علی لاریجانی در همایش شیخ اشراق سهروردی

اگر علم در ثریا باشد، مردانی از ایران به آن دست خواهند یافت

یکی از دلایل تبلور بحث حکمت، خرد و اندیشه در پیشینه فرهنگی ایرانیان، نحوه حکومت‌داری برخی از پادشاهان است.
کد خبر: ۲۵۴۳۰۸
|
۰۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹ 28 June 2012
|
12855 بازدید
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش شیخ اشراق گفت: ملت ایران از دیرباز ملتی فرهنگی بوده و همان گونه که پیامبر اسلام (ص) در خصوص این ملت تأکید کرد که اگر علم در ثریا باشد، مردانی از ایران به آن دست خواهند یافت، نشان دهنده پیشینه فرهنگی ملت ایران است.

به گزارش «تابناک»، رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح ریشه‌های خرد و اندیشه در فرهنگ ملت ایران افزود: موارد مربوط به تفکر زرتشت، پیامبر ایرانی که در آن زمان این حکمت به یونان نیز رفت و هزاران مورد دیگر، نشان می‌دهد که ایرانیان از فرهنگ آکنده از خرد و اندیشه برخوردارند.

لاریجانی حضور تفکر اسلامی را عاملی در تعالی حرکت خردگرایی توصیف و تصریح کرد: یکی از دلایل تبلور بحث حکمت، خرد و اندیشه در پیشینه فرهنگی ایرانیان نحوه حکومت‌داری برخی از پادشاهان است.

وی ادامه داد: ساز و کار حکومت داری برخی از حاکمان قدیمی ایران از اندیشه و خرد برخوردار بوده و این مسأله در پیشینه فرهنگی ایرانیان، انکارناشدنی است.

فرهنگ ایرانی در سایه دین اسلام بلوغ یافت

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخن امام حسین (ع) در این باره که عقل در پناه حق و دین به کمال می‌رسد، گفت: عقل مهمترین استعداد بشری و ودیعه الهی است که از راه آن می‌توان به دین دست یافت و این ودیعه به عقل جهت و هدف می‌دهد.

وی ادامه داد: فرهنگ ایرانی با پیشینه قوی که داشت در زیر سایه دین اسلام و پس از حضور دین اسلام بود در ایران به بلوغ رسید و مسیر تکامل را در پیش گرفت.

مکتب شیخ اشراق، کاستی‌های حکمت مشاء را می‌پوشاند

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح شاخه‌های حکمت و فلسفه با تأکید بر اینکه حمکت مشاع از ارسطو آغاز شده است، گفت: حکمت مشاء که آغاز آن از ارسطو دانسته می‌شود، در کشور ما و در مکتب ابن سینا شکل عمیق‌تری به خود گرفت و ارتقا یافت.

وی ادامه داد: در دوره‌های اخیر نیز حکمت مشاء با توجه به استخوان بندی آن در میان ایرانیان رواج دارد و بزرگانی چون علامه حائری سمنانی در این خصوص فعالیت ویژه‌ای را انجام داده‌اند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه ایرانیان در حوزه‌های حکمت حرکت پیشتازی داشته‌اند افزود: سابقه تاریخی ایرانیان، نشان دهنده پیشتازی آن‌ها در عرصه‌های حکمت و فلسفه است و مکتب شیخ اشراق با همه تفاوت‌ها و ویژگی‌های برجسته آن مؤید این موضوع است.

وی افزود: شاخه‌ای از تعلمات بشری در حکمت مشاء مفقود است که در مکتب شیخ اشراق تشریح شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بیان اثرات برجسته سهروردی گفت: کتاب حکمت الاشراق و مهم‌تر از آن رساله زیبایی که سهروردی به زبان بسیار زیبا نوشته است دارای حرف‌های بدیع و زمینه ذوقی است که کمتر در آثار دیگر حکما و فیلسوفان می‌توان دید.

لاریجانی با تأکید بر استعداد و ذوق خاص سهروردی در حکمت مشاء افزود: تفکر سهروردی بی‌گمان، جامع الحکمتین است که به هر دو بال دریافت‌های بشری توجه ویژه داشته است.

