این سرزمین کهن زنده است

اسکندر صالحی
کد خبر: ۳۷۸۵۳۵
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴ 14 February 2014
|
15571 بازدید
|
۱ـ آنچه نظریه می‌پنداریم و قرار است واقعیات را روشن یا قوانین را بیان کند، خود، ‌تک یا مجموعه‌ای است از استعاره‌ها که ما می‌کوشیم با آن تصویر یا تصوری از بخشی از هستی یا هستندگان به دست آوریم.
یک استعاره مسلط در دوره ما، کشور‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کند: نخست کشورهایی بی‌تاریخ که خود به خود در اکنون می‌زیند و در حال ساختن آینده‌اند و در مقابل هم کشور‌ها یا ملت‌هایی هستند که ‌سابقه و تمدنی کهن دارند و به سبب این سنت کهن، توان زیستن در حال و آینده را ندارند و همچنان در گذشته پر افتخار خود به سر می‌برند.

برای دسته نخست از استرالیا نام می‌برند که اکنون کشوری کارآمد در اقتصاد جهانی است و برای دسته دوم نیز به یونانی اشارت می‌برند که سربار اقتصاد اروپاست. می‌گویند ‌استرالیا چون ‌سنت سترگی ندارد، بی‌خیال گذشته در اکنون می‌زید و رو به آینده در حرکت است؛ اما در مقابل، یونانیان، گران‌بار از افتخارات ملطی و ایونی و سربلند از نام سقراط، افلاطون، ارسطو، فیثاغورس، هومر، و ‌چندین و چند نام مهیب و موثر دیگر در تاریخ فکر و فرهنگ بشر غربی و غرب‌زده، توان زیستن در اکنون و اینجا را ندارند و همچنان در رویای دولت‌شهرهای شکوفای ۲۵۰۰ سال پیش خود متوقف مانده‌اند.

در فراگیری این استعاره می‌توان تشکیک روا داشت و موارد نقضی بر آن ‌برشمرد؛ یکی از این موارد هند است که در سنت شرقی از جایگاه بی‌نظیری برخوردار است و بسا که سابقه تمدنی‌اش از یونان هم قدیم‌تر باشد؛ اما اکنون در کار ساختن آینده بشر برخودار از سهم و نقشی مهم است. چین و ژاپن را هم می‌توان همسایه هم‌سرنوشت این سرزمین و سنت دانست.

۲ـ یکی دیگر از موارد مؤید و نقض این استعاره را ‌می‌توان در خاورمیانه پیدا کرد. در حالی که سرزمین فراعنه در سنت خود متوقف مانده است و انقلاب مردم آن دیری نپایید تا به گذشته باز‌گردد ـ ‌اغلب گفته می‌شود که مرسی و دوستانش هم با مدلی سیاست می‌ورزیدند که نه متعلق به اکنون که در گذشته ریشه داشت... جای تفصیلش اینجا نیست ـ و اکنون نیز پیدا نیست که کی به دوره معاصر باز‌خواهد گشت!

در مقابل می‌توان از ملت ایران سخن گفت با گذشته‌ای هم‌ تراز با دو سنت غربی و شرقی. ‌پهنه و عمق سنت ایرانی چنان است که می‌توان به جای دوگانه «شرقی‌ ـ غربی» از سه گانه «ایرانی، شرقی، غربی» سخن گفت... ایران، ایستاده در میانه شرق و غرب، هم وامدار این دو سنت است؛ هم در به شکوفه نشستن این هر دو نقش داشته‌ و هم خود سنت و تمدنی متمایز است. این است که دین خاتم اسلام هم که از حجاز بر‌می‌خیزد در ایران و به دست ساکنان این سرزمین به دیسیپلین‌های مختلف ترجمه می‌شود و از اینجا گسترش می‌یابد.

۳ـ از جغرافیای ایران کمی مانده بود که شهروندانش به هوای حفظ عزت خود انقلاب کردند (و از قضا به امید کوچک‌تر شدنش بود که همسایه‌ای بی‌خرد، بدون محاسبه، به اشاره دیگران بر آن آتش گشود).

هم‌‌اکنون پرسش ‌این است که چه فرق هست بین ایرانیان و مصریان که دومی انقلابشان به گذشته باز‌می‌گردد، ولی بیش از سی سال است که می‌پوید و می‌بالد، انقلاب شهروندان ایران و بار‌ها رقیبان و دشمنانش در منطقه و جهان از به پایان رسیدنش نومید مانده‌اند؟ به عبارتی،‌ چرا ایرانیان به سنت گرانـبار خود رو نماندند و می‌توانند در اکنون بزیند و نیز بکوشند که سهمی داشته باشند از ساختن آینده بشر؟

این پرسش را از منظرهای گوناگون می‌توان دید و کاوید و در پی فهمیدن و پاسخ ‌بدان بر‌آمد. اینک بگذارید از نگاه آن روانشناسی‌ بدان بپردازیم که، با استفاده از موردی مشخص، از تاثیر فردیت آدمی در کنش‌های اجتماعی‌اش سخن می‌گوید.

