به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محسن رضایی عصر روز پنجشنبه ۲۶ دیماه ۱۳۹۸ در سالن همایشهای بین المللی صداوسیما مراسم اختتامیه سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی با تسلیت ایام فاطمیه و جان باختن هموطنان در سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: از اعضای اندیشکده مشترک دانشگاه شریف و مجمع تشخیص مصلحت نظام و برگزارکنندگان این کنفرانس تشکر میکنم. بدون شک مساله حکمرانی یکی از مسائل کلیدی جامعه و حکومت ما است که با بسیاری از چالشهای کشور ارتباط دارد.
این استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: اسلام بیش از سایر ادیان به موضوع حکمرانی پرداخته است و جمهوری اسلامی از دل این اشارات وحیانی و قرآنی بیرون آمده و تاسیس شده است. موضوع پیوند دین و مردم در آیات قرآن روشن است. از جمله در آیهای که مشخص میکند یکی از ویژگیهای حاکمان و رهبران، رسیدگی و ارتباط با مردم است. در هر جامعهای گروههایی هستند که چه دولت باشد و چه نباشد آن گروهها به وجود میآید. مانند نخبگان و صاحبان اندیشه و صاحبان حرفه و کارکنان بخشهای نظامی و کارکنان دولت و مستضعفان.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پیشرفت و تعالی جامعه به تحرک بخشی و تعامل و رقابت این گروهها وابسته است. گروههای اصلی اگر بخواهند سکاندار و پیشران جامعه باشند و برای دستیابی به اهداف، باید حکمرانی را صالح را پیگیری کنند وگر نه حکمرانی ناصالح به جای پیشرفت و تعالی، اوضاع جامعه را بدتر میکند.
رضایی با اشاره به انواع حکمرانی در جهان گفت: چند نوع حکمرانی در جامعه بشری خود را نشان داده است. یکی لیبرال دموکراسی، دیگری سوسیال دموکراسی و همچنین دموکراسی مشورتی بر پایه آزادی و عدالت و حقوق بشر است. نوع دیگر حکمرانی، مردم سالاری دینی است که در ایران بر پایه آزادی و عدالت و فطرت شکل گرفته است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش برخی متفکران غربی برای ارائه الگویی نجات بخش گفت: هابرماس در پی ارائه الگویی بود که از نواقص لیبرال دموکراسی نجات پیدا کنند برای همین بر موضوع عدالت در کنار آزادیهای فردی تاکید شد.
وی با اشاره به اینکه امروز در آمریکا دموکراسی در برابر لیبرالیسم قرار گرفته گفت: آقای ترامپ بسیاری از ارزشهای لیبرالیسم را هم زیر پا گذاشته است و خودش را نماینده دموکراسی میداند. زنجیره ارتباط لیبرال دموکراسی در حال از هم پاشیدن است و در فرانسه میبینیم که دموکراسی مشورتی نمیتواند یکپارچگی جامعه را حفظ کند.
رضایی با تاکید بر اینکه ما فکر میکنیم که عقل فطری میتواند بهترین مبنای حکمرانی باشد، گفت: اگر دین و مردم هر دو در اداره جامعه نقش ایفا کنند و تعامل داشته باشند میتوانند پایه حکمرانی را تشکیل دهند. ما به دو حوزه تعاملی نیازمند هستیم. حوزه اول حوزه فرهنگی و حقوقی است که نهادها را بر اساس دین تشکیل میدهد و حوزه دوم که حوزه تعامل جمعی است و روی تصمیمات و فعالیتها تاثیر میگذارد. دولت باید در این دو حوزه حضور داشته باشد و دخالت کند. شکل سیاسی این حکمرانی، مردم سالاری دینی است.
