
نشست نوبت عصر صحن علنی امروز (دوشنبه ۲۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس در ساعت ۱۴: ۱۵ آغاز شد.
به گزارش «تابناک»، دستور کار امروز مجلس ادامه بررسی وزرای پیشنهادی دولت یازدهم برای کسب رأی اعتماد از نمایندگان مجلس است.
مفهوم اعتدال در کابینه روحانی بارز استعضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که کابینه حسن روحانی کابینه اعتدال است گفت: گرایشهای مختلف مردم پای صندوقهای رأی باهم کنار آمدند و همراه شدند، ماهم با هرسلیقه و نظر سیاسی که داریم به هنگام رأی به وزیران پیشنهادی باهم و با دولت برآمده از رأی مردم همراه شویم.
محمدرضا تابش در موافقت با کلیات رأی اعتماد به کابینه گفت: وظیفه خویش میدانم که امروز برای قدردانی از حضور و مشارکت مردم شریف ایران در انتخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری از برنامههای دولت منتخب آنان دفاع میکنم و از نمایندگان محترم میخواهم که همراه با رأی معنادار ملت، به کابینه پیشنهادی جناب آقای دکتر روحانی رأی اعتماد دهند.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب با اشاره به آیاتی از سوره حجرات افزود: مطالعه و بررسی برنامهها و توانایی وزرای پیشنهادی، حق یکایک ماست؛ اما انجام این مهم باید بر پایه اخلاق و موازین دینی باشد. قرآن کریم ما را در این راه از غیبت و کنجکاوی و گمانه زنی درباره افراد بازمیدارد و این گناهان را مستوجب سختترین عقوبتها میداند.
تابش همچنین تصریح کرد: بیشتر مردم ما در ۲۴ خرداد رأی به تغییر و اصلاح وضع موجود در کشور دادند و به اعتدال، ثبات و عقلانیت امید بستند. دولت تدبیر و امید حاصل همین گفتمانی است که در انتخابات شکل گرفت.
وی ادامه داد: نقش راهگشایانۀ مقام معظم رهبری، حضور فعالانۀ همۀ سلیقهها، گروهها و جریانهای سیاسی در این انتخابات و اثرگذاری شخصیتهای مقبولِ مردم در خلق این حماسه بزرگ برجسته است.
تابش همچنین تأکید کرد: باید از یاد نبرد مردم در این انتخابات به افراط و افراطیگری نه و به اعتدال و عقلانیت آری گفتند. اکنون نوبت ماست که به انتخاب آن روز مردم و به کابینۀ امروز منتخب مردم آری بگوییم و به انتخاب، امید و اعتماد مردم رأی مثبت بدهیم.
وی ادامه داد: ترکیب کابینه پیشنهادی ترکیبی اعتدالی است. فصل مشترک آرای ملی و مجموعهای است که باهم معنا دارد. این کابینه ترکیبی به هم پیوسته و توانمند و متوجه به جهات سیاسی است؛ پس مناسب است به کل این کابینه رأی اعتماد بدهیم.
این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: نزدیک 34 قطعنامه توسط اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل علیه ایران موجب شدت گرفتن تحریمها، وضعیت بد اقتصادی کشور، تورم و نرخ بیکاری دو رقمی و رشد اقتصادی صفر شده است، حال آن که دولتهای نهم و دهم ۶۳ درصد درآمد نفتی ایران در ۱۰۸ سال گذشته، معادل ۷۰۰ میلیارد دلار را هزینه کردهاند که اگر مبتنی بر برنامه ریزیهای علمی و واقع بینانه بود، ما امروز به یک قدرت منطقهای تبدیل شده بودیم.
وی افزود: برای ما به عنوان امالقرای جهان اسلام، مایه سرافکندگی است که کشورمان از نظر فساد مالی جزو ده کشور اول جهان و از نظر رواج طلاق در رتبه چهارم دنیا باشد و شمار معتادان ما بنا به اعلام مقامات رسمی از چهار میلیون نفر بالا بزند.
تابش با بیان این که کمک واقعی مجلس در این شرایط، دادن رأی بالا به وزیران منتخب است، تصریح کرد: آشنایی و تسلط وزیر خارجه پیشنهادی به حوزۀ مأموریت و قدرت آیندهنگری او، بیگمان در خروج کشور از نگرانیهای کنونی تأثیرگذار خواهد بود.
وی تأکید کرد: در حوزه نفت و انرژی، تجربه و کارآمدی وزرای معرفی شده میتواند تضمین کنندۀ اجرای برنامههای مهم دولت در این حوزه باشد.
تابش همچنین گفت: برنامههای حوزه اقتصادی دولت متناسب با مهمترین نیازها و چالشهای کشور است. وزرای مجرب و توانمندی که معرفی شدهاند، مسلما خواهند توانست با بهبود شاخصهای اقتصادی و رونق تولید، عمران و آبادانی کشور و رفاه مردم را رقم زنند.
این نماینده مجلس افزود: در حوزههای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری برنامههای دولت بسیار درخشان است و وزرای منتخب میتوانند با بینش و روش اعتدالی که دارند، «دانشگاه با ثبات و دارای تحرک علمی» و «مدرسه هوشمند و خلاق» را در کشور ایجاد کنند و توسعه دهند.
وی ادامه داد: در حوزههای فرهنگی و اجتماعی نیز وزیران پیشنهادی از تناسب بالایی با حوزههای مسئولیت خود برخوردارند و توانایی تحقق شعارهای دولت را دارند.
