انتقال فرودگاه مهرآباد در دستورکار شورای شهر
دو روز پس از حادثه سقوط هواپیمای ایران ١٤٠، رئیس شورای شهر تهران از دولت خواست تا مقدمات لازم را برای انتقال فرودگاه مهرآباد از تهران فراهم کند.
به گزارش شهروند، واکنشها نسبت به حادثه سقوط هواپیمای ایران ١٤٠ که یکشنبه پس از تیکآف به دلیل نقص فنی سقوط کرد و ٣٩ کشته بر جای گذاشت همچنان ادامه دارد. دیروز در شورای شهر تهران، اعضا تسلیتشان را درباره این حادثه بار دیگر اعلام و با خانوادههای قربانیان همدردی کردند. «احمدمسجدجامعی»، رئیس شورای شهر تهران از حسن روحانی، رئیسجمهوری برای ممنوعیت استفاده از هواپیماهای ایران ١٤٠ تشکر کرد و در عین حال از او خواست تا برای انتقال فرودگاه مهرآباد از تهران همکاری کند.
«مسجدجامعی»، گفت: «ما از دولت و شخص آقای روحانی میخواهیم که شرایط را برای اینکه فرودگاه مهرآباد از تهران منتقل شده و پروازها همه از فرودگاه امام خمینی(س) انجام شود، آماده کنند. ایشان بلافاصله پس از حادثه دستور دادند که حادثه پیگیری شود و برای پیشگیری از حوادث مشابه دیگر اجازه ندهند از هواپیماهای ایران ١٤٠ در پروازها استفاده شود. این موضوع به همان حق حیات انسانها برمیگردد که شورا به آن بها داده است. علاوه بر این بهتر است فرودگاه مهرآباد از تهران خارج شده و پروازهای این فرودگاه با فرودگاه امامخمینی(س) یکی شود تا دیگر شاهد چنین حوادثی در اطراف منطقه مسکونی نباشیم. فرودگاه حضرت امام خمینی(س) به لحاظ ظرفیتی که دارد و با توجه به سابقه ١٠ساله آن در زمینه پرواز، میتواند پروازهای داخلی را نیز مدیریت کند.»
«مسجدجامعی» حرفهای دیگری هم زد ازجمله اینکه به قوانین و قواعد بینالمللی اشاره کرد که اجازه نمیدهد فرودگاهها همجوار مراکز شهری فعالیت کنند. او گفت: « فرودگاه مهرآباد ٥٠سال قبل اطراف شهر بوده است اما اکنون در اطراف آن مناطق مسکونی وجود دارد. درحال حاضر در هیچ جای دنیا هیچ یک از هواپیماها از سطح شهر عبور نمیکنند چرا که ممکن است با خطراتی ازجمله آلودگی هوا، آلودگی صوتی و خطرات جانی مواجه شوند. این فرودگاه برای ساکنان پیرامونیاش مشکلات متعددی را ایجاد کرده و انتقال آن میتواند اتفاق بسیار مهمی برای شهر تهران و همچنین نقطه عطفی برای توسعه محلههای پیرامونی مهرآباد باشد که اتفاقا اغلب جزو محلههای ضعیف و محروم شهر هم هستند.» رئیس شورا گفت که شورای شهر آمادگی دارد تا با همکاری دولت و مجموعه فرودگاههای مهرآباد، پروازهای داخلی را نیز به فرودگاه امام خمینی(س) منتقل کند که با این کار از آسیبهای جدی در شهر نیز رها خواهیم شد.
