مخالفان و موافقان تعطیلی پنجشنبه مدارس در مناظره چه گفتند:

تعطیلی پنجشنبه مدارس لغو نخواهد شد؛ طرح جدید در راه است

از این اظهار‌نظر که «اگر روز پنجشنبه دانش‌آموز را به مدرسه بکشانیم و اتفاقی برای او بیفتد یا تصادف کند، فردی که دانش‌آموز را به مدرسه کشانده، مجرم است» تا «تعطیلی پنجشنبه مدارس نه در قانون وجود داشته و نه مثبت است»، دنیایی اختلاف میان متولیان سابق و کنونی آموزش و پرورش است؛ اما گویا همه این اختلاف‌ها، منجر به واکنش غیرمنطقی دولتمردان کنونی نشده باشد.
کد خبر: ۳۷۵۴۴۵
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۲ 01 February 2014
|
40924 بازدید
|
مخالفان می‌گویند: «دوازده میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون معلم را در یک روز هفته به حال خود رها کرده و این منبع عظیم را به حال خود وا‌می‌‌گذاریم» و موافقان بر این باورند: «این بهترین فرصت برای بازسازی و بازیابی زمان‌ها، بودن در کنار خانواده و استفاده از محیط اجتماعی برای دانش آموزان و معلمان است»؛ این اختلاف آرا کافی بود تا مناظره‌ای جذاب را انتظار بکشیم.

به گزارش «تابناک»، اگر بخواهیم شاز‌ترین وجه تفاوت‌های دولت‌های دهم و یازدهم را برشمریم، بی‌گمان رویکرد کاستن ساعات کاری کارمندان و تعطیلی پنجشنبه مدارس که در دولت احمدی‌نژاد به اجرا در‌آمد و در دولت روحانی تغییر کرد و یا قرار است تغییر کند، از جمله آن‌ها خواهد بود.

البته ساعت کاری به روال پیش از تصمیم دولت احمدی‌نژاد برگشته و دیگر سخن گفتن درباره آن بی‌فایده به نظر می‌رسد، ولی بازگشت روز پنجشنبه به تقویم تحصیلی دانش آموزان متفاوت بوده و مخالفان پر و پا قرصی دارد تا جایی که مسئولان را به دو دلی انداخته و هنوز به قطعیت معلوم نیست که آیا در سال آتی تعطیلی پنجشنبه مدارس ادامه خواهد یافت یا یک روز به عنوان روز بدون کیف و کتاب در نظر گرفته خواهد شد و یا اتفاق دیگری رقم خواهد خورد؟!

همین ابهامات موجب شد تا بیست‌وچهارمین برنامه مناظره به «تعطیلی پنجشنبه مدارس» اختصاص ‌یابد؛ مناظره‌ای که مهمانان آن علیرضا علی‌احمدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، ابراهیم سحرخیز، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، علی‌اصغر احمدی قائم، مقام وزیر اسبق آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان و حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش بودند.

نام

مسئولیت

اظهار نظر

علی‌اصغر احمدی قائم‌مقام

وزیر اسبق آموزش و پرورش

سالیان سال معلمان ابتدایی می‌گفتند ما 6 روز در هفته سر کار می‌رویم اما معلمان راهنمایی چهار روز؛ از طرفی این 6 روز باعث می‌شد معلمان ابتدایی صلاحیت‌های مورد نظر به عنوان بالا رفتن مقاطع تحصیلی خود را کسب کنند.

باید تصمیم‌گیری براساس اسناد برنامه درسی ملی باشد و ما در تدوین آن برنامه ساعت دروس را به گونه‌ای نبستیم که بتوان پنجشنبه‌ها را تعطیل کرد.

برخی معلم را به عنوان محقق یا پژوهشگر معرفی می‌کنند که اگر اینگونه باشد اتفاقا باید معلمان حضور بیشتری در مدارس داشته باشند و معلم پژوهشگر باید 40 ساعت در مدرسه باشد.

در کشوری زندگی می‌کنیم که میزان تعطیلات در کشور بالاست، کجای دنیا 15 روز و در برخی موارد 30 روز مدارس تعطیل می‌شوند.

