لیوان‌ یکبار مصرف گزینه ای برای هر روز مشتریان

کد خبر: ۱۲۳۸۴۷۵
|
۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲ 21 May 2024
|
3927 بازدید

لیوان های یکبار مصرف از آن دسته موارد پر کاربرد و پر فروش هستند و تقریبا در تمامی  رستوران ها، تالار ها و بیرون برها استفاده می‌ شوند. با افزایش تمایل افراد به استفاده از محصولات یکبار مصرف، بیشتر رستوران ها برای تهیه این محصولات اقدام می‌ کنند و همین امر موحب پر رونق شدن بازار ظروف یکبار مصرف شده است. از ظروف یکبار مصرف در تمام دنیا استفاده می شود و این ظروف به دلیل کاربرد آسان در همه جا محبوب هستند . ظروف یکبار مصرف از موادی همچون پلاستیک، کاغذ و پلی استایرن تولید می شود که هر کدام از این مواد به طریقی موجب آسیب به محیط زیست می شود.

طبق تجربه و تحقیقات دانشمندان و فعالان محیط زیست، تجزیه پلاستیک هزاران سال به طول می انجامد . لیوان های کاغذی باعث آسیب و تخریب جنگل می شوند و از آنجا که این لیوان ها برخوردار از پوششی ضد آب هستند مه در تهیه آنها از نفت استفاده شده است، به راحتی تجزیه نمی شوند.

همچنین لیوان یکبار مصرف پلی استایرن حاوی مواد شیمیایی خطرناک بوده و هنگام تماس مواد آشامیدنی با این لیوان ها سم موجود در پلی استایرن  به مواد آشامیدنی وارد می شود. در نتیجه در صورت دور ریخته شدن مواد آشامیدنی این سم به محیط زیست ورود می کند.

لیوان‌ یکبار مصرف گزینه ای برای هر روز مشتریان

بنا بر ضرر هایی که برای لیوان های یکبار مصرف بیان شد ، اخیرا تهدیداتی جهت محدود کردن استفاده از این لیوان ها صادر شده و از آن طرف تلاش هایی برای ترغیب مصرف کنندگان به خرید گزینه‌ های  غیر یکبار مصرف صورت گرفته است.

در حال حاضر تعدادی از برند های معروف همچون استار باکس برای افرادی که لیوان های یکبار مصرف خود را که قابلیت استفاده مجدد دارند به آنها تحویل می دهند، تخفیف قائل می شوند.  با این وجود، کمتر ۲ درصد آنها چنین ابتکاری به خرج داده اند.

نکاتی درباره لیوان های  یکبار مصرف

امروزه تقاضای زیادی برای استفاده از لیوان های یکبار مصرف در بازار وجود دارد. با این حال، باید در کنار مزایای این محصولات اثرات منفی آنها را بر محیط اطراف در نظر داشته باشیم. در راستای این هدف کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران، اقدام به حذف پلاستیک و پلی استایرن و تولید محصولات یکبار مصرف گیاهی کرده اند.

استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی نسبت به ظروف پلاستیکی اولویت داشته و جایگزین خوبی برای آن هستند. این ظروف فاقد مواد مضری هستند که سلامت مصرف کننده را دچار اختلال می کنند. در نتیجه استفاده از لیوان های گیاهی که در واقع لیوان های زیست تخریب پذیری هستند امری مهم و ضروری  است.

اخیرا اقداماتی برای تولید ظروف یکبار مصرف صورت گرفته است که در مدت کوتاه تری تجزیه شوند. اما علی رغم استفاده فراوان از آنها، این لیوان ها همچون سایر ظروف یکبار مصرف با استقبال مواد طبیعی سازگار با محیط زیست روبرو نشد.

انواع لیوان های یکبار مصرف

 لیوان های یکبار مصرف انواع مختلفی دارند و سه نوع رایج آن کاغذ، پلاستیک و پلی استایرن هستند که هر کدام بر روی محیط زیست و سلامتی انسان تأثیرات منفی دارند. در ادامه به توضیح هر کدام از این لیوان های یکبار مصرف می پردازیم.

لیوان‌ یکبار مصرف گزینه ای برای هر روز مشتریان

لیوان های یکبار مصرف کاغذی

در تولید لیوان های یکبار مصرف کاغذی از خمیر تازه چوب استفاده می شود که این امر خود موحب نابودی درختان می شود. سالانه میلیون ها درخت برای تهیه ظروف و لیوان های کاغذی بریده می شود. دلیل این کار هم این است که اکثر این لیوان ها از کاغذ بکر تولید می شوند.

لیوان های کاغذی با وجود ساخته شدن از یک ماده طبیعی قابل تجزيه همچنان موجب آسیب به محیط زیست می‌شوند. در واقع  در مقابل لیوان های کاغذی رها شده در محیط  CO2 تولید و انتشار می شود.

