مبارزه با گران‌فروشی؛ حسرت همیشگی!

این را می‌گوید و بدون اینکه به سخنان ما گوش بدهد، به راهش ادامه می‌دهد. شاید اصلا از حق و حقوق اجتماعی‌اش بی‌خبر است و شاید هم راهکار مقابله با این معضل را نمی‌داند! چه بسا هم از کسانی بوده که پیشتر از طریق تلفن ۱۲۴ اقدام و شکایتش را روی پیغامگیر این سازمان ضبط کرده و بی‌نتیجه ...
کد خبر: ۲۱۴۶۳۷
|
۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۲ 28 December 2011
|
24929 بازدید
|
سرویس اجتماعی ـ مردی که ظاهرش میانسال می‌نماید، سیگار به دست از دکه روزنامه فروشی دور می‌شود و ابرو‌هایش گره خورده است. با اینکه پاکت سیگار دلخواهش را خریده، می‌گوید: «هر جای شهر به یک نرخ می‌فروشند؛ اصلا نظارتی وجود ندارد. باور کنید گران خریدن، حتی وقتی می‌دانید قرار است پولتان دود شود، باز هم "زور" دارد».

به گزارش «تابناک»، گران‌فروشی از آن دست پدیده‌هایی است که جدای از بحث‌های اقتصادی، تأثیر بسیاری روی روان جامعه می‌گذارد؛ تأثیری که بیشتر در طولانی مدت اثراتش نمایان می‌شود و برای جبرانش سال‌ها زمان لازم خواهد بود.

چیزی شبیه به حال و روز جامعه امروزی ما که به ظاهر با گران‌فروشی تطبیق پیدا کرده و درمانی برایش متصور نیست؛ جامعه‌ای که بیشتر افرادش در رویارویی با گرانفروشی، یا سکوت می‌کنند و یا برخوردشان از حد غرولند و شاید هم جر و بحث با فروشنده فرا‌تر نخواهد رفت. تا اینجا با کسانی سر و کار داریم که به بی‌تفاوتی رسیده‌اند؛ اما تأسف بار اینجاست که برخی از افراد متضرر شده از گران‌فروشی، تلاش خواهند کرد که این ضرر را در جای دیگری جبران کنند.

واکنش نامناسبی که ‌گاه، آغاز کننده چرخه معیوبی می‌شود که در نرخ اجناس و خدمات دیگر هم نمود پیدا خواهد کرد؛ زنجیره‌ای از گران‌فروشی که بیشتر به دست دولت شروع می‌شود و همین موضوع، عاملی است برای توجیه هر اشتباهی؛ چیزی مثل تأثیرات گران شدن جزیی نرخ بنزین که دستاویزی بود برای گرانفروشی در همه چیز.



چرا کسی اعتراض نمی‌کند؟
وقتی از پیرمردی که واکنشش به مغبون واقع شدن تنها گلایه بود، می‌پرسیم، پاسخ می‌دهد: مگر همین یک چیز است که گران فروخته می‌شود؟ سیگار، برنج، لباس و بسیاری چیزهای دیگر که نرخ مصوب شده‌ای ندارد که به آن استناد کنیم. اصلا خیلی از اجناسی که رویشان نرخ خورده، نیز همین وضعیت را دارند. هر مغازه‌ای معیار نرخ‌گذاری‌اش، خودش است. مگر اصلاح کل این معضل با بنده است؟ پس سازمان‌های نظارتی چکاره‌اند؟!

این را می‌گوید و بدون اینکه به حرف‌هایمان گوش بدهد، به راهش ادامه می‌دهد. شاید اصلا از حق و حقوق اجتماعی‌اش بی‌خبر است و شاید هم راهکار مقابله با این معضل را نمی‌داند! چه بسا هم از کسانی بوده که پیشتر از طریق تلفن ۱۲۴ اقدام و شکایتش را روی پیغامگیر این سازمان ضبط کرده و بی نتیجه ...!

سامانه‌ای وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت که به ظاهر تفاوت بسیاری با گذشته پیدا کرده و حالا اپراتورهای متعدد آن، از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب، آماده ثبت گزارش‌ها و شکایات افرادی هستند که به گران‌فروشی اعتراض دارند.
اکنون کافی است که شماره ۱۲۴ را با تلفن شماره‌گیری کنید و پس از مطرح کردن مشکلتان، آدرس فروشنده متخلف را دقیق بیان کرده و کد پیگیری دریافت کنید. شکایت شما در اختیار بازرسان قرار گرفته و از دو ساعت بعد، پیگیری می‌شود.

