به تازگی در قزاقستان پدیدهای شوم با نام «فحشای حلال» در حال شکلگیری است که در آن دختران جوان با نمایندگان فرقههای افراطی ازدواج میکنند و بعد از مدتی شوهران آنها با به کار بردن کلمه «طلاق»، همسران خود را به دوستان خویش تحویل میدهند.
به گزارش فارس، در این رابطه زنان مطلقه باید با مرد دیگری ازدواج کنند و در صورت عدم پذیرش این امر از سوی آنان، گفته می شود که این زنان از قوانین شریعت پیروی نمی کنند و این داستان همینطور ادامه دارد.
در نتیجه این اقدام، زن می تواند در طی یک سال با چند مرد ازدواج کند، بچه به دنیا بیاورد که البته نخواهد دانست این بچه مربوط به چه کسی بوده و با چه سرنوشتی روبرو است.
فحشای حلال با داشتن چنین خصوصیاتی فرد افراطی را مجاب می کند تا زنی که به عنوان همسر برگزیده است بعد از مدت نامشخصی طلاق داده و با سرنوشت نامعلومی در اختیار دیگران قرار بدهد.
در این خصوص یک شهروند 35 ساله قزاقستانی در شهر «آتیرائو» با تأکید بر این موضوع که اعضای گروه های افراطی به زن به عنوان وسیله نگاه می کنند، افزود: وی نیز قربانی چنین تبادلی قرار گرفته است و در مدت پنج سال 9 بار ازدواج کرده و 9 بار با گفتن کلمه «طلاق»، توسط همسرش طرد شده است.
به گفته کارشناسان دینی قزاقستان، معمولاً نمایندگان فرقه های افراطی اسلامی از این فتواها صادر می کنند که در نتیجه آن، در کشور صدها بچه با سرنوشت نامعلوم اینچنینی متولد و بزرگ می شوند و زنان مظلوم به جرگه های شبه نظامیان سوریه می پیوندند.
در این رابطه «موحدالدین پاتی اف» یک دین شناس قزاق می گوید: با توجه به قوانین اسلام در خصوص طلاق، کسانی که امروزه این کلمه را به سادگی به زبان می آورند و باعث از بین رفتن خانواده می شوند، نمی توانند مسلمانان باشند بلکه نمایندگان فرقه های افراطی هستند که به خاطر همبستگی برادرانه خود، می توانند زن خود را به دوستانشان بدهند.
موحدالدین پاتی اف اضافه می کند: تعداد چنین زنان مظلوم و بچه هایی که پدر ندارند، در مناطق غربی قزاقستان و «آلماتی» زیاد هستند که اکثر قربانیان اصلا با اسلام آشنایی نداشته و نمایندگان فرقه های افراطی از این واقعیت سوء استفاده می کنند که در نتیجه این اقدامات، بیشتر زنان به سوریه می روند و در آنجا به جهاد نکاح تن می دهند.
این کارشناس قزاق ضمن اشاره به ظلم به دین و آغاز فعالیت های اینچنینی از 10 سال قبل، اظهار می دارد: افراط گرایان با این اقدامات و با نام دین، زناکاری را توجیه می کنند و کسانی که با دین آشنایی ندارند از اسلام می ترسند، اما چاره چیست؟
وی در ادامه این سئولات را مطرح می سازد که ملی گرا ها، وطن پرستان و شبه نظامیان برای زنان قزاقستانی چه کار می کنند؟ مدافعان ناموس کجا هستند؟ چرا آنها از دختران خود دفاع نمی کنند؟
به گفته پاتی اف، برای کسی که شناختی از اسلام و دین نداشته باشد تشخیص دادن اینکه چه کسی طبق قوانین اسلام زندگی می کند و چه کسی به فرقه های افراطی پایبندی دارد، سخت است چراکه تمام آنان نماز می خوانند، به مسجد می روند و مانند قبل شلوارک های کوتاه نپوشیده و می گویند که به اسلام سنتی پایبند هستند اما در حقیقت از اسلام حقیقی فاصله زیادی دارند.
به عقیده وی، اداره روحانیت مسلمانان قزاقستان به خوبی می داند که نمایندگان فرقه های افراطی اسلامی چطور عمل می کنند اما نمی داند چگونه باید با آنها مبارزه کرد.
در این رابطه «انگار حاجی امیربیک» یکی از کارکنان اداره امور دینی قزاقستان نیز معتقد است که امامان جماعت مسئول برگزاری مراسم ازدواج و قرائت خطبه عقد، ازدواج این افراد را در مساجد ثبت نمی کنند و به همین سبب سلفی ها مراسم نکاح را در بین خودشان انجام می دهند.
وی می گوید: امامان جماعت و ملاهای قزاقستان در مساجد خطبه می خوانند اما آنها (سلفی ها و دیگر نمایندگان فرقه های افراطی) گوش نمی دهند و در زمان خطبه با موبایل بازی کرده و یا موسیقی گوش می دهند و به دلیل آنکه نهاد جزایی خاصی در این خصوص شکل نگرفته است، نمی توان کسی را مجبور ساخت تا به گفته های امامان جماعت گوش بدهد.
انگار حاجی امیربیک در پایان می افزاید: طبق اطلاعات رسمی که توسط «نورلان ارمک بایف» دبیر شورای امنیت ملی قزاقستان اعلام شد، در مناطق تحت کنترل گروه تروریستی داعش تقریبا 400 قزاقستانی حضور دارند و از میان قزاق هایی که راهی سوریه شده اند، تقریبا نیمی از آنها زنان هستند.