تابش درباره سیاست خارجی گفت: در حوزه سیاست داخلی، قضایی، دفاع و امنیت، جامعه بیش از هر چیز به دنبال شرایط امن و به دور از ترس و نگرانی است. باید رویکردهای امنیتی و افراطی جای خود را به رویکردهای قانونی و مدنی بدهد و اسباب تحقق شعارهای ریاست جمهور در تأمین آزادیها و استیفای حقوق اساسی شهروندان و تقویت بنیه دفاعی کشور فراهم شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ضمن خواندن چند بیت شعر گفت: گرایشهای گوناگون مردم پای صندوقهای رأی با هم کنار آمدند و همراه شدند، ما هم با هر سلیقه و نظر سیاسی که داریم، به هنگام رأی به وزیران پیشنهادی با هم و با دولت برآمده از رأی مردم همراه شویم. فرصت کم نظیری برای حل مشکلات کشور و عبور از تنگناها فراهم شده است، این فرصت را از دست ندهیم و کاری بکنیم.
حمید رسایی: رئیسجمهور بر پایه اصول حرکت کند
نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: اگر بنا بر اصول حرکت کنید با همه وجود از شما حمایت میکنیم، حتی اگر به ما وکیل الدوله بگویند.
به گزارش خانه ملت، حمید رسایی در نشست علنی امروز مجلس (دوشنبه ۲۱ مرداد) در مخالفت با بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت یازدهم با بیان این که امروز در تاریخ انقلاب اسلامی، یکی از برگهای زرین و قابل دفاع ثبت خواهد شد، گفت: کابینه یازدهم به ریاست دکتر روحانی در حالی در مجلس شورای اسلامی با آرامش برای اخذ رأی اعتماد نشسته که خیابانها و بانکهای تهران توسط هواداران و کاندیداهایی که رأی اکثریت را به دست نیاوردهاند به آتش کشیده نشده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که امروز هیچ مسجدی به آتش کشیده نشده، چادر از سر هیچ زنی کشیده نشده و هیچ یک از نیروهای بسیجی و انتظامی در دفاع از فرد پیروز کتک نخوردهاند، افزود: در خطبههای هیچ نماز جمعهای نظام اسلامی زیر سؤال نرفته و حاضران در نماز به جای نماز کف و سوت نزدهاند، روز قدس امسال اسرائیل سیلی خورد و هیچ کس شعار نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران سر نداد.
وی با بیان این که امروز هیچ کس شعار مرگ بر اصول مهم قانون اساسی را سر نداد و کسانی زیر پل کالج از آنها حمایت نکرد، ادامه داد: هیچ کس از رهبر جسور و دلسوخته انقلاب باج نخواست تا ایشان بگویند، خمینی به کسی باج نداد من هم به کسی باج نمیدهم.
این نماینده مردم در مجلس نهم خطاب به حسن روحانی با بیان این که این پیروزی را به شما تبریک میگویم، تصریح کرد: هر یک از وزرا که رأی خانه ملت را کسب کند، بنا بر اصول قانون به آنها کمک خواهیم کرد تا در برابر دشمنی ایستاده و مشکلات روزمره مردم را حل کند. هرچند این برتری با حداقل هفت دهم بیش از ۵۰ درصد بود.
رسایی با بیان این که برخی امروز در حالی برای دولت لب مرزی یقه پاره میکنند که تا دیروز قدر تریبونهای خود کمک به دولتی با ۶۵ درصد آرای مردم را وکیل الدولگی میدانستند، تصریح کرد: برای ما ۶۵ درصد یا ۷/۵۰ درصد فرقی ندارد. آقای روحانی اگر طبق اصول حرکت کنید، با تمام وجود از شما حمایت میکنیم حتی اگر به ما وکیل الدوله بگویند.
وی با بیان این که صحبت به عنوان مخالف کلیات به معنای مخالفت با همه وزرای پیشنهادی نیست، افزود: از روحانی تشکر میکنم که در برابر برخی فشارهای غیرمنطقی ایستاد و از برخی عناصر بنام و افراطی سیاسی که کارکردشان در سالهای اخیر مورد تشویق دشمنان بوده، استفاده نکرده است.
رسایی با بیان این که از کلیات جهتگیری آقای روحانی در مصاحبه خود به ویژه در سیاست خارجی تشکرم میکنم، افزود: آقای روحانی باید بداند و از یاد نبرد که دشمنان ما به وی چشم طمع دارند.
این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان این که یادآور میشود، برخی از وزرای پیشنهادی از نظر سلیقه سیاسی همسو با من نیستند ولی انصافا نیروهای متخصص و متعهدی هستند و به آنها رأی خواهم داد، گفت: رهبر معظم انقلاب بر همکاری و فرصت دادن به دولت جدید تأکید کردند؛ اما در عین حال، نمایندگان را موظف به بررسی سوابق کابینه و انتخاب وزیران صالح کردند.
وی با بیان این که رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان تأکید کردند که نکته اصلی یعنی فتنه ۸۸ و عملکرد برخی را فراموش نکنید، ادامه داد: آقای روحانی برخی از افراد کابینه شما از نظر سابقه کاری غیرمتخصص و غیرمرتبط با وزارتخانه مربوطه هستند. برخی از وزرای پیشنهادی سالها در رشتههای دیگر فعال بوده و گذر زمان و سرعت پیشرفت حوزه مربوطه آنها باعث شده که در حوزه معرفی شده به روز باشند.
