پزشک خانواده، سازوکار موفقی ندارد، تعمیمش ندهید

پس از یک دوره اجرا و آسیب‌شناسی، شيوه جديد پرداخت‌ها تنظیم شد تا آن را سامان دهد، به همين دليل، از سال گذشته، شيوه جديدي از سازوكار پزشك خانواده در سه استان چهارمحال و بختياري، كهكيلويه و بويراحمد و خوزستان اجرا شد؛ اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد اين شيوه جديد هم رضايت مردم را در پی نداشته است.
کد خبر: ۱۹۷۶۸۹
|
۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۰ 18 October 2011
|
6156 بازدید
|
سرویس اجتماعی ـ طرح پزشك خانواده، در واقع استراتژی عرصه بهداشت و درمان کشور است و در برنامه‌های چهارم و پنجم، دولت موظف به اجرای آن شده است تا نظام سلامت ما برای برون‌رفت از مشكلات خود، راهكاری داشته باشد و این در حالی است که وزارت بهداشت و درمان، ناگزير از اجرای اين برنامه است.

به گزارش «تابناک»، بررسي‌ها در دیگر كشورهای دنيا، نشان مي‌دهد که حتی در كشورهايی كه سرانه درمان بالايی دارند، سازوكاری براي نظام سلامت مقرر شده و مردم خود برای درمان و معالجه به هر پزشكی مراجعه كنند؛ یعنی به گونه‌ای ساز و کار ارجاع در آنها نهادینه شده است.

به این ترتیب و بنا بر قانون، پزشك خانواده قرار بوده است که در ایران هم سیستم ارجاع را انجام دهد و هم بخشی از وظيفه درمان را بر عهده داشته باشد و هم خدماتی از جمله واكسيناسيون، مراقبت‌هاي گوناگون و دوره‌ای هم داشته باشد، ولی‌ هم‌اکنون گویا، پزشك خانواده در کشور به خوبی اجرا نشده و مشكلات بسياری پدید آورده‌ است.

بنا بر این گزارش، وزارت بهداشت و وزارت رفاه در برنامه چهارم توسعه، مكلف بودند پزشك خانواده را اجرا كنند که موفق نشد که مهمترين دليل آن، نبود ‌هماهنگی ميان خريدار خدمت و ارایه‌دهنده خدمت است؛ یعنی بيمه‌ها (وزارت رفاه و وزارت بهداشت).

اما آنچه امروز این طرح را با چالش جدی روبه‌رو کرده است، نا‌هماهنگي ميان وزارت بهداشت و  رفاه سابق و وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي کنونی است که باعث شده اين طرح پيشرفت نداشته باشد؛ البته هرچند گفته مي‌شود كه ظاهرا با هم هماهنگ هستند، در عمل، بيمه‌ها حرف از‌ طلب از وزارت بهداشت مي‌زنند و وزارت بهداشت هم مدعی پرداخت بدهي‌هاست.

این گزارش یادآور می‌شود، مشكل اصلي در اين ميان، میزان پرداخت‌ها به پزشك خانواده است که نیروی اصلی به شمار می‌رود. این در حالی است که قرار بود، دريافت‌هاي پزشكان خانواده، مناسب باشد تا در ارایه خدمت مشکل پدید نیاید، ولی در عمل اين اتفاق نيفتاده است!

پس از یک دوره اجرا و آسیب‌شناسی، شيوه جديد پرداخت‌ها تنظیم شد تا آن را سامان دهد. به همين دليل، از سال گذشته، شيوه جديدي از سازوكار پزشك خانواده در سه استان چهارمحال و بختياري، كهكيلويه و بويراحمد و خوزستان اجرا شد؛ اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد اين شيوه جديد هم رضايت مردم را در پی نداشته است.