گزارش سازمان یونسکو درباره میزان روزهای فعالیت مدارس برای 37 کشور مطرح می‌گوید کشورهایی که 180 تا 209 روز در طول یک سال تحصیلی فعالیت دارند 40 درصد این کشورها هستند، آنهایی که 210 تا 239 روز فعالند 37 درصد و کشورهای دارای روزهای فعال 240 روز به بالا 7 درصد کشورها را دارند حال باید ببینیم با توجه به روزهای فعالیت مدارس در ایران که در شورای عالی آموزش و پرورش 160 روز عنوان شده است در کجای این مجموعه قرار داریم.

اگر به همین روزهای فعال تعطیلات هم بخورد به طوریکه 26 روز تعطیل رسمی در کشور داریم مطمئنا به آموزش و پرورش، دانش‌آموزان کشور لطمه خورده می‌شود در حال حاضر از 360 روز 160 روز کار آموزشی داریم و 200 روز رها شده است. چگونه می‌توان با وجود این تعطیلات محیط پژوهنده و فعال داشت؟

حمیدرضا حاجی‌بابایی

وزیر سابق آموزش و پرورش

چرا ساماندهی زمان آموزش شکل گرفت. در واقع اسم طرح موجود، طرح ساماندهی زمان آموزش است.

روح حاکم بر این برنامه ارتقا منزلت و جایگاه معلم است؛ معلم مانند استاد، فناور و پژوهشگر است.

هیچکدام ازطرح‌هایی که در سه سال گذشته صورت گرفت به تنهایی نمی‌تواند تغییر کند و حداقل نیاز به تغییر 20 طرح دارد.

کسی نمی‌تواند شنبه را لغو کند چرا که در قانون 5 روز اول مطرح شده و قانون بار معنایی دارد. همچنین باید بگویم گفته نشده که مکلفید پنجشنبه را تعطیل کنید در واقع این موضوع اجباری نیست ولی می‌گویند می‌توانید که پنجشنبه را تعطیل اعلام کنید.

اینکه در روز پنجشنبه دانش‌آموز را به مدرسه بکشانیم و اتفاقی برای او بیفتد یا تصادف کند پدر دانش‌آموز می‌تواند اعتراض کرده و آن فردی که دانش‌آموز را به مدرسه کشانده است مجرم است.

از اول مهر تا آخر خرداد 282 روز وجود دارد که 13 روز آن را برداریم و تقسیم بر 7 کرده و ضرب در 5 کنیم 185 روز می‌شود نه 162 روز [اشاره به سخنان نماینده دولت]

نباید موضوع اروپا را مد نظر قرار دهیم چرا که در خصوص تعطیلی پنجشنبه‌ها ما قبل از اجرا کتابی در این زمینه چاپ کردیم و نظر کارشناسان در این امر صورت گرفته است و بعد از اجرا نیز نظرسنجی شده و 33 هزار جامعه هدف مد نظر قرار گرفته که 67 درصد موافق، 12.1 درصد سکوت، 21 درصد مخالف داشت.

چطور معلم می‌تواند تربیت را انجام دهد ولی وقتی دانش‌آموز کنار مادر و پدر باشد تربیت صورت نمی‌گیرد؟

از شنبه تا چهارشنبه بدون پنجشنبه 30 ساعت درس داده می‌شود که این امر در قانون مطرح شده است. در واقع معلم 5 روز باید به مدرسه بیاید تا ساعتی که مشخص شده تدریس کند؛ موظف است از شنبه تا چهارشنبه درس دهد و برنامه‌های کلاسی را بر این اساس هماهنگ کرده است.

در کرمان معلمی از جنوب به شمال هزار کیلومتر فاصله مدرسه تا منزلش است همچنین در سیستان معلمی 700 کیلومتر را طی می‌کند که به مدرسه برسد بنابراین چنین مشکلاتی را داریم همچنین در تهران ما معلمی داریم که در رباط‌کریم بوده و برای اینکه به مدرسه برود دچار مشکل است چرا که باید فلاصله بسیاری را طی کند.

ابراهیم سحرخیز

معاون وزیر سابق آموزش و پرورش

پاشنه‌آشیل نظام سنتی نادیده گرفتن معلم است.

شصت درصد معلم جامعه هدف یعنی دوره ابتدایی -که 60 درصد از دانش‌آموزان را تشکیل داده- بانوان هستند؛ این قشر از شنبه تا پنجشنبه در حال انجام وظیفه است؛ چنین معلمی نه تنها فرصت پژوهش ندارد بلکه حوصله تدارک نیازهای فیزیولوژیک خود را نیز ندارد.

