مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، گفت: بر اساس تحقیقاتی که این سازمان با همکاری مدیرکل محیطزیست استان تهران انجام داده ، مشخصا معلوم شد که در مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) 22 کانون اصلی وجود دارد که خیلی از آنها با فاصلههای بسیاری کمی از بزرگراه هستند. اصلی ترینهای آنها کانال اصلی آبوفاضلاب،کشتارگاهها و کارخانههای لبنی است و زباله سوزیهای شبانه نیز در این منطقه صورت میگیرد.
به گزارش تیترشهر، اگر تجربه عبور از مسیر اتوبان فرودگاه امام خمینی را داشته باشید قطعا با بوی نامطبوعی که در این مسیر به مشام میرسد برخورد میکنید، بوی بدی که در بخش هایی از مسیر به مشام می رسد موضوعی است که سالهاست حل نشده باقی مانده و اتفاق خاصی رخ نداده است. این در حالیست که میگویند هزینه انتقال محل دفن زباله به منطقهای دیگر از شهر تهران هزینه های زیادی را به همراه دارد، چیزی حدود بودجه یک سال شهرداری تهران که این هزینه را شهروندان باید بپردازند، نکته جالب تر این است که اصلا جای دیگری برای انتقال پیشبینی نشده است. موضوعی دیگر این است که منشا بوی بد فقط از محل دفن زباله ها نیست و عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند اما جای سوال دارد که چرا هیچ یک از عوامل بررسی و حل نشده اند؟
هدایت الله جمالی پور فرماندار سابق شهر ری در دی ماه سال گذشته در جمع خبرنگاران گفت: شهرداری تهران متعهد شده که در زمینه رفع بوی بد محور قم در دو طرف اتوبان را تا نزدیک فرودگاه امامخمینی(ره) درختکاری کند. حالا اینکه این طرح به چه میزان می تواند موفق باشد و این درختان چند سال بعد به اندازهای میرسند که بتوانند مسیر را از شر بوی بد خلاص کنند برای خود مسئله ای است.
صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این رابطه در گفتوگو با تیترشهر گفت: مسیر فرودگاه امامخمینی(ره) بر اساس تحقیقاتی که سازمان مدیریت پسماند با همکاری مدیرکل محیطزیست استان تهران انجام داده است، مشخصا معلوم شد که در این مسیر 22 کانون اصلی وجود دارد که خیلی از آنها با فاصلههای بسیاری کمی از بزرگراه هستند. اصلی ترینهای آنها کانال اصلی آبوفاضلاب،کشتارگاهها، کارخانههای لبنی است و زباله سوزیهای شبانه نیز در این منطقه صورت میگیرد.
علیپور در ادامه افزود: آرادکوه به عنوان مرکز دفن زباله یک شهر حداقل 10 میلیون نفری بدون تبعات نیست، اما فاصله این مرکز تا فرودگاه 11 کیلومتر است، و در طول سال بیشتر وزش باد برخلاف مسیر فرودگاه امامخمینی(ره) است که نشان میدهد سهم آرادکوه از بوی نا مطبوع این مسیر زیاد نیست، و باید موارد دیگر را نیز بررسی کرد.
وی در ادامه گفت: در رابطه با جابه جایی این مرکز دفن زباله به دلیل بالا بودن هزینه های جابه جایی و پیش بینی نشدن موقعیت مکانی دیگر این کار تا حدود زیادی نشدنی است، و باید چاره دیگری اندیشیده شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تاکید بر این موضوع که کاهش زباله باید از چرخه ابتدایی مصرف شکل بگیرد، در خصوص جزئیات طرحی با نام کاپ گفت: تغییر در الگوی مصرف باید به طور جدی ایجاد شود و به همین منظور ما طرحی را با هدف کاهش تولید پسماند آغاز کردیم.
علیپور خاطرنشان کرد: از دیگر بخش های این طرح بردن مخازن بزرگ تفکیک زباله در مراکز تجاری و اداری، مسکونی و شهرک های در سطح شهر است، و به مرورزمان در تلاش هستیم تا بتوانیم در ساختمان های جدید نیز اتاقک پسماند داشته باشیم و مخازنی که در سطح شهر هستند را میتوانیم کاهش دهیم و به جای آنها میتوانیم ایستگاههایی را در مقابل اماکن عمومی مانند متروها، بیمارستان ها و یا دانشگاه ها قرار دهیم. با این اقدام بحث زبالهگردی و تولید زباله کمکم کاهش پیدا میکند و زباله کمتری به آرادکوه انتقال پیدا میکند.
او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه میزان زباله در شهر تهران تولید میشود گفت: در حال حاضر کمتر از 6 هزار تن زباله در تهران تولید میشود وکه با برخی اقدامات مانند کاهش زباله های حجیم مانند، چوب، شیشه و لاستیک که در حال حاضر نیز اتفاق می افتد میتوانیم میزان زباله هایی که به آراد کوه انتقال پیدا میکند را کاهش دهیم.
اما باید با موضوع پسماند و زباله در شهر تهران ریشه ای تر برخورد کرد، روزانه در شهر تهران هزارها تن زباله تولید میشود و جالب است بدانید که خانواده های کم درآمد تمایل بیشتری به تفکیک زباله و فروش آن ها دارند و خانواده هایی که از درآمد بالایی برخوردار هستند نسبت به این موضوع توجه کمتری میکنند. که این آمار نشان میدهد باید نگاهی فرهنگی و اموزشی به این موضوع داشت.