بررسی آمارهای تولید سایپا حاکی از افزایش 12 درصدی تولید روزانه این گروه خودروسازی است. بر پایه این آمارها، سایپا در 213 روز کاری سال 98 موفق به تولید 331847 دستگاه خودرو شد و این در حالی است که تنها در 191 روز کاری سال جاری 333950 دستگاه خودرو تولید کرده که 2103 دستگاه بیش از کل تولید سال گذشته است. این توفیق در سالی به دست آمد که سایپا علاوه بر دستوپنجه نرمکردن با مشکلات ناشی از تحریمها و شیوع کرونا، خودروهای مشترک خود با خودروسازان فرانسوی و چینی را هم از دست داد و در میانه راه از تولید پراید هم دست کشید.
مقایسه میانگین تولید روزانه نارنجیپوشان جادهمخصوص نشان میدهد که آنها در سال 98 بهطور متوسط در هر روز 1558 دستگاه تولید داشتند، اما در سال 99 موفق شدهاند این رقم میانگین را به 1748 دستگاه برسانند که حاکی از افزایش 190 دستگاهی یا 12 درصدی متوسط تولید روزانه در این گروه خودروسازی است.
مقایسه وضعیت تولید در خانواده سه پلتفرم Q200 (خانواده کوییک)، S200 (خانواده ساینا) و X200 (خانواده تیبا) نشاندهنده آن است که مجموع تولید این خودروها در سال گذشته 136713 دستگاه بوده است. اما در 9ماهه سال جاری 224849 دستگاه از انواع این خودروها تولید شده است که جهش 64 درصدی یا 88136 دستگاهی را در تولید نشان میدهد. همچنین میزان تجاریسازی محصولات این سه خانواده خودرویی در سال گذشته 141541 دستگاه بوده که در سال جاری به 202729 دستگاه رسیده و بدینترتیب در بخش تجاری نیز شاهد جهش 43 درصدی یا 61188 دستگاهی این خودروها هستیم.
درخصوص میزان تکمیلکاری خودروهای سایپا نیز آمارها گویای جهشی درخور هستند؛ در سال گذشته میزان تکمیلکاری خودروهای سایپا 149785 دستگاه بود که در مدت 9ماهه سال جاری به 167517 دستگاه رسیده و این رقم نشاندهنده جهش 12 درصدی یا 17732 دستگاهی سایپا در بخش تکمیلکاری است.
در همین راستا، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا پیش از این، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درخصوص جهش تولید خودرو، گفته بود: «فرامین رهبر معظم انقلاب در زمینه رشد تولید خودرو را با تکیه بر توان قطعهسازان داخلی محقق خواهیم کرد.» سیدجواد سلیمانی افزود: «در دو سال گذشته گروه سایپا با تکیه بر ظرفیتهای موجود در داخل و شناسایی توان شرکتها و مجموعههای دانشبنیان داخلی توانسته است ضمن ارتقای کیفیت و معرفی محصولات جدید، رونق تولید را رقم بزند.» وی با اشاره به شکست پروژه تحریم صنعت خودرو ایران ادامه داد: «با تکیه بر توان موجود در کشور و بینیاز از شرکای بدعهد خارجی، دشمن را در دستیابي به اهداف تحریم ناکام گذاشته و محصولات جدیدی را برپایه مگاپلتفرم ملی سایپا (اسپی100) به بازار عرضه کردیم.»
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین بیان کرد: «گام مهم دیگر توقف تولید پراید و حذف این محصول پرتیراژ از سبد محصولات سایپا بود که با توجه به ظرفیت ۵۰ درصدی آن از کل ظرفیت تولید سایپا، یک خلأ بسیار بزرگ محسوب میشد، اما سایپا با برنامهریزی دقیق و همکاری قطعهسازان این خلأ جدی را پر کرد و توانست در سال جهش تولید، به ارتقای کیفیت هم توجه داشته باشد.» وی با بیان اینکه راهبرد سایپا توسعه همکاری با صنایع دفاعی و شرکتهای دانشبنیان در حوزه داخلیسازی قطعات است، تصریح کرد: «درحالحاضر بیش از ۸۰ قطعه از محصولات خود را با همکاری وزارت دفاع، نیروی هوافضای سپاه پاسداران و نیروی هوایی ارتش در دست ساخت و بومیسازی داریم و پیشتر نیز بخش زیادی از قطعات مورد نیاز را با کمک شرکتهای دانشبنیان و استارتاپهای ایرانی داخلیسازی کردهایم.» سلیمانی جهش تولید با ادامه استفاده از ظرفیتهای موجود و همگام با جهش تکنولوژی را هدف امسال سایپا عنوان کرد و گفت: «توسعه همکاری با همه قطعهسازان داخلی بهویژه نیروهای مسلح و شرکتهای دانش بنیان را با قدرت پیش میبریم.» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پایان گفت: «برنامههای جدیدی در زمینه ساخت قطعات بسیار پیشرفته خودرویی با تکیه بر توان داخلی به اجرا درآوردهایم که جزییات آن را در آینده اعلام خواهیم کرد.»