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به مفهوم ولایت گفت: با تفسیر رهبر انقلاب، ولایت به معنای پیوستگی و با هم بودن است. یکی از معانی ولایت، محبت است و آن هم به این دلیل که موجب پیوستگی میشود. اما ولایت معنای حکومت را با یک تفسیر جدید از حکومت ارائه میکند. حکومت بایستی در شان انسان و در تراز انسانیت باشد. در این الگو و با تفسیر رهبر انقلاب، همه چیز در نظام ولایی، مردم هستند. مردم هستند شخصیت، خواست و مصالح آنها در نظام اسلام آمده است. حقیقت ولایت الهی در ارتباط با مردم است.
این فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با اشاره به انواع پیوستگی در نظام ولایی و حکمرانی صالح گفت: این حکمرانی از دو بعد «رهبری اسلامی جهادی» و «مدیریت اسلامی جهادی» برخوردار است که در امتداد هم ولایت را شکل میدهند. هر چه در ارتباط این دو بخش اشکالاتی وجود داشته باشد، اشکالات به کل جامعه منتقل میشود.
رضایی گفت: مدیریت جهادی در امتداد رهبری جهادی، باید بتواند در سطح قوای سه گانه، وزرا و استانداران، جریان پیدا کند و در هر سطحی ما رهبری و مدیریت را در ارتباط دین و مردم دنبال کنیم. مدیریت جهادی سابقهای در صدر اسلام دارد و بازتولیدش در اول انقلاب در ایران شکل گرفت.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ویژگیهای مدیریت جهادی گفت:خلاقیت و نوآوری از ویژگیهای مدیریت جهادی است و هیچ مدیر جهادی پشت موانع توقف نمیکند. مساله دوم مردمی بودن این نوع از مدیریت است که از دل مردم به وجود میآید و در درون مردم ادامه پیدا میکند. مساله سوم فرایندی عمل کردن مدیر جهادی است. مدیر جهادی همیشه به صورت شهودی با مسائل برخورد میکند. حتی در زندگی عادی هم از این مدیریت میتوانیم برای مدیریت رویدادها استفاده کنیم.
وی افزود: در امنیت و دفاع، امتداد رهبری و مدیریت را شاهد هستیم، اما در اقتصاد و فرهنگ این امتداد را نمیبینیم. علامتش این است که با وجود سیاست گذاری در اکثر مسائل اقتصادی و فرهنگی کشور، این سیاستها کمتر از ۲۰-۳۰ درصد اجرایی شده اند.
رضایی با اشاره به اهمیت یکپارچگی مدیریتی گفت: مشکل یکپارچگی و انضباط راهبردی را در فرهنگ و اقتصاد شاهد نیستیم. در پدیدهی رسانه و فضای مجازی که من به آن پدیده «دنیای موازی با دنیای واقعی» مینامیم هم این مشکل محسوس است. حکمرانی فقط نمیتواند در دنیای واقعی باشد و در دنیای موازی صورت نگیرد. ما به یک حکمرانی جدیدی نیاز داریم که به صورت ترکیبی عمل کند. زندگی و حکمرانی همزمان در این دو دنیا صورت بگیرد. ما با رویدادی فراتر از فضای مجازی روبرو هستیم.
وی افزود: در حادثه شهادت حاج قاسم که در دنیای واقعی صورت گرفت دنیای مجازی را منفعل کرد. حتی ضد انقلاب را ساکت کرد، اما برنامه ریزی نکرده بودیم که در دنیای مجازی چه کنیم. خود به خود دنیای مجازی متاثر از دنیای واقعی قرار گرفت. در جریان حادثه هواپیما برعکس شد، ابتدا دنیای مجازی، تصویر و روایتی را شکل داد و بعد این روایت به دنیای واقعی آمد و دنیای واقعی را تحت تاثیر قرار داد. رسانه بخشی از دنیای واقعی است. این پدیده فراتر از رسانه است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نحوه حکمرانی و سیاستگذاری در دو دنیای واقعی و مجازی موضوعی است که باید به آن پرداخته شود. گذر به آینده فقط آماده کردن نسلهای آینده نیست.