جاری بودن حکمت در بین همه انسان‌ها خصوصیت ویژه مکتب شیخ اشراق است

رئیس مجلس شورای اسلامی در بیان برجستگی‌های فکری سهروردی گفت: سهروردی حکمت را ناشی از الهامات خداوند می‌داند و در تئوری او حکمت در میان همه انسان‌ها جاری و ساری است.

وی ادامه داد: شیخ اشراق با این تفکر که حکمت ناشی از الهامات خداوند است و خداوند نورالانوار است و حکمت را به همه می‌‌دهد تأکید دارد که مبدأ بخیل نیست.

لاریجانی این نگاه را دارای تیزبینی و فهم بی‌بدیلی خواند و تصریح کرد: بنا بر این دیدگاه شیخ اشراق مبدأ حکمت نمی‌تواند مخصوص به یک منطقه مثل یونان یا جای دیگری باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح حکمت تألهی در نگاه شیخ اشراق گفت: نکته بدیع دیگر در مکتب شیخ اشراق این است که از نگاه وی، هیچ زمان و زمانه‌ای خالی از امام نیست.

وی ادامه داد: این نگاه شیخ منطبق بر دیدگاه‌های تشیع است و از این دید، برخی سهروردی‌شناسان وی را شیعه می‌دانند و این حرف درستی است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه امام متأله هم خرد‌ها و نفوس و هم زندگی مردم را هدایت می‌کند افزود: دیدگاه‌های ویژه شیخ اشراق در خصوص امام متأله گام جلوتری از تفکر افلاطونی است.

پل بین حکمت و حکومت در تاریخ ایران، نشان دهنده تئوری خردورزی ایرانیان است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سهروردی همچون کنفوسیوس به پل بین حکمت و حکومت معتقد بود، گفت: شیخ اشراق همچون برخی فیلسوفان مثل کنفوسیوس معتقد است که پادشاهان گذشته اهل حکمت بودند و این پل بین حکمت و حکومت منجر به رشد فرهنگی ایرانی شده است.

لاریجانی از پل بین حکمت و حکومت به عنوان تئوری خردورزی ایرانیان یاد کرد و افزود: ایرانیان افرادی را برای حکومت انتخاب می‌کردند که اهل حکمت باشند؛ البته این مسأله در همه دوران‌ مشهود نبوده و به گذشته ایران باز می‌گردد.

حرکت‌های مردمی برای انجام کارهای فرهنگی قابل تقدیر است/ حکومت وظایف خود را فراموش نکند

رئیس مجلس شورای اسلامی مطالعه فیلسوفان و محققان روی آثار سهروردی در زمان امروز را نشان از قوام کار شیخ اشراق دانست و گفت: ساز و کار فلسفه شیخ اشراق تا اندازه‌ای جذاب است که امروز با گذشت سالیان دراز از نگارش مطالب هنوز سهروردی‌شناسان به دنبال مطالعه آثار وی هستند.

لاریجانی ضمن تقدیر و تشکر از حرکت‌های مردمی برای پاسداشت ارزش‌های فرهنگی منطقه سهرورد تأکید کرد: استاندار محترم برای نوسازی این مناطق قول‌هایی دادند که ما نیز در مجلس درباره آنها پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

وی افزود: حرکت‌های مردمی قابل تقدیر است و باید ادامه یابد اما لازم است دقت شود تا حکومت نیز وظیفه خود را فراموش نکند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت خاص جمهوری اسلامی ایران در شرایط امروز در منطقه گفت: دقت به وضعیت اقتصادی و حل مسائل و مشکلات زندگی مردم اهمیت بسیار دارد که مجلس در این باره پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه هیأت همراه در امامزاده قیدار نبی در شهرستان خدابنده، نماز ظهر و عصر را به صورت جماعت و به همراه مقامات محلی واستانی به جای می‌آورد.

همچنین علی لاریجانی در مراسم کلنگ زنی ساخت بنیاد علمی سهروردی در شهرستان سهرود را به صورت نمادین در همایش شیخ اشراق انجام داد.

در این مراسم، حجت الاسلام خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان زنجان و برخی چهره‌های مطرح فرهنگی از جمله دکتر شهین عوانی، پژوهشگر انجمن حکمت و فلسفه و دکتر غلامرضا عوانی، رئیس این بنیاد نیز حضور داشتند.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