ناگفته‌های جعبه سياه از پافشاری‌های پر هزینه

دير يا زود ما بايد ياد بگيريم که قرار نيست در همه صنايع، به صورت کج‌دار و مريز فعال باشيم، قرار نيست در هر کاري سرآمد و خودبسنده باشيم و مدعي باشيم که بي جهان پيرامون مي‌توانيم به حياتمان ادامه بدهيم!
کد خبر: ۴۲۴۴۷۶
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰ 11 August 2014
|
27062 بازدید
|
شايان ربيعي در ابتکار نوشت:

سقوط يک هواپيماي ديگر در آسمان آلوده تهران، رعب و هراس مردم از سفرهاي هوايي را دوباره زنده کرد تا سر زخم هزار داستان ديگر در اين باره باز شود.
هرکسي علتي را براي سقوط بيان مي‌کند، از فرسودگي ناوگان، تا ناهماهنگي خلبان و مسؤلان برج مراقبت، از تحريم‌ها تا غيرحرفه‌اي بودن کادر پرواز و نامناسب بودن خدمات شرکت‌هاي هواپيمايي و....

واقعيت اين است که تنها چهار دقيقه پس از پرواز، خلبان هواپيما اعلام مي‌کند که پرنده‌اش نقص فني دارد! چهار دقيقه زمان زيادي نيست. سؤال اينجاست که چگونه ممکن است چنين نقصي در هواپيما باشد و ناظران و مهندسان پرواز قبل از اوج گيري از آن بي خبر باشند؟ متوجه باشيد که درباره دوچرخه يا ساعت يکبار مصرف حرف نمي‌زنيم! هواپيما و سيستم پرواز آن بسيار پيچيده‌ و مهندسي شده است و به سادگي نمي‌توان چنين نقص‌هايي را نديد و يا متوجهش نشد.
اما از سوي ديگر وقتي خلبان هواپيما تنها چهار دقيقه پس از پرواز اعلام نياز به فرود اضطراري مي‌کند چرا بايد بيش از 20 دقيقه در هوا بچرخد و باز هماهنگي لازم براي فرودش انجام نشود؟ برج مراقبت و مسؤلان هماهنگي باند پرواز در اين مدت مشغول چه کاري بوده‌ند که نتوانسته‌اند يک باند را براي فرود يک هواپيما آزاد کنند؟ آيا چيزي غير از عدم رسيدگي فوري به يک مسئله اضطراري مي‌تواند علت باشد؟

اگرچه با توجه به اکرايني بودن خلبان اين پرواز و فوت او و همچنين اعلام اين که عدم تمکين خلبان به فرمان برج مراقبت عامل سقوط بوده است، سعي شده تا قضيه فيصله داده شود، اما به نظرمي‌رسد که اين علت يابي‌ها چندان قابل اتکا نباشد.

به گمان نگارنده کاهش نگران‌کننده‌ مسؤليت پذيري در همه سطوح از مديران بلند پايه تا پايين ترين رده‌هاي مسؤليتي در کشور، علت العلل بسياري از حوادث اينگونه است، حوادثي که مردم ايران را در نزديک به يک دهه گذشته دچار خسران‌ها و خسارت‌هاي جاني و مالي بسياري کرده است.
جالب آن است که تا الآن- عصر يکشنبه- که مشغول نوشتن اين يادداشت هستم آمار دقيقي از تعداد کشته‌شدگان حادثه سقوط هواپيما در دست نيست اما به هر حال 40 يا نزديک به 40 کشته در يک سانحه هوايي آن هم درست بيخ گوش فرودگاه يک فاجعه ملي و فراموش نشدني است و نبايد اجازه داد که بازي کردن با جان مردم براي خاطيان اين حادثه هولناک به سادگي از سرگذرانده شود.

اما همه اينها يک سوي ماجراست، سوي ديگر اين داستان ابعاد وسيع‌تر و نگران‎کننده‌تري دارد. در خبرها آمده که اين هواپيما توليد کشور خودمان و بر اساس مونتاژ يک مدل هواپيماي اکرايني بوده است.

اين خبر افسوس ما را چندين برابر بيشتر مي‌کند! افسوس از يک اصرار و پافشاري پرهزينه و بيهوده! افسوس از اين که بر صنعتي که توانمندي‌اش را - دست کم هنوز- نداريم، اين همه اصرار مي‌کنيم و مدعي توانمندي در اين حوزه هستيم!

آقايان! ما هواپيما ساز نيستيم! ما خودرو‌ساز حرفه‌اي و کاربلد نيستيم! و اگر سعي کنيم چيزي که نيستيم باشيم، همان مي‌شود که آمار نجومي تلفات جاده‌اي‌مان در جهان منحصربفرد مي‌شود، همان مي‌شود که درست بالاي سر فرودگاه، هواپيمايمان سقوط مي‌کند و پنجاه خانواده را داغدار مي‌کند.