۴ـ مشهور است که اگر می‌خواهی یک بختیاری سخنت را با دقت بشنود و پاسخت را دقیق بدهد، بهتر است ‌او را «خان» بخوانی. گویندگان این سخن این دقیقه را به طنز بیان می‌کنند؛ اما هیچ نمی‌کوشند جان و آن نهان در آن را دریابند!... مسأله اما این است که این قوم که در بلند‌ترین قله‌های این سرزمین (زاگرس) می‌زید و به اعتبار همسایگی و هم‌‌سرنوشتی با طبیعت سبز و سخت و رفیع این منطقه خود را بزرگ و بلند‌مرتبه تصور می‌کند و دشواری‌های معاش هم نمی‌تواند او را خرد و خراب کند. این است که بختیاری هرگز نه رعیت و فرمانبر که آزاد و مستقل متولد می‌شود... و حتی اگر واقعیت زندگی او را به رعیتی وا‌دارد، او همچنان رابطه «ارباب ـ رعیتی» را به روابطی از قبیل «هم‌خونی»، «هم‌تباری» و «هم‌طایفه‌ای» تغییر می‌دهد و بدین طریق اجازه نمی‌دهد سختی واقعیت‌های بیرونی، ستبری عزت درونی‌اش را در هم بشکند‌ و درست به همین دلیل، بختیاری‌ها در جغرافیای قومی خود مردمانی سازمان و انتظام‌‌پذیرند؛ اما در بیرون از آن سخت سرکش و ناسازگار با جغرافیای سازمانی می‌نمایند. زیرا برای یک فرد بختیاری‌ در وضعیت غیر قومی، این امکان نیست که از آن، ‌چنان تفسیری ارایه دهد که هم عزت درونی‌اش را نگه دارد و هم به سلسله مراتب ضروری برای کار جمعی و سازمانی تن دهد.

بنا‌بر‌این، تا آنجا می‌توان به دارایی‌های یک بختیاری چشم داشت که گرفتنش با عزت او سازگار باشد و به همین دلیل است که از یک همسایه یا دوست بختیاری می‌توان انتظار همه جان و نانش را داشت؛ اما ذره‌ای و لحظه‌ای هم نمی‌توان به حریم و حرمتش نظر افکند.

همین بختیاری اما تا تاریخ می‌داند در کنار بقیه اقوام ایرانی، ایرانی مانده ‌و از جغرافیای ارضی و تمدنی آن دفاع کرده ‌و در پویش و کوشش آن برای بالندگی و سازندگی سهیم بوده است، زیرا جزیی از مجموعه‌ای بوده ‌درست با همین ویژگی‌ها؛ مجموعه‌ای که گذر حوادث در زمان به او آموخته ‌که حرمت حریم همسایه‌اش را به اندازه حریم و حرم خود پاس بدارد. این است که اقوام ایرانی تجسم راستین یک مجموعه بسیار متنوع با دغدغه‌ها و آرمان‌های مشترک هستند و درست‌‌‌ همان گونه که تنوع طبیعت به پایندگی و بالندگی آن مدد می‌رساند؛ تنوع جامعه ایرانی هم آن را بالنده و پویا نگه داشته است‌ و این است که گاه‌‌ اقوام ایرانی در ارتباط درونی با یکدیگر دچار اشتباه تاکتیکی می‌شوند؛ اما ایستادن در زیر لوای ایران آنان را به وحدت استراتژیک رسانده است. یکی از بروزهای جالب این امر را می‌توان در تنوع آیین‌های این سرزمین در پاسداشت قیام عاشورا دید؛ تنوعی که مبتنی بر تفسیری واحد از حرکت اهل بیت پیامبر اسلام (ص)؛ یعنی تنوع در بزرگداشت یک چیز در عین وحدت در تفسیر از آن. نمونه دیگرش هم در دفاع هشت ساله ایران خود را نشان داد که تنوع سلیقه و روش‌های رزمی و رقابت داخلی لشکرهای ایرانی همه متوجه هدف واحد دفاع از مرزهای عزت ایران و ایرانی بود.