ورود مجلس به تذکرات
پیش از سخنان توکلی، عثمانی نماینده بوکان در تذکر آییننامهای به نطق رسایی: وی رأی مردم را به تمسخر گرفته و دولت را دولت لب مرزی خواند. ناطق باید درباره موضوع صحبت کند. وی روحانی را محاکمه و درباره کلیات صحبت کرد؟ آقای لاریجانی شما باید جلویش را میگرفتید.
لاریجانی: خب ایشان مخالف بود دیگر.
عثمانی: باید درباره کلیات صحبت میکرد.
لاریجانی: وی میتوانست درباره برنامه و ترکیب کابینه اظهارنظر کند و اشکالی ندارد.
ثنایی در تذکر آییننامهای دیگر: تذکر من مستند به ماده ۲۴ و ۱۱۳ آیین نامه است. باید تفاوت قائل شویم بین مخالفت با خط مشی دولت با خط کشیدن روی منافع ملی کشور و برگزاری یک انتخابات که حماسه سیاسی نام گرفته است. یکی از صحبتهای ناطقین صبح امروز و صحبت یک ناطق الان، به معنای نادیده گرفتن رأی مردم است.
لاریجانی: نه این به معنای نادیده گرفتن رأی مردم نبود. شما حرفتان شبیه به آقای عثمانی است و اقدام رسایی اشکال آییننامهای ندارد.
قاضیپور در تذکر آییننامهای: من تذکر ۷۹ دارم. راجع به جلسه چهارشنبه هفته قبل. من این بار به احترام شما از رسایی گذشت میکنم، دفعه بعد گذشت نخواهم کرد.
لاریجانی: نکته هفتاد و نهی نشنیدیم.
پیرمؤذن: من شنیدم. آنها که برای موسوی کار کردند، برای نخستوزیر امام کار کردند تا موقع اعلام نتیجه. رسایی زد به رئیسجمهور که تبلور اراده ملت است.
لاریجانی: شما هم تمام کنید که تمام شود. جنس هفتادونهی نیافتیم. این بحثها وقت ما را دارد میگیرد.
کولیوند در تذکر ماده ۷۹: یکی از ناطقین صبح بحثی را در تریبون مجلس مطرح کرد که در کشور پخش شد و این توهینی است به خطه بزرگ لر و قوم بزرگ لر. خیلی جالب نبود که مطرح کند. اگر وزرایی معرفی شوند که مورد وثوق این فرد نباشند ما با چماق لری میزنیم. این منطق ندارد. قوم لر و ترکها کسانی بودند که مقابل دشمنان بزرگ کشور ایستادند.
لاریجانی: ایشان توضیح داد و گفت، مقصودش توهین نبوده و یک اصطلاح بوده. اینها اقوام شریفی هستند و بزرگواری قصد توهین نداشته است.
دعوای شدید جلالی و رسایی
کاظم جلالی: بر اساس ماده ۷۹ من پنج دقیقه اجازه پاسخگویی دارم. رسایی صریحا به نطق من اشاره کرد. تعجب میکنم آقای لاریجانی میگوید که ۷۹ نیست. من از عبارت مشمئز کننده رسایی درباره رهبری انقلاب عذرخواهی میکنم و متأسفم که وی این عبارت را به ساحت مقدس رهبری وارد میکند و برای اهداف سیاسی خود حاضر است حتی از رهبری این گونه خرج کند که نماینده و همکارش را تضعیف کند. در ایام فتنه من برای یک سخنرانی به دانشگاه رشت دعوت شدم. شب که در هواپیما نشستم دیدم عزیزی کنار من نشسته و گفت: من فرمانده ناحیه اجتماعی رشت هستم. برادرزاده رسایی در فتنه دستگیر شد و رسایی برای آزاد کردنش پدر نیروی انتظامی را درآورد.
برادر عزیز اگر ما نجابت میکنیم و از روزنامه رنگی هشت صفحهای تو حرف نمیزنیم و از پولهایی که به روزنامه تو کمک میشود حرف نمیزنیم. اگر بخواهیم مانند تو صحبت کنیم ادبیاتش را بلدیم. من چهارده سال جبهه بودم الان اتوکشیده هستیم و در مجلسیم. شما با بیان و قلمتان و اجازاتی که دارید به همه بتازید... این کار را نکنید. به مصلحت نیست.
امروز به دنبال این هستیم که اگر اندک شکافی در بین حاکمیت و ملت بود، با این رأی پوشانده شود. من صبح گفتم فتنه و فتنهگر محکوم است؛ اما باید مر کلام رهبری را عمل کنیم. شما چه قدر افراد را به خاطر ساکتین فتنه زدید. شما چقدر آقای لاریجانی را زدید. خوب شد؟ شما خودزنی کردید و دیدید نتیجه انتخابات چه شد؟ مردم تفکر شما را برنمیتابند.
لاریجانی: خوب است که این بحث فیصله یابد.
