چرا تلویزیون در وقت اضافه سراغ نوروز می رود؟

هرچند ممکن است این آثار از کیفیت مطلوبی به واسطه انتخاب چهره‌های حرفه‌ای برای تولیدشان برخوردار باشند اما رویه معمول ساخت این آثار که در خوشبینانه ترین حالت در نیمه دوم هر سال آغاز می‌شود، رویه استانداردی نیست و شبکه‌های تلویزیونی جهان معمولاً روند برنامه‌سازی‌شان را برای دوره چند ساله تنظیم می‌کنند...
کد خبر: ۵۶۹۰۶۱
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴ 19 February 2016
|
11473 بازدید
چرا تلویزیون در وقت اضافه سراغ نوروز می رود؟
ماراتن برنامه‌سازی برای نوروز 1395 آغاز شده و بخشی از برنامه‌های تحویل سال و تعطیلات نوروزی در مسیر تولید قرار گرفته اما امسال چه برنامه‌هایی با چه کیفیتی روی آنتن می‌رود و اساساً چرا باید پروسه تولید برنامه برای نوروز عمدتاً در یک ماه پایانی سال متمرکز باشد؟

به گزارش «تابناک»؛ اگرچه برنامه‌سازی برای نوروز طی چند ماه برنامه‌ریزی می‌شود اما ضبط عمده مجموعه‌های تلویزیونی مناسبتی نوروز و همچنین طراحی و پیاده سازی بخش وسیعی از برنامه‌های مناسبتی تحویل سال نوی هجری شمسی در فاصله یک ماه تا پایان سال صورت می‌پذیرد و گاهی حتی در ایام نوروز نیز ضبط و پخش همزمان تولیدات تلویزیون در جریان بوده است.

در همین چارچوب، علاوه بر برنامه‌های گفت وگومحوری که با همان ایده سال‌های پیشین برای نوروز 1395 طراحی و پخش می‌شود، سریال «فروشگاه بزرگ» به کارگردانی محمد حسین لطیفی برای شبکه اول سیما، سریال «زعفرانی» به کارگردانی حامد محمدی، سریال «بیمار استاندارد» به نویسندگی بهرام توکلی و با کارگردانی سعید آقاخانی به عنوان مهم‌ترین سریال‌های نوروزی در نظر گرفته شده  و سریال‌های دیگری نیز در حال ساخت است.

چرا تلویزیون در وقت اضافه سراغ نوروز می رود؟
بابک حمیدیان و جواد عزتی در نمایی از سریال نوروزی «بیمار استاندارد»

هرچند ممکن است این آثار از کیفیت مطلوبی به واسطه انتخاب چهره‌های حرفه‌ای برای تولیدشان برخوردار باشند اما رویه معمول ساخت این آثار که در خوشبینانه ترین حالت در نیمه دوم هر سال آغاز می‌شود، رویه استانداردی نیست و شبکه‌های تلویزیونی جهان معمولاً روند برنامه‌سازی‌شان را برای دوره چند ساله تنظیم می‌کنند که امکان مدیریت پخش و همچنین امکان نظارت کیفی سخت‌گیرانه را فراهم می‌سازد.

به عنوان نمونه از هم اکنون بخش قابل توجهی از برنامه‌های چند سال آینده این شبکه‌ها تنظیم شده و حجم بالایی از برنامه‌های در صف پخش شش ماه تا یک سال آینده دیگر کانالی نظیر «اچ‌بی‌او / HBO» از کانال پرمخاطب کابلی آمریکا، آماده است و می‌توان با یک جستجوی ساده از میان این برنامه‌ها، گزینه‌های مطلوب را انتخاب و تماشا کرد.

طبیعتاً وقتی با چنین نگاهی برنامه سازی در دستور کار باشد، می‌توان از سازندگان سریال اپیزود پایلوت طلب کرد و در صورت تایید کیفیت اپیزود پایلوت، سایر قسمت‌ها را تولید نمود و همین رویه را فصل به فصل ادامه داد و با اقبال مخاطب پیش رفت اما وقتی باید در یک مقطع زمانی کوتاه، حجم قابل توجهی از برنامه سازی را پی گرفت، اساساً امکان چنین نظارت کیفی سخت‌گیرانه‌ای وجود ندارد.

همچنین تولید برنامه‌های نوروزی به خصوص برنامه‌های تحویل سال با چنین نگاه بلندمدت به شدت از هزینه‌های سرسام آور تولید این برنامه‌ها را می‌کاهد. این تولید بلندمدت برنامه نیز کاملاً قابل طرح‌ریزی است، چرا که هر سال ایام ثابتی نظیر عید نوروز، ایام محرم و... وجود دارد و می‌توان در طول سال برای این ایام برنامه‌های باکیفیتی ساخت.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