در این باره باید گفت، اجراي طرح پزشك خانواده، به سود سامانه سلامت كشور است و هر اندازه در اين زمينه هزینه شود، مي‌توان به بازدهی آن اميدوار بود. البته به منظور رفع مشکلات، در سال‌های گذشته اعتباراتی با افزايش خوبی در اختيار بيمه‌ها قرار گرفت، ولی ناهماهنگی‌ها، سبب شد تا بیمه‌ها این پرداخت‌های وزارت بهداشت را به حساب‌ طلب‌های دارويی و خدماتی از وزارت بهداشت بگذارند.

با اين حال و با وجود همه هزينه‌هايی كه براي پزشك خانواده انجام شده، بايد تنها اولويت وزارت بهداشت، اجراي پزشك خانواده باشد، تا سازوکار مناسبی برای اجرای آن بیابد.

همچنین اکنون که وزارت بهداشت مي‌خواهد در شهرهاي زير صد هزار نفره، اين طرح را اجرا كند، با کمی تأمل و آسیب شناسی دوباره از نتايج اجراي طرح در اين سه استان، آن را به دیگر نقاط کشور تعمیم دهد.

اکنون می‌توان گفت، نتايج حاصل از نحوه اجرای پزشك خانواده، نارضایتي خانوارها از یک سو و خود پزشکان خانواده از سوی دیگر را در پی داشته است. به همين دليل، بايد آن را با رفع مشکلات پیش آمده به صورت دقيق اجرا كرد، چرا که اگر اين چالش‌ها رفع شود، اميدواري بسياری پدید مي‌آيد تا تأثيرات خوبی داشته باشد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
اجراي اين طرح در خوزستان عملا شكست خورده است و گزارش هاي غلط و دروغي كه مسوولان طرح ارايه ميدهند نمايشي بيش نيست. ما پزشكان شاغل در اين طرح بعد از گذشت 8ماه از اجراي طرح حقوق خود را دريافت نكرده ايم و تصميم بر استعفا دسته جمعي گرفته ايم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
اون حقوقی هم که به پزشکان بابت اشتغال در این طرح داده میشه به اندازه یک دهم درامدی که پزشکان در مطب خودشون در میارن نیست و همین دلیل کافیه تا هیچ پزشک کاربلدی وارد این طرح نشه چون دلیل دیگه ای برای خدمت به خلق وجود نداره!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
نمی دانید که با چه گرفتاری ای زندگی می کنند و حقوق ناچیزشان هم که خیلی کمتر از درامد یک راننده شهرداری است سر موقع به انها داده نمی شود و تازه تمام حقوق هم داده نمی شود و اگر بودجه ای هم بیاید رئیس روسا اول طلبهای خودشان را بر می دارندو به پزشک تحصیلکرده و نخبه که در کنکور سراسری با رتبه های زیر 500 پذیرفته شده اند بدون هیچ سهمیه ای چیزی تعلق نمی گیرد. خداوند خودش به داد این قشر زحمت کش و نخبه برسد. لااقل اجازه مطب بعد از کار به انها داده شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
حالا ببينيد اين پزشک محترم که وارد شده و حقوقش را هم گرفته مثلا در تمام ساعاتي که بايد سر خدمت باشد در دسترس مردم هست يا اينکه به بهانه هاي مختلف بعد از ساعات اداري جيم زده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
اینجا محل عقده گشایی نیست مشکلی طرح شده تا مشکل گشایی شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
حقوق پزشكان اين طرح خيلي پايينه و هميشه با تاخير داده ميشود ضمن اينكه شبكه هاي بهداشت فكر ميكنند اين پزشكان كارو زندگي ندارند و بايد تمام انرزي خود را براي شبكه هاي بهداشت و درمان بزارندتا دلتون بخواد از امكانات اوليه زندگي محروم هستيم وحيف اين همه انرزي كه گذاشتيم و پزشك شديم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
طرح بدرد نخوری است
mosavi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
خواهشمنداست طرح شكست خورده انگليس راكوركورانه اجرانكنيدوقدري نيزفكر وبررسي كنيد
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