مسجدجامعی با بیان اینکه پرواز هر هواپیما معادل ٣٠٠٠ وسیله نقلیه ایجاد آلودگی میکند، ادامه داد: «در مهرآباد روزانه ٢٠٠ پرواز صورت میگیرد که این موضوع برای زندگی افراد پیرامون فرودگاه مهرآباد آلودگی ایجاد میکند الان هم تصادف و حوادثی رخ داده که موجب مصدوم شدن شهروندان شده است همه اینها دلایلی است که جابهجایی فرودگاه مهرآباد را از تهران اجتناب ناپذیر میکند.» رئیس شورای اسلامی شهر در عین حال تأکید کرد که بحث جابهجایی و انتقال فرودگاه موضوعی نیست که بتوان به فوریت درباره آن اقدام کرد اما میتوان اقدامات لازم برای انتقال فرودگاه را آغاز کرد. او به کمیسیونهای عمران و حملونقل شهری و شهرسازی و معماری مأموریت داد تا گزارشی را درباره شرایط و نحوه انتقال فرودگاه مهرآباد از تهران آماده و روی طرحی کار کنند تا بعد قابل ارایه به فرودگاه امام و فرودگاه مهرآباد باشد تا بتوانند همراه هم کار کنند و به تدریج شرایط برای انتقال فرودگاه مهرآباد از تهران فراهم شود.
ایجاد محدودیت در ساعات پرواز مهرآباد
موضوع فرودگاه مهرآباد و مشکلاتی که حالا به واسطه همجواری آن با تهران گریبان پایتخت را گرفته تنها به حرفهای مسجد جامعی محدود نشد؛ «احمددنیامالی»، رئیس کمیته عمران و حملونقل شهری در پاسخ به حرفهای مسجدجامعی که از کمیسیون او خواسته بود گزارشی درباره انتقال فرودگاه مهرآباد تهیه کند، گفت: « اطراف مهرآباد تراکم زیاد شده و بحث انتقال فرودگاه بحث درستی است. آلودگی صوتی یکی از مشکلات اصلی ساکنان محلههای پیرامونی فرودگاه مهرآباد است و شکایتهای زیادی از این موضوع داریم در عین اینکه بههرحال بحث حوادث و سوانح اخیر هم مطرح است و نگرانیهای تازهای از همجواری فرودگاه با محلهها و بافتهای مسکونی ایجاد کرده است.»
به گفته دنیا مالی، انتقال فرودگاه مهرآباد بستگی به اتمام فرآیند ساخت و بهره برداری از ترمینالهای ٢ و ٣ فرودگاه امام خمینی(س) دارد تا زمانی که فرآیند ساخت و بهره برداری از این دو ترمینال به اتمام برسد و بتوانند پروازهای داخلی را از مهرآباد به آنجا منتقل کنند. این عضو شورای شهر تهران در ادامه حرفهایش پیشنهاد کرد تا زمانی که شرایط برای انتقال کامل پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی فراهم شود محدودیتهایی برای پرواز در ساعات شب در این منطقه در نظر گرفته شود.
او ادامه داد: «در این فرودگاه پروازهای نظامی و غیرنظامی انجام میشود علاوه بر این تست پروازها را هم در فرودگاه مهرآباد انجام میدهند. بههرحال این امکان وجود ندارد که کل پروازها را تعطیل کنیم اما چون پروازها داخلی است میتوانیم طرحی آماده و تصویب کنیم که براساس آن مثلا از ١٠ شب تا ٥ صبح پروازها کاهش پیدا کند و تنها پروازهای اضطراری انجام شود. » این پیشنهاد با موافقت مسجد جامعی هم همراه شد و قرار شد طرحی در این زمینه آماده و در صحن شورا بررسی شود.
اسکان اقوام آسیبدیدگان سانحه هواپیما در حیاط بیمارستان
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شرایط نامناسب همراهان حادثه دیدگان سانحه هواپیما از مسئولان اجرایی خواست حداقل شرایط اسکان موقت آنها را فراهم کنند.
الهه راستگو، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در ابتدای هشتاد و پنجمین جلسه شورا با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای سپاهان ایر در روز یکشنبه گفت: روز گذشته بنده با حضور در بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری به ملاقات هشت نفر از سانحهدیدگان رفتم. دیدن شرایط آنها بسیار سخت و غمبار بود و سختتر از آن دیدن شرایط نامناسب همراهان حادثه دیدگانی بود که از شهرهای دیگر چون کاشان به تهران آمده بودند. پدری که به همراه برخی از اعضای نزدیک خانواده بر سر بالینسوخته فرزندان و عروسانش و نوه خردسالش نشسته بود که اتفاقاً از مستندسازان سیما بودند که برای ثبت جاذبههای گردشگری طبس رهسپار آن دیار میشدند. بعضی از اعضای این گروه بلیت هواپیما گیرشان نیامده و با قطار قصد سفر به طبس داشتند.