رسایی: خدا را شکر که امروز مشروح مذاکرات حتی از تلویزیون هم پخش میشود. تعجب میکنم جلالی نطقی شیوا میکند و کسی مانعش نمیکند و حتی لاریجانی به وی نمیگوید موضوع برادرزاده بنده چه ربطی به بنده دارد؟ آقای جلالی در موافقت صحبت کرد، خب مخالف باید در نقدش صحبت کند. طبیعی است که مخالف صحبتهای موافق را نقد میکند. نکته دیگر این که طبیعتا حق پاسخگویی از تریبون مجلس برای برادر بنده که بسیار محترم و سالم است، با این که از مدیران اصلاحات بود اما فشارهای زیادی از مجلس ششم به ایشان آوردند که باج بدهد ولی باج نداد و از مدیرکلی سیاسی قزوین برداشتند.
البته ما نظرات هم را نقد میکنیم. من هیچ فشاری در آن زمینه به نیروی انتظامی نیاوردم. آقای احمدی مقدم خوب است که گزارش آن حادثه را بدهند. فردی که آن برخورد را کرده بود با برادرزاده من، از ضوابط خارج شده بود و من آن را پیگیری کردم، وگرنه فشاری در کار نبود. خوشحالم صفبندیها امروز مشخصتر شد و شما ربط و بیربط فرصت تذکر را به همه دادید.
لاریجانی: اگر منصفانه قضاوت کنید، برخی وقتی تذکر دادند، من گفتم رسایی میتواند این حرفها را بزند. اما اگر صریحا یا تلویحا درباره کسی صحبت کنید، میتواند قانونا صحبت کند.
لاریجانی در پاسخ به درخواست وقت بزرگواری برای پاسخ گفت: من از شما دفاع کردم و گفتم که منظورتان آن نبوده که توهینی شود.
احمد توکلی به عنوان موافق کلیات کابینه پشت تریبون قرار گرفت
پیش از دفاع کلی از کابینه، میگویم علت عدم توفیق نامزدهای اصولگرا این بود که اکثریت این جریان در سالهای گذشته هرچه رئیس جمهور کرد یا دفاع کردند یا نقد خوبی نکردند. هرچه مردم نالیدند اینها به داد نرسیدند، لذا توجیه کننده و مسبب وضع موجود شناخته نشد. رفتار یک نامزد اصولگرا هم شبیه رئیس جمهور وقت بود و مردم را از اصولگرایان میترساند.
مردم به اصلاح طلبان هم رویکردی نداشتند، چرا که نامزدشان پیش از انتخابات در تمام نظرسنجیها، وضع خوبی نداشت.
روحانی هیچ پیشینه اصلاح طلبانهای از نظر جناحی نداشت و جزو اصولگرایان هم به حساب نمیآمد. انتقاداتش به ویژه در سیاست خارجی این امید را پدید آورد که تغییری ایجاد شود، به ویژه انصراف عارف و عقلانیت طیف مقابل، نشان دیگری بود که روحانی غیراصلاح طلب، اصولگرا هم نیست. در هر حال روحانی به ریاست جمهوری برگزیده شد و مردم و رهبری و رقیبان تبریک گفتند.
وضعیت کنونی حاصل مدیریت سابق است که تحریمها هم آن را تشدید کرده است. کسری بودجه عظیم، ناکافی بودن ارز و دشواری واردات و نحوه اجرای هدفمندی یارانهها و تورم کمرشکن و بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی و... وجود دارد. در این موقعیت اگر دست به دست هم بدهیم امید رفع مشکلات وجود دارد.
نه موافقت امثال من با کابینه نامشروط است و نه مخالفتها، مخالفتی ۱۰۰ درصدی. فتنهگری ۸۸ اقدام علیه امنیت ملی، عدم تمکین به قانون اساسی و هنجارشکنی بود و عضویت آنها در کابینه درست نیست.
هر کس بخواهد در دولت نقش داشته باشد، باید وفاداریاش به نظام را ثابت کند. امیدواری زیادی وجود دارد که کابینه به سیاستهای کلی رهبری پایبند خواهند بود. دقت در سابقه تخصصی و تحصیلی نشان میدهد که عمده وزرای پیشنهادی از تخصص مرتبط برخوردارند.
یکی از شرایط دفاع من از کابینه، استواری رئیس جمهور و کابینه در دفاع از حق هستهای ملت ایران است. آقای ظریف تأکید کردند که از حق هستهای ایران کوتاه نخواهند آمد.
بیرون آمدن از شرایط تورمی موجود در بهترین شرایط یعنی نبودن تحریم، حاکمیت عقل و تدبیر و یکپارچگی سیاسی دستکم دو سه سال وقت میبرد؛ بنابراین، باید مهلت داد تا کار کنند.
نخستین دلیل بنده برای موافقت با کلیات کابینه، مقابله با کوه مشکلات است. در دولت قبلی هم ابتدا موافقت کردم اما وقتی دیدم کارها چطور پیش میرود، مخالفت کردم.
از دولت روحانی تا جایی حمایت میکنیم که در مسیر عدالت، آزادی و استقلال و سایر ارزشها گام بردارد. باید واقعبین بود. این کابینه را دکتر حسن روحانی معرفی کرده نه علی لاریجانی. قضاوت بنده و دوستان مثبت و حمایت است، رأی منفی به کسانی که صالح نمیدانیم، تأثیری در این حمایت ندارد.
کریمی قدوسی، نماینده مخالف کلیات کابینه، پشت تریبون قرار گرفت.
کریمی قدوسی: اگر فردای رأیگیری به وزیری رأی ندادیم، معنایش چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست. اگر درخواست میکنیم وزیر بهتری معرفی شود، برای کمک به شماست. قانون رأی اعتماد را وظیفه مجلس دانسته است.
