررسی اعلام نتایج سوانح ریلی بستگی به نوع و پیچیدگی دارد که از چند ساعت تا نهایتا چند روز به طول می‌انجامد، اما علت سانحه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ و پابند‌های ریل توسط افراد ناشناس بوده که گزارش آن به وزیر هم ارسال شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، ساعت ۱۶ چهارشنبه هفته گذشته خبر وقوع سانحه ناگوار خارج شدن پنج واگن قطار زاهدان –تهران منتشر شد که در این حادثه بیش از ۴۲ نفر مصدوم شده و پنج نفر از مسافران این قطار نیز جان خود را از دست دادند، اما با وجود بروز این اتفاق و تاکید مسئولان مختلف، طی روز‌های گذشته علت بروز این سانحه از سوی شرکت راه‌آهن اعلام نشد.

پس از گذشت شش روز از این سانحه، غضنفر فولادی- رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن - درباره علت وقوع حادثه خارج و واژگون شدن پنج واگن قطار زاهدان-تهران، به ایسنا گفت: پس از انجام بررسی‌های مختلف، علت سانحه مشخص و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کردیم. بر اساس این گزارش، علت حادثه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ، پابند‌ها و فنر‌های ریل توسط افراد ناشناس بوده است.

وی افزود: برخی افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل می‌شوند و اگر این پیچ‌ها باز شوند به راحتی با یک دیلم می‌توان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابند‌های ریل به هر علت و توسط هرکسی باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه می‌شود.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف از بازشدن پیچ و پابند ریل سرقت یا خرابکاری بوده است؟ ادامه داد: ممکن است به هر دلیلی این پیچ‌ها از ریل باز شده باشد، اما ما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.

فولادی درباره اینکه چه راهکار‌هایی برای جلوگیری از بروز این سانحه وجود دارد؟، گفت: در هر ایستگاه راه‌آهن راهبان‌هایی داریم که هر روز به سمت یکدیگر حرکت کرده و نهایتا در وسط یک خط کارنامه‌هایشان را با یکدیگر به منظور تایید چک نهایی خط تعویض کرده و از همان مسیر بر می‌گردند. اما ممکن است در یک ایستگاه رفت و برگشت مسیر حدود هشت ساعت و حتی بیشتر طول بکشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به بازکردن پیچ و مهره‌ها کرده باشند.

وی اظهارکرد: راه دیگری برای بازدید و رصد مسیر وجود ندارد، گرچه پس از بروز این سانحه تصمیم بر آن شد تا کنترل و رصد‌های بیشتری صورت گیرد، اما در همه کشور‌های دنیا نیز روال همینگونه است و نمی‌توان طول ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی را به صورت متر به متر از روش‌های آنلاین، تصویری و... رصد کرد.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن اعلام کرد: ممکن است همین الان نیز چنین اتفاقی در یکی از محور‌ها و مناطق بیافتد و برای متر به متر آن نمی‌توان نگهبان استخدام کرد و تنها به رفاه، امنیت و دیگر پارامتر‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه برمی‌گردد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
کشور که در زمینه پهپاد تخصص داره .حضرات دانشمند از اونا استفاده کنید.اون هم نمی دونید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
با پهباد نمیشه چک کنید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
بنظر میرسه تروریستی بوده و متاسفانه ایشون داره اعتراف میکنه که امنیت خط آهن ریلی کشور براحتی زیر سواله و قادر به کنترل هم نیستن.این خودش خیلی خبر بدیه.با گرون شدن بلیط هواپیما ها بیشتر سفر مردم با راه آهن انجام میشه.حتما باید فکری براش انجام بدن.اگر اینبار کنترل نشه حمل و نقل ریلی کشور با تکرار این موارد فلج میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
سلام. چرا پس اعلام کردند که خرابکاری نبوده است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
آقايان راه آهنی بدانند که با استفاده از حسگرهای فیبر نوری در طول خط راه آهن هر گونه حرکت و فشار اضافه (يا کم) و محل وقوع آن را می توان مونیتور کرد از پرنده گرفته تا خودروی که از روی ریل رد می شود را بلادرنگ می توان فهمید. احتیاجی به بکار گیری نیروی انسانی برای این کار نیست. راههای دیگری هم دارد مثلا از یک وسیله که روی خط سوار شده و فاصله/ارتفاع/نوسان ریلها را با حرکت خود اندازه گیری می کند و ... لطفا چند متخصص واقعی استخدام کنید. جان مسافران ارزشمند است و با این ندانم کاری ها، حمل و نقل ریلی که امنترین روش است را زیر سوال نبرید.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
تابناک عزیز،لطفا نوشتم رو بولد کن
اینکه چند نفر پیچ ریل رو بازکنند سلب مسئولیتت نمیکنه.اگه جان ممردم مهم باشه باید جلوتر از قطار یه واگن بره و مسیر رو مشکل یابی کنه تا اگه احساس کرد پیچی بازه یا ریل کج شده با اطلاع دادن به قطار مانع بروز اینجور حوادث تلخ بشه
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