او با تأکید بر ضرورت توجه به اسکان و تأمین مایحتاج اولیه همراهان آسیبدیدگان در این سانحه هوایی، افزود: «آنها بیهیچ امکاناتی تنها با شنیدن خبر ناگواری به تهران سفر کردهاند. البته پیرو دستور ریاستجمهوری ایران به وزارت بهداشت، وزارت راه و دیگر سازمانهای مرتبط، نمایندگانی به بازدید از وضع بازماندگان در بیمارستان جهت تهیه گزارش مراجعه کرده بودند، ولی همچنان خانوادههای دلنگران این عزیزان در گرمای تهران در پیادهرو یا حیاط بیمارستان اسکان گزیده بودند.»
به گفته او شهرداری منطقه ٣ شرایطی را برای اسکان این افراد فراهم کرده است اما بیماران آنها هم در بیمارستانهای دولتی وضع بهتری ندارند. راستگو پیشنهاد کرد با پیگیری اعضای شورای شهر تهران ترتیبی داده شود تا این بیماران از بیمارستانهای دولتی که شرایط نگهداری و رسیدگی کمتری دارند به بیمارستانهای بخش خصوصی منتقل شوند.
خوب این چه هواپیمایی میشه دیگه ! اتوبوس توجیحش بیشتر میشه
يعين از تهران انتقال بدن ديگه سانحه رخ نميده؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این قصه در تمام شهر ها نیز صادق است. مثل فرودگاه های ساری و گرگان و شهر های دیگر. این به نوعی پاک کردن صورت مسئله است.
ضمن این که برای پروازهای داخلی این کار توجیهی ندارد. شما در نظر بگیرید شخصی از تهران می خواهد به اصفهان برود، مسافتی که باید بپیماید تا به فرودگاه اامام برسد به اضافه مدتی که باید در انتظار بماند و مدت زمان تأخیر که در بیشتر پروازها وجود دارد را در نظر بگیرید آیا به صرفه نیست این شخص بی خیال پرواز شود؟
فرودگاه امام نشویم!
1- جابجائی مسافرین بین المللی از ترمینال فاز یک به ترمینال فاز دو
2- جابجائی مسافرین دور پرواز داخلی همانند پرواز های بند عباس - زاهدان و...از فرودگاه مهر آباد به ترمینال فاز یک فرودگاه امام (طرفیت جابجائی 6.5 میلیون نفر)
3- استفاده از فرودگاه مهر آباد برای پرواز های نزدیک همانند رامسر- رشت و.. و پرواز های اورژانسی و امدادی و تشریفات . در حال حاضر از فرودگاه مهر آباد با ظرفیت 13 میلیون مسافر استفاده می گردد و از لحاظ فنی با کمبود اپرون یا پارکینگ هواپیما روبرو هستیم لذا با جابجائی مسافرین دور پرواز از این فرودگاه به فرودگاه امام ، ضمن افزایش ایمنی و بهبود وضعیت زیست محیطی حوالی فرودگاه مهر آباد وضعیت ترافیکی و آآلودگی صوتی و .. نیز کاهش می یابد . لازم به توضیح است که هم اکنون 13 میلیون مسافر از این فرودگاه به نقاط مختلف کشور جابجا می شوند که در صورت اجرای این طرح می توان از این فرودگاه تا حداکثر طرفیت 10 میلیون مسافر در سال استفاده نمود .البته در سال اول جابجائی میزان حداکثر مسافر به به 6.5 میلیون مسافر خواهد رسید که بسیار مناسب می باشد
و در ضلع جنوبي اين فرودگاه يك فرودگاه بزرگتر و با معماري ايراني ساخته بشه
همیشه عادت دارند صورت مسئله را عوض کنند.
چقدر خوب است اين طرح يعني انتقال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام هر چه سريعتر انجام شود
چون واقعا اطراف فرودگاه امام زمينهاي بكر وبدون استفاده وجوددارند وفقط جهت ساخت وتجهيز فرودگاهها مناسب مي باشد
لطفا هرچه سريعتر اين كار انجام گيرد بهتراست






