عوارض بیشمار و خطرناک سولاریوم را جدی بگیرید

خیلی‌ها به ویژه خانم‌های جوان هشدار پزشکان را در مورد برنزه کردن به ویژه با دستگاه سولاریوم جدی نمی‌گیرند اما واقعیت این است که علاوه بر عوارض زودرس مثل افتادگی پوست، سرطان‌ها و عوارض بدخیم پوستی ۱۵ تا ۲۰ سال بعد خود را نشان می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۹۷۱۱۷
|
۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲ 04 January 2022
|
8650 بازدید

سولاریوم

به گزارش «تابناک»، چند سالی است که با ورود تکنولوژیهای نوین، برنزه کردن پوست با دستگاه‌های سولاریوم وارد زندگی مردم به خصوص برخی زنان شده است.

پیشتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در مورد عوارض استفاده از دستگاه سولاریوم برای برنزه کردن پوست، به فارس گفته بود: دستگاه‌های سولاریوم مولد تولید اشعه ماوراءبنفش هستند که با یک طول موج تعریف شده خاص سبب تخریب سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست می‌شوند.

به گفته معاون وقت بیمارستان پوست رازی معمولاً افراد در حالت طبیعی زیر نور آفتاب خود را برنزه می‌کنند اما به دلیل محدودیت مکان یا تغییر فصل دستگاه سولاریوم را جایگزینی برای آفتاب می‌دانند.

احسانی خاطرنشان کرد: ‌اشعه ماوراءبنفشی که از دستگاه سولاریوم ساطع می‌شود. انرژی بالایی را در کوتاه‌مدت تولید کرده و سبب برنزه کردن فوری پوست می‌شود ک قاعدتاً آسیب‌هایی را نیز در پی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شلی، افتادگی و تیرگی پوست از عوارض زودرس استفاده از دستگاه سولاریوم است و در نهایت در طولانی‌مدت خطر ابتلا به سرطان پوست را چندین برابر می‌کند که شاید یک یا دو ماه بعد از سولاریوم خود را نشان ندهد اما 15 یا 20 سال بعد در مناطقی که فرد خود را تحت اشعه سولاریوم قرار داده تغییرات بدخیمی پوست رخ خواهد داد که در سال‌های دور شاهد موجی از این تغییرات خواهیم بود.
 
بیشتر بخوانید 
احسانی به دیگر عوارض استفاده از سولاریوم اشاره کرد و گفت:‌ ایجاد ضایعات لکه‌ای نقطه‌ای روی پوست پس از از بین رفتن اثرات برنزه شدن و از دست دادن طراوت و شادابی پوست دیگر عوارضی است که شاید هر کسی به آن توجه نکند.

وی تأکید کرد: حتی در مواردی سوختگی‌های درجه یک تا درجه ۳ ممکن است روی بدن فرد ایجاد شود که جای آن نیز باقی خواهد ماند. هر چه میزان دفعات استفاده از سولاریوم بیشتر باشد عوارض آن نیز بیشتر خواهد بود.
 
* برنزه‌شدن بي‌خطر وجود ندارد
 
همچنین در این باره مجتبي اميري، متخصص پوست و مو با اشاره به گرايشي كه برخي جوانان به برنزه‌شدن دارند، مي‌گويد: برنزه‌شدن پوست چه به صورت استفاده از دستگاه‌هاي سولاريوم يا نور آفتاب، زمينه ابتلا به سرطان‌هاي پوست و نوع خطرناك آن كه به ملانوما معروف است را فراهم مي‌كند.

به گفته وي، سرطان پوستي ملانوما بر اثر تماس‌هاي مكرر با اشعه ماوراي بنفش خورشيد يا بر اثر مواجه‌شدن با شدت بالاي اشعه كه در دستگاه‌هاي سولاريوم به كار مي‌رود، اتفاق مي‌افتد.

اين متخصص پوست و مو تأكيد مي‌كند: برنزه‌شدن بي‌خطر وجود ندارد و ما به جوانان و افرادي كه تمايل به انجام اين كار دارند، توصيه مي‌كنيم كه از برنزه‌كردن چه به صورت سولاريوم و چه به شكل حمام آفتاب جداً خودداري كنند.

* مسئولان اروپايي استفاده از سولاريوم را محدود كرده‌اند
اين متخصص پوست ادامه مي‌دهد: استفاده از سولاريوم كه حاوي اشعه‌هاي A و B است، عوارضي را به دنبال دارد به همين دليل امروزه كمتر ديده مي‌شود جوانان كشورهاي غربي از آفتاب يا دستگاه‌هاي سولاريوم براي برنزه‌شدن پوست استفاده كنند اما متأسفانه از زماني كه در آن كشورها مصرف آفتاب و سولاريوم محدود شده، در ايران استفاده از اين دستگاه‌ها رايج شده است.
 
وي عنوان مي‌كند: برخي افراد تصور مي‌كنند استفاده از دستگاه سولاريوم مضرات نور خورشيد را ندارد و اقدام به استفاده از آن مي‌كنند؛ اين در حالي است كه دستگاه‌هاي برنزه‌كردن پوست مانند نور خورشيد براي پوست مضر هستند.

به گفته اميري، پيري پوست، افزايش چين و چروك‌هاي پوست، شلي و افتادگي پوست از عوارض استفاده از سولاريوم است كه در درازمدت خود را نشان مي‌دهد و كساني كه بيشتر در معرض اشعه فرابنفش قرار بگيرند نسبت به سايرين، 20 سال زودتر گرفتار پيري پوست همچون بروز لكه‌هاي پوست، كك و مك، كدر شدن پوست، چين و چروك پوست و ضخيم شدن سطح پوست مي‌شوند.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