در قریب به اتفاق کشورها، معلم پنج روز بیشتر در سیستم آموزشی حضور ندارد اما در کشور ما 30 درصد مدارس روستایی و صعب‌العبور هستند؛ در این شرایط چطور معلم می‌تواند حضور فیزیکی نداشته باشد؟

در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش داریم که بررسی برنامه‌های کلاس در 5 روز اول هفته تعریف شده و ما نمی‌توانیم روز دوشنبه را به طور مثال برای فعالیت بدون کیف و کتاب داشته باشیم.

تحقیقات در کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که بین میزان پیشرفت دانش‌آموزان و 5 روز آموزش در هفته ارتباط مستقیم وجود دارد.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مقام معظم رهبری نیز بر اجرای آن تاکید دارد یک روز باید در هفته به حرفه‌آموزی پرداخته شود که یک دانش‌آموز بعد از دیپلم بتواند حرفه داشته باشد و یک خانواده را اداره کند.

جایگاه خانواده کجاست. خانواده‌ای که در حدیث‌های نبوی در مورد جایگاه 7 سال اول و 7 سال دوم زندگی فرزندان صحبت کرده است؟

همچنان معتقدم روزهای موظف معلم 5 روز است اما برای یک روز تعطیلی باید برنامه‌ها به صورت اختیاری برای دانش‌آموز باشد.

علیرضا علی‌احمدی

وزیر اسبق آموزش و پرورش

تصمیم تعطیلی پنج‌شنبه‌ها مشروع و قانونی است که توسط شورای عالی آموزش و پرورش تحت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم مطرح و رضایت کلی این افراد گرفته شده است.

در آموزش و پرورش تبعیضی وجود داشت که در حال حاضر کمتر شده و آن موضوع تعداد روزهای کاری معلمان در دوره‌های مختلف بود.

هم معلمان ابتدایی رضایت بیشتری دارند وهم معلمان متوسطه و راهنمایی

از طرفی مدیران مدارس باید راضی‌ترین طبقه بین فرهنگیان باشند چرا که امروز توانستند فرصت بیشتری برای تعالی و بازسازی خود داشته باشند.

بیشتر خانواده‌ها نیز از این طرح استقبال می‌کنند مگر آنها که پدر و مادر به هر دلیلی نمی‌توانند روز پنجشنبه در خانه حاضر باشند.

برای اجرای این طرح می‌توانستند ملاحظات زیادتری را داشته باشند و تفاوت بین دوران ابتدایی و دوره‌های دیگر را قائل شوند.

دوستان دست‌اندرکار منتقد باید استناد داشته باشند که براساس برنامه درسی ملی بطور مثال پیشرفت درسی دانش‌آموز را بررسی کردیم و روند متفاوتی را نشان داده است یا اینکه رضایتمندی خانواده‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده است.

در قوانین ساعات آموزشی برای دوره ابتدایی 25 ساعت، برای دوره متوسطه اول 30 سال، برا ی متوسطه دوم 35 ساعت و برای دوره متوسط دوم فنی و حرفه‌ای 45 ساعت آموزش در نظر گرفته شده لذا باید ارزشیابی بر مبنای تکلیف قانونی صورت گرفته باشد.

دو سال است از مصوبه آموزش و پرورش می‌گذرد باید بررسی شود که این اتفاق چه نکات مثبتی و چه محدودیت‌هایی داشته و چه پیشنهاداتی را می‌توان در مورد آن ارائه کرد که مباحث تبدیل به مباحث سیاسی نشود.

حمیدرضا کفاش

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش (نماینده دولت)

مسئله ساعات موظفی معلمان امری قانونی است و تفاوتی برای دوره‌های مختلف وجود ندارد.

دولت درصدد اضافه کردن بار به دوش معلمان نیست؛ در مصوبه تعطیلی وجود ندارد و تعطیلی یک اعلام شخصی بوده است.

در جلسه‌ای که صورت گرفت موضوع ساماندهی برای دوره‌ ابتدایی در این زمینه تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. همچنین درباره دیگر پایه‌ها این موضوع مدنظر قرار گرفت که زمان هر جلسه متفاوت بود. به این معنا که برای پایه اول و دوم 45 دقیقه و برای پایه سوم و چهارم 50 دقیقه جلسه در نظر گرفتیم.

این طرح برای افزایش پیشرفت دانش‌آموزان مضر بوده و همچنین کادر اداری مدارس و نیروها از این امر راضی نبوده و اولیاء در خصوص تعطیلی مدارس دچار مشکل بودند که این امر در بخشنامه مطرح شد.

