با
فروکش کردن آتش جنگ جهانی دوم و مجازات تمامی رهبران نازی، تصور میشد این
جریان به تاریخ پیوسته و فرجامش، انگیزه برای احیای دوباره اش توسط مردمان
آینده باقی نگذاشته اما این تصوری باطل بود و نئونازیها در چند نسل بعد
ظهور کردند که عمدتاً جوانان خشنی بودند که در پی احیای آرمانهای نازی و
هیتلر بودند! راسل کرو در فیلمی پیرامون این جریانها نقش آفرینی کرده که
در این «سی دقیقه» تماشایش میکنید.
به گزارش «تابناک»، بیست و یک سال
پیش راسل کرو بازیگر استرالیایی با یک فیلم در سطح بین المللی مطرح شد و
آوازهاش از کشورش فراتر رفت. «Romper Stomper» یکی از بهترین فیلم های
بلندسینمایی درباره جریان «نئونازی»، فرصت مناسبی بود تا توانمندی های
بازیگری کرو بیش از پیش برای طرفدارانش نمایان شود و او با بدنی مملو از خالکوبیهای نمادین نازیسم، نقش سردسته یک گروه نژادپرست ساکن استرالیا را به بهترین نحو ممکن بازی کرد.
کرو در جایگاه یکی از
اعضای نئونازی ملبورن با دیگر اعضای باندشان درصدد مبارزه با ویتنامیهای
ساکن ملبورن با استفاده از خشن ترین روش ممکن بر می آیند، غافل از اینکه ویتنامی ها نیز تا ابد سکوت نمیکنند و خود را برای جنگی بزرگ و از پای درآوردن این نژادپرستان مهیا میکنند؛ جنگی که بالاخره بر سر مالکیت یک کافه آغاز میشود و به مخفیگاه این گروه کشیده میشود و در همین مسیر، طی یک سلسله حوادث، تک تک اعضای این گروه نژادپرست کشته میشوند.
فیلم اگرچه داستان تکراری تسویه حساب یک گروه ناکام از گروهی تبهکار و زورگو را به تصویر میکشد اما قراردادن چنین داستانی در بستر نئونازی، بازخوردی متفاوت را در پی دارد که در این فیلم نیز شاهدش هستیم و در واقع شاید کمتر فیلمی به این شکل پیرامون درگیری های حول تسویه حساب گروههای نازی ساخته شده که علی رغم ریتم نسبتاً تند، اینچنین خاص به ماجرا بپردازد.
مجله سینمایی ورایتی این فیلم را با پرتقال کوکی فیلم مشهور کوبریک مقایسه کرده و ظاهراً این فیلم به زعم منتقدان نیز توانسته تصویری از گروه های نئونازی که هم اکنون بیشتر در آمریکا، کانادا، برزیل، استرالیا، بلژیک، کرواسی، استونی، هلند، فرانسه، آلمان، روسیه، سوئد، سوئیس، ترکیه، برزیل و حتی مغولستان و کشور خودمان نیز به شکل غیرقانونی فعالیت دارند به تصویر بکشد؛ دسته های عمدتاً در سطح اوباشی که هر آنچه متعلق به آلمان دوره ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ و بازمانده هیتلر و ژنرالهایش باشد، برایشان مقدس است!
نکته جالب اینکه هیتلر اساساً قائل به اصالت نژاد آلمانیها بود و در همین راستا کشتن دیگر نژادها را برای تسلط نژاد برتر بر جهان یک امر اجتناب ناپذیر تلقی میکرد و با این اوصاف مشخص نیست نئونازیهای غیرآلمانی نظیر استرالیایی ها و مغول ها که حتی تیره نژادیشان نزدیک به آلمان ها نیز نیست، با چه انگیزهای در پی احیای هیتلر هستند و آیا تصور میکنند دیگر آلمانی اصیل بودن، جزو اصول نازیسم نیست؟! این فیلم 118 دقیقه ای به خوبی بی هدفی و وندالیسم نهفته در نئونازیسم را به تصویر میکشد که نقطه اوج به کشتار بی هدف ختم میشود.
اینک دعوتتان میکنیم، به تماشای خلاصه 42 دقیقهای از این فیلم بنشینید.