زمانی که «محمد علی محمدیان» پس از بیست و سه سال تدریس تصمیم گرفت با تراشیدن موی سر درس بدهد، انگیزهای جز بیرون آوردن دانش آموز هشت ساله از گوشهگیری و تمسخر همکلاسیهایش نداشت؛ اما روش سادهای که آموزگار مریوانی در نظر گرفته بود، اینقدر کارآمد شد که آوازه درس وی را جهانی کرد.
به گزارش «تابناک»، به فاصله بیست روز از
روایت خبر فداکاری معلم مریوانی برای شاد کردن دل «ماهان»، دانشآموز کلاس دومی که از بیماری و تأثیرات آشکار و دردناک آن رنج میبرد، اکنون خبر میرسد که دبستان شیخ شلتوت مریوان یک کلاس دارد که همه ساکنان آن سرتراشیدهاند؛ دانش آموزان کلاس دومی که به تأسی از معلم نام آشنای خود، سرهایشان را تراشیده و اینقدر به ماهان شبیه شدهاند که اگر نشناسی، سخت است تشخیص دهی کدام یک از دانشآموزان به جبر بیماری متفاوت از بقیه است.
البته آموزگار کلاس با این کار مخالف بوده و پیشتر دلیل این مخالفتش را هم اعلام کرده است: زمانی که بچههای کلاس میخواستند موهای سرشان را بزنند، نگذاشتم چون فصل سرما بود و مریض میشدند.
اما مگر میشود آموزگاری چون محمدیان داشت و درس پس نداد؟ شاید همین علت ساده کافی بود تا دانش آموزان همه راهی را بروند که آموزگار بزرگشان رفت؛ راهی که هم دل ماهان و خانوادهاش را شاد کرد و هم موجب شد مریوان، دبستان شیخ شلتوت و ماهان در کانون اخبار قرار گرفته و گامی به مراتب بزرگتر برای تداوم شادی ماهان برداشته شود.
شهر پر شد از بنر تقدیر و تشکر. مسئولان از آموزگار تقدیر کرده و به عیادت ماهان رفتند و کار به آنجا رسید که رئیس جمهور در دستوری به وزیر آموزش و پرورش، خواستار تقدیر از آموزگار و رسیدگی به دانش آموز بیمار شد؛ دانش آموزی که به گفته برهان، پدرش، از بیماری ناشناختهای رنج میبرد که موهایش را برده تا سری بی مو، ابرویی خالی و پلکی بی مژه برای ماهان بگذارد و درد دو چندانی به همراه بیاورد.
پدر ماهان در حالی که همه اتفاقات خوب رخ داده را مرهون آموزگار مهربان میداند، درباره بیماری پسرش میگوید: دو سالی میشود نزد هر دکتری رفتهام، جواب قانعکننده نگرفتهام. البته واقعیت این است که ماهان را پیش دکتر خوب هم نبردهام. وضع مالیام اینقدر خوب نیست که بتوانم فرزندم را نزد دکتر خوبی ببرم.
او میافزاید: وقتی معلمش با من تماس گرفت، رویم نمیشد که بگویم مشکل مالی دارم و نمیتوانم فرزندم را نزد دکترهای خوب برم. الان هم نمیدانم چگونه از معلمش تشکر کنم. تشکر کنم که برای پسرم سرش را تراشیده، در حالی که خودم هم فکر نکنم بتوانم این کار را برای فرزند خودم انجام دهم.
حالا ماهان شاد است و چه بسا بدون چسبهایی که گاه مجبور است به بینی بزند، تمیز دادنش از سایر دانش آموزان و همسالانِ همکلاسی ساده نباشد و این ها به این معناست که هدف نخست محمدیان محقق شده، ولی هنوز نمیتوان گفت که هدف دوم آموزگار مریوانی هم محقق شده یاخیر؛ جایی که میگوید: میخواستم با این حرکتم، ابتدا ماهان را شاد کرده و بعد توجه مسئولان را به دانش آموزانی که مشکل دارند، جلب کنم.
اینجاست که باید منتظر بمانیم و ببینیم درس آموزگاری که سیل نظریات گوناگون از دورترین نقاط جهان را به سمتش سرازیر کرده، در مسئولان چه اثری خواهد گذاشت؛ اثری کوتاه مدت و مقطعی یا بلند مدت و با یاد ماندنی؟
برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:لینک دریافت Toolbar تابناک