این که گفتید صد روزه مشکلات مردم را حل میکنیم، باعث امید مردم شد. چرا از صبح بیشتر مخالفان تأکیدشان روی فتنه است؟ چراکه فتنه بزرگترین خطر و تهدیدی بوده که از اول انقلاب اسلامی تا کنون نظام و کیان اسلامی را در معرض تهدید قرار داده است.
کریمی قدوسی در ادامه سخنان خود، فرازهایی از فرمایشهای رهبر معظم انقلاب درباره فتنه و فتنهگران را بازخوانی کرد. امروز مقام معظم رهبری همچون امام میگویند که آنها که فتنه کردند، باید عذرخواهی کنند.
فتنه هزینه سنگینی به نظام تحمیل کرد. آقای روحانی! برخی وزرای پیشنهادی شما، وقت شما را خواهند گرفت و کابینه شما را به سمت تقابل با مجلس و ملت پیش میبرند. برخی وزرای پیشنهادی، دقیقاً در مسائل مربوط به فتنه نقش بسیار فعالی داشتند. ما از دولت راستگویان حمایت میکنیم، ولی این وزرای پیشنهادی با ادعاها تطابق ندارد.
دانشگاه، دانشگاه، دانشگاه، محل تولید علم و قدرت، در فتنهها سراغ مراکز پژوهشی و... رفتند و طرحهای با ارزش را تخریب کردند. دوباره میخواهید دانشگاه را به دست چه کسی بسپارید؟ آنها که آن وضعیت مشخص را در گذشته داشتند؟ ۱۰۵ صفحه اسناد فتنه است که وزیر پیشنهادی اطلاعات انشاءالله بپردازند و نگویند من جلوی گزارش نویسیها را میدهم.
کریمی قدوسی با نشان دادن برخی اسناد گفت: اینها ۱۰۵ صفحه اسناد فتنه است. هدف آنها ایجاد بیثباتی در کشور بود. اینها تاکتیکهای پس از فتنهشان است که دنبال کردند. نمایندگان باید به اینها توجه کنند و انشاءالله آن چند نفری که همه روی آنها متفقند رأی اعتماد نگیرند.
منصوری آرانی نماینده کاشان، در جایگاه موافق کلیات کابینه پشت تریبون قرار گرفت.
وی گفت: مشی مجلس نهم اعتدالی است و رئیس مجلس هم بر اساس این مشی عمل کرده. طبیعی است که افراطیون موافق اعتدال نباشند و بحثهایشان بر مبنای افراط باشد.
کاش مخالفان برنامههای آقای روحانی را نقد میکردند. آنها که به روحانی رأی دادند احساس کردند میتوانند شغل ایجاد کنند. آنها کسانی بودند که از معیشت بدشان در رنج بودند. مخالفین باید بحث میکردند که آیا برنامه آقای روحانی میتواند این بدی معیشتی را اصلاح کند یا خیر؟
امروز میلیونها ایرانی مجلس را میبیند و قضاوت میکند که کدام یک از ما صدای ملت را منعکس میکنیم.
به یک رنگی و صفا و تخصص کابینه رأی دهیم، نه این که وارد ادبیاتی شویم و وارد کشمکشهای سیاسی شویم. متأسفم برخی دوستان با بیان ادبیات و واژههایی صحن مجلس را در وضعیت خوبی قرار ندادند.
انشاءالله با رأی بالا و قاطع به کابینه روحانی، نشان خواهیم داد برنامه دولت، برنامه درستی است. ما با بیشتر وزرا جلسه داشتیم و برنامههایشان را دیدیم و برنامه کلی روحانی در کمیسیون امنیت ملی را بررسی کردم. وزرایی که تعیین کردند برخلاف گفته یکی از دوستان که فرمودند وزیر اطلاعات، اطلاعاتی نیست، من سالها با وی کار کردم. مجتهدی تیزهوش است. کارهای شبیه به اطلاعاتی انجام داده و برنامههایش فوق العاده است.
دکتر دهقان وزیر پیشنهادی دفاع از بهترین وزرای پیشنهادی است و برنامهاش جامع است و خداروشکر مخالفی نداشت. ظریف هوشمندانه در مذاکرات وارد میشود و برنامههایش خوب است.
رحمانی فضلی هم بارها از مجلس رأی گرفته و وزیر منعطفی است و فکر میکنم با رأی بالایی رأی میآورد.
اگر رأیمان بالا باشد و با ۲۵۰- ۲۶۰، رأی، رأی اعتماد بیاورند، وزرا در عرصه جهانی بهتر میتوانند کار کنند.
دستغیب نماینده شیراز در جایگاه نماینده موافق کلیات پشت تریبون قرار گرفت.
دستغیب گفت: دلایل مخالفان در مخالفت باید قوی باشد، ولی این گونه نبود.
استفاده از وزیران مجرب برای پرهیز از آزمون و خطا پذیرفته است، ولی فراموش نکنیم گردش نخبگان را. شایسته است هیأت دولت کار با جوانان و آیندهسازان میهن اسلامیمان را نیز در دستور کار قرار دهد تا دغدغه همکاران ما نیز مرتفع شود.
پس از پایان
مخالفتها و موافقتهای نمایندگان مجلس با برنامه کلی و وزرای پیشنهادی دولت
یازدهم، رئیس جمهور فرصت داشت که در زمان باق مانده از دو ساعت و نیم وقت خود از برنامه
کاری و ترکیب دولت خود دفاع کند که این فرصت را در اختیار چند نفر از نمایندگان و
مقامات دولت قرار داد.
