خطرناکترین سرطان زنانه

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت گفت: خودمراقبتی و غربالگری مهمترین مواردی است که میانسالان برای داشتن زندگی سالم و گذر سالم به سالمندی باید رعایت کنند.
کد خبر: ۱۲۶۶۱۴۲
|
۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۷ 17 October 2024
|
4115 بازدید

خطرناکترین سرطان زنانه

به گزارش تابناک به نقل از مهر، ملیحه کیانفر رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت درباره افزایش سواد سلامت جامعه به ویژه در بین میانسالان، اظهار کرد: برای افزایش سطح سواد سلامت مردم، نیاز به همکاری‌های بین بخشی وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی است که به نوعی در حفظ و تأمین سلامت مردم دخیل هستند و در این میان، نقش رسانه‌، بسیار تأثیرگذار و پُر رنگ است.

یکی از موضوعات مهم در سواد سلامت، کسب اطلاعات سلامتی از منابع معتبر است

وی ادامه داد: از سوی دیگر نقش آموزشی مراکز و سایت‌های مورد تأیید وزارت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی که منابع علمی صحیح انتشار پیام‌های مرتبط با بهداشت و سلامتی هستند، بسیار مهم است؛ یکی از موضوعات مهم در سواد سلامت کسب اطلاعات سلامتی از منابع معتبر است.

کیانفر در پاسخ به این پرسش که «چه نکاتی را باید میانسالان برای سلامت خود رعایت کنند؟»، گفت: خودمراقبتی و غربالگری مهمترین مواردی است که میانسالان برای داشتن زندگی سالم و گذر سالم به سالمندی باید رعایت کنند.

وی با بیان اینکه با تغییرات کوچکی در عادات غذایی و اهمیت دادن به فعالیت بدنی موجب می‌شود که افراد گذار سالمی به دوران سالمندی داشته باشند. طبق آخرین توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در کنار داشتن تغذیه سالم میزان فعالیت بدنی اگر به شکل مناسب برنامه‌ریزی شود، فرد از سلامت و شادابی بیشتری در زندگی برخور دار خواهد بود.

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت افزود: این برنامه شامل «زمان نشستن کوتاه شود»، «نشستن با کمی فعالیت بدنی جایگزین شود»، «هرفعالیتی از عدم تحرک بهتر است»، «مادران باردار وزنان بعد از زایمان ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی (ورزش مناسب) داشته باشند» و «بزرگسالان و سالمندان در هفته بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند» است.

ماموگرافی بعد از ۴۰ سالگی

وی به غربالگری‌هایی که زنان باید حتماً انجام دهند اشاره کرد و گفت: اولین مورد سرطان پستان است. در زنان اولین و مهمترین غربالگری خودارزیابی و معاینه پستان‌ها است. در دوران باروری پس از پایان عادت ماهیانه و در زمان یائسگی ماهانه، زنان باید ماهانه پستان‌های خود را معاینه کنند و در صورت بروز وجود تغییر پوست پستان، وجود توده ویا ترشح از پستان به مراکز خدمات جامع سلامت و یا پزشک مراجعه کنند.

کیان فر تصریح کرد: در زنانی که معاینات طبیعی بوده و سابقه خانوادگی ندارند پس از ۴۰ سالگی اولین ماموگرافی باید انجام شده و در صورت طبیعی بودن هر ۲ سال یکبار انجام شود.

لزوم انجام تست پاپ اسمیر هر ۳ سال یکبار

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت به سرطان دهانه رحم اشاره کرد و افزود: پاپ اسمیر روش ساده و کم هزینه‌ای برای بررسی سلامت دهانه رحم است؛ در نظام شبکه بهداشتی کشور پس از اولین مراجعه خانم متأهل، تشکیل پرونده و بررسی تاریخچه باروری وی بر اساس شرایط و مبتنی بر دستورالعمل‌ها، پاپ اسمیر انجام می‌شود و در صورت نتیجه طبیعی، ۳ سال بعد باید پاپ اسمیر انجام شود.

وی ادامه داد: روش بعدی انجام HPV تست است. این تست در حال حاضر در نظام شبه بهداشت کشور ارائه نمی‌شود ولی اگر خانمی انجام دهد یا انجام داده و نتیجه آن طبیعی باشد، ۱۰ سال بعد باید مجدداً تست را انجام دهد.

اهمیت غربالگری سرطان روده بزرگ

کیانفر به غربالگری سرطان روده بزرگ اشاره کرد و گفت: در افراد بدون سابقه خانوادگی سرطان‌های گوارشی، پس از ۵۰ سالگی با انجام آزمایش بررسی خون مخفی در مدفوع توسط که به آن تست FIT گفته می‌شود می‌توان به سادگی در مورد وضعیت سلامت روده‌ها آگاه شد. در صورت وجود خون مخفی در مدفوع، آزمایش‌های تکمیلی و اقدامات تصویربرداری لازم خواهد بود

وی با تأکید بر انجام چکاپ توسط بانوان، اظهار کرد: آزمایش‌های روتین اندکس‌های خونی مثل قند خون، چربی خون و… باید سالانه انجام شود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