یکی از کار‌شناسان بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره به خبرنگار ما گفت: پس از دریافت شکایات مردم، بازرسان در قالب مشتری به محل مراجعه کرده و درستی و نادرستی ماجرا را ارزیابی می‌کنند و در صورت اثبات تخلف، پرونده‌ای تشکیل و برای صدور رأی، به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود. اینجاست که اگر برای بار نخست، دوم و یا سوم باشد، خاطی جریمه شده و دفعه چهارم با پلمب مغازه روبه‌رو خواهد شد و اگر بیشتر از چهار بار تخلف کرده باشد، پروانه کسب وی باطل خواهد شد.

وقتی از کار‌شناس سامانه شکایات مردمی ۱۲۴ می‌پرسیم که چگونه باید از آخرین نرخ‌های هر محصول آگاه شویم، آدرس سایت اینترنتی سامانه را داده و می‌گوید: «می‌توانید در این سایت، نرخ به روز شده همه چیز را ببینید و هنگام خرید به کار بگیرید»؛ سایتی که چنگ زیادی به دل نمی‌زند ...!
وقتی از وی درباره نحوه برخورد با گرانفروشی در اجناسی که نرخ مصوب ندارند پرسیدیم، گفت: اگر کسی برای نمونه، لباسی خریده که مطمئن است گران خریده، یعنی با توجه به کیفیت، بهای زیادی برایش پرداخته است، می‌تواند با سامانه ۱۲۴ تماس گرفته و طرح شکایت کند. البته ممکن است که برای پیگیری این گونه شکایت‌ها، لازم باشد که جنس خریداری شده را به کار‌شناسان ارایه کنید.

وی افزود: البته بهتر است که در هنگام خرید اجناسی که نرخ ثابت ندارند، فاکتور دریافت کنید. فروشنده نیز بر پایه قانون، موظف به صدور فاکتوری است که باید در زیر آن، شماره تلفن ۱۲۴ قید شده باشد.

این در حالی است که بیشتر مردم از این موضوع آگاه نیستند و شاید یکی از دلایل گران‌فروشی‌های متعدد، همین موضوع باشد؛ افرادی که یا بی‌تفاوت شده‌اند و یا رسیدگی به موضوعاتی از این دست را وظیفه خود نمی‌دانند.

این را می‌شود از پاسخ دو جوانی دریافت که از یک مغازه شارژ تلفن همراه خریده‌اند و می‌گویند: شما کل شهر را بچرخید تا ببینید چند فروشنده پیدا می‌شود که کارت شارژ را به نرخ اصلی بفروشند. به نظر شما، باز هم لازم است این موضوع را به ۱۲۴ اطلاع دهیم یا خودشان خبر دارند؟

حل مشکل گرانفروشی در کوتاه، میان و بلند مدت، راهکارهای متفاوتی می‌طلبد. گویا، در کوتاه مدت باید دولتمردان قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای گران‌فروشی تدوین کنند تا هزینه ریسک گرانفروشی افزایش یابد. در میان مدت باید با تشکیل اتحادیه‌های قوی، اصناف را نظام‌مند و قانونمند کرد تا دست‌کم از این طریق، بتوان کنترل بر بازار داشت و در بلند مدت، باید نظام توزیع و عرضه را به گونه‌ای طراحی کرد که کمترین هزینه از تولید تا عرضه به مصرف کننده تحمیل شود؛ برنامه‌ای که برای اجرایش زمان لازم است؛ شاید چندین سال...!

