سازمان علوم استرالیا روز جمعه اعلام کرد نسبت به پیش از این بسیار مطمئن است که از محل سقوط پرواز ام.اچ 370 هواپیمای مالزی آگاهی دارد و این پرواز در نقطه دیگری به جز محل جستجو سقوط کرده است.
به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه 'ای.بی.سی' استرالیا در حالی که عملیات جستجو برای یافتن این هواپیمای مسافربری که دو سرنشین آن ایرانی بودند از حدود ماه ژانویه امسال متوقف شد، اعلام کرد سازمان علوم استرالیا روز جمعه گزارشی را که برای کمیته امنیت حمل و نقل استرالیا آماده شده بود، منتشر کرد و در آن مدلی ارائه شده که نحوه آسیب دیدن این هواپیما هنگام سقوط طرح ریزی شده است.
به نظر می رسد یافته های جدید بازتاکیدی بر نتیجه گیری کمیته امنیت حمل و نقل استرالیا در خصوص این موضوع است که به احتمال زیاد این هواپیما در شمال منطقه ای که بیش از دو سال جستجو در آنجا انجام شد، سقوط کرده است.
'دیوید گریفین' که رهبر تیم تحقیق این گزارش را بر عهده داشت، تصریح کرد: آزمایش این مدل این اطمینان را بیشتر به ما داد که محل سقوط ام.اچ370 در نقطه دیگری است.
وی گفت: ما نمی توانیم کاملا مطمئن باشیم، اما این نتیجه ای است که تحقیقات ما را به آنجا رهنمون کرد و این کار جدید یافته های قابل اعتمادتری ارائه کرده است.
براساس این یافته ها، محل سقوط احتمالی این پرواز در منطقه ای به وسعت 25 هزار کیلومتر مربع در شمال منطقه ای است که در دو سال گذشته جستجوها در آن انجام شد.
وزرای حمل و نقل استرالیا، چین و مالزی پیشتر هنگام توقف علمیات جستجو اعلام کردند تا زمانی که اطلاعات مطمئن تر جدیدی که نشان دهنده محل دقیق سقوط هواپیما باشد، این عملیات همچنان متوقف باقی می ماند.
'دارن چستر' وزیر حمل و نقل استرالیا با استقبال از یافته های جدید، تصریح کرد: اما توجه به این نکته مهم است که این اطلاعات، مستندات جدیدی که به محل دقیق ام.اچ370 منتهی شوند، نیستند.
پرواز ام.اچ 370 شرکت خطوط هوایی مالزی هشتم مارس سال 2014 (17 اسفند 1392) با 239 سرنشین از جمله دو ایرانی در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد و سقوط آن در یکی از دور افتاده ترین نقاط اقیانوس هند که بر روی دستگاه شبیه ساز پرواز خلبان ترسیم شده بود، مشخص شد.
بعد از صرف هزینه 150 میلیون دلاری به منظور جستجوی اعماق آبهای اقیانوس هند در غرب استرالیا، دست اندرکاران این عملیات جستجو در نهایت بدون نتیجه به کار خود پایان دادند.
در مجموع 33 قطعه از جمله بخش هایی از بال و دم هواپیما در سواحل موریس، جزیره 'ریونیون' در اقیانوس هند، موزامبیک، تانزانیا و آفریقای جنوبی طی این چند سال کشف شد و کارشناسان معتقد بودند بدست آمدن این قطعات نشان دهنده درست بودن محل جستجوها است.