توضیحات یک عضو شورای اصلاح‌طلبان درباره طرح سرا

کد خبر: ۹۳۴۹۲۳
|
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۹ 05 November 2019
|
3797 بازدید
یک عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: شورای عالی با دقت و پرهیز از شتاب‌زدگی و نیز سعه‌صدر تمامی دغدغه‌های دلسوزانه احزاب و شخصیت‌های همراه و همفکر را تاکنون با آغوش باز پذیرفته است. در جریان رسیدگی به جزئیات طرح سرا هم سعی خواهد شد تا همراهی و اجماع حداکثری تمامی صاحب‌نظران به‌عنوان پشتوانه طرح محقق شود.

سیدحسن رسولی دوشنبه شب در گفت: وگو با خبرنگار ایرنا، درباره تصویب کلیت طرح موسوم به «سرا» در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: درباره ابعاد حقوقی این طرح بر اساس تجربه قریب به ۴۰ ساله حضور در مراحل مختلف انتخابات و ۱۰ دوره گذشته مجلس شورای اسلامی، نکات زیر را به عنوان نظر کارشناسی خالی از فایده نمی‌بینم:

۱. ماده ۵۶ قانون انتخابات مذکور و تفسیر مجلس به شرح ذیل به صورت شفاف از حیث قانونی رفع ابهام کرده است:
"با توجه به اینکه فعالیت تبلیغاتی موضوع ماده (٥٦) اصلاحی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقید به هشت (٨) روز می‌باشد چنانچه داوطلب نمایندگی قبل از مدت تعیین شده اقدام به فعالیت تبلیغاتی نماید آیا مجازات‌های مقرر در مورد متخلف قابل اعمال می‌باشد یا خیر؟
نظر مجلس:
ماده واحده ممنوعیت تبلیغات از زمان ثبت نام تا زمان اعلام اسامی کاندیدا‌های تأیید شده توسط هیأت اجرائی است و شامل قبل و بعد از زمان مذکور نخواهد بود، مشروط به آنکه تحت عنوان کاندیداتوری نباشد.
تفسیر قانونی فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و نهم بهمن ماه ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی تصویب و در همان تاریخ به تأیید شورای نگهبان رسیده است. "

۲. طرح در جزئیات سازوکار اعتبارسنجی شناسایی چهره‌های اصیل، پاکدست و کارآمد اصلاح‌طلب را برای قرار گرفتن در لیست بلند مورد تایید احزاب جامعه سیاسی حوزه‌های انتخابی را از حیث فنی و نظارتی به خوبی پیش‌بینی کرده است.

۳. در استان‌های گوناگونی که مسئولیت سیاسی داشتم به یاد ندارم، فرد یا افرادی به شرط رعایت ماده قانونی که به آن اشاره شد، توسط هیچ مرجع اجرایی و نظارتی انتخابات مورد اعتراض و بازخواست قرار گرفته باشد چراکه گسترش مشارکت در تمامی انتخابات یکی از راهبرد‌های اصلی نظام در بحث مردم سالاری دینی است.

۴. این روش در ادوار گذشته نیز مرسوم بوده است، در این دوره تمرکز بر جمع‌سپاری از سوی جناح‌های سیاسی، مهمترین تفاوت آن با دوره‌های گذشته است به‌گونه‌ای که اصلاح‌طلبان در مهمترین مرحله انتخابات مجلس که نامزدگزینی، شناسایی، تشویق و ترغیب ظرفیت‌های ارزشمند سیاسی اصلاحات است از شیوه‌های کمتر مشارکتی پیشین فاصله گرفته و با حسن استفاده از فضای مجازی و جلوگیری از اعمال نفوذ احتمالی شخصیت‌های حقوقی و حقیقی در این مرحله جلب همراهی و مشارکت بدنه گسترده اصلاح‌طلبان حوزه انتخابی را در این مهم فراهم کنند.

۵. عقل جمعی اصلاح‌طلبان با در نظر گرفتن ابعاد حقوقی موضوع، گستره جغرافیایی اجرای طرح و تعیین بازه زمانی عملیاتی کردن آن به‌صورت مبتکرانه، واقع‌بینانه و هوشمندانه مدیریت و راهبری طرح را اعمال خواهد کرد.

۶. شورای عالی و کارگروه مربوطه با دقت و پرهیز از شتاب‌زدگی و نیز سعه‌صدر تمامی دغدغه‌های دلسوزانه احزاب و شخصیت‌های همراه و همفکر را تاکنون با آغوش باز پذیرفته است. در جریان رسیدگی به جزئیات طرح سعی خواهد شد تا همراهی و اجماع حداکثری تمامی صاحب‌نظران به‌عنوان پشتوانه طرح محقق گردد.

۷. با توجه به تکثر احزاب و گروه‌های سیاسی و اجنتاب‌ناپذیر بودن استفاده از سازمان‌دهی جبهه‌ای به جای احزاب کم‌شمار و پرشمول این طرح می‌تواند مورد استفاده تمام جریانات سیاسی و انتخاباتی قرار گیرد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