آن مي‌شود که خودروهاي داخلي را که واقعا پنج، شش ميليون تومان هم نمي‌ارزند بايد به صورت انحصاري و به قيمت بيست، سي ميليون به مردم رنجديده و فقير بفروشيد تا با آن در جاده‌هاي کشور بميرند.

به قول يک اقتصاددان، به جاي اين خودروسازي‌ها و هواپيماسازي‌ها، بهتر است گاو داري بزنند! دست‌کم به جاي «شير پالم دار» مي‌توانند شير سالم بدهند دست مردم! و به جاي جوانمرگ کردن آرزوهاي مردم يک کشور در زمين و آسمان، طول عمرشان را بيشتر کنند.

دير يا زود ما بايد ياد بگيريم که قرار نيست در همه صنايع، به صورت کج‌دار و مريز فعال باشيم، قرار نيست در هر کاري سرآمد و خودبسنده باشيم و مدعي باشيم که بي جهان پيرامون مي‌توانيم به حياتمان ادامه بدهيم!

اصرارهاي نابجا بر سر آنچه واقعا وجود ندارد، عصبيت‌هاي بيهوده، عقده‌گشايي‌هاي سياسي و باندبازي‌هاي اقتصادي مهمترين موانع توسعه در اين کشور بوده و هستند.

شکي نيست که اين رفتارها عموما از سوي کساني دنبال مي‌شوند که از وضعيت کنوني کشور، سودهاي کلان به جيبشان مي‌رود و بر همين اساس مخالف هرگونه تغيير و تحول به ويژه تغيير مثبت در مناسبات سياسي و اقتصادي با جهان هستند.

اميدواريم با تمهيداتي درست و به موقع از تکرار اين حوادث تلخ آن هم به علت اين نقص‌ها و ناهماهنگي‌هاي پيش پا افتاده جلوگيري شود.
چندان به دنبال کشف رمز از گفت‌وگوهاي راديويي خلبان با برج مراقبت نباشيد! جعبه سياه اينجاست؛ در اتاق تصميم گيري برخي مسؤلان!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲۰
انتشار یافته: ۴۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
واقعيات نوشته شده کي هست گوش کند ارابه درست مي‌کنند بعد به دروغ به مردم نمايش مي‌دهند آمارهايي که تاکنون از توليدات داخلي و خودکفا شدن در مورد آنها تاکنون از جعبه جادويي اعلام شده بيانگر توليدات کليه مواد صنعتي-تجاري-درماني و...هستيم در حاليکه تحريمها نشان داد که همه اش دروغ بوده و اين آمارهاي غلط ضربه بزرگي به کشور زده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
از تحلیل منطقی هوشمندانه و کارآمدتان بسیار سپاسگذارم با همین تحلیل چندخطی می توان بسیاری از گرههای کور سی و چند ساله این مملکت را باز کرد. افسوس ....
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
گل گفتی نگارنده محترم. چهل سال پیش یک اقتصاددان هلندی تو بازدید از ایران خودرو و خط تولید پیکان گفته بود اگه ایران به جای اینکارا رو پرورش اسب سرمایه گذاری کنه وضش خیلی بهتر میشه. تا کی هدر دادن سرمایه های عظیم مملکت به خاطر بی مسئولیتی مسئولین؟ یه سری موضوعات تو کشور هست که اگه درشو تخته کنن سودش بیشتر از ضررشه مثل فوتبال، خودروسازی و .....
ایدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
لااااااااایک
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
کاغذ پاره ها ی سازمان ملل میسوزند و مردم بیگناه راهم میسوزانند... به چه قیمتی اما
?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
این که استانداردها رو در خیلی جاها رعایت نمی کنیم چه ربطی به پیشرفت داره. برزیل هم که کشوری در حال توسعه است هواپیماهای برد متوسط می سازه
بهمن
|
Kazakhstan
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
دمت گرم... عجب مقاله ای بود... حرف دل خیلی ها را زدی...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
باید این دولت بخاطر قرارداد این هواپیما که در زمان احمدی نژاد بسته شده است محاکمه شود.
Ali Dayee
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
درود بر قلمی که اینقدر شیوت درد را به رشته تحریر درآورد , حقیقت تلخ همین بوده و هست مهم این است که بپذیریم و سعی در درستی بگیریم , مردم دارند به تنگ می آیند
نقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
آقای شايان ربيعی(نويسنده ناگفته های جعبه سياه): شما درست می فرمائيد که ما هواپيما ساز نيستيم ،همانطور که شما مقاله نويس نيستی زيرا وقتی اعلام می شود خلبان ايرانی بنام ايزدپناهی و کمک خلبان اقای برقه ای بوده شما می نويسيد خلبان اوکراينی بوده.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