۵ـ در نتیجه اشتباهی فردی، یکی از اقوام ایرانی احساس کرد که در یکی از پرشمار برنامه‌های سیما به فرهنگ او نه با احترام شایسته نظری افتاده است. اما احساسات برانگیخته شده‌ در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به مسیر خرد ایرانی هدایت ‌و با سرعت حریم‌ها به رسمیت شناخته شد تا یادمان باشد که سهم ما از اینک ایران نه با هم در افتادن که ساختن است. سهم ما وظیفه‌ای است که هم وجدان جمعی امروزمان و هم چشمان تیزبین فرزندان آینده ما از ما انتظار دارند.

۶ـ بنا‌بر‌این، قرار گرفتن چندین قوم قدرتمند در شمال، جنوب، غرب، شرق، و مناطق مرکزی ایران باعث شده که آنان همواره همدیگر را به تلاش و تکاپو وادارند و لوای ایران موجب شده که این کوشش‌ها وحدت راهبردی داشته باشد. این است که ایرانی به طور طبیعی نمی‌تواند در گذشته ‌بماند؛ حرمت گذشته را نگه می‌دارد می‌کند، ولی ‌با اتکا به آن رو به آینده دارد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶۹
انتشار یافته: ۱۶
hldv udk
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
افرین بر دکتر صالحی /اندیشمند بزرگ ایل بختیاری
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
با سلام.متن شایسته و در خور توجهی است.استفاده کردم.موفق باشید.
خیامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
بسمه تعالی-
سالها همجواری ،همنشینی و همکاری با هموطنان بختیاری ام - به ویژه فرهیختگان پرشمار این قوم - مرا به تایید فضائلی که نویسنده محترم مرقوم نموده اند و بلکه فراتر از آن ، وا می دارد.از ایشان سپاسگزارم.
دكتر خليلي فرد اردلي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
با سلام خدمت همه مردمانِ همه اقوامِ اين مملكت اسلامي به خصوص لرهاي عزيز.
متن شيوايي بود. از نگارنده كمال تشكر را دارم.
به نظر اينجانب نكته اي كه بايد اضافه كرد اين است كه اگر كسي به قول نگارنده "اشتباه تاكتيكي" كرد به حساب "فرد" گذاشته مي شود و اقوام مختلف در احترام به همديگر، هيچگاه كوتاهي نخواهند كرد و كسي كه اشتباه تاكتيكي كند ابتدائاً از طرف هم تباران خويش متنبه خواهد شد. كما اينكه به عنوان مثال، بنده كه يك لر بختياري هستم، همواره در جمع فاميلي خويش متذكر شده ام كه هيچگاه به انتشار جوكهايي كه در راستاي تمسخر قوميتي خاص ساخته مي شوند، مبادرت نورزند و همين انتظار را از ساير هم ميهنانم دارم كه حتما اينگونه است.
سلام به همه هم تباران بختياري
سلام به همه لرها
سلام به همه اقوام
پاينده باد ايرانم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
آنقدر آسمان و ريسمان بهم بافتي ، آخرش هم متوجه نشديم كه حرف حسابت چه بود ؟ خيلي ساده توضيح بدهيد و اينقدر هم فلسفه بافي و صغري و كبرا نكنيد .
پاسخ ها
ابراهیمی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
حرف حساب ایشان را باید کسی که اهل مطالعه وایران شناسی بفهمد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
تو که توان درک مطلب را نداری چرا خواندی؟ بهتره که کمی برای فهمیدن و راحت تر زندگی کردن مطالعه و تلاش کنی.خود را توانا کن .از توان دیگران خرده مگیر. توانا بود هر که دانا بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
عزیزان تابناک بنده متوجه نشدم این یادداشت است یا جدول سودکو که برای مخاطبین برای حل کردن قرار داده اید ظاهرا این آقا درس فلسفه می خواند و می خواسته اظهار فضلی کند اما شما به عنوان یک سایت خبری حرفه ای نباید اجازه دهید تا مخاطب خودتان را به مسخره بگیریند اینجا که کلاس فلسفه نیست از همه مهمتر واقعا فهیمیدم با این یادداشت که قوم بختیاری مظلوم واقع شده است وگرنه احتیاج به اینگونه دفاع متوهمانه نبود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
دکتر صالحی میتونستی واضح تر بگویی

توهین به بختیاری توهین به هویت ایرانی است ...
به عزت ایرانی
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
ممنون جناب دكتر بسيار ريزبينانه ، فارغ از حس ناسيوناليستي زنده باشيد
خلیج فارس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
ناشناس محترم وقتی نمی توانی مطلب رادرک کنی آسمان ریسمان بافی نداره .5بار مطلب رابخوان تا بفهمی!
صفی نیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
باسلام ودرودبه دکترصالحی
متن بسیارزیبایی بودبایدباافرادی که به اقوام توهین میکنندباجدیت برخوردکرد.
درودبرقوم غیوربختیاری
درودبراقوام ایرانی
زنده بادایران وایرانی
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