اولویت‌های اقتصادی لیست‌های مشهور انتخاباتی

کد خبر: ۲۲۹۸۹۸
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰ 28 February 2012
|
2524 بازدید
انتخابات مجلس شورای اسلامی این روزها مهمترین دغدغه کشور است. برای آنان که می‌خواهند رای خود را به صندوق بیاندازند بی شک مهم‌ترین مساله نه دعواهای سیاسی و جناحی است و نه موضوعات فرعی دیگری که در مجلس هشتم گاهی تمام اولویت‌ها را به حاشیه می‌راند.

رای‌دهندگان می‌خواهند بدانند اولویت‌های اقتصادی گروه‌های حاضر در انتخابات چیست. این اولویت را از شعارهای کاندیداها به خوبی می‌توان دریافت. آنان نیز به خوبی درک کرده‌ا‌ند که مساله اول جامعه، اوضاع اقتصادی است. شهروندانی که بار تورم و بیکاری را در کنار مشکلاتی همچون تلاطم‌های اخیر بازار ارز بر دوش خود حس می‌کنند، از وکلای انتخابی خود می‌خواهند تا این دغدغه‌ها را مطرح کرده و برای مشکلاتشان چاره‌ای بیاندیشند.

از سوی دیگر نگاهی به گروه‌های حاضر در انتخابات نشان می‌دهد وجه مشترک اکثر آنها نقد دولت فعلی است. «الف» در گفتگو با سه کاندیدای شاخص مجلس، یعنی حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی و حسین هاشمی رئیس کمیسیون صنایع مجلس، و نیز بهنام ملکی (اقتصاددان لیست جبهه ایستادگی) به بررسی بخشی از اولویت‌های اقتصادی ائتلاف‌های انتخاباتی متبوع این کاندیداها در صورت پیروزی در انتخابات پرداخته است. ضمن آنکه دیدگاه‌های اقتصادی «جبهه متحد اصولگرایان» با توجه به فشردگی برنامه‌های انتخاباتی ایشان در این گزارش منعکس نشده است

ائتلاف صدای ملت:
نظارت مجلس بر قوانین اقتصاد باید بیشتر شود
دکتر حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس که در دو لیست صدای ملت و جبهه ایستادگی حضور دارد، با تاکید بر صحیح اجرا نشدن قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید: اصل اجرای این قانون کار درستی بود که متاسفانه دولت با اجرای نادرست، مسیر را اشتباه رفت.
وی معتقد است: مجلس باید بر جنبه نظارتی خود، دقت بیشتری داشته باشد و با قاطعیت برخورد کند تا از کج‌روی های دولت جلوگیری کند و در نهایت قوانینی را به تصویب برساند که وضعیت مردم را به سمت مطلوب شدن سوق دهد.
کاتوزیان نیز تخصص‌گرایی و برخوردهای معقول و منطقی با مسائل تخصصی را مقدم بر خط‌کشی‌های سیاسی می‌داند و تصریح می‌کند: باید بتوانیم با خرد جمعی مطالبات مردم را پاسخ دهیم تا آنها نیز متوجه شوند نمایندگان‌شان در مجلس به دنبال منافع شخصی و جناحی نیستند.

جبهه مردمسالاری:
مساله اصلی مردم اقتصاد است
جبهه مردمسالاری متشکل از اصلاح‌طلبانی است که از دو سو تحت فشار هستند. یک طرف هم‌قطاران دیروزشان هستند که نه تحریم کرده‌اند و نه حاضرند در انتخابات شرکت کنند و طرف دیگر هم جناح های به اصطلاح اصولگرا هستند که نمی خواهند گوی رقابت را به اندک اصلاح طلبان باقی مانده ببازند.

سر لیست این جبهه در تهران سید حسین هاشمی است که سابقه ۵ دوره نمایندگی مردم میانه را در کارنامه داشته و سودای راهیابی به کرسی های سبز مجلس را از تهران دارد. هاشمی البته با قرار گرفتن در لیست «صدای ملت» که جمعی از اصولگرایان منتقد دولت را در خود دارد، از جانب آنها نیز سخن می‌گوید و به نوعی معتقد است در هر دو لیستی که او در آنها حاضر شده، موضوع معیشت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

هاشمی در گفت و گو با «الف» پیرامون اولویت‌های لیست جبهه مردمسالاری می‌گوید: اصلاح طلب و اصولگرا فرقی ندارد. همه باید برای رفع مشکلات اقتصادی مردم کمک کنند.
نماینده فعلی مردم میانه معتقد است: مساله اصلی کشور تامین رفاه مردم است و متاسفانه در این شاخص وضعیت مطلوبی نداریم.  هاشمی با انتقاد از آمارهای دولت می‌گوید: آنچه مردم در جامعه احساس می‌کنند، با آمارهای اقتصادی ارائه شده توسط مسئولین هم‌خوانی ندارد و وضعیت تورم، بیکاری و رشد اقتصادی نشان می‌دهد باید هرچه سریع‌تر تصمیم مناسبی اتخاذ شود.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس هشتم با اشاره به اینکه بهترین مجلس از نظر او در طول ۳۳ سال بعد از انقلاب مجلس پنجم است، تصریح می‌کند: اگر آن مجلس و اتحادهای فراجناحی نمایندگان برای حل مشکلات مردم را الگو قرار دهیم در مجلس آینده هم می‌توانیم کشور را از خطر مشکلات اقتصادی دور کنیم.

جبهه ایستادگی:
در مجلس هشتم، خلا اقتصاددانان در همه کمیسون‌های اقتصادی وجود داشت.
بهنام ملکی که این روزها از جمله معدود اقتصاددانان کاندیدا شده برای انتخابات مجلس است و در لیست «جبهه ایستادگی» قرار دارد، به خبرنگار «الف» می‌گوید: متاسفانه در مجلس هشتم خلا حضور اقتصاددانان در تمامی کمیسیون‌های اقتصادی مشاهده میشد و به جز تعدادی انگشت‌شمار، غالب نمایندگان درک صحیحی از فضای اقتصادی کشور نداشتند.  وی می‌افزاید: مجلس نهم باید در اولین گام حذف رانت و تبعیض‌ها را در دستور کار قرار دهد و اجازه ندهد عزل و نصب‌ها بر اساس رابطه شکل گیرد.  ملکی در پایان اضافه می‌کند که مجلس کارآمد می‌تواند با تصویب قوانین سخت‌گیرانه، جلوی کج‌روی‌های دولت را در زمینه قوانین مختلف اقتصادی بگیرد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