تعطیلی پنجشنبه مدارس نه در قانون وجود داشته و نه مثبت است.

مصوبه می‌گوید ساماندهی آموزش در 5 روز اول هفته و یک روز تعطیل برای سایر فعالیتها.

نظرسنجی یک متودولوژی غیرعلمی است؛ در کجای دنیا از چنین متودی برای تصمیم‌گیری امور مهم استفاده می‌شود؟ آیا با این روش می‌توان سرنوشت تعلیم و تربیت را مشخص کرد؟

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است که سال 90 -91، 160 روز آموزشی داریم که این میزان در کانادا 188 روز، در فرانسه 174 روز، در انگلیس 192 روز و در ژاپن 240 روز است. همچنین میانگین ساعات آموزشی در سال تحصیلی برای پایه‌های اول و دوم کشور 600 ساعت و برای پایه‌های سوم تا پنجم 650 ساعت است که این میزان برای کشور آلمان 1050 ساعت برای ژاپن 1050 و برای کره 975 ساعت است.

از طرف دیگر زمان بر حسب دقیقه مربوط به پایه‌های اول و دوم 225 دقیقه و سوم تا پنجم 250 دقیقه است که در کشورهایی مانند کانادا 304 دقیقه، انگلیس 300 دقیقه و ژاپن 330 دقیقه است. لذا ایران در بین کشورهای تحقیق شده هم زمان و هم روز هم میزان آموزش پایین‌تر است.

این موضوع با شعار تحول و تولید علم همخوانی ندارد. جای سوال است که چه کسی می‌خواهد روزهای کار معلمان را افزایش دهد؟

به هیچ عنوان افزایش ساعات کار معلمان مطرح نیست.اگر در طرح اجرای قانون ساعات فوق برنامه را افزایش دهیم منابع آن را هم فراهم می‌کنیم به طوریکه وزیر آموزش و پرورش به بنده دستور داده است که با کمک یک کمیته 5 نفره از معاونان در 9 مرحله طرح یک روز را بررسی کنیم که در حال مطالعه آن هستیم. بعد از مطالعه منابع آن را تعریف خواهیم کرد و بعد از آن آموزش می‌دهیم و پس از آن برای هزار نفر به طور پایلوت اجرا می‌کنیم و سال بعد به صورت پلکانی کل طرح را اجرا خواهیم کرد. اگر موفق بود ادامه می‌دهیم وگرنه متوقف می‌کنیم.

متاسفانه این موضوع آنگونه مطرح شده است که دولت می‌خواهد کار معلمان را دو برابر کند یا بدون مواجب روزهای تعطیلی معلمان را پر کند اینگونه نیست.

[در انتقاد به حاجی بابایی] شما قبل از تصویب این موضوع آن را اعلام کردید همچنین در سال 90 به شما در پژوهش مرکز پژوهش‌ها مطرح شد که این موضوع باید ابتدا در شهر تهران اجرا شود و پس از بررسی نتایج به کل کشور تعمیم داده شود اما شما این موضوع را از ابتدا سراسری اعلام کردید که این درست نیست.

اینکه برخی مطرح کردند نظر آقای فانی این بوده است که تعطیلی پنجشنبه‌ها برطرف شود کذب است. ایشان مطرح کرده‌اند برای سال 93 - 94 لغو تعطیلی پنجشنبه در کار نیست بلکه به جای آن اجرای آزمایشی یک روز بدون کیف و کتاب مطرح است.

وقتی می‌گوییم مدرسه تعطیل است یعنی کار را شل کردیم یعنی آموزش جای پای محکمی دارد و پرورش دلبخواهی است.


کفاش، نماینده دولت در این باره گفت: اینکه برخی مطرح کردند نظر آقای فانی این بوده ‌که تعطیلی پنجشنبه‌ها برطرف شود، کذب است. ایشان مطرح کرده‌اند برای سال ۹۳ - ۹۴ لغو تعطیلی پنجشنبه در کار نیست، بلکه به جای آن اجرای آزمایشی یک روز بدون کیف و کتاب مطرح است.

وی در پاسخ به پرسش احمدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش مبنی بر اینکه ‌«این طرح علاوه بر برنامه رسمی کلاس‌هاست؟» پاسخ مثبت داده و از اجرای پایلوت روز بدون کیف و کتاب خبر داد تا نشان دهد ‌واکنش وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم به اتفاقی که بی‌آزمون و یکباره در سراسر کشور به اجرا درآمد، طرحی سنجیده‌تر به نظر می‌رسد که از قضا هزینه‌زا هم هست، اما شاید گریزی از آن نباشد.

