بیماری و مشکلات برای مردم به دلیل «جهاد اقتصادی»!

مسئولان بهتر است به جاي تصميم‌گيري‌هاي شخصي و برگزاري نشست های بي سرانجام و تكرار مكررات، ضمن عمل به قانون، راهكارهايي براي كاهش آلودگي هوا پيدا كنند؛ البته راهكارهاي اجرايي و نه تصميماتي كه مانند آب‌پاشي هواي پايتخت بيشتر به طنز شبيه است تا راهكار! چرا كه همچنان مردم مي‌پرسند، قرار است چه زماني دستگاه‌هاي تهويه هوايي كه پارسال قولش را داديد در پايتخت نصب شود؟
کد خبر: ۱۵۹۵۵۵
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۳ 19 April 2011
|
9212 بازدید
|
سرویس اجتماعی ـ در حالی که معاون استاندار، سال جهاد اقتصادي را به آلودگي هوا هم ربط مي‌دهد و بنا بر «دستورالعمل اجرايي وضعيت اضطراري آلودگي هوا به علت كيفيت خاص جوي و پايداري وارونگي دما موضوع ماده 7 قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا مصوب 3/2/74»، اقداماتي از جمله تعطيلي مراكز پيش‌دبستاني، دبستان‌ها و مدارس راهنمايي در شرايط اضطرار آلودگي هوا و نیز همه مراكز آموزشي و تعطيلي موقت كليه مراكز اداري در شرايط بحران آلودگي هوا تعيين شده است، معاون عمراني استاندار تهران، در اظهارات شگفت آوری، با اشاره به ادامه پديده گرد و غبار و آلودگي هوا در شهر تهران، گفت: «قطعا اين شرايط ادامه دارد، ولی در سال 90، تعطيلي به دليل آلودگي هوا نخواهيم داشت»!

به گزارش خبرنگار «تابناك اجتماعي»، محمدرضا محمودي، معاون عمراني استاندار تهران در نشستي كه با خبرنگاران داشت، به برگزاري چهارده نشست كميته اضطرار آلودگي هواي تهران در سال گذشته اشاره كرد و گفت: در سال گذشته، 33 روز پیاپی شاهد آلودگي هواي تهران بوده‌ايم و به همین دليل، برخی روزها تعطيل و حتي يك بازي فوتبال نيز با حاشيه‌هاي بسیاری متوقف شد.

معاون عمراني استاندار تهران درباره آلودگي هواي تهران خاطرنشان كرد: در اوضاع کنونی، استانداردهاي لازم در توليد خودرو، موتورسيكلت، روغن موتور، بنزين و در توليد قطعات، رعايت نمي‌شود و عمده شهروندان براي معاينه فني و نگهداري خودروی خود، توجه لازم را ندارند.

وي گفت: تلاش مي‌كنيم، امسال در هر شرايطي، به دليل آلودگي هوا تعطيلي نداشته باشيم، چرا كه سال «جهاد اقتصادي» است و بايد پيشرفت‌هاي چشمگیری داشته باشيم!

اين اظهارات در حالي است كه دكتر يوسف رشيدي، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران گفته است: تعداد روزهاي «ناسالم» و «بسيار ناسالم» هواي پايتخت در سال جاري، 350 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.

وي با اشاره به اطلاعات ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي تهران گفته است: بنابراین، از آغاز سال جاري تا كنون، هيچ روز «پاك» در پايتخت نداشتيم.
 
از سوي ديگر، تهران در اين مدت، بیست روز را در شرايط «سالم»، شش روز را در شرايط «ناسالم» و يك روز را در شرايط «بسيار ناسالم» گذرانده است كه اين رقم در مدت مشابه سال گذشته تهران، پنج روز «پاك»، بیست روز «سالم» و دو روز «ناسالم» بوده است.

وي با اشاره به رشد 5/3 برابري روزهاي «ناسالم» و «بسيار ناسالم» در سال جاري در تهران گفت: آمارها نشان مي‌دهد، بيشترين علت آلودگي هواي تهران، به ترتيب آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون و دي‌اكسيد نيتروژن بوده، در حالي که بيشترن علت آلودگي هواي تهران در سال گذشته، ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون و ازون بوده است.