از آنجا که برای ضد آب بودن لیوان های کاغذی  روی این لیوان ها را با پلی اتیلن پوشش می دهند  از طرفی، پلی اتیلن نوعی پلاستیک تجزیه ناپذیر به شمار می رود، لذا  لیوان کاغذی به طور کامل در محیط زیست تجزیه نمی شود. همچنین، این لیوان  ها دارای پوشش پلاستیکی برای مقاوم شدن در برابر آلودگی محیطی هستند و به همین دلیل امکان بازیافت آنها وجود ندارد. بنابراین پوشش پلاستیک و پلی اتیلن موجود در این لیوان ها عمل بازیافت آنها را سخت و پر هزینه می کند. ناگفته نماند که بیشتر کارخانه‌ های بازیافت مواد یکبار مصرف قابلیت جدا کردن کاغذ از پلاستیک را ندارند.

لیوان های یکبار مصرف پلی استایرن

لیوان های یکبار مصرف پلی استایرن از پلاستیک تخریب ناپذیر و پایه نفتی تولید شده اند که قابلیت بازیافت ندارند. این لیوان ها حدود یک میلیون سال در محیط باقی مانده و تجزیه آنها امری مشکل است. این لیوان های یک‌بار مصرف، زیست تخریب پذیر نیستند و طبق محاسبات انجام شده حدود یک میلیون سال در محیط زیست باقی می‌مانند.

علاوه بر این، ماده پلی استایرن به کار رفته در لیوان های پلی استایرنی هنگام تماس با نوشیدنی های داغ یا مایعات روغنی وارد مواد غذایی شده و در غدد درون ریز انسان اختلال ایجاد می‌کنند. این اختلال ممکن است باعث مشکلات غیر قابل جبران بر روی سلامتی افراد شود و بر سیستم عصبی و  تولید مثل انسان تاثیرات منفی زیادی بگذارد.

استفاده از لیوان فوم پلی استایرن برای سرو نوشیدنی های داغ همچون چای یا قهوه باعث ورود این ماده شیمیایی به داخل این مایعات شده که تاثیرات سوئی بر سلامتی مصرف کنندگان دارد. علاوه بر این، هنگام سوزاندن لیوان های پلی استایرن فوم حدود ۹۰ ماده شیمیایی خطرناک  تولید می شود. با این حال لیوان های ساخته شده از این جنس در داخل رستوران‌ها و همچنین برای بیرون برها به صورت فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی

لیوان های پلاستیکی با اینکه از لیوان های فوم پلی استایرن هم خطرات بیشتری دارند، در بازار ظروف یکبار مصرف پرفروش‌ ترین محصول هستند. این مدل از لیوان های یکبار مصرف به عنوان رایج ترین لیوان های یکبار مصرف در جهان شناخته می‌شوند و بنابر آمار مربوط به مصرف این لیوان ها در سال ۲۰۱۸ میلادی، حدود ۵۰۰ میلیارد لیوان پلاستیکی توسط مردم جهان استفاده شده است.

لیوان‌ یکبار مصرف گزینه ای برای هر روز مشتریان

پلاستیک های یکبار مصرف چه موادی هستند؟

به پلاستیک هایی که در مقابل گرما انعطاف پذیر هستند، ترموپلاستیک می گویند. همچنین به پلاستیک هایی که با قرار گرفتن در برابر حرارت تغییری در آنها ایجاد نشده و همچنان مقاوم و محکم می مانند ترموست گفته می‌شود.

ترموپلاستیک ها و ترموست ها هیچکدام به طور طبیعی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند. تقریبا ۸۰ درصد از کل محصولات پلاستیکی که تا به امروز تولید شده اند در محیط زیست رها می شوند. در نتیجه ۳۰ درصد از زباله های موجود در طبیعت را پلاستیک تشکیل می‌دهد. 

خرید لیوان یکبار مصرف از وب سایت پیکنیک برند

با وجود تمام مضرات لیوان های یکبار مصرف و خطرات و آسیب های آنها برای طبیعت و انسان، باز هم استفاده از این لیوان ها رواج فراوانی دارد. این لیوان ها به خاطر سهولت در کاربرد، عدم نیاز به شستشو و قابلیت حمل آسان در همه مکان ها و مجالس مورد استفاده قرار می‌گیرند. فروشگاه اینترنتی پیکنیک برند به عنوان یک مجموعه ارائه دهنده محصولات یکبار مصرف مانند؛ لیوان یکبار مصرف، سفره یکبار مصرف، بشقاب یکبار مصرف ، کیسه زباله و..... شناخته می‌شود. تمام هدف این مجموعه عرضه محصولات باکیفیت و متنوع به مصرف کنندگان است. خرید از فروشگاه ظروف یکبارمصرف پیکنیک برند مزایایی همچون ارسال محصول در زمانی کوتاه و امکان بازگشت کالا را به همراه دارد. پس اگر نیاز به تهیه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی اما باکیفیت دارید، می توانید به وبسایت پیک نیک برند مراجعه نمایید.

همچنین می توانید برای اطلاعاتی بیشتر در خصوص راحتی در مجالس و مهمانی ها با سفره یکبار مصرف روی لینک زده و به این مطلب مراجعه کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

 

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...