گفتنی است، در پایان مناظره نتیجه نظرسنجی پیامکی اعلام شد که ۸۷ درصد مردم در پاسخ به پرسش «آیا با تعطیلی پنجشنبه‌ها موافق هستید؟»، گزینه بله را برگزیه بودند.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۴۲
انتشار یافته: ۶۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
آخه ...وقتي داريد مقايسه با كشورهاي ديگه ميكنيد بقيه چيزهاي ديگه هم مقايسه كنيد...
پاسخ ها
حمید
| United States |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
ضمن اینکه مقایسه هم باید کامل باشه . به عنوان مثال کدوم کشور تو دنیا 6 روز کاری دارند؟ همه جا 5 روز کاری در هفته دارند. با توجه به آموزش هایی که یک جوان باید بیاموزد و آموزش آنها در مدرسه ممکن نیست لازم است پنجشنبه ها تعطیل باشد تا فرصت برای اینگونه اموزشها مثل زبان-ورزش-موسیقی و غیره فراهم باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
هر روز یه ساز جدید .کلا هممون خوشحالیم از بالا تا پایین
کریمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
سلام برای رفع اختلافات، تعطیلی پنج شنبه لغو و بجای آن چهار شنبه تعطیل شود
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
این خوبه. چون پنجشنبه هم میشه بین التعطیلین و خود بخود تعطیل میشه.
اما خارج از شوخی به نظرم به جای تعطیلی پنجشنبه ها اگر شنبه تعطیل شود خیلی بهتر خواهد بود. حداقل با تعطیلات جهانی هماهنگ تر خواهیم شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
تغییرات درآموزش وپرورش به راحتی نیست یک کتاب عوض میشه 5 سال یه دبیر تدریس ش تجربه درست پیدا می کنه
اما یه شب کلی تغییر می کنه
باید چهار چوب آموزش وپرورش باید برای ده ها سال مشخص بشه
حالا فردا یکی دیگه میاد میگه این قبول ندارم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
به نظربنده اگرجمعه هاتعطیل وپنجشنبه هاروبابرنامه ای دقیق بطوراسمی تعطیل ولی حضورواجب نمایندودرپنجشنبه اموزشهای رایانه ای وزبان انگلیسی واموزش فرهنگ رانندگی دهندخیلی عالی خواهدشد...موافق یامخالف
والدین دو بچه
|
-
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
ما هم میخواهیم مثل تهران لااقل مدارس 5 شنبه ها تعطیل باشد . یک روز از سرویس مدارس راحت باشیم .
لطفا" تهرانی های عزیز لایک مثبت(+) مرحمت فرمائید ..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
اون مدارسی که در خارج 200 روز در سال فعالیت دارند کلاس های متنوعی هم برای کودکان از جمله موسیقی گردش های دسته جمعی اموزش زبان و..... دارند . شما با این کمبود فضای اموزشی و امکانات بهتر نیست وقت کودکان را با اموزش مطالب کسل کننده و تکراری بدون جذابیت نگیرید ؟
جوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
هر که از راه میرسه یه طرحی باید ثبت کنه حالا خوب یا بد فرقی نمی کنه
اکبری صباح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
به نظر من تعطیلی روز پنجشنبه فرصت خوبی برای افزایش معلومات معلمان و مطالعه آنان میباشد و دانش آمو.زان هم فرصت بیشتری جهت کلاسهای فوق برنامه خارج از محیط مدرسه میباشد ضمنا اکثر خانوادهها جهت تعطیلات آخر هفته دوست دارند فرزندانشان را در مراشمات وتفریحات باخودشان ببرند لذا کلاسها حالت نیمه تعطیل دارد و معلم چون همه دانش آموزان نیستند بنابراین قادر به اجرای برنامه کامل نیست و این فکر اجرا شده بعد 34 از پیروزی انقلاب اسلامی یک تصمیم درست و نو و تحول جدید در مدارس بوده که باعث صرفه حویی زیاد مالی برای دولت محترم و کمک به بودجه جاری است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
تمام طرح های دولت قبل...غیرکارشناسی است و باید همه لغو گردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
استدلال شما هم از همون قوت برخورداره ، پس لطفا شماهم غیرکارشناسی فکر نکن!!!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