
طرح جدید پیش فروش سایپا درحالی قرار است از فردا ۱۴۰۳/۱۲/۱۲ شروع شود که مردم نسبت به افزایش قیمت ها ، بدعهدی در تحویل خودروها و کیفیت محصولات نگرانی های جدی دارند و پیش بینی می شود که افراد زیادی از این طرح استقبال نکنند.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، افزایش مجدد قیمت ها آن هم بدون مجوز از شورای رقابت، عدم کیفیت مناسب محصولات این گروه خودروسازی و عدم انطباق با استانداردهای روز، فاصله قیمتی ناچیز با بازار آزاد و بد قولی این شرکت بر سر تحویل خودروهای ثبت نامی موجب شده که دیگر مردم برای خرید طرح های پیش فروش علاقه ای نداشته باشند .
پیش تر تابناک در گزارشی با عنوان «سایپا حرفش را پس گرفت/عقب گرد از افزایش قیمتها تا کی ادامه دار است؟» به موضوع اصلاح قیمت ها توسط این گروه خودروسازی پرداخت. در این گزارش به مسئله افزایش قیمت محصولات این شرکت پرداخته شده به طوری که فهرست قیمت محصولات تولیدی شرکت سایپا چهارشنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۳ اطلاع رسانی شد. این در حالی است که قیمتها در همه محصولات افزایش قیمت لحاظ شده است و مشخص نیست که این شرکت پس از افزایش قیمت ۳۵ درصدی که در آبان ماه از شورای رقابت گرفت به چه دلیل و با چه مجوزی نسبت به افزایش قیمت و به روزرسانی محصولات خود اقدام کرده است؟
این گروه خودروسازی اعلام کرده است که طرح فروش برخی از محصولات گروه خودروسازی سایپا از تاریخ یکشنبه ۱۴۰۳/۱۲/۱۲ با هدف افزایش عرضه، کنترل قیمت ها در بازار شب عید و تأمین تقاضای مشتریان آغاز خواهد شد و هموطنان عزیز می توانند در تاریخ ذکر شده با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات گروه خودروسازی سایپا به نشانی https://saipa.iranecar.com نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
همه باهم برای جذب نقدینگی
این درحالی است که به نظر می رسد هدف از طرح جدید بیشتر از آنکه تامین نیاز مردم و کنترل قیمت ها در بازار شب عید باشد بیشتر جبران زیان انباشته این خودروساز و کسب سود با اعمال قیمت های اصلاح شده است. همچنین به دلیل مشکلات مالی و زیان انباشته مالی که مدت هاست با آن دست و پنجه نرم می کنتد به نظر می رسد طرح های پیش فروش فرصتی برای جذب نقدینگی و جبران زیان انباشته باشد.
به طوری که وجوه حاصل از پیش فروش به عنوان سرمایه در گردش برای تولید خودروها مورد استفاده قرار گرفته و به این شرکت کمک می کند تا هزیته های تولید را تامین و تولید خود را افزایش دهاد اما نکته مهم اینحاست که در اکثر طرح های پیش فروش قیمت خودرو علی الحساب اعلام می شود و قیمت قطعی در زمان تحویل خودرو مشخص می شود که این مساله هم باعث نگرانی مصرف کنندگان می شود و هم صرفه اقتصادی برای مشتریان ندارد.
ثبت نام اکنون، قیمت به نرخ روز
از آنجایی که قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل و براساس قیمت روز تعیین می شود به همین جهت مشتریانی که از قیمت نهایی خودرو در زمان ثبت نام اطلاعی ندارند هم با ریسک افزایش قیمت مواجه هستند و هم پولی را که به عنوان پیش پرداخت نزد این شرکت پرداخت می کند برای مدت طولانی بدون سود باقی می ماند و این بدین معنی است که فرصت سرمایه گذاری دیگری با سود بیشتر را از دست می دهد و از طرف دیگر تاخیر در تحویل خودرو نیز باعث می شود که مصرف کننده مدتی طولانی بدون خودرو بماند.
این مساله در اطلاعیه قبلی توسط روابط عمومی این شرکت به وضوح دیده می شود که اعلام شد در صورت انعقاد قرارداد پیش فروش با قیمت زمان تحویل با خودروساز و پرداخت بخشی از وجه خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیش پرداخت آن قبلا انجام شده، مشمول افزایش قیمت نخواهد شد و صرفاً سهم باقی مانده مشمول اصلاح قیمت است و دستورالعمل مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت جهت این دسته از مشتریان اعمال خواهد شد .
افزایش قیمت در کدام بخش قرارداد است؟
طبق تاکید سایپا، در خصوص مشتریانی که قرارداد پیشفروش با گروه سایپا داشتند و بخشی از وجه خودرو را پرداخت کردند اعلام شد که در صورت انعقاد قرارداد پیش فروش با قیمت زمان تحویل با خودروساز و پرداخت بخشی از وجه خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیش پرداخت آن قبلا انجام شده، مشمول افزایش قیمت نخواهد شد و صرفاً سهم باقیمانده مشمول اصلاح قیمت است و دستورالعمل مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت جهت ایندسته از مشتریان اعمال خواهد شد.
به گزارش تابناک، به نظر می رسد این شرکت برای جلب اعتماد مشتریان و سودآوری برای مصرف کننده علاوه براینکه باید نسبت به تعیین قیمت قطعی در زمان ثبت نام اقدام کند همچنین برای جبران فرصت از دست رفته به مشتریان نسبت به پرداخت مبلغ پیش پرداخت سود اختصاص دهد و همچنین جهت برطرف شدن تعهدات خود به مردم در قبال زمان تحویل عمل کند و درصورت تاخیر خود را موظف به پرداخت خسارت کند تا مشتریان با میل و رغبت بیشتری نسبت به طرح های پیش فروش پیش قدم شوند.