جاه طلبي هاي اقتصادي چين با ساختن طولاني ترين پل روي آب جهان ركورد تازه اي زد.
به گزارش خبرنگار
«تابناک» اجتماعی، به نقل از ديلي تلگراف، پل كينگدائو هايوان به طول 44 كيلومتر بر روي كانال انگليش حدود 5 كيلومتر طولاني تر از ركورد قبلي است كه بر روي درياچه اي در لوئيزياناي آمريكا ثبت شده بود.
اين سازه عظيم مركز شهر بندري رو به رشد كينگدائو در شرق چين را به حومه هوانگدو مرتبط مي كند.
اين پل كه ظرف 4 سال با هزينه 5/5 ميليارد پوند ساخته شده نشان دهنده پيشرفت مهندسان چيني در سالهاي اخير است.
اين جاده 6 بانده با بيش از 5200 ستون توسط گروه شاندونگ گائوسو ساخته شده است و انتظار مي رود با افتتاحش در سال جاري بيش از 30 هزار خودرو در روز را پذيرا بوده و زمان سفر بين اين دو نقطه را 20 تا 30 دقيقه كاهش دهد.
دست كم 10 هزار كارگر در قالب دو تيم كار ساخت اين پل را شروع كردند كه از دو انتهاي پل شروع به ساختن شده و در ميانه راه به هم رسيد.
بيش از 450 هزار تن فولاد در ساخت اين پل استفاده شده كه با آن مي توان 65 برج ايفل درست كرد. بيش از 3/2 ميليون متر مكعب بتون هم مورد استفاده بوده كه براي پر كردن 3800 استخر شناي مسابقات المپيك كافي است.
مقامهاي چيني اعلام كرده اند كه اين پل در برابر زلزله 8 ريشتري هم مقاوم است.
شهر كينگدائو كه اقتصادش سالانه 16 درصد رشد را دارست يكي از با ارزشترين شهرهاي چين است كه بندر اصلي نيروي دريايي چين بوده و مسابقات قايقراني المپيك 2008 چين هم در اين شهر برگزار شد.
چين هم اكنون 7 پل از پل طولاني جهان از جمله طولاني ترين پل ريلي به طول 165 كيلومتر در شانگهاي را در اختيار دارد.
التبه با توجه به اينكه شانگهاي سرمايه گذاري ميلياردي را در ساخت و ساز چين انجام داده انتظار نمي رود پل كينگدائو لقب طولاني ترين پل آبي جهان را تا مدت زماني زيادي در اختيار داشته باشد.
در دسامبر 2009 كار بر روي پل 50 كيلومتري بين ژوهاي در جنوب چين و قلب مالي و تجاري هنگ كنگ آغاز شده است. پروژه اي 5/6 ميليارد دلاري كه انتظار مي رود تا سال 2016 تكميل شود.
گفتنی است، چندی پیش نیز چین با ساخت یک هتل 15 طبقه در 6 روز رکورد سریعترین ساخت هتل را شکسته بود و موجب شگفتی شده بود، البته ناگفته نماند چینی ها که اینگونه شگفتی ساز هستند، در ایران نیز یک شگفتی و رکورد عجیبی را به جای گذاشته اند و آن هم ساخت برگزاه تهران و شمال است که گویا تا آخر الزمان ادامه خواهد داشت.
با وجود تمامي هشدارهاي مقامات محلي استان هاي گيلان و مازندران ، کارشناسان راه و پليس راه کشور درباره بحران در محورهاي مواصلاتي تهران - شمال، مردم همچنان بايدبراي ساخت 121کيلومتر بزرگراه تهران- شمال در انتظار بنشينند.
اين بزرگراه مي تواند از سرخ شدن سرزمين سبز شمال از خون مسافران خسته اي که پس از تلاش بسيار براي توسعه کشور به يک هفته استراحت و تفريح سالم نياز دارند، پايان دهد، اما به نظر مي رسد اين انتظار را پاياني نيست. دست اندرکاران طرح هاي ملي معتقدند ، يک طرح ملي عزم ملي مي خواهد و ساخت بزرگراه تهران - شمال که علاوه بر تاثير بر رفاه داخلي بر روابط منطقه اي نيز تاثيرگذار است به عنوان طرح ملي، به عزم ملي مسوولان نياز دارد. در بيشتر نقاط دنيا طرح هاي ملي را بالاترين مقام اجرايي کشور رهبري مي کند و در هر ماه و يا هر هفته آن را پيگيري کرده تا به نتيجه برسد، اما اين طرح ساليان سال است که به حال خود رهاشده و همچنان زبانزد مردم است.