باقری بناب، نماینده
بناب اولین فردی بود که پشت تریبون قرار گرفت. وی اظهار داشت: ما از اصولگرای واقعی
کشور هستیم و کابینه روحانی را اصولگرای واقعی همراه با اصلاح طلبان واقعی میدانیم.
انسان نباید تصمیمات خود را برمبنای توهم و تخیل قرار
دهد. تصمیمات انسان باید از روی علم و آگاهی و شناخت باشد نه توهم و حدسیات و مطالب
غیرواقعی.
در انتخابات
24 خرداد، مردم همانطور که به افراطیون دوم خرداد یعنی جبهه مشارکت رای منفی دادند
به افراطیون اصولگرا یعنی طالبانیزم هم رای منفی دادند و خط بطلان کشیدند. این خط تفکر
فقط 10 درصد از رای را داشتند.
اشکالاتی به کابینه
گفتند که سنش بالاست. باید دید کشور در کدام مرحله و شرایط است. اگر اینها آمدند سکانداری
کنند به خدا قسم ایثار کردند.
اما درباره فتنه،
اولا فتنه را بنده محکوم میکنم. اما کدام فتنه؟ چرا بعد از 4 سال فتنه و فتنهگران
را مشخص نمیکنند؟ الان هر کسی را در تعارض با منافع خود می بینند به او انگ فتنه میزنند.
بله کاسب فتنه بلکه دلال فتنه هستید. چرا که بدون علم حرکت میکنید.
مشخص کنیم در این
کشور بعد از 4 سال چند نفر فتنه گر هستند تا وارد بحث های سیاسی نشود و کاندیدا نشود.
نمیخواهیم دادگاهی شود ولی وزارت اطلاعات و دستگاه ها اعلام کنند که شما وارد فعالیت
های سیاسی نشوید. تا کی جریانهای سیاسی باید از فتنه نان بخورند و به مطامع خود برسند؟
بعد از فرمایشات
رهبر انقلاب بعد از 29 خرداد، هرکسی آمده در خیابانها و اعتراض کرده و کشت و کشتار
راه انداخته، فتنهگرند. ولی قبل از آن برخی در ستادها فعالیت داشتند نمی شود گفت فتنهگرند.
شورای نگهبان صلاحیت آن کاندیداها را تایید کرده بود. اگر دستگاه های امنیتی اسناد
محکمه پسند دارند درباره برخی افراد، چرا به ما ارائه نمیکنند؟ مگر ما نامحرمیم؟ مردم
بدانند تا الان هیچ مدرکی مبنی بر مجرم بودن کل کابینه ارائه نکردند و فقط بر اساس
توهم خود قضاوت کردند و میخواهند ما را در توهم خود همراه کنند.
اصل بر برائت است
و اینکه افرادی که معرفی شدند باتجربه و ریشه دار و اخلاقمدار و خردمند هستند. کابینه
کابینه عقلاست. هرچند من درباره برخی نقطه
نظراتی دارم.
ای کاش همه افرادی
که منتسب به جریان اصلاح طلبان هستند مانند افراد معرفی شده و مانند تابش ها و پزشکیان
ها و نوبخت ها و زنگنه ها بودند. و برخی از ما اصولگرایان هم مانند اینها بودیم.
* تذکر توکلی به
لاریجانی: ماده 226 درباره استیضاح وقتی صحبت میکند. بر اساس این ماده، تصریح نشده
که رئیس جمهور میتواند وقتش را به نماینده بدهد.
لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ گفت: این تشخیص شماست
ولی من تامل کردم و نظر بنده این است که میتواند. تشخیص من اینجا ملاک است.
علی مطهری نماینده
تهران، مدافع بعدی دولت بود که به عنوان موافق کلیات پشت تریبون قرار گرفت. مطهری در
ابتدا اظهار داشت: پیروزی گفتمان اعتدال نعمتی برای انقلاب است و نباید کفران کنیم.
برخی نمایندگان
محترم موضع گیری صریح وزرای پیشنهادی موضع گیری صریح علیه فتنه را شرط رای گفتهاند.
گرچه با مدارکی که مراجع ذی صلاح در اختیار رئیس جمهور قرار دادهاند، چنین موضع گیری
لازم به نظر نمی رسد. و ممکن است برای رقابت سیاسی باشد. اما این درخواست حق نمایندگان
است که از این جهت آسوده خاطر شوند.
باید محل نزاع
و بحث مشخص شود. در انتخابات اگر نزاعی داریم باید به رای شورای نگهبان تمکین کنیم
حتی اگر قانع نشده باشیم. اشکالی که به رفتار موسوی وارد میکنیم همین است که چرا به
قانون تمکین نکنید. محل بحث این نیست که آیا کسی حق اعتراض به نتیجه انتخابات را دارد
یا خیر؟ و راهپیمایی آرام محل بحث نیست. تکلیف این مسائل را قانون اساسی مشخص کرده
است.
نباید به گونهای
سخن گوییم که برداشت مردم خود و ملل دیگر این باشد که در ایران اساساً حق اعتراض وجود
ندارد. نباید به گونه ای سخن بگوییم که بوی تفتیش عقاید از آن به مشام برسد.
به گونه ای سخن
نگوییم که گویی اختناق بر کشور حاکم است. ولایت فقیه ولایت ایدئولوژیک و ضداستبداد
است.
