به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، مهدی جمالی نژاد در این باره اطهار کرد: مطالعات به روزرسانی طرح جامع ریلی تهران از سال ۱۳۹۵ با هدف افزایش سهم حمل و نقل همگانی و یکپارچگی و کارآیی شبکهای سیستم ریلی، مدیریت تقاضا، تامین دسترسی مناسب ریلی با استفاده از امکانات و ارتقاء زیرساختهای موجود در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.
وی افزود: در این راستا علاوه بر بهینهسازی شبکه ریلی موجود، خطوط دیگری از جمله ۴ خط مترو درون شهری (خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) و همراه با توسعه و ارتقای خطوط حومهای و ایجاد دو خط اکسپرس (A و B) پیشنهاد گردید.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور با اشاره به بهینهسازی ۷ خط موجود مترو تهران در این طرح گفت: مقرر شد شهرداری تهران به عنوان اولویت اول و در کوتاهمدت به منظور دستیابی به سرفاصله زمانی و ظرفیت مقرر در مصوبه خطوط مذکور، اقداماتی را به منظور افزایش دوبرابری جابه جائی مسافر در وضع موجود را عملیاتی نماید.
جمالی نژاد، تکمیل کلیه اجزای خطوط هفتگانه مترو تهران از قبیل ایستگاهها، پارکینگ، پایانه، پست برق، مرکز فرمان، تونلهای ارتباطی، ایستگاههای تبادلی و سامانههای تجهیزاتی جهت دستیابی به اهداف طرح جامع ریلی تهران و تامین ناوگان مورد نیاز و کارآمد به همراه تکمیل تسهیلات دسترسی به ایستگاهها را از جمله این اقدامات برشمرد.
رئیس شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به برنامه طراحی و احداث خطوط جدید متروی درونشهری با توجه به افق زمانی سال ۱۴۲۰ افزود: در مطالعات انجام شده برای شهر تهران ۴ خط متروی درونشهری در نظر گرفته شده است که خط ۸ مترو از مسعودیه تا سرسبز به طول تقریبی ۳۷ کیلومتر می باشد.
وی افزود: خط ۹ مترو از دولت آباد تا چیتگر به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر و خط ۱۰ مترو از حکیمیه تا وردآورد به طول تقریبی ۴۱ کیلومتر و خط ۱۱ مترو از چیتگر تا سه راه تقیآباد به طول تقریبی ۲۸ کیلومتر خواهد بود.
جمالی نژاد ضمن تاکید بر لزوم ارتقاء و احداث خطوط حومهای با توجه به ضرورت یکپارچگی عملکرد شبکه ریلی تهران، مراکز و سکونتگاههای اطراف آن، افزود: تا افق ۱۴۲۰، ۴ خط حومه ای توسط راهآهن جمهوری اسلامی با هماهنگی شهرداری تهران احداث خواهد شد که مسیر اول در حریم راهآهن تهران – تبریز از ایستگاه مرکزی راهآهن تهران تا هشتگرد با انشعاب شهر قدس تا مارلیک خواهد بود.
وی در ادامه از اجرای مسیر دوم در حریم راهآهن تهران – اهواز از ایستگاه مرکزی راهآهن تهران تا پرند با انشعاب رباط کریم تا فرودگاه امام خمینی و مسیر سوم در حریم راهآهن تهران – مشهد از ایستگاه مرکزی راهآهن تهران تا پیشوا با انشعاب ایستگاه بهرام تا پاکدشت و مسیر چهارم از ترمینال شرق جدید تا رودهن خبر داد.
رئیس شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور همچنین از احداث خطوط اکسپرس از طریق اتصال خطوط حومهای توسط شهرداری تهران بعد از ارتقای آن خطوط خبر داد.
براساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، وی در این زمینه توصیح داد: خط اکسپرس A حد فاصل هشتگرد تا ورامین با اتصال ایستگاه صادقیه به ایستگاه میدان راهآهن جهت ارتباط خط حومه ای تهران - کرج به خط حومهای تهران – پیشوا و خط اکسپرس B حد فاصل پرند تا پردیس با اتصال ایستگاه آزادگان به ایستگاه ترمینال شرق جدید جهت ارتباط خط حومهای تهران - پرند به خط حومهای تهران – رودهن نیز در این جلسه به تصویب اعضاء شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسید.