بازنشر

حقوق مسافران درصورت لغو يا تاخير پرواز

، طبق عرف بين‌المللي حمل و نقل هوايي، تاخير پروازي تا نيم ساعت ايرادي ندارد، اما در صورت تاخير بيش از نيم ساعت، ايرلاين‌ مربوطه بايد جوابگوي مسافران باشد و بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بايد به مسافران خسارت بپردازد و رضايت آنان را جلب كند.
کد خبر: ۱۱۱۵۴۶
|
۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵ 13 October 2019
|
149876 بازدید
|

ميانگين تاخيرهاي پروازي ايران در مسيرهاي داخلي و خارجي طبق اعلام سازمان هواپيمايي كشوري حدود نيم ساعت است. اين در حالي است كه مسافراني كه بيش از اين مدت در فرودگاه‌ها معطل مي‌شوند، طبق عرف بين‌المللي از حقوقي برخوردارند كه معمولا در ايران چندان به آن توجه نمي‌شود.

به گزارش ايسنا، طبق عرف بين‌المللي حمل و نقل هوايي، تاخير پروازي تا نيم ساعت ايرادي ندارد، اما در صورت تاخير بيش از نيم ساعت، ايرلاين‌ مربوطه بايد جوابگوي مسافران باشد و بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بايد به مسافران خسارت بپردازد و رضايت آنان را جلب كند.

در واقع شركت‌هاي هواپيمايي به منظور حفظ وجهه و نام ايرلاين خود و همچنين به منظور رقابت با ديگر شركت‌ها، راهكارهايي براي جبران خسارت به مسافران مشمول تاخير يا لغو پرواز در نظر مي‌گيرند كه به لغو يا تأخير پرواز و مدت زمان آن بستگي دارد.

البته کميسيون اتحاديه اروپا نيز براي مسافران خطوط هوايي، حقوقي قائل است. بر اين اساس مواردي مانند امتناع از مسافرگيري در وقت مقرر، لغو شدن پرواز و تاخير در پرواز بايد از سوي شرکت هواپيمايي مربوطه به اطلاع مسافران برسد و شرکت‌ها همکاري و مساعدت لازم را با مسافران به‌ويژه افراد آسيب پذيرتر داشته باشند.

حقوقي كه كميسيون اتحاديه اروپا براي مسافران در شرايط مختلف تاخير يا لغو در نظر گرفته به شرح زير است:

1- به مسافران بابت لغو پرواز يا تاخير ناشي از نامساعد بودن شرايط جوي خسارتي داده نمي‌شود و مسافران مي‌توانند بليت خود را لغو و بهاي آن را به طور كامل دريافت كنند يا با پرواز جايگزين ديگر شركت هواپيمايي مربوطه سفر كنند.

2- در صورت رزرو بيش از ظرفيت، شرکت‌هاي هواپيمايي بايد ابتدا افراد داوطلب را از فهرست پرواز خارج کنند و در صورت کافي نبودن اين کار، فرد رزرو کننده مي‌تواند يا با پرواز بعدي همراه شود يا اين‌که با لغو پرواز خود، پول بليت را به طور کامل دريافت کند.

3- افراد با توجه به مسافت پرواز و ميزان تاخير، حق دارند بين 125 تا 600 يورو غرامت دريافت كنند.

4- در صورت لغو پرواز نيز بايد همين ميزان غرامت به مسافر پرداخت شود، مگر اين‌که شرکت هواپيمايي دو هفته قبل از پرواز آن را اعلام کرده باشد يا اين‌که به جاي پرواز لغو شده، پروازي رضايت بخش براي مشتري تدارک ببيند. در صورتي که شرکت هوايي بتواند ثابت کند لغو پرواز به دليل شرايط فوق العاده صورت پذيرفته است، غرامتي پرداخت نمي‌شود.

5- در صورتي که تاخير در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوايي بايد امکاناتي مانند تماس تلفني رايگان، نوشيدني و غذا و اسکان را در اختيار مسافران قرار دهد.

6- در صورتي که پروازي با بيش از سه ساعت تاخير به مقصد برسد و شرکت هواپيمايي مسوول تاخير باشد، غرامتي مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت مي‌شود.

7- مسافران بعد از پنج ساعت تاخير حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بليت شان را به طور کامل دريافت كنند. در اين حالت شرکت هواپيمايي موظف است پروازي را براي بازگشت مسافر به مبداء اوليه پرواز تدارک بيند.

البته طبق كنوانسيون‌ بين‌المللي ورشو، اگر ايرلايني با تاخير پروازي خود موجب ضرر و زيان مسافري شود، مسافر حق دارد به دادگاه شكايت كند و ايرلاين مربوطه مسوول است و بايد پاسخگو باشد. اين روش پاسخگويي ايرلاين روش قضايي است و چون در دادگاه، شركت هواپيمايي مسوول تلقي مي‌شود، نيازي به اثبات نيست و حق به مسافر داده مي‌شود.

اما طبق گزارش‌هاي مردمي، نحوه رسيدگي و پذيرايي شركت‌هاي هواپيمايي كشور در تأخير‌ات پروازي به مسافران رضايت‌بخش و بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي نيست. اغلب مسافران مشمول تاخير نيز از مراجعه به دادگاه و شكايت از شركت‌هاي هواپيمايي انصراف مي‌دهند. اين در حالي است كه مسافران بابت تاخير بيش از نيم ساعت هواپيما مي‌توانند خواستار حقوق قانوني خود از شركت هواپيمايي مربوطه شوند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۷
انتشار یافته: ۱۰
امير
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۰
شكايت هيچ فايده اي ندارد. من سال 86 با تاخير 8 ساعتي پرواز از كيش به تهران مواجه شدم و شكايت هم كردم و الان پس از 3 سال هنوز پاسخي نگرفته ام.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۰
.
.
.خب ، حالا كي مياد و به تخطي شركتها از قانون ، قضاوت و رسيدگي ميكنه؟
.
چون سريعا ميگن خب آقا شركتها حق دارند بنده خداها تو تحريم قطعه هستند...
.
.
مسئله اينست ....مصلحت يا قضاوت؟
saeed
|
United States of America
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۰
خيلي ببخشيد. كدام يك از حقوق متصور در اروپا براي مردم ايران وجود داره كه اين يكي باشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۰
خوبه باز هم خود تان به نا كار امدي سيستم مديريتي اعتراف ميكنيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۰
يعني سالها دوندگي و انتظار و سرانجام پشيماني از شكايت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۰
سلام...مطلبتون خوب بود...ولی لطف کنید مستندتون رو ذکر کنید که تاخیر بیش از نیم ساعت، شرکت رو به جبران خسارت ملزم می کنه...من که جایی ندیدم...مطابق کنوانسیون ورشو1929 و پروتکل 1955 لاهه و کنوانسیون 1999 مونترال تنها " تاخیر غیرمتعارف" هست که شرکت هواپیمایی رو ملزم به جبران می کنه...مطلب ایرادای دیگری هم داشت در صورت اطلاع بیشتر:

در خدمتتون هستم...من هم تا حدی حقوق هوایی خوندم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۰
هميشه حق با ايرلاين هست و مسافر هميشه مقصر
تو ايران كه اصلا ما تااااااااااااااااااااااااخير نداريم!
همه پروازهاي ايران با 8 ساعت معطلي = انلاين بودين !
امیر
|
Thailand
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۰
این قوانین منشا غربی دارد و برای مبارزه با استکبار جهانی ایرلاین های ایران هیچ کدام را اجرا نمی کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۰
خيلي خنده داره پس يك نگاهي به فرودگاه كيش و تأخيرات چندين ساعته و نيمروزي يكروزيش بكنين.... الالخصوص هواپيمايي تابان .....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۰
با سلام
هفته گذشته در پرواز برگشت روز پنجشنبه هواپیمایی زاگرس اتفاق جالبی افتاد که نتنها کسی خسارت نداد بلکه حتی عذر خواهی هم نکردن!

وقتی ما برای برگشت به فرودگاه اسیایی استانبول رفتیم (همان جایی که موقع رفت هواپیما نشسته بود) و قرار بود ساعت 11 به وقت استانبول هواپیما برگردد در نهایت تعجب متوجه شدیم که هواپیما بدون هماهنگی با مسافران به فرودگاه دیگری در شهر دیگری نزدیک استانبول نشسته است !!! و لیدر تور ما سریعا به ما اعلام کرد که بر گردیم و به سمت ان شهر که حتی اسم شهر را هم بلد نبو د برویم و پس از 2 ساعت و هزینه حدود 140 دلار به تاکسی (که جالب حتی حاضر نبود به انجا برود به دلیل دوری و غیر مسافری بودن ان فرودگاه !!!) ساعت 13 به انجا رسیدیم که البته به ما گفته بودن تا همه مسافران نرسند هواپیما پرواز نمی کند!!! ( البته هواپیما و فرو دگاه بیشتر شبیه اتوبوس و ترمینال بودن !!)
خلاصه در نهایت با کلی جنجال و درگیری بالاخره پس از حدود 4 ساعت تاخیر انهم با اضطراب نرسیدن به پرواز و کلی اعصاب خورد شدن، هواپیما پرواز کرد و حدود ساعت 19 به وقت تهران هواپیما به فرودگاه امام برگشت .و نکته جالب اینجاست که بیشتر مسافران حتی صبحانه هم نخورده بودن و دیگر اینکه به کررات مورد تمسخر پرسنل و کادر فرودگاه ان شهر قرار می گرفتیم. و خودشان می گفتند که شاید سالی 2 یا 3 بار از این فرودگاه پرواز مسافری انجام شود!!!!
در هر صورت ما وبقیه مسافرا کلی از اقتدار ملی!!که مسئولین حرفشو می زنن را دیدیم !!!
واقعا خودتون قضاوت کنید که ما به چه جایگاهی رسیدیم .
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