مقصود برخی نمایندگان
که میگویند موضع برخی وزرا در خصوص حوادث 88 باید روشن باشد، این است که اگر جزو معترضان بودند نباید بعد از اعلام شورای نگهبان
اعتراض میکردند. با این نگاه هیچیک از وزرای پیشنهادی چنین رفتاری در سال 88 نداشتند
و ذمه آنها از این مساله بری است.
اگر کسانی مدعی
اند که چنین افرادی وجود دارند، دلیل بیاورند که البینة علیالمدعی.
نعمت زاده و زنگنه
در حوزه کار خود یگانهاند. وزرای پیشنهادی در سطح بالاتری نسبت به وزرای دولت قبلی
هستند. هرچند یکی دو وزیر پیشنهادی پایین تر از تراز این کابینه هستند.
هادي قوامي نماينده
اسفراين در مجلس نفر بعدی بود که از وقت رئیس حمهور استفاده کرد. مهمترین دفاع وی
این بود که شرایط امروز اقتصادی کشور طوفانی است و باید کشتی را به کشتیبان باتجربه
داد نه کشتیبان جوان و این که کابینه شرکت سهامی نیست و اتفاقاً بر عکس، طبق مشی اعتدالی
رئیس جمهور است.
جواد جهانگیرزاده
نماینده ارومیه چهارمین فردی بود که در این بخش در موافقت از کلیات کابینه پشت تریبون
قرار گرفت.
وی گفت: بحثهایی
که امروز مطرح میشود برای تقویت دولت است.
دوستان راجع به
سن خیلی صحبت کردند. در خصوص خود مجلس، هر دوره مجلس، میانگین سن نمایندگان افزایش
یافته. آیا این چیز بدی است؟ اگر درباره مجلس خوب است چرا در دولت بد باشد؟
تجربه 34 ساله
انقلاب را مگر میخواهیم کنار بگذاریم؟ این منافی استفاده از نیروهای خلاق و جوان نیست
اما شرایط کشور و انقلاب چه به لحاظ مسائل اقتصادی و بین المللی ایجاب میکند که از
عنصر تجربه استفاده کنیم. موضوع سن را باید موضوعی فرعی تلقی کرد.
وضعیت معیشت مردم
بسیار مهم است. کسانی باید بیایند که تجربیات موفقی داشته باشند. تلقی رئیس جمهور محترم
این است که این تیم هماهنگ است.
هیچ جای قانون
به رئیس جمهور تکلیف نکرده که در این محدوده سنی باید وزیر معرفی کنید.
گفتند کابینه شرکت
سهامی است. اگر رحمانی فضلی و پورمحمدی که اصولگرا هستند را معرفی نمیکردند نمی گفتید
انحصارگرایی کردند؟ پس چگونه رئیس جمهور باید عمل کند؟
برخی اظهارات به
اعتقاد من در شان مجلس نیست. با عرض پوزش از برادر بسیار بزرگواری که گفتند. چه توجیهی
دارد از لفظ "کودتای سفید" درباره رئیس جمهوری با این سابقه استفاده کنیم؟
خود رئیس جمهور
میگوید کسی از من سهم نخواسته و بر من فشار نیاوردند اما برخی میگویند از تو سهم خواستند!
این علم غیب را از کجا آوردید؟
باید بگذاریم دولت
شروع کند و امیدوار باشیم دولت یازدهم موفقترین دولت باشد. امیدوارم رای قاطعی به
دولت بدهیم.
دواتگری پنجمین
و آخرین نمایندهای بود که با استفاده از وقت رئیسجمهور برای موافقت با کلیات کابینه
و برنامه های دولت پشت تریبون قرار گرفت.
وی گفت: برنامه
های رئیس جمهور در مذاکرات مغفول مانده است. برنامه ها با وظایف قانونی وزارتخانه ها
تطبیق دارد.
وی در دفاع از
وزیر خارجه گفت: وال استریت ژورنال ارگان صهیونیست ها علیه دکتر ظریف حمله شدیدی کرده.
چرا می گویید دشمنان از معرفی وزیر پیشنهادی خارجه استقبال کرده است؟
حضور دکتر رحمانی
فضلی با 5 سال سابقه ریاست دیوان کشور نشانگر توجه دکتر روحانی به مسئله نظارت است
و دولت پاکدستی را نوید میدهد.
محمدباقر نوبخت،
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی
اولین مقام دولتی بود که از فرصت رئیس جمهور برای دفاع از دولت استفاده کرد و پشت تریبون
قرار گرفت.
وی گفت که همواره
نمایندگان را از خود میدانسته است. نوبخت از برنامه اقتصادی دولت دفاع کرد. وی گفت
که هدف اصلی برنامه دولت بهبود معیشت است. گفتند وضعیت پرداخت یارانه ها مبهم است ولی
باید گفت قانون پرداخت یارانه ها مادامی که اصلاح نشود، مورد اجرا قرار می گیرد. پرداخت
یارانه ها تا پایان مرحله نخست و آغاز مرحله دوم به همین شکل ادامه می یابد. البته
سیاست ما این است که در مرحله دوم افزایش یارانه ها را به سمت اقشار کم درآمد ببریم.
در خصوص هماهنگ
تیم اقتصادی دولت نیز تردیدی وجود ندارد.