به گزارش «تابناك»، گویا اظهارات عجيب معاون عمراني استاندار تهران ـ كه پس از اجراي طرح‌هايي همچون آب‌پاشي هواي تهران با كمك هواپيماهاي آب‌پاش كه در سال گذشته صورت گرفت و موجب انتقاد شديد كارشناسان و حتي برخي مسئولان نيز شد ـ اين بار به طنزي در ميان كارشناسان محيط زيست تبديل شده است، به گونه ای كه وحيد نوروزي، مشاور محيط زيست معاون ترافيك شهردار تهران و نماينده شهرداري تهران در كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي پايتخت، در وبلاگ شخصي‌اش نوشت: «معاون محترم استاندار تهران فرموده اند: امسال تعطيلي به دليل آلودگي هوا نداريم؛ پسر چهار ساله ام «باربد» هم دیشب می گفت: بابایی! امسال  قراره من دانشگاه قبول شم»!

اظارات معاون عمراني استاندار تهران، در حالي است که بنا بر ماده 7 قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا مصوب 3/2/74 مجلس شوراي اسلامي؛ «در مواقع اضطراري كه به علت كيفيت خاص جوي، آلودگي هواي شهرها به حدي برسد كه به تشخيص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، سلامت انسان و محيط زيست را شديد به مخاطره بيندازد، سازمان حفاظت محيط زيست، با هماكاري وزارت كشور (شهرداري‌ها و نيروي انتظامي) ممنوعيت‌ها يا محدوديت‌هاي زماني، مكاني و نوعي را براي منابع آلوده كننده برقرار نموده و بلافاصله مراتب را از رسانه‌هاي همگاني به اطلاع عموم خواهد رسانيد.»

در همين راستا، «دستورالعمل اجرايي وضعيت اضطراري آلودگي هوا به علت كيفيت خاص جوي و پايداري وارونگي دما، موضوع ماده 7 قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا مصوب 3/2/74» در بيست و دومين نشست شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور مصوب و در آن با توجه به ميزان آلودگي هوا، سه شرط «هشدار»، «اضطرار» و «بحران» مصوب و براي هر وضعيت دستورالعمل اجرايي تصویب شد.

بر همين اساس، موضوع تعطيلي مراكز پيش‌دبستاني، دبستان‌ها و مدارس راهنمايي در شرايط «اضطرار» آلودگي هوا و تعطيلي همه مراكز آموزشي و تعطيلي موقت كليه مراكز اداري در شرايط «بحران» آلودگي هوا به عنوان يكي از راهكارهاي جلوگيري از افزايش رفت و آمد، كاهش منابع آلاينده و حفظ جان و سلامت شهروندان در دستور كار قرار گرفت.

آنچه مسلم است، این که اجراي قانون و آيين‌نامه‌هاي اجرايي آن براي همه مسئولان اجباري است، ولی اين كه معاون عمراني استاندار تهران، آلودگي هوا را پيشگويي كرده و قصد دارد قوانين آن را اجرا نكند، خود پرسشی برای افكار عمومي خواهد بود!

بنابراین، مسئولان بهتر است، به جاي تصميم‌گيري‌هاي شخصي و برگزاري نشست های بي سرانجام و تكرار مكررات، ضمن عمل به قانون، راهكارهايي براي كاهش آلودگي هوا پيدا كنند؛ البته راهكارهاي اجرايي و نه تصميماتي كه مانند آب‌پاشي هواي پايتخت بيشتر به طنز شبيه است تا راهكار! چرا كه همچنان مردم مي‌پرسند، قرار است چه زماني دستگاه‌هاي تهويه هوايي ـ كه پارسال قولش را داديد (قول استاندار تهران) ـ در پايتخت نصب شود؟  

ناگفته نماند، مشخص نیست، چرا مسئولان محترم با این گونه اظهارنظرها و رد هر گونه  احتمال تعطیلی آلودگی هوا ـ که قطعا برای جلوگیری از بحرانی تر شدن هوا و بیماری های تنفسی مردم است ـ بروز بیماری ها و مشکلات عدیده برای مردم را با «جهاد اقتصادی» پیوند می دهند.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
واقعا آقاي محمودي خسته نباشه!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
احسنت تابناک
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
حالا معلوم شد تهران همان ايران است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
داداش تو یا معنی جهاد رو نمیدونی، یا نمی فهمی اقتصاد یعنی چی!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
مثل اینکه اقتصاد برای آقای معاون بر سلامتی افراد ارجحیت دارد! واقعاً برای این طرز تفکر باید افسوس خورد!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