گویا درخت آرزو همیشه از انسان بلند‌تر است!
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
زد و بند دروغ و ...
پاسخ ها
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
در یکی از کامنتها از قول یک هموطن به قول خودش متمول خواندم در صورت حذف یارنه مان میدانیم چگونه با گرانترکردن کالا حق خود را از کیسه شما خارج کنیم در شکست این طرح همین بس که از سوئی اخلاق را چنان منکوب غرایز کرده که هموطن ثروتنمد چشم به کیسه فقرا دوخته و از طرف دیگر طوق گدائی بر گردن هموطن کم درامد اویخته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
آقايون مسئول كه تا يه چيزي ازشون ميپرسن ميگن تا حالا شكايتي از طرف مردم نشده پس مردم راضي هستن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
مرکز گران فروشی دولت و بانک مرکزی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
در محیط آکادمیک و کوچکی مثل دانشگاه علم وصنعت با اینکه شورای صنفی دانشجویی نظارت سختی بر گرانفروشی دارد همه می دانشجویان می دانند که باید هزینه اصلاح سر را 2 برابر قیمت تصویب شده پرداخت کنند. و وقتی اعتراض می کنی کلی پشیمون میشی. دیگه شما حرف بیرون نزن.........
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
سلام هنوز علي آقا اونجا سلمونيه ؟من ورودي 75 بودم دلم خيلي هواشو كرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
رفته بودیم آبادان، خیر سرمون غذا در رستوران هتل بخوریم، دوغ های کوچک آوردن قیمت چند؟ 600 تومان!! در حالیکه همین دوغ در سوپر یا در رستوران های دیگر (غیر از هتل) 250 تومان بود، حالا غذای خوشمزه و تمیز میدن گرون بدهند ولی چرا دوغی که برای تهیه آن هیچ دخلی ندارن 2-3 برابر می فروشند؟
بر هتل ها هم نظارتی نیست.
پاسخ ها
آبادانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
رفته بودیم تهران، در فرودگاه یک دلستر 600 تومانی را به قیمت 1200 تومان می فروختند، چرا بر فرودگاهها نظارت نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
کاش دلیل گرانفروشی رو هم مینوشتید . وقتی اجاره مغازه دیگه کمتر از یک میلیون نیست انسان باید چطوری خرج زندگی و اجاره هاشو در بیاره ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
رفیق تو تهران اجاره خونه کمتر از یک میلیون تومان نیست، مغازه رو دیگه خودت دریاب!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
اصولا در یک اقتصاد سالم و باز قیمت توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود و نرخ دستوری وجود دارد. هر کس که ارزان تر بفروشد اصولا مشتری بیشتری هم خواهد داشت و این اصل رقابت است تا همه قیمت ها را کاهش دهند. اگر جنسی در حال گران شدن است به معنای رشد تقاضا برای آن کالاست. در چنین وضعیتی اگر فروشنده ای جنسش را بی مورد گران کند سزای آن نخریدن است تا ارزان شود و اگر هم برای جنس مورد نظر تقاضا زیاد است اصولا جو رقابتی باید باعث شود فروشنده هایی بیشتری به فروش آن جنس پر سود و پر تقاضا بپردازند که خود با کاهش قیمت همراه خواهد بود مگر آن که تولید جنس مورد نظر انحصاری و در دست عده خاصی باشد که در آن صورت همان می شود که اینجا شده یعنی برای برخی اقلام تقاضای زیادی هست و قیمت آنها همواره در حال بالاتر رفتن است ولی هیچکس هم نمی تواند تولید آنها را بیشتر کند تا قیمتشان پایین بیاید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
اشتباه نکن! این قانون برای ایران نیست!
در ایران خواستی جنست راحت تر به فروش برسد باید گرانش کنی!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
عذر میخوام یک سوال
همیشه کارخانه دارها به علت هزینه بالای تولید و سود کم , در حال افزایش قیمت هستند. از طرفی ما هم مجبوریم از مغازه ها با قیمت بالا خرید کنیم. ولی برای من کین کته جالبه :
یک دلستر به قیمت عمده میشود : 750
همان به قیمت عرضه شده سازمان استاندارد و حمایت و فروش در مغازه میشود 1050

میتوانم بپرسم چرا 300 تومن به قیمت درب کاخنه اضافه میشود ؟؟ اصولا چرا کارخانه دار از این سود میگذرد و یا چرا انقدر راحت تا 30 درصد افزایش قیمت داده میشود ؟ یعنی همه جای دنیا و قانون کار همینه ؟
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
به نظرم باید جریمه سنگین برا گرونفروشی بذارن تا شاید نرخهای این کوچه با کوچه بقلی یکی بشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
البته مردم هم می توانند از همان کوچه معروف ارزانی خرید کنند!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
عصر امروز خبری رو منتشر کردید که درباره سرعت اینترنت بود ، که چهار-پنج روزه که کار افرادی مثل من کاملا تعطیل شده ... ( آدم بیش تر از این می سوزه که آقای مسئول می گن هیچ مشکلی نیست و وضعیت عادی هست !)
وقتی من یک پولی می پردازم برای یک کالایی که به طور میانگین و در حالت عادی یک دهمش رو دریافت می کنم ( تازه با این وضعیت فیلترها که باید یک پولی اضافه تر هم برای ویپیان بدهم و خودم را در مملکت بی خود و بی جهت مجرم بکنم !) آیا این گرانفروشی یا کمفروشی نیست ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
همتون دروغگو هستین .
یعنی شغل خبرنگاری اینقدر ضعیف شده که نمیتونه دنبال ریشه ها بره و فقط دنبال ساده انگاریه!
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
وقتی قیمت پراید تو افغانستایک میلیون و ششصد هزارتومنه و توایران 9 میلیون باید بفهمید بزرگترین گرانفروش خود همین شرکتهای خودرو سازی هستند البته شنیده ایم خیلی نهاد ها بابت هر ماشین یه پول چاق و گنده ای میگیرن که اینجوری قیمتها میره بالا اینا رو خیلی از مردم خوب میدونن خودتونو به کوچه علی چپ نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
اگه میشد هزار تا مثبت بهت میدادم........... واقعا از همه کلاش تر خودروسازا هستن.....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
+++++++++++++++++++++++++++++
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