گفتند آقای روحانی
گفته مشکلات کشور را 100 روزه حل میکند. هیچوقت روحانی نگفته که من 100 روزه مشکلات
کشور را حل میکنم. بلکه آنچه تسریع شد و الان هم مورد تاکید حقیر است، این است که
ما برای حل مشکلات اقتصادی برنامه داریم و حتی برای 100 روز اول برنامه داریم.
نوبخت در
ادامه اظهار داشت که دولت، مشکلات بودجه سال جاری را تا حد امکان از روش تخصیص
مورد پیگیری قرار خواهد داد ولی برای مدت طولانیتر از روش لایحه اصلاحیه استفاده خواهد
کرد.
وی افزود، دولت
خود را موظف میداند قبل از 15 آذر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند.
اسحاق جهانگیری
معاون اول رئیسجمهور آخرین مسئولی بود که در این بخش، پشت تریبون قرار گرفت. جهانگیری
در ابتدا وعده داد که آقای روحانی در آخر بحث که فردا یا پس فردا خواهد بود، خودشان
نیز صحبت هایی خواهند داشت.
معاون اول رئیس
جمهور از نمایندگان، رئیس مجلس، موافقان و مخالفان تشکر کرد.
وی افزود: دولت
روحانی در شرایط خاصی مسئولیت را به عهده میگیرد. ما هم در ابعاد داخلی و هم بین المللی
نیازمند تفاهم جدی هستیم. دشمنان کینه توز
و بخصوص رژیم صهیونیستی وانمود میکنند هیچ اتفاقی نیفتاده و فضا را علیه ملت ایران
و جمهوری اسلامی نگهدارد.
باید از فرصتی
که ملت از انتخابات 24 خرداد فراهم کرد استفاده کنیم. ملت هرگاه لازم بوده حرکتی انجام
دهد که در سرنوشت کشور و انقلاب تعیین کننده باشد، انجام داده و ادامه اش برعهده ما
مسئولان است.
رای روحانی در
مناطق محروم از تعداد بیشتری برخوردار بود.
روحانی دستور داد
در کارگروه ها روی 2 موضوع تحلیل وضع موجود و تدوین برنامه های کوتاه مدت و میان مدت
و بلند مدت بررسی شود. و کار دیگری که سپرده شد همین موضوع کابینه بود.
این برای نخستین
بار است که به تعابیر اساتید اقتصاد کشور، چنین برنامه مدونی رئیس جمهور برای چهارسال
بعدش دارد. البته همه اینها یا قوانین جاری است یا باید قوانینش به مجلس برای تصویب
تقدیم شود.
برخی گفتند اقتصاد
مقاومتی در این برنامه ها دیده نشده که کاملاً اشتباه است.
دولت در تمام بخش
ها اهداف و اولویت و راهبردهایش را به صورت ریز مطرح کرده است.
سازمان مدیریت
کشور آسیب جدی دیده و باید بازسازی شود. آنها که دستشان در کار است میدانند که وضعیت
مدیریت کشور چقدر نابسامان است.
در بخش برنامه،
یک برنامه کاملی دولت آقای روحانی به مجلس داده و برنامه کاملی در کشوی وی وجود دارد
که میداند چه کند.
اینکه گفته می شود کابینه مسن است، اولا باید بگویند با
کجا دارند مقایسه میکنند؟ بله اول انقلاب همه مسئولان در سن و سال جوان بودند و افراد
دیگر که کنار گذاشته شدند از رژیم سابق بودند. من خودم در 26 سال نماینده مجلس شدم.
در یکی از ملاقاتهای
من در اصفهان، وزیر خارجه یکی از کشورها می گفت من اندازه سن شما وزیر خارجه هستم.
کابینه پیشنهادی
در مقایسه با هیچکدام از کابینه های کشورهای همسایه بالا نیست. مخالفان یک مقاله علمی
ارائه دهند که گفته باشد اگر سن بالا برود قدرت مدیریت پایین می آید.
بعضی اشکالی در
کابینه نمی بینند و فقط میگویند سن کابینه بالاست.
وضع موجود کشور
بخشیاش نتیجه تحریمها و بخشی نتیجه نوع مدیریت است. ما 500-600 میلیارد دلار درآمد
نفتی داشتیم و باید ببینیم چگونه هزینه شده.
این کابینه یک
شرکت سهامی نیست. بلکه فراجناحی است و همه جناح ها فکر میکنند در این کابینه حضور دارند.
انسجام در همه
تیم دولت و بخصوص تیم اقتصادی در حد اعلاست. من در کابینه هاشمی در مجلس بودم و در
کابینه خاتمی در دولت و در این دولت هم در کابینه. شهادت میدهم در هیچ دولتی تیم اقتصادی
به این انسجام نبوده.
روحانی با وزرا
شرط کرده قانونگرایی و التزام به ولایت فقیه و شخص ولی فقیه باید وجود داشته باشد.
ایشان در جمع گفتند اگر بدانیم رهبر معظم انقلاب راضی نیستند فردی در کابینه باشند
یک لحظه تردید نمیکنم که نباید در کابینه باشند.
شما چرا به خالص
ترین افراد میگویید جزو فتنه بودند؟
به فتنه قوه قضائیه
و اطلاعات رسیدگی کردند. اینها که به عنوان وزیر انتخاب شدند استعلام از همه دستگاه
ها گرفته شده و پاکترین استعلامها را دارند.
جهانگیری در ادامه
به قرائت بخشی از میثاقنامه روحانی با وزرای پیشنهادی و کابینه یازدهم پرداخت.